زمان مناسب ورود به مصاحبه، چقدر زودتر باید وارد جلسه‌ی مصاحبه شویم؟

زمان مناسب ورود به مصاحبه

در تمام سال‌های زندگی خود و در تمام محافلی که حضور داشتید حتما به خاطر دارید که یکی از موضوعات بحث‌برانگیز و پرحاشیه، مقوله‌ی On time یا سروقت بودن افراد است. همیشه عده‌ای در حال گله گذاری از کسانی هستند که سرکارشان گذاشته‌اند و به‌موقع سر قرار حاضر نشده‌اند. وقت‌شناس و خوش‌قول بودن ویژگی‌های مثبتی هستند که در مواقعی همچون مصاحبه‌ی شغلی اهمیتشان هزار برابر می‌شوند. پس لطفا تمام جوانب را در نظر بگیرید و زمان مناسب ورود به مصاحبه را تخمین بزنید و به‌موقع در جلسه‌ی مصاحبه حاضر شوید.

فریب این باور اشتباه را نخورید که برای شناخت افراد ۴۵ تا ۶۰ دقیقه زمان لازم است. اصلا چنین موضوعی صحت ندارد. برخورد اول از هر چیزی مهم‌تر است. در برخورد اول هیچ دانش و مهارت و تجربه‌ای منتقل نمی‌شود. همه‌چیز کاملا به رفتار و قواعد شخصی شما بستگی دارد. چنانچه در تشخیص زمان مناسب ورود به مصاحبه یا حتی لباس مناسب مصاحبه ضعیف عمل کنید، به ایجاد یک ذهنیت منفی و نادرست در ذهن سایر کارکنان دامن خواهید زد.

اگر تاکنون مصاحبه‌های شغلی ناموفقی را پشت سر گذاشته‌اید یا در چند روز آینده مصاحبه‌ی شغلی مهمی را در پیش دارید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از خواندن مقاله‌ی «مصاحبه‌ی موفق و راهکارهای مؤثر جهت معرفی خود در یک مصاحبه‌ی شغلی موفق» و آشنا شدن با تمام فوت‌وفن‌های مصاحبه‌ی موفق، نکات این مقاله را با دقت مضاعف بخوانید. رعایت کردن موارد ذکرشده در این مقاله جذابیت و اثرگذاری شما را چندین برابر می‌کند. ضمن اینکه بعد از خواندن این دو مقاله با اطمینان و اعتمادبه‌نفس کامل می‌توانید شاهد موفقیت خود در جلسه‌ی مصاحبه باشید.

برای تعیین زمان مناسب ورود به مصاحبه به چه نکاتی باید توجه کنید؟

می‌دانیم که در بسیاری از موارد این شما نیستید که زمان مناسب ورود به مصاحبه را تعیین می‌کنید. اما در مواقعی که نظر شخصی شما برای تعیین زمان مصاحبه پرسیده می‌شود، بهتر است این نکات را مدنظر قرار دهید.

  • نه خیلی زود و نه خیلی دیر

سعی کنید ساعت‌های وسط روز را انتخاب کنید. نه خیلی اول صبح باشد نه آخر وقت. چراکه در چنین ساعاتی مصاحبه‌کنندگان به‌قدر کافی وقت برای چک کردن ایمیل‌ها، پیام‌ها و نوشیدن چای و قهوه اول صبح داشته‌اند و حالا برای ورود شما آمادگی دارند.

  • هرگز تصور نکنید که ساعت‌های پایانی یک روز کاری، زمان مناسب ورود به مصاحبه است

زیرا در این صورت با یک مصاحبه‌کننده‌ی خسته و کلافه روبه‌رو خواهید بود که مدام به ساعتش نگاه می‌کند و خواهان تمام شدن هر چه زودتر آن روز کاری است. در این ساعات او نمی‌تواند تمام دقت و توجهش را به شما معطوف کند و احتمالا در ذهن خود در حال مرور کردن لیست خریدی است که باید قبل از رفتن به منزل تهیه کند یا برنامه‌ی دورهمی و شام امشب و یا حتی ساعت پخش بازی فوتبال مهم و حساس آخر شب.

  • از مصاحبه‌ی کاری قبل یا بعد از زمان ناهار به‌شدت خودداری کنید

از سوی دیگر از مصاحبه‌ی کاری قبل یا بعد از زمان ناهار به‌شدت خودداری کنید. اگر تصور می‌کنید که زمان مناسب ورود به مصاحبه قبل از ناهار است، سخت در اشتباهید. چون‌که دیگر در آن ساعات صدای غار و غور شکم‌ها بلند شده و همه می‌خواهند به‌سرعت به سراغ ناهار بروند. بنابراین زمان مصاحبه‌ی شما کوتاه می‌شود. اگر زمان بعد از ناهار را برای مصاحبه در نظر گرفتید، پس خود را آماده کنید تا برای مدت طولانی حسابی منتظر بمانید.

  • به‌موقع برسید نه خیلی زودتر

این باور عمومی وجود دارد که اکثر افراد تصور می‌کنند که چقدر خوب به نظر می‌رسد اگر خیلی زودتر در مکان مصاحبه حاضر شوند. اما این را بدانید بیش‌ازحد زود رسیدن به شانس موفقیت شما لطمه می‌زند. زمانی که شما خیلی زودتر از موعد وارد سازمان یا شرکت می‌شوید ممکن است به دلیل طولانی شدن زمان انتظار گرسنه، خسته و کلافه شوید و دیگر تمرکز لازم را نداشته باشید. همچنین این احتمال وجود دارد که با دیدن واکنش‌های سایر متقاضیان دچار اضطراب شوید و دست‌وپایتان را گم کنید.

  • زمان مناسب ورود به مصاحبه ۵ دقیقه قبل از شروع آن است

بیش‌ازحد زود رسیدن می‌تواند حامل این پیام باشد که شما دیگر بیش‌ازحد مشتاق رسیدن به این جایگاه شغلی هستید یا حتی ممکن است فرد مصاحبه‌کننده را معذب کند و بر روی عملکرد او نیز تأثیر سوء بگذارد. هرچقدر هم زودتر رسیدید در ماشین یا بیرون از سازمان منتظر بمانید. کمی قدم بزنید. ریلکس کنید و افکارتان را جمع‌وجور کنید. زمان مناسب ورود به مصاحبه ۵ دقیقه قبل از شروع آن است.

  • حتی‌الامکان موبایل و ساعت خود را چک نکنید

هر زمان که وارد سازمان شدید و درحالی‌که در اتاق انتظار منتظر نشستید حتی‌الامکان موبایل و ساعت خود را چک نکنید. حتی به‌صورت پنهانی. این امر نشان‌دهنده‌ی این است که شما تعهد کافی برای انجام مصاحبه ندارید و ظاهرا کارهای مهم‌تری از دستیابی به موفقیت در این مصاحبه‌ی شغلی دارید. بنابراین تا آنجا که ممکن است خودتان را با گوشی سرگرم نکنید تا زمان مناسب ورود به مصاحبه فرابرسد.

  • ظاهر مناسب جهت مصاحبه

اگر واقعا یکی از دغدغه‌های شما زمان مناسب ورود به مصاحبه است تمام وسایل و یادداشت‌های خود را از شب قبل آماده کنید. برنامه‌ریزی دقیق برای مواردی از قبیل کفش و لباسی که قرار است به تن کنید، نحوه‌ی آراستن، وسایلی که قرار است همراه خود ببرید، چه ساعتی می‌خواهید حرکت کنید؟ تقریبا چه ساعتی می‌رسید؟ چه مدت‌زمانی احتمالا در ترافیک معطل می‌شوید؟ نه‌تنها باعث می‌شود که منظم و برنامه‌ریزی‌شده عمل کنید بلکه می‌تواند تا حد زیادی اضطراب شما را کاهش دهد.

قبل از رسیدن به زمان مناسب ورود به مصاحبه چه‌کارهایی باید انجام دهید؟

زمان مناسب ورود به مصاحبهنکات طلایی پیش از شروع مصاحبه:

  • نسبت به تمام اعمال و رفتار خود آگاه باشید. ممکن است تصور کنید تنها جملاتی که در طول مصاحبه بیان می‌کنید تعیین‌کننده‌ی سرنوشت شما هستند. اما همیشه این‌طور نیست. در سازمان‌های موفق و بزرگ دنیا رفتار و نحوه‌ی عملکرد متقاضیان استخدام را از ساعت‌ها قبل از ورود به مصاحبه موردبررسی قرار می‌دهند. بنابراین هم‌زمان با در نظر گرفتن و محاسبه‌ی زمان مناسب ورود به مصاحبه به رفتارها و ارتباط غیرکلامی خود نهایت توجه را داشته باشید. ارتباط غیرکلامی شامل زبان بدن، تماس چشمی، مدل راه رفتن و نشستن و… به‌اندازه‌ی کلماتی که استفاده می‌کنید حائز اهمیت هستند.
  • حواستان را جمع کنید که گزارش رفتارهای شما در اتاق انتظار به گوش مصاحبه‌کننده و تصمیم‌گیرندگان استخدام می‌رسد.
  • خود را با اعتمادبه‌نفس و پرقدرت نشان دهید و لبخند بزنید.
  • صاف، اما راحت بنشینید. تیک‌های اضطرابی خود را کنترل کنید. مانند تکان دادن پا، خودکار یا کوبیدن پا بر روی زمین.
  • دقیق باشید و واکنش‌های صورتتان را مدیریت کنید و تصویری مثبت از خودتان به نمایش بگذارید.

خود را به چالش بکشید تا به حداکثر آمادگی برای مصاحبه برسید:

بعد از تصمیم‌گیری درباره‌ی زمان مناسب ورود به مصاحبه اندکی خود را به چالش بکشید و سؤال‌های احتمالی جلسه‌ی مصاحبه را با خود مرور کنید. به‌طور مثال نقاط قوت و ضعف شما چیست؟ تمام مصاحبه گران در طول مصاحبه به دنبال نکات منفی و چراغ‌قرمزهایی هستند که از همکاری با شما انصراف دهند. همچنین می‌خواهند ببینند که شما توانایی خودارزیابی صادقانه و با اعتمادبه‌نفس را دارید. به‌طور مثال عدم وجود روحیه‌ی کارگروهی، فقدان مسئولیت‌پذیری، ناتوانی در کنترل تکانه‌ها، نداشتن مهارت حل مسئله و مدیریت بحران و تعارضات و بسیاری از موارد دیگر زنگ خطرهای جدی برای همه‌ی مصاحبه‌کنندگان است.

شما باید با توجه به الزامات هر شغل به سؤالات پاسخ دهید و در خصوص نقاط ضعف جوری وانمود کنید تا آن‌ها امیدوار شوند که شما درصدد برطرف کردنشان هستید. هشیار باشید که اگر مطرح کردن نقاط ضعفتان درنهایت به نکته‌ی مثبتی ختم نشود درواقع خودزنی کرده‌اید و به بخت و آینده‌ی شغلی خویش لگد زده‌اید. این اطمینان خاطر را به مدیران استخدامی بدهید که در مقابل نقاط ضعف، توانایی‌ها و مهارت‌هایی دارید که شانس موفقیت شما را چند برابر می‌کنند و هیچ‌کدام از این ضعف‌ها به توانمندی و عملکرد شغلی شما آسیبی نخواهد زد.

و در آخر

تأثیر اولین برخورد همواره مهم بوده و هست. از لحظه‌ای که وارد سازمان می‌شوید از مدل راه رفتن، نحوه‌ی خوش‌وبش کردن با سایر کارکنان، نحوه‌ی نشستن و تمام فعالیت‌هایی که در زمان انتظار انجام می‌دهید زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. پس بهتر است اندکی وقت بگذارید و این بار روی مرحله‌ی ابتدایی مصاحبه‌ی شغلی متمرکز شوید و قدری روی مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید، تأمل کرده و درنهایت آن‌ها را به کار بگیرید.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.