چرا رسیدن به موفقیت سخت است؟

رسیدن به موفقیت

همه‌ی ما اهدافی داریم و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم. ممکن است به برخی از آن‌ها دست پیدا کنیم و درعین‌حال تعدادی از آن‌ها هرگز محقق نشوند. آن موقع است که تازه از خود می‌پرسیم: چرا هرچه تلاش می‌کنم به اهدافم نمی‌رسم؟ چرا رسیدن به موفقیت آن‌قدر سخت است؟ برای رسیدن به موفقیت باید چه اقداماتی انجام دهم؟ چه انتخاب‌های اشتباهی تابه‌حال انجام داده‌ام که مانع رسیدن به موفقیت شده‌اند؟ چه عواملی باعث شدند که من از موفقیت دور شوم؟ تمام این‌ها، افکاری هستند که در زمان ناراحتی و ناامیدی به دلیل مواجهه با شکست در مسیر کسب موفقیت و رسیدن به اهداف مورد انتظارمان به سراغمان می‌آیند. در این زمان‌ها است که احساس شکست و پوچی بر شما غلبه کرده و از یافتن ایده‌های جدید برای شروع مجدد  ناتوان خواهید بود. نگران نباشید ما احساسات منفی و دغدغه‌های شما را درک می‌کنیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مطلب به‌طور مفصل به این موضوع بپردازیم و اینکه اصلا چه باید کرد برای رسیدن به موفقیت؟

موفقیت یعنی چی؟

رسیدن به موفقیتبدون شک برای رسیدن به موفقیت شما در وهله‌ی اول به این نیاز دارید که به تعریف مشخصی از موفقیت برسید. در فرهنگ لغت، کلمه‌ی موفقیت ” به انجام رساندن کار و رسیدن به هدفی معین” معنی شده است. پس فرآیند موفقیت از نقطه‌ای شروع می‌شود و در نقطه‌ای پایان می‌پذیرد و در این میان مسیری طی می‌شود. نقطه‌ی شروع زمانی است که هدفی تعیین شود و نقطه‌ی پایان زمانی است که هدف در زندگی شخص محقق می‌شود در این صورت است که به آن موفقیت میگوییم. 

روش‌های رسیدن به موفقیت

رسیدن به موفقیتهدف‌گذاری دقیق و اصولی انجام دهید

نقطه‌ی شروع، قدم اول در مسیر رسیدن به موفقیت است. در نقطه‌ی شروع هدفی که می‌خواهیم به آن برسیم را تعیین می‌کنیم. چنانچه این هدف تناسبی با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شما نداشته باشد یا دور از دسترس باشد، رسیدن به آن اهداف به امری غیرممکن تبدیل می‌شود.

اهداف روشن و واضحی را برای خود در نظر بگیرید

هدفی که تعیین می‌کنید، باید تمام جوانب آن مشخص باشد که ذهن به‌راحتی بتواند آن را بشناسد و تجزیه‌وتحلیل کند. شفاف بودن اهداف، مسیر رسیدن به آن‌ها را برای شما تسهیل می‌کند.

اهدافتان باید قابلیت اندازه‌گیری داشته باشند

اهدافی که برای خود تعیین می‌کنید، باید قابل وصول و قابل‌اندازه‌گیری باشند. این امر نه‌تنها تصویر روشنی از مسیر رسیدن به موفقیت را در اختیار شما قرار می‌دهد بلکه قادر خواهید بود مراحل رشد و پیشرفت خود را به‌وضوح مشاهده کنید. 

اهدافتان را متناسب با ظرفیت‌هایتان انتخاب کنید

اهدافی که در حال حاضر نمی‌توانید برای رسیدن به آن‌ها کاری انجام دهید، اهداف بزرگی هستند و شاید هیچ‌گونه تناسبی با پتانسیل‌های موجود در شما نداشته باشند. در این صورت شکست و ناکامی ناشی از عدم محقق شدن اهداف فقط منجر به ناراحتی و ناامیدی شما می‌شوند و شما را از رسیدن به موفقیت دور می‌کنند.

به اهدافتان متعهد باشید

منتظر نباشید تا انگیزه‌ی انجام کاری به سراغتان بیاید بعد اقدام کنید. شما شروع کنید مطمئن باشید سروکله‌ی انگیزه هم پیدا می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که چقدر به اهدافتان متعهد و پای بند هستید؟ برای رسیدن به موفقیت حاضر هستید چه سختی‌هایی را متحمل شوید؟ تعهد و وفاداری به اهداف انگیزه‌ی کافی را برای شما به وجود خواهند آورد.

اهدافتان را برای یک بازه‌ی زمانی مشخص انتخاب کنید

اهدافی که انتخاب می‌کنید باید محدود به مدت‌زمان مشخصی باشند، وگرنه روزها می‌آیند و می‌روند و رسیدن به موفقیت تبدیل به یک آرزو دست‌نیافتنی می‌شود.

خودتان را فرسوده نکنید

رسیدن به موفقیت خودتان را فرسوده نکنید.اصلا بعید نیست که باوجود انگیزه‌ی بسیار بالا و اشتیاقی که برای رسیدن به موفقیت دارید بازهم خسته شوید. به‌هرحال مسیر موفقیت ناهموار است و هرلحظه باید خود را برای مواجهه با چالشی جدید آماده کنید. پس مراقب خودتان باشید و نشانه‌های خستگی را در خودتان جدی بگیرید و زمانی را برای استراحت کافی و تفریح در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین نیازهای بدن و ذهن شما استراحت و تفریح است. بهتر است یک برنامه‌ریزی هفتگی برای آن داشته باشید. ورزش، مدیتیشن و یوگا، تمرین تنفس، ذهن آگاهی و تغذیه‌ی مناسب همگی می‌توانند قدرت جسمانی شما را چندین برابر کنند.

از هیچ‌کس هیچ توقعی نداشته باشید

هرگز نباید از دیگران انتظار داشته باشید که کاری برایتان انجام دهند. پدر و مادر، دوست، پارتنر، همسر و هیچ‌کس دیگری هیچ مسئولیتی در قبال تحقق اهداف شما ندارند. هرکسی سرگرم زندگی و مشکلات خودش است. شک نکنید هیچ‌ شخصی نمی‌تواند به‌اندازه خودتان در رسیدن به موفقیت مفید و اثرگذار واقع شود.

از هر آنچه حواستان را پرت می‌کند، دوری‌کنید

 عوامل مختلفی که در اطراف شما وجود دارد و باعث پریشانی و حواس‌پرتی‌تان می‌شوند، می‌توانند در حکم بزرگ‌ترین موانع ممکن در مسیر رسیدن به موفقیت باشند. اعضای خانواده، تماس‌های تلفنی، چت کردن، برنامه‌های تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و … تمرکز شما را از اهدافتان منحرف می‌کنند و کیفیت عملکرد شما را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهند. پس بهتر است محیط و ذهن خود را عاری از هرگونه عامل ایجادکننده‌ی حواس‌پرتی کنید و تنها بر روی اهداف و نتایج مطلوبتان متمرکز باشید. 

تحت تأثیر انرژی منفی قرار نگیرید

افکار چه مثبت چه منفی به‌شدت احساسات و رفتار شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. هر روز هزاران فکر مختلف به سراغتان می‌آیند. این شما هستید که باید انتخاب کنید بر روی کدام‌یک تمرکز کنید. افکاری که مانع از حرکت شما می‌شوند و وجودتان را مملو از ترس و اضطراب می‌کنند یا افکاری که منجر به حرکت روبه‌جلو و رسیدن به موفقیت می‌شوند. پروبال دادن به افکار منفی تنها شرایط را برای شما سخت‌تر می‌کند. شک نکنید که بدترین شرایط و سخت‌گیرترین افراد هم می‌توانند درس تازه‌ای برای شما داشته باشند. پس لطفا نوع نگاهتان را نسبت به مسائل پیرامون تغییر دهید.  

رسیدن به موفقیتبرای رسیدن به موفقیت  وجود چه فاکتورهایی لازم است؟

  • انگیزه
  • دانش مناسب
  • نیروی لازم برای اقدام به عمل
  • ثبات در مسیر
  • اراده و تصمیم‌گیری
  • شایستگی و لیاقت

انگیزه

انگیزه همچون نیرویی درونی است که شما را برای رسیدن به اهدافتان ترغیب می‌کند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان آن را میزان تمایل و میل درونی برای رسیدن به موفقیت تعریف کرد. انگیزه معمولا از تضادها و فقدان‌ها به وجود می‌آید. افراد برای به دست آوردن هر آنچه ندارند انگیزه پیدا می‌کنند که به آن دست یابند.

دانش مناسب

تصور کنید در جنگلی گم‌شده‌اید. دانش مناسب درست همانند نقشه‌ای است که به کمک شما می‌آید تا بتوانید از این وضعیت رهایی یابید. برخورداری و کسب دانش لازم موجب می‌شود در مسیر رسیدن به موفقیت بتوانید قدم‌های محکم‌تری بردارید.

نیروی لازم برای اقدام به عمل

نیروی مناسب از آن دست عواملی است که معمولا  افراد از آن چشم‌پوشی می‌کنند. آیا تصور می‌کنید توانایی لازم برای به انجام رساندن هدفتان در شما هست یا باید از کسی کمک بگیرید؟

ثبات در مسیر

همان‌طور که گفته شد، برای رسیدن به اهداف باید مسیری پرفرازونشیب طی شود. انسان‌هایی که در مسیر رسیدن به موفقیت ثبات دارند، به هدف می‌رسند و آن‌ها که زود خسته می‌شوند، افرادی هستند که همواره از خود می‌پرسند، چرا به اهدافم نمی‌رسم؟

اراده و تصمیم‌گیری

بیایید تصور کنیم همراه با چندین شخص دیگر در جزیره‌ای دورافتاده، بدون آب و غذا گیر افتاده‌اید. ناگهان در نقطه‌ای از آن جزیره کتابی پیدا می‌کنید که قدم‌به‌قدم نحوه‌ی ساخت یک قایق را شرح داده است. اینک شما برای زنده ماندن ناچار به ساختن قایقی خواهید بود و این مرحله دقیقا به‌ منزله‌ی همان نقطه‌ی شروع یعنی تعیین هدف است. اکنون برای این هدف انگیزه‌ی قدرتمندی دارید چراکه باید زنده بمانید. دانش مناسب (کتاب) و نیروی محرکه‌ی مناسب (افرادی که همراه شما در جزیره گیر افتاده‌اند) را نیز در اختیار دارید. 

آیا گمان می‌کنید این عناصر به‌تنهایی باعث رسیدن به موفقیت و خلق قایق می‌شوند؟
بدیهی است که فردی باید تصمیم بگیرد که قایقی برای نجات خلق شود یا خیر؟ و کسی که باید دیگران را در این مسیر هدایت کند. اینجاست که اهمیت عنصر اراده و تصمیم‌گیری محرز می‌شود. اگر اراده نباشد هرگز حرکتی روبه‌جلو شروع نخواهد شد. 

شایستگی و لیاقت

اگر همچنان این سؤال در ذهنتان وجود دارد که ” چرا به اهدافم نمی‌رسم؟ ” از خودتان بپرسید جای کدام‌یک از این عناصر در مسیری که شما برای رسیدن به موفقیت انتخاب کرده‌اید، خالی است؟ چرا هر چه تلاش می‌کنید موفقیت با سرعت بیشتری از شما دور می‌شود؟ اندکی به مثال زیر فکر کنید.

دانش‌آموزی را در نظر بگیرید که هرچقدر درس می‌خواند و تلاش می‌کند بازهم در امتحان ریاضی موفق نمی‌شود. اگر از او بپرسید که چرا در امتحان ریاضی نمره کمی می‌گیرد، می‌گوید: “ریاضی خیلی سخته.” ” من ژنتیکی با ریاضی مشکل‌دارم.” ” عددها من را گیج می‌کنند.” و… تمام این جمله‌ها به چه معنا هستند؟ 

دانش‌آموز، هدف را بزرگ‌تر از خودش می‌بیند. یا به‌نوعی خودش را لایق رسیدن به آن هدف نمی‌داند! شما برای اینکه بتوانید به اهداف مورد انتظارتان برسید و طعم شیرین موفقیت را بچشید باید خود را لایق و شایسته‌ی آن هدف بدانید. توانمندی خود را دست‌کم نگیرید و از هیچ تلاشی برای کسب موفقیت و آنچه لایقش هستید دریغ نکنید. 

چگونه خودشناسی رسیدن به موفقیت را برای شما تسهیل می‌کند؟

اغراق نیست اگر بگوییم که اساسی‌ترین و اصلی‌ترین عامل رسیدن به موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی شناخت خود و داشتن قدرت مدیریت خود است. انسان موفق، ریشه‌ی تمام موفقیت‌ها را در درون خودش جست‌وجو می‌کند. انگیزه، دانش مناسب، نیروی لازم برای اقدام به عمل، اراده و تصمیم‌گیری و شایستگی و لیاقت همه در ارتباط با شما معنی می‌شوند. سنگ بنای رسیدن به موفقیت این است که شما بدانید چه کسی هستید؟ چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارید؟ به دنبال چه چیزی هستید؟ اهدافتان تا چه حد با شما در تناسب هستند؟ و هزاران سؤال دیگر که تنها با دستیابی به شناخت مطلوبی از خودتان، پاسخ آن‌ها را می‌یابید.

حال این خودشناسی چگونه اتفاق می‌افتد؟ چطور می‌توان با صرف زمان نه‌چندان زیادی به اطلاعات دقیقی در خصوص خودتان برسید؟ بی‌تردید ابزارهای تخصصی شخصیت شناسی بهترین راهنما برای شما هستند. زمانی که تکلیفتان با خودتان روشن شود با نگاه واقع‌بینانه‌تری هدف‌گذاری می‌کنید و رسیدن به موفقیت دیگر تبدیل به رؤیایی دور از دسترس نمی‌شود.

تست پنج عامل شخصیتی نئو فرم بلند

تست نئو فرم بلند یکی از پرکاربردترین تست های شخصیت شناسی که در زمینه های مختلف ازدواج، استخدام و تشخیص اختلالات روانشناسی کاربرد دارد. این تست پنج عامل اصلی شخصیتی افراد را مشخص می کند. با پاسخ به ۲۴۰ سوال و صرف حدود ۶۰ دقیقه زمان می‌توانید ۵ عامل شخصیتی + ۳۰ زیر شاخص شخصیتی خود و سبکهای نئو را بیابید. ورود به آزمون>

 حرف آخر

همه‌ی ما به دنبال ساختن زندگی بهتری برای خودمان هستیم چراکه یقین داریم لایق زندگی بهتری خواهیم بود. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به یک زندگی ایدئال، داشتن رضایت خاطر و حس موفقیت در هر شرایطی است. کسب موفقیت‌های گوناگون، هرچند کوچک یا بزرگ راهکاری مؤثر برای تجربه‌ی حال خوب در زندگی است.

دسته بندی : توسعه فردی و یادگیری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.