تیپ شخصیتی واقع‌گرا در تست هالند

Realistic personality type قطبینو

آیا شما هم متعلق به تیپ شخصیتی واقع‌گرا در تست هالند هستید؟ آیا می‌دانید که افراد مختلف با این تیپ شخصیتی، دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ چگونه این تیپ شخصیتی می‌تواند در انتخاب شغل آینده و رشته‌ی تحصیلی به این افراد کمک نماید؟ رشته و شغل‌های مناسب تیپ شخصیتی واقع‌گرا کدام‌اند؟ قطعاً بسیاری از افراد ازجمله دانش‌آموزان، فارغ‌التحصیلان و حتی نیروهای کار فعال در بازار کار نمی‌توانند شغلی را که متناسب با استعدادها و علایقشان است را انتخاب نمایند. برای تسهیل این کار می‌توان از انواع مختلف تست‌های رغبت سنج شغلی به‌خصوص تست هالند بهره گرفت تا به استعدادهای ذاتی خود پی برده و شغلی متناسب با آن‌ها برگزید.

تست هالند یکی از راه‌حل‌های بسیار مفید و کاربردی، جهت یافتن مهارت‌ها و استعدادهای شغلی اشخاص مختلف است. به‌طوری‌که با شناخت و یادگیری مهارت‌های مربوط با تیپ شخصیتی خودتان، به‌راحتی می‌توانید در مشاغل مرتبط با استعدادها و علاقه‌مندی‌های ذاتی خود مشغول به‌کار شوید. یکی از ۶ تیپ شخصیتی که هالند مطرح کرده است، تیپ شخصیتی واقع‌گرا است.

در تست هالند این تیپ شخصیتی با عنوان کد R شناخته شده است که اغلب، افراد با این تیپ شخصیتی را دست به آچار و علاقه‌مند به کارهای فنی می‌داند. به احتمال زیاد نشانه‌های این تیپ شخصیتی در کودکی آن‌ها نیز قابل مشاهده بوده است. همان‌هایی که از بچگی دوست داشتند اسباب بازی‌هایشان را خراب کرده تا سر از چگونگی کار آن‌ها دربیاورند. افراد با این تیپ شخصیتی معمولاً از مهارت‌های مکانیکی و فنی بسیار خوبی برخوردار هستند و از کار کردن با اشیاء، ابزارها و ماشین‌آلات لذت می‌برند.

ازطرفی اشخاص واقع‌گرا، به‌طور معمول استعداد قوی و خوبی در انجام کارهای فنی و ورزشی دارند و به همین علت بیشتر ساخت و تولید محصولات گوناگون، جزء علایق شغلی و فردی در این تیپ شخصیتی به‌ حساب می‌آیند.

Realistic personality type قطبینو

خصوصیات تیپ شخصیتی واقع‌گرا در تست هالند

این تیپ شخصیتی در تست هالند به‌عنوان افرادی واقع‌گرا، پایدار و عمل‌گرا توصیف شده‌اند و از خصوصیات آن‌ها می‌توان به واقع‌بینی در امور، جدیت در کار، تفکر عملی، مهارت‌های مکانیکی، علاقه و هماهنگی در کارها اشاره کرد. اشخاص واقع‌گرا اغلب دارای توانایی بدنی و فیزیکی بالایی هستند و در کار و فعالیت‌های خودشان به‌طور کاملاً جدی عمل می‌نمایند.

این افراد نسبت به مسائل انتزاعی و نظری چندان علاقه‌ای ندارند و دارای دیدی واقع‌بینانه هستند و از تخیلات به شدت دوری می‌کنند. افراد با تیپ شخصیتی واقع‌گرا اغلب تمایل دارند که در محیط‌های عملی و وظیفه‌محور، به‌جای گذراندن دوره‌های متعدد و طولانی به‌طور مستقیم و خودجوش به یادگیری و برقراری ارتباط بپردازند. روابط انسانی و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی برای این اشخاص کم‌اهمیت بوده و ارزش‌های آن‌ها معمولاً پول، ثروت و مقام است.

اگر با یک شخص واقع‌گرا روبه‌رو شوید، می‌بینید که او در بیان احساساتش مقاومت می‌کند و بیشتر سعی دارد تا درمورد مهارت‌ها، فعالیت‌ها و تخصص‌هایش صحبت نماید. این دسته از افراد برای کار و فعالیت، محیط و مکانی را ترجیح می‌دهند که شایستگی‌های فنی و کاریشان در آنجا پرورش داده شود و به آن‌ها امکان تولید را بدهد. افراد واقع‌گرا معمولاً چندان راجع به مسائل فکر نمی‌کنند و به‌جای بحث و گفت‌وگو درباره یک موضوع خاص، مسئله مربوطه را حل کرده و یا نسبت به انجام کارهای عملی اقدام می‌نمایند.

این تیپ شخصیتی از انجام فعالیت‌های دستی همچون تعمیرات و ساختمان‌سازی لذت می‌برند و ترجیح می‌دهند با ابزارهای مختلف کار کنند تا ایده‌های مختلفی را از آن‌ها بگیرند. این اشخاص دارای هوش طبیعت‌گرای فوق‌العاده‌ای هستند و به فعالیت در فضای باز علاقه دارند و از کار با گیاهان و حیوانات لذت می‌برند. تیپ واقع‌گرا معمولاً افرادی خجالتی هستند و با خواسته و آرزوهای دیگران، خودشان را تطابق می‌دهند و اکثر اوقات از فعالیت‌هایی که سبب می‌شوند در مشاغل اجتماعی یا در جمع انسان‌ها حضور داشته باشند، دوری می‌نمایند.

Realistic personality type قطبینو

تیپ شخصیتی واقع‌گرا اگر با مشکلاتی روبه‌رو شوند:

به جست‌وجوی راه‌حل‌های عملی برای مشکلات می‌پردازند. این افراد خودشان را فردی دارای توانایی‌ بدنی بالایی می‌دانند و بسیار رک و صریح هستند و به علت داشتن روابط اجتماعی بسیار کم ممکن است گاهی موجب ناراحتی یا رنجش سایر افراد نیز شوند. البته ناگفته نماند که این موضوع به‌صورت آگاهانه انجام نمی‌گیرد، بلکه نداشتن روابط اجتماعی قوی جزء خصوصیات بارز این تیپ شخصیتی است. اشخاص واقع‌گرا از فعالیت‌های آموزشی و درمانی بیزار هستند و برای لوازم و اشیای عینی و اجسامی که قابل لمس هستند، ارزش زیادی قائل می‌شوند.

Realistic personality type قطبینو

اهمیت تیپ شخصیتی واقع‌گرا در تست هالند

همواره مشکلات فنی یکی از معضلات افراد در محیط زندگی یا محیط کاری به شمار می‌آید. تصور زندگی بدون افرادی که بتوانند مسائل فنی را به‌خوبی و درستی درک کرده و سپس آن‌ها را حل نمایند، بسیار سخت است. در چنین شرایطی است که اهمیت و تأثیرگذاری تیپ شخصتی واقع‌گرا مشخص می‌گردد. زیرا انسان‌هایی با این تیپ شخصیتی در اغلب اوقات با اندکی دقت و بررسی می‌توانند به مشکلات ریز و خاصی پی ببرند که دیگر افراد به این خوبی از عهده‌ی این کار برنمی‌آیند.

افرادی که دارای تیپ شخصیتی واقع‌گرا هستند در بخش حل مشکلات نهایی محصولات کارخانجات از تخصص بسیار بالایی برخوردار هستند و اگر این افراد نباشند، قطعاً لوازمی که به بازار مصرف عرضه می‌گردند دارای مشکلات و ایرادات بسیاری خواهند بود که در نگاه اول هیچ‌کس متوجه آن‌ها نخواهد شد. نکته بسیار مهمی که باید در بررسی این تیپ شخصتی مورد توجه قرار گیرد این است که واقع‌گرایی تنها محدود به کارهای فنی نمی‌شود.

به عنوان مثال شخصی با تیپ شخصیتی واقع‌گرا می‌تواند در امور کشاورزی، کار با گیاهان و حیوانات، فعالیت‌های بدنی و ورزشی و … نیز استعداد داشته باشد. چراکه افراد با این تیپ شخصیتی شغلی از روحیه عمل‌گرایی و مهارت‌های بدنی خوبی برخوردار هستند و این دسته از امور را می‌توانند به‌خوبی انجام بدهند.

ضرورت تشخیص تیپ شخصیتی واقع‌گرا در کودکان و نوجوانان

کودکی که تیپ شخصیتی واقع‌گرا دارد بر واقعیت‌‎ها و حقایق موجود در محیط اطرافش متمرکز است. این گروه از کودکان اغلب با دیدن و تجربه کردن چیزها اطلاعات را جذب می‌کنند و از طریق روش‌های علمی و مبتنی بر عقل و منطق مسائل را حل‌وفصل می‌کنند. آن‌ها مانند کودکان تیپ جستجوگر زیاد سؤال می‌پرسند و توضیحات مفصل هم می‌خواهند. از شرکت در فعالیت‌های علمی و پژوهشی لذت می‌برند چراکه شوق بسیاری برای فهمیدن و دانستن دارند.

اگر از دیدگاه روان‌شناسی بخواهیم به این تیپ شخصیتی در کودکان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها بیشتر به اطلاعات و داده‌های محسوس و مشاهده‌پذیر تمرکز می‌کنند و از راه تجربه و شواهد دیدگاه و نظر شخصی خود را می‌سازند و بیان می‌کنند. آن‌ها حساسیت بیشتری نسبت به اختلافات و تضادها در اطلاعات نشان می‌دهند و از منطق خود بهره می‌برند تا درنهایت به یک نتیجه‌گیری درست برسند. تقویت ویژگی‌های خوب این تیپ شخصیتی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های تحلیلی و منطقی را در خود تقویت کنند و به صورت مسئولانه و مستقل با مسائل زندگی خود روبه‌رو شوند.

Realistic personality type قطبینو

چالش‌های تیپ شخصیتی واقع‌گرا:

بدون شک هر تیپ شخصیتی‌ نقاط قوت و ضعف خودش دارد که در این محتوا راجع به نقاط قوت تیپ واقع‌گرا توضیح دادیم. اما دانستن نقاط ضعف تیپتان هم به اندازه دانستن نقاط قوتتان لازم است. زیرا باعث می‌شود برای کمرنگ کردن این نقاط ضعف بکوشید یا شغل‌هایی را انتخاب کنید که نقاط ضعفتان در آن‌ها اهمیت چندانی نداشته باشند.

در تعاملات اجتماعی خوب عمل نمی‌کنند:

تیپ واقع‌گرا در هالند ترجیح می‌دهد در تنهایی کار کند و در کارش با مردم در ارتباط نباشد. او در این موقعیت احساس امنیت و آرامش دارد. درحالی که بعضی کارها نیاز به همکاری گروهی یا ارتباط با مردم دارند که این تیپ در این کار خیلی موفق نیستند.

علاقه به کارهای تکراری و روتین دارند و با تغییرات سخت کنار می‌آیند:

تیپ شخصیتی واقع‌گرا دوست دارد در محیطی ثابت و بدون تغییر باشد و زندگی روتینی را تجربه کند. این به خودی خود مشکلی نیست اما مشکل آنجاست که علاقه آن‌ها به زندگی روتین، باعث می‌شود که از تکنولوژی‌های جدید باز بمانند و نتوانند مهارت‌هایشان را با گذر زمان بهتر کنند و درنتیجه پیشرفت نکنند.

خلاقیت کمی دارند:

تیپ واقع‌گرا تفکر خلاقانه کمی دارد و برایش سخت است که بتواند انتزاعی فکر کند. برای همین بهتر است سراغ کارهایی نرود که نیاز به خلاقیت دارند یا اگر قصد این کار را دارد، قبلش روی بالا بردن خلاقیت خود کار کند.

توجه افراطی به جزئیات:

تیپ واقع‌گرا به دلیل اینکه همیشه روی جنبه‌های عملی و فنی کارها دقت کرده‌اند نمی‌توانند بقیه جنبه‌های کار را ببینند. به عبارتی دید عمیقی دارند اما گستره دیدشان پایین است. مثلا یک مکانیک که اتفاقا خیلی در کارش خبره است و مهارت فنی خوبی دارد، اگر فقط روی جنبه فنی کار تمرکز نماید و نتواند روی جنبه رضایت مشتری کار کند و این مهارتش را به مشتری ثابت کند، مهارت فنی بالای او نیز دیگر به چشم نمی‌آید.

مشکلات فیزیکی زیادی خواهند داشت:

به دلیل کارهای زیاد عملی که این تیپ انجام می‌دهند، در بلند مدت دچار دردهای فیزیکی زیادی خواهند شد.

تیپ واقعگرا در هالند

افراد با تیپ شخصیتی واقع‌گرا در چه مشاغلی نباید ورود کنند؟

بر اساس چیزهایی که درباره‌ی این نوع تیپ شخصیتی خواندیم به نظر می‌رسد مشاغلی که نیاز به تعامل اجتماعی، خلاقیت یا تفکر انتزاعی زیادی دارند، ممکن است برای افراد واقع‌گرا مناسب نباشند. مثلا شغل‌هایی چون مشاوره، تدریس یا مشاغل هنری.

مشاغل مناسب افراد با تیپ شخصیتی واقع‌گرا در تست هالند

مشاغل متناسب با تیپ شخصیتی واقع‌گرا اغلب شامل کارهای عملی، مسائل و راهکارهای دستی است. این افراد بیشتر مشاغل یا موقعیت‌های واقع‌گرایانه‌ای همچون، انواع رشته‌های مهندسی و کسب مهارت در رشته‌های فنی را در اولویت خود قرار می‌دهند. بسیاری از اشخاص واقع‌گرا به مشاغلی علاقه‌مند هستند که در فضای باز باشد و نیاز چندانی به سروکار داشتن با دیگران یا دفتر و کاغذ نداشته باشند. برخی از مشاغل متناسب تیپ شخصیتی واقع‌گرا بر اساس تست هالند عبارت‌اند از:

  • مهندسی ساختمان
  • مهندس مکانیک
  • مهندس ماشین‌آلات سنگین
  • جوشکاری
  • تولیدکننده کیف و کفش
  • حفاری
  • تراشکاری
  • خلبان
  • قایق‌سازی
  • کشتی‌سازی
  • تعمیرات
  • تأسیسات
  • کابینت‌سازی
  • صندلی‌سازی
  • تکنسین
  • بخش‌های فنی صنعت هوایی
  • کشاورزی صنعتی
  • دام‌پروری
  • کار در پالایشگاه
  • صنایع دریایی
  • شیلات
  • تولید سرامیک
  • تولید پروتزهای دندانی

تیپ شخصیتی واقع گرا قطبینو

چطور بفهمیم دارای تیپ شخصیتی واقع‌گرا هستیم؟

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که دارای شخصیتی واقع‌گرا هستید یا نه و یا اینکه می‌خواهید، بدانید که دوستان و اطرافیانتان دارای این تیپ شخصیتی هستند یا خیر؟ تنها کافی است چند دقیه‌ای کوتاه زمان بگذارید و اجازه دهید که تست رغبت شغلی هالند به‌طور دقیق تشخیص دهد که مناسب‌ترین مشاغل و رشته‌های تحصیلی برای روحیه و شخصیت شما کدام هستند؟

تیپ شخصیتی شغلی شما چیست؟

ورود به تست رغبت شغلی هالند

چگونه تیپ شخصیتی واقع‌گرا در تست هالند را در خودمان تقویت کنیم؟

باتوجه به توضیحاتی که در این مقاله ذکر شد، شاید شما هم احساس می‌کنید که دارای این تیپ شخصیتی از تست هالند هستید و یا اینکه قصد دارید این تیپ شخصیتی را در وجود خودتان رشد و پرورش دهید. بدین سبب اگر شما هم علاقه دارید تا ویژگی‌های تیپ شخصیتی واقع‌گرا را در خودتان پرورش دهید، توصیه ما به شما این است فعالیت‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم را حتماً انجام دهید:

  • حتماً سعی نمایید در رابطه با مسائل فنی و مکانیکی مطالعه کافی داشته باشید تا بدانید ابزارها و ماشین‌آلات چگونه کار می‌کنند.
  • بهتر است با پرسش و تحقیق درست، سعی نمایید تا لوازم خراب منزلتان را خودتان تعمیر کنید، البته با رعایت مسائل و نکات ایمنی.
  • به کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و مکان‌هایی که امور فنی را انجام می‌دهند، حتما سر بزنید و سعی کنید در این مکان‌ها حضور فعال و پررنگی داشته باشید.
  • در صورت امکان یک باغچه یا گلخانه کوچک در منزل خودتان درست کنید و سعی نمایید با کاشت گیاهان مختلف و نحوه مراقبت از آن‌ها آشنا گردید.

سخن نهایی

بدون شک انتخاب یک شغل دلخواه و فعالیت در یک مسیر شغلی مناسب با شخصیت هر فرد، می‌تواند با مزایای متعددی همراه گردد. بدین حال بسیاری از افراد به علت عدم شناخت کافی از استعدادها و علاقه‌مندی‌های خودشان، نمی‌توانند مسیر شغلی مناسبی را برای خود پیدا نمایند.

ما در این مقاله شما را با یکی از مهم‌ترین تیپ‌های هالند یعنی تیپ شخصیتی واقع‌گرا و ویژگی‌های آن به‌طور کامل آشنا کردیم و در ادامه گفتیم که یک فرد واقع‌گرا می‌تواند در چه کارهایی مشغول به فعالیت شود. بنابراین آشنایی با ویژگی‌های این تیپ شخصیتی از تست هالند به شما کمک خواهد کرد که بر اساس استعدادهای ذاتی خود شعل مناسبی را انتخاب کنید و در آن عرصه شغلی موفق‌تر باشید.

دسته بندی : تیپ شخصیتی هالند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.