با این پنج ترفند فوق العاده هوشمندانه کار کنید

هوشمندانه کار کنید

در اطرافمان کارمندان بسیار زیادی را می بینیم که ساعاتی طولانی کار می کنند و شب ها خسته و فرسوده به خانه برمی گردند. بسیاری از ما در محیط کار با سرعت هرچه تمام سخت کار می کنیم تا مدیرمان را تحت تاثیر قرار دهیم. اما آیا به این فکر کردید که این روزها و ساعت هایی که ما سرکارهایمان هستیم بخش بزرگی از زندگی ما هستند؟ پس چطور هوشمندانه کار کنید؟تا هم زندگی آسان تر باشد و هم کارهایتان با موفقیت انجام شوند. امروزه باید هوشمندانه کار کنید.

امروزه بسیاری از محیط های کاری مدرن شده اند و دیگر به دنبال کارمندانی که به موقع کار کنند نیستند، بلکه نیاز به کارمندانی دارند که بتوانند هوشمندانه کار کنند و به نتیجه برسانند. برای اینکه بتوانید عملکرد بهتری در سازمان داشته باشید باید مجدد روز کاری خود را سازماندهی کنید، الویت هایتان را تغییر دهید و در مورد راهکارهایی که در این مقاله به شما آموزش می دهیم به خوبی فکر کنید.

قصد ما از این مقاله این است که بتوانید عادت های بدتان را بشکنید و به اهدافتان دست پیدا کنید همچنین در محیط های کاری مدرن سازگار باشید و هوشمندانه کار کنید.

چند کار را به طور همزمان انجام ندهید

تا به حال قطعا شنیده اید که می گویند: با یک دست نمی شود چند هندوانه برداشت. چند کار را همزمان انجام دادن دقیقا همین حکایت است. شما تصور کنید مدیرعامل یک شرکت در یک جلسه بسیار مهم، ایمیل های غیر ضروریش را چک کند، جواب پیام های تلفن همراهش را بدهد و قراردادی هم که مسئول اداریش ارسال کرده را بخواند. آیا به نظر شما این مدیر جلسه موفقیت آمیزی خواهد داشت؟

با وجود اینکه بسیاری از افراد می دانند انجام چند کار درست نیست اما بسیاری دیگر هنوز این راه را موثر می پندارند.

گاهی انسان می تواند چند کار کوچک را همزمان انجام دهد اما بارها تحقیقات نشان داده است که مغز ما هنگامی بهتر کار می کند که فقط بر روی یک موضوع یا کار خاص تمرکز داشته باشد.

تحقیقات انجمن روانشناسان آمریکا نشان داده است که تمرکز هم زمان روی چند وظیفه، می تواند تا ۴۰% از زمان مفید هر شخصی را نابود کند. به ویژه اگر این چند کاری که شما می خواهید همزمان انجام دهید کارهای جدیدی باشند.

انجام چند وظیفه همزمان می تواند باعث شود شما دچار استرس شغلی و فرسودگی شغلی شوید. پس اگر می خواهید هوشمندانه کار کنید باید بتوانید آرامش داشته باشید که این نیازمند فکری آرام و بی استرس است. از این رو تمام انرژی و تمام تمرکز خود را بگذارید بر روی یک کار، تا بتوانید هوشمندانه کار کنید.

عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید

حواس پرتی می تواند عامل های مختلفی داشته باشد. برای مثال یکی از عواملی که امروزه اکثر کارمندان به آن دچار هستند رسانه های اجتماعی اند. برای اینکه این عامل را حذف کنید می توانید از روش زیر استفاده کنید.

اگر منتظر تماس خاصی نیستید، تمامی اعلان های خود را خاموش کنید این باعث می شود حواستان پرت نشود. یا اگر منتظر تماس ضروری نیستند موبایل خود را در کشو میز خود در حالت بی صدا قرار دهید و برای خود زمان خاصی را تعیین کنید که همه اعلان های شبکه های اجتماعی خود را در آن زمان چک می کنید.

ممکن است گاهی عوامل حواس پرتی دست شما نباشد و نتوانید آن ها را کنترل کنید، برای مثال ممکن است همکار پر سروصدایی داشته باشید و یا صدای ماشین آلات تمرکز شما را برهم زند، از رو بهترین گزینه استفاده از هدفون است.

گاها هم ممکن است عامل حواس پرتی شما مثبت باشد. برای مثال وسط یه جلسه مهم یک ایده خوبی به ذهنتان می رسد. به جای اینکه حواستان را در آن لحظه پرت کنید، آن را یادداشت کرده و بعدا به آن رسیدگی کنید.

کمالگرایی را از خود دور کنید

در انجام بسیاری از کارها، کمالگرایی باعث می شود در نهایت یک نتیجه خارق العاده ای را خلق کنید. اما دربرخی از کارها نیاز به کمالگرایی ندارید، چرا که برخی کارها اصلا نیازی به ریزبینی ندارند.

برای مثال در انجام یک پروژه سعی کنید با پروژه و قدم به قدم حرکت کنید، حتی اگر همه جوانب آن کامل نباشد.

گاهی برای اینکه هوشمندانه کار کنید باید کمالگرایی را کنار بگذارید.

تیم سازی کنید

یکی از سوالاتی که قطعا در اولین روز مصاحبه از شما می پرسند این است که: “بزرگترین ضعف شما چیست؟” این سوال را صادقانه پاسخ دهید چرا که وقتی با انبوهی از مشکلات روبرو می شوید خوب این سوال در ذهنتان یادآوری می شود.

هر کارمندی در سازمان یک یا چند نقطه قوت دارد که می تواند مکمل کارمندان دیگر باشد. به همین دلیل اگر کارمندی نتواند بخشی از کار خود را انجام دهد می تواند از مهارت های دیگری کمک بگیرد.

این مشارکت می تواند بسیار مفید باشد و باعث شود کارها به تعویق نیافتند. از این رو تیم سازی باعث می شود هوشمندانه کار کنید.

بر نتایج کارهایتان متمرکز شوید

امروزه بسیاری از مدیران به ۸ ساعت کار شما کاری ندارند. شما ۲ ساعت کار کنید و نتیجه کار را به آن ها نشان دهید کفایت می کند و از دیدگاه آن ها شما کارمند بسیار خوبی هستید.

یکی از روش های هوشمندانه کار کردن فهرست کردن کارها است، این کار باعث می شود برنامه ریزی بهتری داشته باشید و بتوانید کارها را به نتیجه برسانید.

سخن پایانی

با کمی نظم و برنامه‌ریزی می‌توانید هوشمندانه کار کنید. فراموش نکنید که هوشمندانه عمل‌کردن، به‌معنای آن نیست که سخت‌تر کار کنید. ممکن است که در ابتدا مجبور شوید کمی بیشتر تلاش کنید؛ اما تغییر روش کار، در بلندمدت نتیجه‌‌های جالب‌توجهی خواهد داشت.

دسته بندی : استخدامی و شغلی, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.