دوره آموزشی استعدادیابی شغلی به روش هالند (ویژه‌ی سازمان)

دوره استعدادیابی شغلی به روش هالند ویژه سازمان

مخاطب: مدیران منابع‌ انسانی، متخصصین جذب و استخدام و مشاورین شغلی و تحصیلی

مدت زمان: ۸ ساعت

نوع برگزاری جلسات: حضوری / وبینار آنلاین


معرفی مدل سنجش رغبت شغلی هالند

مدل رغبت‌سنج شغلی هالند چیست؟

یکی از جالب‌ترین و معروف‌ترین نظریه‌ها، نظریه هالند است که چندین بار توسط هالند و همکارانش مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. هالند شش تیپ شخصیتی و شش مدل محیطی را در نظریه خود به‌کار گرفته است. به عقیده هالند شخصیت هر فرد می‌تواند نقش مهمی در انتخاب شغل او داشته باشد.

تست رغبت شغلی هالند یکی از تست‌های شخصیتی است که به فرد در انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل کمک می‌کند. سنجش رغبت شغلی هالند بارها مورد بررسی قرار گرفته است و ثابت شده است که نتایج این تست می‌تواند به انسان‌ها نشان دهد به چه نوع شغلی گرایش دارند و در چه نوع محیط شغلی، بهترین بهره‌وری را خواهند داشت. هالند در نظریه خود تأکید می‌کند که ناهم‌خوانی و ناهماهنگی بین محیط شغلی و تیپ شخصیتی فرد، موجب نارضایتی او می‌شود و هنگامی‌که فرد از محیط شغلی خود رضایت نداشته باشد پیشرفتی در آن شغل نخواهد داشت. کاربردی و ساده بودن تست و نتیجه هالند باعث شده است برای تمامی رده‌های سنی مناسب باشد. پرسشنامه این آزمون، پرسشنامه بسیار کاملی است که هر فرد با پاسخ به سؤالات تست هالند، تیپ شخصیتی خود را مشخص می‌کند و می‌تواند باتوجه به تیپ شخصیتی خود محیط شغلی متناسب با تیپ و روحیه‌اش را انتخاب نماید.

اهمیت استفاده از تست هالند در استعدادیابی شغلی

همان‌طور که می‌دانید استعدادیابی شغلی به عنوان یک فرآیند استراتژیک، اهمیت بسیاری دارد. این فرآیند، امکان تطابق‌سنجی بین نیازهای شغلی و استعدادهای فرد را فراهم می‌کند که این امر می‌تواند به بهبود عملکرد و رضایت شغلی فرد و سازمان کمک کند. با انجام استعدادیابی مؤثر، سازمان‌ها قادر خواهند بود تا افراد با مهارت‌های موردنیاز را بجای افرادی که با این مهارت‌ها هم‌خوانی ندارند را استخدام کنند. به‌علاوه، استعدادیابی شغلی می‌تواند به کاهش هزینه‌های استخدام و انگیزه‌بخشی فردی و سازمانی نیز کمک کند. از دیدگاه فردی، استعدادیابی شغلی به افراد کمک می‌کند تا شغلی را پیدا کنند که با مهارت‌ها، علایق و انتظارات شخصی آنان هماهنگی دارد که این امر می‌تواند به رشد شخصی و حرفه‌ای آنان کمک کند. درمجموع، استعدادیابی شغلی نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد سازمانی و رضایت شغلی افراد دارد و باید به عنوان یک اولویت استراتژیک در مدیریت منابع انسانی درنظر گرفته شود.

برای انجام استعدادیابی شغلی، تست‌های مختلفی وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تست رغبت‌سنج شغلی هالند اشاره کرد. این مدل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا نوع مهارت‌ها و علایق شغلی افراد را به دقت بررسی کنند و با نیازهای شغلی خود تطابق دهند. اهمیت استفاده از تست هالند در استعدادیابی شغلی این است که افراد می‌توانند از طریق نتایج این تست، شغلی را پیدا کنند که با دستاوردها، علایق و مهارت‌هایشان هماهنگی دارد. این ابزار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استخدامی کارآمد و موفق‌تر داشته باشند، زیرا افراد با مهارت‌ها و روحیات مورد نیازشان را به عنوان نیروی کار خود انتخاب می‌کنند. درنتیجه، استفاده از مدل هالند به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بهتری در استعدادیابی و انتخاب منابع انسانی خود اتخاذ کنند و درنهایت، عملکرد و سودآوری خود را افزایش دهند.

سرفصل دروس دوره:

تست هالند

  • شناخت مدل شخصیت شناسی هالند و تاریخچه و تعاریف اولیه
  • بررسی شش الگوی اصلی مدل هالند
  • تحلیل الگوهای ترکیبی در مدل هالند
  • معرفی محیط‌های شش‌گانه هالند
  • اهمیت استفاده از تست هالند در فرآیند جذب و استخدام
  • طبقه‌بندی مشاغل بر اساس مدل شخصیت شناسی هالند
  • نحوه تحلیل مشاغل مختلف بر اساس سایت اونت بر اساس مدل شخصیت شناسی هالند

ثبت درخواست

برای تماس با همکاران فروش و دریافت مشاوره

با شماره تلفن : ۸۸۵۴۹۱۴۴-۰۲۱ تماس بگیرید

و یا با تکمیل فرم درخواست، منتظر تماس ما باشید.

    نام و نام خانوادگی

    شماره تماس

    معرفی سازمان و شرح درخواست

      نام و نام خانوادگی

      شماره تماس

      معرفی سازمان و شرح درخواست

      مطالب مرتبط

      مخاطب: مدیران منابع‌ انسانی، متخصصین جذب و استخدام و مشاورین شغلی و تحصیلی

      مدت زمان: ۸ ساعت

      نوع برگزاری جلسات: حضوری / وبینار آنلاین


      برای تماس با همکاران فروش و دریافت مشاوره

      با شماره تلفن : ۸۸۵۴۹۱۴۴-۰۲۱ تماس بگیرید

      و یا با تکمیل فرم درخواست، منتظر تماس ما باشید.