نکات مهم در نوشتن رزومه، اهداف شغلی خود را در رزومه چگونه بیان کنیم؟

نکات مهم در نوشتن رزومه

امروزه به‌محض اینکه حرف از استخدام به میان می‌آید بلافاصله از شما می‌خواهند که رزومه‌ی خود را ارائه کنید تا از طریق آن بتوانند ارزیابی کنند که آیا شما فرد مناسبی برای حضور در سازمان هستید یا خیر؟ افراد ناچارند ساعت‌ها زمان بگذارند تا یک رزومه‌ی پروپیمان برای خود تهیه کنند که مبادا مدیران استخدام دست رد به سینه‌ی آن‌ها نزنند. اما آیا همه می‌دانند نکات مهم در نوشتن رزومه شامل چه مواردی می‌شوند؟ آیا میدانید کدام قسمت‌های رزومه‌ی شما ممکن است نظر مدیران را به خود جلب کنند؟ یا اینکه آیا میدانید نکات مهم رزومه را به چه نحوی باید بنویسید که شانس بیشتری برای موفقیت در استخدام داشته باشید؟

همان‌طور که در جریان هستید بسیاری از سازمان‌ها زمانی که فراخوان استخدام می‌دهند با حجم زیادی از رزومه‌های دریافتی مواجه می‌شوند و ممکن است در طول روز مدیران استخدامی ده ها رزومه را بررسی کنند. بنابراین رزومه‌ی شما تنها رزومه‌ای نیست که قرار است مورد ارزیابی قرار گیرد. پس به‌احتمال‌زیاد آن‌ها فرصت زیادی برای مطالعه‌ی کامل و دقیق در اختیار ندارند. اینجاست که شما باید به‌عنوان یک متقاضی هوشمند به نحوی نکات مهم در نوشتن رزومه را چیدمان و مدیریت کنید که کاملا رزومه‌ی شما متمایز از سایر رزومه‌ها باشد یا به‌قول‌معروف یکسر و گردن بالاتر باشد تا بتواند در همان چند ثانیه‌ی اول نظر مدیران را به خود جلب کند. اما چطور؟ 

با ما در ادامه‌ی مقاله همراه باشید تا مفصل برایتان توضیح دهیم.

نکات مهم در نوشتن رزومه‌ی متمایز و برتر

اهداف شغلی‌تان را صادقانه و واقع‌بینانه بیان کنید

نکات مهم در نوشتن رزومهاهداف شغلی ممکن است به معنای رسیدن به جایگاهی که دوستش دارید یا چشم‌اندازی که در مسیر شغلی برای خود متصور هستید، تعبیر شوند. این تعریف درست به نظر می‌رسد اما به‌شرط اینکه اهداف شغلی یا مقاصدی که برای خود تعیین کرده‌اید قابل‌دسترس، صادقانه، مبتنی بر واقعیت، تعیین‌شده، زمان‌بندی‌شده و روشن و شفاف باشند. اگر بخواهید غلو کنید یا بر اساس خیال و رؤیا اهدافی را در رزومه‌ی خود منظور نمایید که نه قابل‌دستیابی باشند، نه بر اساس واقعیت باشند و نه قابل‌سنجش و زمان‌بندی‌شده باشند در این صورت فقط کار را برای خودتان سخت‌تر کرده‌اید. مدیران استخدامی هرگز با خواندن این بخش از رزومه‌ی شما برای استخدامتان ترغیب نمی‌شوند.

چون شما آدم بلندپرواز و خیال‌بافی هستید و اصلا آگاهی مناسبی نسبت به شرایط و محدودیت‌های موجود ندارید. آن‌ها درصدد هستند تا ببینند که تا چه حد جایگاه شغلی موردنظر با اهداف و برنامه‌های شما مطابقت دارد. اهداف شما برای آن‌ها بسیار مهم هستند چراکه بیان‌کننده‌ی میزان انگیزه و تلاش شما در آینده خواهند بود. پس تلاش کنید این نکته‌ی مهم در نوشتن رزومه را لحاظ کرده و حتما جوری وانمود کنید که خواهان همکاری بلندمدت با آن‌ها هستید و تمایل دارید توانمندی‌هایتان را به چالش بکشید و همراه با سازمان رشد کنید.  

از آدم و حوا شروع نکنید

لازم نیست تمام زندگی خود را در رزومه شرح دهید. جزئیات و تجربیات تلخ و شیرین زندگی شما از نکات مهم در نوشتن رزومه محسوب نمی‌شود. کارفرما را با نوشتن اطلاعات غیرضروری گیج و سردرگم نکنید. تلاش کنید خودتان را در جایگاه مدیران قرار دهید تا بتوانید به‌خوبی درک کنید چه نکاتی احتمالا ازنظر آن‌ها حائز اهمیت است؟ اصلا بر اساس چه ادله‌ای باید شما را استخدام کنند؟

مشخصات کامل خود را دقیق و در جای مناسبی بنویسید

اطلاعات شخصی و نحوه‌ی برقراری تماس با شما از آن دسته نکات مهم در نوشتن رزومه است که حتما باید به آن توجه ویژه‌ای کنید و آن‌ها را در ابتدای رزومه بنویسید که مدیران برای پیدا کردن یک شماره تلفن یا آدرس ایمیل ناقابل خیلی به‌زحمت نیفتند.

اولویت‌بندی کنید

یکی از نکات مهم در نوشتن رزومه چیدمان و اولویت‌بندی مطالب است. توانمندی‌ها و مهارت‌هایتان را اولویت‌بندی کنید. به‌طور واضح و صریح بیان کنید به چه علت خواهان به دست آوردن این جایگاه شغلی هستید. پراکنده و آشفته ننویسید تا کارفرما با نگاهی کوتاه بتواند متوجه شود که شما در چه زمینه‌ای متخصص هستید.

تجارب و موفقیت‌های شغلی

یکی از نکات مهم دیگری که در نوشتن رزومه باید به آن توجه کنید اشاره کردن به سازمان‌ها یا شرکت‌هایی است که در آن‌ها مشغول به فعالیت بوده‌اید. جایگاه شغلی و وظایفی که داشتید را شرح دهید. اگر تاکنون مشاغل متعددی را تجربه کرده‌اید نیازی نیست به‌تمامی آن‌ها اشاره‌کنید. فقط مشاغلی را که ظرف چند سال اخیر در آنجا مشغول بوده‌اید را بنویسید. همچنین بدون اغراق و درنهایت صداقت موفقیت‌ها و دستاوردهای شغلی خود را نیز بیان کنید.

بخش مهارت‌ها، سکوی پرتاب شماست

شاید بتوان بدون مبالغه چنین گفت که بخش مهارت‌ها جزء مهم‌ترین نکات در نوشتن یک رزومه است. حتی ممکن است شما تحصیلات مرتبط با آن شغل را نداشته باشید یا اینکه به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید؛ اما به‌محض اینکه چشمشان به مهارت‌های شما بیفتد کاملا نظرشان برگردد. این بخش از رزومه دقیقا وجه تمایز شما از سایر متقاضیان است.

اشراف به ویژگی‌های شخصیتی و تیپ شخصیتی خود

شاید ذکر چند صفت پشت سر هم مانند انعطاف‌پذیری، جسور بودن، ریسک‌پذیری، دقیق و… چندان موردتوجه مدیران قرار نگیرد. اما اگر شما بتوانید با استناد به گزارش‌های تست‌های شخصیت شناسی و رفتارشناسی معتبر همچون تست شخصیت شناسی نئو (NEO) و تست رفتارشناسی (DISC) ویژگی‌های شخصیتی و الگوی رفتاری غالب خود را به‌طور دقیق بیان کنید آن‌وقت تکلیف کارفرما هم با شما مشخص است. او به‌راحتی می‌تواند تشخیص دهد که شما برای چه جایگاه شغلی در سازمان مناسب هستید؟

خب اگر تا اینجا مطالبی را که به‌طور خلاصه مطرح کردیم برایتان جالب بوده است و مشتاق هستید از جزئیات بیشتر نکات مهم در نوشتن رزومه مطلع شوید حتما به مقاله‌ی «بخش‌های مهم رزومه که در نگاه اول بیشتر موردتوجه کارفرما قرار می‌گیرد» سر بزنید و بادقت موارد ذکرشده را مطالعه کنید.

تست دیسک

این تست در زمینه‌های متفاوتی مانند بهبود ارتباطات فردی، بهبود ارتباطات سازمانی، بهبود سبک تدریس، بهبود فروش، بهبود مدیریت و رهبری و … کاربرد دارد. با انجام این تست در کمتر از ۸ دقیقه و پاسخ به ۴۸ سوال، مدل رفتاری، نقاط ضعف و قوت خود را بیابید. ورود به تست دیسک>

تست پنج عامل شخصیتی نئو فرم بلند

تست نئو فرم بلند یکی از پرکاربردترین تست های شخصیت شناسی که در زمینه های مختلف ازدواج، استخدام و تشخیص اختلالات روانشناسی کاربرد دارد. این تست پنج عامل اصلی شخصیتی افراد را مشخص می کند. با پاسخ به ۲۴۰ سوال و صرف حدود ۶۰ دقیقه زمان می‌توانید ۵ عامل شخصیتی + ۳۰ زیر شاخص شخصیتی خود و سبکهای نئو را بیابید. ورود به تست نئو>

حذف مطالب غیرضروری

اما برویم سراغ ادامه‌ی موضوع آن‌هم توانایی تشخیص اطلاعات مفید از غیرمفید است. هیچ ضرورتی ندارد که در خصوص تمام علاقه‌مندی‌ها و تفریحات شخصی خود بنویسید. حذف مطالب زائد یکی از تکنیک‌های رزومه نویسی است. بر دانش و توانمندی‌های منحصربه‌فردتان تمرکز کنید و به بیراهه نروید.

حرفه‌ای عمل کنید

هرگز در زمان نوشتن رزومه از محل کار و کارفرما سابق خود بدگویی نکنید. کینه‌ها و کدورت‌ها را کنار بگذارید و برای شأن و جایگاه دیگران ارزش قائل شوید حتی اگر واقعا دلیل اصلی شما برای تغییر شغل رفتار نامناسب کارفرما بوده است.

جمله‌بندی خوبی داشته باشید

نوشتن املای صحیح کلمات و رعایت دستور زبان یکی دیگر از نکات مهم در نوشتن رزومه است. هرچقدر هم که فرد متخصصی باشید ولی نتوانید خود را در قالب جمله‌های واضح و روشن معرفی کنید تصویری منفی از خود در ذهن کارفرما باقی می‌گذارید. پس سعی کنید از جادوی کلمات استفاده کنید و جملاتی جذاب و گیرا بنویسید.

از کلیدواژه‌های مناسب استفاده کنید

زمانی که در حال نگارش رزومه برای یک جایگاه شغلی مشخص هستید سعی کنید اندکی زمان بگذارید و کلیدواژه‌های مرتبط با آن عنوان شغلی را بیابید. ذکر اطلاعات کلی و تکراری شانس شما را برای به دست آوردن آن موقعیت کاهش می‌دهد. درحالی‌که اگر کارفرما ببیند که شما نسبت به جایگاه شغلی مطرح‌شده و ویژگی‌های آن اطلاعات کافی دارید و از اصطلاحات و کلمات کاملا مرتبط با آن استفاده می‌کنید و توانمندی‌هایتان کاملا با آن در تناسب است دیگر برای انتخاب شما تردید نمی‌کند. در این صورت شما نشان می‌دهید که به جزئیات شغل توجه لازم را داشته‌اید و پیش‌ازاین تجربیات مرتبطی داشتید بنابراین سریع‌تر از سایر متقاضیان می‌توانید عملکرد مؤثری داشته باشید.

از مبالغه‌ی و دروغ به‌شدت بپرهیزید

نکات مهم در نوشتن رزومهمی‌دانیم که در این شرایط وانفسا و آشفتگی اقتصادی احتمالا به‌شدت به این موقعیت شغلی نیاز دارید. اما به چه قیمتی؟ به قیمت اینکه روزی دستتان رو شود و به‌عنوان فردی دروغ‌گو و خالی‌بند در سازمان شناخته شوید. مدیران استخدامی روی تک‌تک جمله‌هایی که در متن رزومه می‌نویسید حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. پس هرگز از این نکته‌ی مهم در نوشتن رزومه غافل نشوید. زیاده‌روی نکنید و مطمئن باشید روزی دستتان رو می‌شود و دیگر آب ریخته شده را نمی‌توان جمع کرد. درصورتی‌که دروغتان فاش شود، حتی اگر در سازمان ماندگار شوید اما دیگر شأن و جایگاه قبل را نخواهید داشت.

خب حالا به نظر شما رمز تمایز و برتری یک رزومه نسبت به سایر رزومه‌ها در چیست؟ آیا هرکسی توانایی نوشتن یک رزومه‌ی متمایز را دارد؟ چه نکات مهمی در نوشتن رزومه‌ای متفاوت باید موردتوجه قرار گیرند؟ چگونه یک رزومه‌ی متمایز شانس موفقیت شما را در استخدام افزایش می‌دهد؟ پاسخ این سؤالات به‌طور کامل در مقاله‌ی «رزومه‌ی متمایز چیست؟ چگونه یک رزومه‌ی متمایز ارائه دهیم؟» وجود دارد. گمان نمی‌کنیم با خواندن مجموعه مقالات سایت ما در خصوص اصول و نکات مهم در نوشتن رزومه، دیگر هیچ نکته‌ی مبهمی در ذهن شما باقی بماند. پس بهتر است به ما اعتماد کنید تا بهترین و به‌روزترین اطلاعات را در اختیارتان قرار دهیم. 

از سوابق شغلی خود به‌راحتی نگذرید

و اما یک نکته‌ی بسیار مهم در نوشتن رزومه بخش مربوط به سوابق شغلی است. توجه داشته باشید که در این قسمت از کلماتی استفاده کنید که تفاوت و تمایز شما را با سایرین به‌خوبی نشان دهد. سعی کنید نشان دهید که قدرت سازگاری و انعطاف‌پذیری بالایی دارید. می‌توانید در شرایط بحرانی اوضاع را مدیریت کنید و از روحیه‌ی بالایی در کار گروهی برخوردار هستید. به‌جای استفاده از عبارت‌های کلیشه‌ای بهتر است از ترفندها و تجارب ویژه‌ای که در شرایط غیرعادی سازمان یا محل کارتان به کار می‌گرفتید، بنویسید.

تسلط به زبان‌های مختلف را از قلم نیندازید

ذکر این مورد الزامی نیست. ولی بهتر است مدیران سازمان با این قابلیت شما هم آشنا شوند. خدا را چه دیدید شاید روزی در سازمان برای یک جایگاه شغلی بهتر و بین‌المللی و با درآمد بالاتر به کسی نیاز داشتند که از چنین مهارتی برخوردار باشد. در این صورت شما اولین نامزد برای قرار گرفتن در این جایگاه هستید.

در آخر

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کوتاه از نکات مهم در نوشتن رزومه داشته باشیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  رزومه خود را با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص بنویسید و سعی کنید مهارت‌هایتان با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین تطابق را داشته باشند.
  • ساختار و چیدمان رزومه شما باید منطقی و اصولی باشد تا به‌راحتی قابل‌درک و فهم باشد.
  • یک رزومه حرفه‌ای باید کوتاه، مختصر و هدفمند بوده و درعین‌حال، حاوی اطلاعات مفید است.
  • سوابق شغلی و مهارت‌های خاص خود را صادقانه و با هوشمندی بیان کنید.
  • رزومه‌ی شما به‌هیچ‌عنوان نباید غلط املایی و اشکالات دستور زبان داشته باشد.
  • از دروغ و اغراق به شدت بپرهیزید.
دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.