اختلافات در محیط کار کدامند؟ ۱۰ استراتژی کاربردی مهارت حل اختلاف در محیط کار

اختلافات در محیط کار

در یک محیط کار مانند سازمان یا شرکت شما ممکن است به‌عنوان مدیر آن مجموعه یا عضوی از کارکنان آن مشغول به فعالیت باشید. بدیهی است که در طی روز با عده‌ی کثیری از افراد اعم از ارباب‌رجوع و همکاران در ارتباط خواهید بود. به‌هرحال هیچ‌گونه‌ای از ارتباطات بین فردی عاری از اختلاف و تعارض نخواهد بود. اختلافات محیط کار نیز جزء لاینفک ارتباطات درون‌سازمانی است. درواقع اختلافات در محیط کار اجتناب‌ناپذیر هستند و شاید نتوان این انتظار و داشت که شرایطی فراهم شود که هرگز شاهد این‌گونه اختلافات در محیط کار نباشیم. اما می‌توان راهکارهایی را به‌منظور کنترل و مدیریت آن‌ها به کار گرفت. 

به نظر شما برای حل اختلافات در محیط کار باید به سراغ چه روش‌هایی رفت؟ چطور می‌توان این قبیل مشاجره‌ها را با کمترین میزان آسیب فیصله داد؟ صرف‌نظر از اینکه دلیل این اختلافات چه باشد از تفاوت‌های شخصیتی گرفته تا تفاوت در اعتقاد و ارزش‌ها می‌توانید با به‌کارگیری این استراتژی‌های اثربخش تنش‌های احتمالی را مدیریت کنید.

اختلافات در محیط کار به چه دلایلی به وجود می‌آیند؟

اختلافات در محیط کاراحتمالا با ورود به دنیای کار و قرار گرفتن در محیط‌های رسمی و اداری متوجه تفاوت‌های آشکاری بین تعاملات زندگی شخصی و کاری شده‌اید. بی‌تردید در زندگی شغلی خود با افرادی مواجه شده‌اید که هیچ‌گونه حق انتخابی در مورد آن‌ها نداشته‌اید. حتی ممکن است بارها با همکاران و کارفرمایان خود دچار اختلاف‌نظر شده و بین شما بحث و درگیری اتفاق افتاده باشد. از سوی دیگر سروکار داشتن با افرادی مسئولیت گریز و بی تعهد ممکن است کاسه‌ی صبرتان را لبریز کرده باشد. همه‌ی این موارد می‌توانند جرقه‌ای برای ایجاد اختلافات در محیط کار شوند. 

طبیعی است که کنار هم قرار گرفتن افرادی با فرهنگ، نوع نگرش و عقاید متفاوت می‌تواند زمینه‌ساز بروز اختلافات باشد. اما آیا این اختلافات نشان‌دهنده‌ی آن هستند که هرگز نمی‌توان در محیط سازمان روابط خوب و سازنده‌ای را تجربه کرد؟ قطعا خیر.

یادگیری مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر و رفتار حرفه‌ای در سازمان می‌تواند هدایتگر مناسبی برای مدیریت اختلافات در محیط کار باشد.

۱۰ استراتژی کاربردی برای حل اختلافات در محیط کار

در جایگاه یک کارفرما شش‌دانگ حواس خود را جمع کنید

اشتباه برداشت نکنید. هرگز چنین منظوری نداریم که جاسوس کارکنان سازمان شوید و شبیه یک جاسوس با آن‌ها رفتار کنید. تعاملات کارکنان خود را زیر نظر بگیرید و به‌دقت به صحبت‌ها و شکایت‌های آن‌ها توجه کنید. ممکن است در این میان کنایه‌هایی نظر شما را جلب کنند که حاکی از وجود نوعی اختلافات در محیط کار باشد. در چنین شرایطی باید دست‌به‌کار شوید و مذاکرات میانجی‌گری خود را آغاز کنید.

کیفیت و کمیت کارهای در حال انجام را به‌دقت بررسی کنید

اگر پیش‌ازاین اختلافاتی در محیط کار شما ایجادشده و حالا قصد دارید اثرات آن را بر کیفیت عملکرد سازمان ارزیابی کنید می‌توانید به سراغ حجم و ارزش کارهایی بروید که در حال حاضر کارکنان مشغول انجام دادن آن‌ها هستند. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های حل‌وفصل شدن اختلافات در محیط کار، کاهش میزان خطا و افزایش حجم و کیفیت کار است. این موضوع می‌تواند بیانگر این باشد که تمرکز کارکنان تنها معطوف به کارشان است و انرژی خود را صرف مسائل حاشیه‌ای نمی‌کنند.

تعامل خود را با کارکنان افزایش دهید و از آن‌ها در خصوص چگونگی روند امور بپرسید

اختلافات در محیط کاربا سؤالاتی صریح و ساده باب گفتگو را با آن‌ها باز کنید. اگر احساس کردید که آن‌ها از پاسخ دادن طفره می‌روند یا به پاسخ کوتاهی همچون «خوب است» بسنده می‌کنند شما همچنان به پرسیدن سؤالاتی باز ادامه دهید. از نظرات آن‌ها در خصوص تصمیمات جدید سازمان جویا شوید. در مورد تنش‌ها و اختلاف‌های پیش‌آمده در محیط کار با آن‌ها تبادل‌نظر کنید. 

تعامل با کارمندان باعث می‌شود آن‌ها حس بهتری در سازمان داشته باشند، که همین امر باعث می‌شود احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

“کارمندان شما چقدر از شغل خود احساس رضایت می‌کنند؟ جهت پاسخ این سوال کلیک کنید.”

از تعداد مرخصی‌های استعلاجی یا غیبت‌های کارکنان غافل نشوید

چنانچه متوجه شدید بعد از پایان یافتن اختلافات در محیط کار همچنان برخی از کارمندان مرخصی استعلاجی می‌گیرند یا غیبت‌های متعددی دارند یعنی هنوز ترکش‌های اختلاف در سازمان باقی‌مانده است. خوب است بررسی کنید و ببینید مشکل از کجاست؟ آیا طرفین مشاجره تمایل دارند به توافق و اجماع نظری برسند؟

حل اختلافات را به تأخیر نیندازید

شک نکنید که هیچ‌چیز بدتر از سرکوب کردن هیجانات منفی و تلنبار شدن خصومت‌ها نیست. تعلل و انجام واکنش‌های دیرهنگام، کنترل و مدیریت اختلافات در محیط کار را دشوارتر می‌کنند. شما می‌توانید با تشکیل جلسه‌ای فوری و بررسی آن موضوع به‌صورت شفاف از بروز آسیب به روحیه‌ی کارکنان و کاهش بهره‌وری سازمان جلوگیری کنید.

به کارمندان اجازه دهید احساسات منفی خود را تخلیه کنند

هرگز با تنبیه و مؤاخذه احساسات منفی آن‌ها را سرکوب نکنید. با دقت و صبوری به صحبت‌های طرفین گوش دهید. از آن‌ها بخواهید راهکارهایی پیشنهادهای خود را برای خروج از این وضعیت مطرح کنند تا گفتگویی سازنده شکل بگیرد. در جایگاه فردی بی‌طرف پیشنهادات و راه‌حل‌های آن‌ها را تکمیل کنید تا درنهایت اختلافات پیش‌آمده به بهترین نحو ممکن حل‌وفصل شوند.

لطفا رئیس بازی درنیاورید

اختلافات در محیط کاردر بسیاری از مواقع که اختلافاتی در محیط کار به وجود می‌آید مدیران تصور می‌کنند اجازه‌ی دخالت صد در صد در این موضوع را دارند. درصورتی‌که واقعیت امر چیز دیگری است. شما باید هوشمندانه رفتار کنید و طرفین اختلاف را تشویق کنید که خودشان به حل مشکل بپردازند. بهتر است در ابتدا به‌صورت جداگانه با هر یک از آن‌ها گفتگو کنید. سپس یک مکالمه‌ی دسته‌جمعی داشته باشید و درنهایت اجازه دهید آن‌ها به‌صورت خصوصی با یکدیگر صحبت کنند. وقتی شما حضور نداشته باشید آن‌ها دیگر تلاشی برای اثبات بی‌گناهی خود نمی‌کنند و وادار می‌شوند برای جستجوی راه‌حلی تلاش کنند.

خودتان را در قلمروی مدیریتی‌تان حبس نکنید

زمانی که مدیران و صاحبان کسب‌وکار خود را فقط به اتاق ریاست محدود کنند طبیعی است که از اختلافات در محل کار مطلع نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین اصول مدیریتی، برگزاری جلسات ماهیانه با تک‌تک کارمندان است. باید بستری را فراهم کنید تا کارمندان درنهایت صداقت و اعتماد، خواسته‌ها و نیازهایشان را با شما در میان بگذارند. در این صورت هر دو طرف می‌توانند در فضایی امن و بدون مزاحمت دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و برای برطرف کردن آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

هرگز آن‌ها را از تنبیه و تعدیل نترسانید

فراموش نکنید که شما باید برای حل اختلافات در محیط کار هم دستورالعمل و اصول منحصربه‌فرد خود را داشته باشید. ترساندن طرفین از تنبیه و اخراج تنها به اختلافات دامن میزند و شدت آن‌ها را بیشتر می‌کند. شفاف و صریح صحبت کردن درباره‌ی راهکارهای حل اختلاف موجب می‌شود به‌جای اینکه آن‌ها یکدیگر را مقصر بدانند یا حالت تدافعی به خود بگیرند، سریع‌تر به حل مسئله بپردازند.

شهامت عذرخواهی کردن داشته باشید

بدون شک در هر بحث و مشاجره‌ای یک عذرخواهی به‌موقع و صمیمانه می‌تواند به‌مانند آب روی آتش عمل کند. گاهی حتی یک عذرخواهی خالصانه می‌تواند به بسیاری از اختلافات در محیط کار خاتمه دهد. هرگز تصور نکنید که این کار به‌منزله‌ی زیر پا گذاشتن غرور و شخصیت شماست. چراکه شما با این کار قصد دارید که از تشدید خصومت و تخریب روابط جلوگیری کنید. بهتر است قبل از انجام این کار قدری به خود مسلط شوید و به این فکر کنید که چه باید بگویید؟ سعی کنید از طرف مقابل به‌طور خصوصی عذرخواهی کنید. قصور و مسئولیت خود را در این اتفاق پیش‌آمده بپذیرید و به او بگویید که خواهان جبران آن هستید.

همچنین می‌توانید از او بخواهید که به شما بگوید برای جلوگیری از رخ دادن اتفاق‌های مشابه چه‌کارهایی باید انجام دهد؟ انجام همین رفتارهای ساده به‌طرف مقابل نشان می‌دهد که شما فردی محترم و مسئولیت‌پذیر هستید. درنتیجه می‌توانید دوباره اعتماد او را جلب کرده و برای بهبود رابطه‌ی همکاری خود تلاش کنید.

حرف آخر

این جمله را از ما به خاطر بسپارید که هیچ دارایی ارزشمندتر از ارتباطات بین فردی وجود ندارد. داشتن دوستان صمیمی و همکاران خوب در محیط کار می‌تواند موجب انگیزش و تقویت روحیه‌ی شما شود. از طرفی بودن در کنار فردی که با او احساس راحتی می‌کنید نه‌تنها استرس رویارویی با محیطی جدید را برای شما کاهش می‌دهد بلکه موجب افزایش اعتمادبه‌نفس و بهره‌وری شما خواهد شد. همچنین ارتباط بین‌فردی در محیط‌کاری باعث می‌شود شما بعد از سال‌های زیاد کار کردن دچار فرسودگی شغلی شدید نشوید.

آیا می‌دانید تا به امروز چقدر در شغل خود دچار فرسودگی شغلی شده‌اید؟ جهت ورود به آزمون فرسودگی شغلی کلیک کنید.

خلاصه که هر چه از مزیت‌های داشتن روابط سالم و صمیمانه در محیط کار بگوییم کم گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما به مقاله‌ی چرا باید در محیط کار دوست صمیمی داشته باشیم؟

سر بزنید تا به‌طور مفصل نسبت به اهمیت این موضوع آگاه شوید. شک نکنید که بعد از خواندن این مطلب تصمیم خواهید گرفت که در روابط خود تجدیدنظر داشته باشید.

دسته بندی : رهبری, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.