تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند

تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند قطبینو

به نظر شما کدام افراد دارای تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند هستند؟ اصلا تیپ شخصیتی قراردادی یعنی چه؟ شغل‌ها و رشته‌های مناسب تیپ شخصیتی قراردادی چه مواردی هستند؟ فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی افراد دارای تیپ شخصیتی قراردادی چیست؟ بدون شک در روزگار ما انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری شخصیت و هویت افراد است. معمولاً زمانی‌که پرسیده می‌شود فلان شخص کیست؟ در وهله‌ی اول می‌گوییم که پزشک، هنرمند، یک کارگر و … است. شغل افراد نه‌تنها جایگاه اجتماعیشان را مشخص می‌کند، بلکه ارزش‌ها و رویه‌های آن‌ها را نیز شکل می‌دهد و بر روی زندگی فردی، الگوی روابط اجتماعی، ساعات کاری، اوقات فراغت، فامیل، دوستان و حتی بر روی فرهنگ گفتاری و طرز پوشش و محل سکونتشان هم تأثیر می‌گذارد.

در نظریه‌ی انتخاب شغل هالند، مشاغل به وسیله‌ی تعامل میان شخصیت افراد و محیط تعیین می‌گردند. یعنی هر فردی مایل است با افرادی کار کند که مانند خودش است. نظریه انتخاب شغل هالند معتقد است که افراد مشاغلی را ترجیح می‌دهند که بتوانند در کنار اشخاصی قرار بگیرند که شبیه خودشان هستند. آن‌ها به دنبال محیط‌هایی می‌گردند که به آن‌ها اجازه می‌دهند تا از مهارت‌ها و توانایی‌هایشان استفاده نمایند. علاوه‌بر آن قادر باشند تا ارزش‌ها و نگرش‌هایشان را بیان کنند و درعین‌حال نقش‌های لذت‌بخشی را برعهده بگیرند.

یکی از ۶ تیپ شخصیتی که در تست هالند ذکر شده و مورد بررسی قرار گرفته است، تیپ شخصیتی قراردادی یا قاعده‌‌مند است که در آزمون رغبت سنجی هالند این تیپ شخصیتی با کد C شناخته می‌شود. احتمالاً شما هم افراد بسیاری را می‌شناسید که دوست دارند همه کارهایی که انجام می‌دهند، سازمان‌یافته و مرتب و منظم باشند. این یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های تیپ شخصیتی قراردادی است.

تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند قطبینو

خصوصیات تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند

افراد دارای تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند علاقه دارند همه کارها دارای قواعد مشخصی باشند و رعایت اصول و قوانین برایشان اهمیت خاصی دارد. به‌طوری‌که احترام و ارزش ویژه‌ای برای حفظ قوانین و مقررات قائل هستند. این افراد به‌طور معمول خودشان همیشه قوانین را اجرا می‌نمایند. تیپ شخصیتی قراردادی برای نظم و ترتیب اهمیت بیشتری قائل هستند و از بی‌نظمی و بی‌قاعدگی به شدت متنفرند و در محیط‌های کاری بی‌نظم اذیت می‌شوند.

همچنین این افراد به خوبی می‌توانند هیجانات خود را کنترل نمایند. اشخاص قراردادی خودشان را فردی هم‌رنگ جماعت و همچنین دارای توانایی‌های دفتری و حسابدای می‌بینند و برای پیشرفت بازرگانی و اقتصادی سازمانشان ارزش قائل می‌شوند. علاوه‌بر آن این اشخاص، تا حدود بسیار زیادی علاقه دارند که با داده‌ها سروکار داشته باشند که این امر باعث می‌شود تا آن‌ها از توانایی بالایی در منشی‌گری و توانایی‌های عددی برخوردار باشند.

اشخاص قراردادی در مواجه شدن با مشکلات کاری و یا زندگی خودشان سعی می‌کنند که از راهکارها و صلاحیت‌های تدوین شده و استاندارد قراردادی استفاده نمایند تا اینکه از خودشان خلاقیت به خرج بدهند. این افراد به مسائل پیچیده علاقه‌ای ندارند و همیشه از موقعیت‌های پیچیده گریزان هستند و به فعالیت‌های جسمانی و اجتماعی تن نمی‌دهند. چراکه انجام دادن کارهای تکراری برایشان سهل، آسان و اندک است.

تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند قطبینو

تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند افرادی اهل عمل، نظم و ترتیب بوده و همواره قادر به کنترل خویش ‌هستند.

آن‌ها تمایل دارند که کارها را به خوبی سازمان‌دهی نمایند و یک محیط کاری پایدار با اهداف سازمانی روشن و واضحی را ترجیح می‌دهند. اشخاصی که از تیپ شخصیتی قراردادی برخوردار هستند، در هر شرایطی که قرار داشته باشند، تابع قوانین خواهند بود. به‌طوری‌که زندگی خصوصیشان را نیز بر اساس قوانین خاصی پیش می‌برند. زیرا این افراد معتقد هستند که پیروی از الگوها و خط فکری ثابت، افراد را سریع‌تر از سایر شیوه‌ها به هدف نهایی خواهد رساند. این نوع تیپ شخصیتی، گسترده‌ترین نوع شخصیت شغلی در دنیای کسب‌وکار است. به‌طوری‌که در اکثر سازمان‌ها کارمندانی با تیپ شخصیتی قراردادی وجود دارند که همواره به‌دنبال محیط کاری پایداری هستند.

اغلب تیپ شخصیتی قراردادی به جزئیات و تشریح و تفصیل امور گوناگون می‌پردازند و از دستورات و معیارهای کارفرما پیروی می‌نمایند. بدین سبب است که افراد قراردادی‌ در صلاحیت‌های اداری، محاسباتی و نظم تـجاری سازمان همیشه حرف اول را می‌زنند. همچنین این اشخاص در ازای ارزش‌ها و خصوصیات قراردادی که دیگر افراد انجام می‌دهند، قدردانی می‌نمایند. درنتیجه بسیاری از افراد و کارمندانی که می‌خواهند در محیط‌های ثابت و پایدار مشغول به کار باشند را می‌توان جزء تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند به شمار آورد.

چالش‌های تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند

این افراد به مسائل پیچیده علاقه‌ای ندارند و همیشه از موقعیت‌های پیچیده گریزان هستند. به فعالیت‌های جسمانی و اجتماعی تن نمی‌دهند چراکه انجام دادن کارهای تکراری برایشان سهل، آسان و اندک است.

انعطاف‌پذیری پایینی دارند و در مواجهه با تغییرات سخت‌گیر هستند. آن‌ها معمولا به شرایط قبلی زود عادت می‌کنند بنابراین در مقابل تغییر مقاومت بالایی دارند. همین ویژگی آن‌ها باعث می‌شود تا در بروز توانایی‌هایشان محدودیت شکل بگیرد و در تطبیق با شرایط جدید مشکل پیدا کنند.

آن‌ها معمولا نسبت به خود، دیگران و جهان نگرش منفی دارند و به سختی به چیزهای مثبت و خوب توجه می‌کنند و بیشتر بر جنبه‌های منفی متمرکز هستند. بنابراین استرس و نگرانی زیادی را در زندگی روزمره‌ی خود احساس می‌کنند.

آن‌ها افرادی محافظه کار هستند و سعی می‌کنند از خودشان خوب محافظت کنند پس تمایل زیادی به خودمراقبتی دارند. آن‌ها در برابر ریسک‌ها و تجربه‌های جدید نسبت به دیگران احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند و نمی‌توانند به موقع از فرصت‌های جدید استفاده کنند. پذیرش نیز برای آن‌ها دشوار است.

افراد با تیپ شخصیتی قراردادی کمبود اعتمادبه‌نفس دارند. آن‌ها به خودشان و توانایی‌هایشان شک دارند. این پایین بودن اعتمادبه‌نفس باعث ایجاد تأثیر منفی بر تصمیم‌گیری‌ها و ارتباطات اجتماعی آن‌ها می‌شود. در مدیریت استرس و فشار‌های زندگی خود مشکل دارند و در برابر آن‌ها زود احساس ناکامی و ناتوانی می‌کنند پس می‌توان گفت احتمال ابتلای آن‌ها به اختلالات روان‌شناختی بالا است.

ضرورت تشخیص تیپ شخصیتی قراردادی در کودکان و نوجوانان

وقتی از تیپ شخصیتی قراردادی در کودک و نوجوان صحبت می‌کنیم، منظورمان وجود الگوهای رفتاری و روش‌های تفکری مشخصی است که بر اساس قرارداد در طول رشد هویت کودک شکل گرفته است. این‌ها قراردادهایی بین کودک با خانواده، معلمان، همسالان و جامعه‌ی اطراف اوست. کودکی با این تیپ شخصیتی برای به دست آوردن عشق، توجه، تأیید و پذیرش از طرف دیگران به این قراردادها روی می‌آورد و آن ها را در ذهنش بر اساس تجربیات قبلی و واکنش‌هایی که از دیگران دریافت کرده است می‌سازد.

تیپ قراردادی در هالند

چرا باید تیپ شخصیتی قراردادی را در کودکان و نوجوانان بشناسیم؟

زیرا در تحصیلات، روابط خانوادگی، رفتارهای اجتماعی، تشکیل روابط عاطفی و … اثرگذار است و وقتی ما از روند چنین تیپی در شخصیت آن‌ها آگاه باشیم می‌توانیم ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنیم و برای رسیدن به شخصیتی سالم و متعادل در کودک خود مؤثر باشیم.

اگر رفتار کودک یا نوجوانی با تیپ شخصیتی قراردادی را مشاهده کنید احتمالا به نشانه‌هایی از این دست بر می‌خورید:

  • خوش‌رو و دارای رفتارهای مهربان و کمک کننده به دیگران است و نسبت به سایر کودکان مطیع‌تر و فرمان پذیرتر است.
  • بعد از بازی، خودش وسایلش را مرتب می‌چیند.
  • هنگام بازی سعی می‌کند خیلی خودش را کثیف نکند.

البته باید توجه داشته باشید که این نشانه‌ها الزاما دلیلی بر داشتن تیپ شخصیتی قراردادی کودک نیست و می‌تواند دلایل روان‌شناختی دیگری نیز داشته باشد که باید یک روان‌شناس متخصص کودک در مورد آن نظر بدهد. برخی کودکان برخلاف نشانه‌های به ظاهر مثبتی که در بالا ذکر کردیم اتفاقا رفتارهایی چون مقاومت، مخالفت، تنبیه جویی، پرخاشگری و حتی انفعال دارند. آن‌ها نیز دارای تیپ شخصیتی قراردادی هستند و سعی می‌کنند تا بدین طریق نیازها و خواسته‌های خود را برآورده کنند و به این صورت از تنش‌های روانی خود در برخورد با محدودیت‌ها و قوانین بکاهند.

برای تقویت تیپ شخصیتی قراردادی در کودکان می‌توانید با کودک خود درباره‌ی وظایف و مسئولیت‌هایش گفتگو کنید و او را برای پایبندی به آن‌ها تشویق کنید. همچنین بازی‌هایی که نیاز به قرارداد و تعهد دارند مثل بازی‌های نقش آفرینی و تعاونی می‌توانند برای فراگیری مفاهیم قراردادی و تعهدی کمک کننده باشند.

تیپ شخصیتی قراردادی یا قاعده‌مند چه نوع محیط کاری را ترجیح می‌دهند؟

قطعاً روشن است که محیط‌های کاری سازمان‌یافته به دلیل ویژگی‌های خاص برای سازمان‌دهندگان مناسب‌تر است. برنامه‌ای که دارای ساختار کاملاً معین، مشخص، خطوط ارتباطی واضح و تقاضای معلوم و آشکار باشد، برای اشخاصی با تیپ شخصیتی قراردادی، بسیار ایده‌آل است. قوانین و نظم در یک محیط کاری امری بسیار ضروری است و می‌تواند برای افراد قراردادی و سازمان‌یافته بسیار جذاب واقع گردد. چراکه افراد قراردادی منظم و تابع قوانین هستند و مقادیر زیادی از مشکلات بالقوه‌ی درون سازمانی را از بین می‌برند.

در محیط کاری، معمولاً افراد قراردادی در همه زمان‌ها بسیار حرفه‌ای هستند و عملکرد بسیار قدرتمندی دارند. ازطرفی امروزه بسیاری از ادارات و سازمان‌ها همیشه به دنبال کارکنانی هستند که منظم و منضبط باشند و سر موقع کارهای پروژه را به انجام برسانند. بنابراین با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که در تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند وجود دارد، اکثر مدیران و رئیسان خواهان چنین افرادی هستند که در بخش‌های اداری و بایگانی مشغول به فعالیت گردند. زیرا این اشخاص به دلیل تیپ شخصیتی خاصی که دارند، بسیار قابل اعتماد بوده و کارهای تکراری همچون دسته‌بندی نامه‌ها و … را می‌توانند به خوبی انجام دهند.

تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند قطبینو

مشاغل مناسب افراد با تیپ شخصیتی قراردادی

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی قراردادی اغلب از مراحل و روش‌های تعیین‌شده و مشخص تشکیل می‌گردند. این‌گونه مشاغل بیش از اینکه با ایده‌ها سروکار داشته باشند، شامل کار با داده‌ها و جزئیات هستند که معمولاً یک مسیر مشخص و از پیش تعیین شده برای پیگیری در آن‌ها وجود دارد. افرادی که از تیپ شخصیتی قراردادی برخوردار هستند، غالباً کارهای روتین و با قوانین را تا حدود بسیار زیادی دوست داشته و انجام خواهند داد که به عبارتی کارهایی هستند که یک سیر تکاملی مرتب و منظمی را طی می‌نمایند.

این دسته از افراد، به‌طورکلی از انجام کارها و فعالیت‌های فکری که آن‌ها را به چالش می‌کشند، بیزار هستند و اغلب به سمت مشاغلی می‌روند که نتیجه‌ی آن از قبل مشخص و معلوم باشد. بدین سبب باتوجه به خصوصیات و نقاط قوت و ضعفی که مختص به این مدل شخصیتی در تست هالند است، بیشتر شغل‌هایی برای این تیپ افراد مناسب هستند که دارای ویژگی‌های منظم و قاعده و همچنین مرتبط با داده‌ها و اعداد باشند. ازجمله می‌توان به این مشاغل اشاره نمود:

  • کارشناس حسابداری
  • ثبت و تنظیم داده‌های اداری
  • تحلیل‌گر بودجه
  • کارشناس امور اداری
  • اپراتور اطلاعات ثبت احوال
  • ناظر صورت‌برداری از موجودی
  • تحلیل‌گر امور مالیاتی
  • گزارش‌نویس دادگاه
  • دفترداری
  • تکنسین اسناد پزشکی
  • شکایات دادخواست
  • ثبت سند
  • تحویل‌دار بانک
  • معاون شهرداری منطقه
  • مسئول دفتر
  • کارشناس امور گمرکی
  • کارشناس و مشاور مالیاتی
  • مدیر دفاتر چک کردن مرغوبیت و کیفیت کالاها
  • نماینده‌ی خدمات به مشتریان
  • فهرست‌نویس کتابخانه
  • متصدی امور بایگانی
  • بازرس پرواز
  • امور ثبتی و دفتری پست و تلگراف

تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند قطبینو

افراد با تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند در چه مشاغلی نباید ورود کنند؟

کسانی که تیپ شخصیتی قراردادی دارند ممکن است در هر شغلی که نامنظم و بیش‌ازحد آرام باشد و یا نیاز به خودانگیختگی دارد با مشکل مواجه شوند. مثلا شغل‌هایی مثل هنرمند، رقصنده، نماینده فروش یا تولید کننده رسانه، احتمالاً فرد قراردادی را تحت فشار قرار می‌دهد. به‌طور مشابه، موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی که یک آتش‌نشان یا امدادگر با آن مواجه می‌شود، ممکن است بر نوع قراردادی غلبه کند و  چنین شغل‌هایی چندان برای این تیپ مناسب نباشد.

از کجا بفهمیم که دارای تیپ شخصیتی قراردادی در تست هالند هستیم؟

اگر شما هم شک دارید که دارای تیپ شخصیتی قراردادی هستید یا نه و یا اینکه می‌خواهید بدانید که اطرافیان و دوستان شما دارای این تیپ شخصیتی هستند یا خیر؟ فقط کافی است چند دقیقه‌ای زمان بگذارید و به سؤالات تست رغبت شغلی هالند پاسخ دهید. تست رغبت شغلی هالند به‌طور دقیق به شما خواهد گفت که تیپ شخصیتی شغلی شما چیست؟

تیپ شخصیتی شغلی شما چیست؟

ورود به تست رغبت شغلی هالند

سخن نهایی

تا چندی پیش تشخیص شغل و محیط کاری، متناسب با شخصیت فرد دشوار بود، ولی امروزه با کمک انواع تست‌های آنلاین رغبت سنج شغلی، بسیار راحت و سریع می‌توانید این کار را انجام دهید. شناخت تیپ شخصیتی قراردادی و انجام تست رغبت سنجی هالند یکی از ارکان اصلی رسالت فردی و آینده شعلی افراد است. تست هالند ادعا می‌کند که آدم‌ها با تیپ شخصیتی یکسان که در یک شغل باهم، کار می‌کنند، محیطی را ایجاد می‌نمایند که متناسب با تیپ آن افراد واقع گردد و به این افراد انگیزه و پاداش بیشتری بدهد.

بدین سبب با استفاده از تست شخصیت ‌شناسی هالند می‌توانید دریابید که کدام فرد با محیط و فرصت شغلی شما بیشترین مطابقت را دارد که این کار هم به نفع سازمان و هم به نفع کارمندان خواهد بود.

۲ دیدگاه
دسته بندی : تیپ شخصیتی هالند

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • ریحانه قزوینی
    ۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۹:۳۹ ب٫ظ

    سلام تست رغبت هدایت تحصیلی من ۴۴درصد قرار دادی و ۱۰۰درصد جستجو گر تو چه رشته های میتونم برم آیا انسانی هم میتونم برم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.