تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند

Social personality type قطبینو

آیا اطلاعاتی در مورد تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند دارید؟ آیا می‌دانید که افراد مختلف با این تیپ شخصیتی در تست هالند، دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ چگونه این کد شخصیتی در انتخاب شغل می‌تواند به افراد کمک نماید؟ رشته‌ها و شغل‌های مناسب تیپ شخصیتی اجتماعی کدام‌اند؟ قطعاً خود ما بهتر از هر کس دیگری می‌دانیم که به چه شغلی علاقه داریم و درعین‌حال وقتی کاری را انجام می‌دهیم که مناسب ما نیست، به سرعت به این مسئله پی می‌بریم.

آنچه در پس احساس رضایت یا نارضایتی ما از کار نهفته است، به علایق کاری ما بستگی دارد. این علایق شامل کارهایی هستند که از انجام دادن آن‌ها لذت می‌بریم، فارغ از حرفه یا عنوان شغلی که در آن مشغول هستیم. یکی از اصلی‌ترین مشکلات بسیاری از انسان‌ها، به‌خصوص در کشورهای توسعه‌ نیافته، این است که علایق، توانایی، استعداد، خصوصیات شخصیتی، رغبت و ترجیحات خودشان را به‌خوبی نمی‌شناسند و به همین علت نیز ممکن است شغلی متناسب با ویژگی‌های شخصیتیشان انتخاب نکنند و یک عمر بابت انتخاب اشتباه خود در عذاب باشند.

انتخاب کردن شغلی متضاد با روحیه و شخصیتمان خیلی سخت است. به قول جمله‌ای از کتاب درمان شوپنهاور که می‌گوید: زمانی که به فرد دارای توانایی‌ها و استعدادهای ذهنی بالا و ارزشمند، شغلی نامناسب واگذار شود، مثل ظرفی ارزشمند و تزیین‌ شده است که از آن به جای دیگ در آشپزخانه استفاده می‌شود!

تست هالند دقیقاً برای جلوگیری از این مسئله طراحی شده که دارای نظریه‌ای است که شغل و شخصیت را هماهنگ می‌داند. یکی از ۶ تیپ شخصیتی که هالند مطرح کرده است، تیپ شخصیتی اجتماعی است. در تست هالند این تیپ شخصیتی با عنوان کد S شناخته شده و هسته مرکزی شخصیت کسانی که در این تیپ قرار می‌گیرند، کمک کردن است. به‌طوری‌که این دسته از افراد در ایجاد ارتباط انسانی مهارت بسیاری دارند و به‌راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار نمایند.

Social personality type قطبینو

خصوصیات تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند

تمرکز اصلی تیپ اجتماعی در هالند بیشتر بر روی مشکلات اجتماعی بوده و خدماتی که به دیگر افراد ارائه می‌دهند که معمولاً از نوع ارتباطی است. این تیپ شخصیتی به فعالیت‌های آموزشی بسیار علاقه‌ دارند و از کار کردن با ماشین و ابزارآلات و فعالیت‌های مکانیکی و فنی چندان خوششان نمی‌آیند. به‌طور معمول شخصیت اجتماعی دوست دارند تا مشکل خودشان را با تشکیل تیم‌های گروهی و یا از راه سیاست، مذهب و خدمات اجتماعی حل نمایند.

باتوجه به تست استعدادیابی به روش جان هالند، اشخاصی که دارای تیپ شخصیتی اجتماعی هستند، انسان‌هایی آرمان‌گرا، مسئول، سخاوتمند، همدل، معاشرتی، دارای روحیه همکاری، صبور، متقاعدکننده، خوش‌مشرب و … هستند. اساس و مبنای اصلی این تیپ شخصیتی، کمک کردن به دیگران است و دوست دارند با مردم کار کنند. این تیپ شخصیتی از دید دیگران، افرادی برون‌گرا، مردم‌دوست، خوش‌خلق و بسیار بااخلاق هستند و در معاشرت با سایر افراد روحیه‌ی همیاری و همکاری را به‌خوبی نشان می‌دهند.

تیپ اجتماعی به تعلیم و تربیت، درمان، امدادگری، مشاوره و خدمت به دیگران با تکیه‌بر روابط میان فردی علاقه بسیاری دارد و برای بهبود امور دیگران تلاش بسیاری می‌نمایند. این اشخاص دارای مهارت‌های کلامی قوی هستند و معمولاً برای حل مشکلات زندگی خودشان راه‌حل‌های احساسی را انتخاب می‌نمایند. تیپ اجتماعی به خدمات اجتماعی علاقه‌مند هستند و معمولاً به واسطه‌ی شخصیتی که دارند، کارهای گروهی را به کارهای فردی ترجیح می‌دهند و می‌خواهند با دیگران در تماس باشند. به‌طوری‌که دوست دارند مردم را مطلع و آگاه کرده، تعلیم و رشد داده و یا آن‌ها را درمان نمایند.

افراد اجتماعی در تست هالند:

خودشان را فردی مفید، فهمیده و قادر به آموزش دیگران می‌دانند و به کارهای بدنی و فعالیت‌های سازمان‌یافته علاقه ندارند. این دسته از تیپ شخصیتی برای حل مشکلات و مسائلی که در کار و محیط‌های دیگر به وجود می‌آیند، از صلاحیت‌های اجتماعی همچون مهربانی، امدادگری و … خود استفاده کرده و سعی دارند تا مشکل پیش آمده را حل نمایند. این افراد توانمندی‌های بسیاری در امر تدریس دارند و دیگران را ترغیب می‌کنند تا دنیا را به‌طور انعطاف‌پذیر مشاهده نمایند.

تیپ شخصیتی اجتماعی دارای خصوصیات کاریزماتیک هستند و به ازای ارائه‌ی ارزش‌های اجتماعی از اشخاص قدردانی می‌کنند. اشخاص اجتماعی از انجام کارهای بدون تحرک و بدون چالش بیزار هستند و در هر حال حامی سایرین بوده و از آن‌ها حمایت می‌کنند. یعنی باوجود اشتباه و خطاهایشان در کنار آن‌ها هستند و این افراد را در مسیر درست همراهی می‌نمایند. این دسته از افراد همیشه در کنار دوستانشان خواهند بود و در هر حال سعی می‌کنند در آن‌ها شور و اشتیاق ادامه دادن ایجاد نمایند و انگیزه‌شان را افزایش بدهند.

ضرورت تشخیص تیپ شخصیتی اجتماعی در کودکان و نوجوانان

تیپ شخصیتی اجتماعی را در کودکان می‌توانیم از روی صفات و رفتارهایی که در روابط و تعاملات اجتماعی از خودشان نشان می‌دهند ببینیم. آن‌ها این تیپ را در قالب رفتارهای مؤثر در تعاملات اجتماعی بروز می‌دهند. این تیپ می‌تواند به صورت یک طیف وسیع از رفتارها و خصوصیات و مهارت‌ها در محیط‌های گوناگون باشد. تیپ شخصیتی اجتماعی در کودکان از هر محیطی خانوادگی و تربیتی به محیط دیگر متفاوت است. برخی کودکان ذاتا اجتماعی هستند و به راحتی هماهنگ و در فعالیت‌ها و گروه‌ها حاضر می‌شوند اما برخی دیگر خجالتی‌تر هستند و بیشتر تمایل به حضور در محیط‌های مشخص و آشنا دارند. ترجیح آن‌ها معمولا به رابطه با دوستان نزدیکشان است و در محیط‌های شلوغ دچار اضطراب می‌شوند.

کودکانی که تیپ شخصیتی اجتماعی دارند به‌طور فطری توانایی مدیریت گروهی و مشارکت دارند. کودکانی که ویژگی‌های برجسته‌ی این تیپ یعنی توانایی کار تیمی را ندارند در ابراز نظر، حل تعارض و تعامل با سایر افراد دچار مشکل می‌شوند. بنابراین نیازمند آموزش‌های ویژه‌ای در این حوزه هستند و هدف اصلی در توسعه تیپ شخصیتی اجتماعی در کودکان ایجاد تعاملات مثبت و سالم با دیگران و ارتقای مهارت‌های اجتماعی آن‌ها است.

تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند قطبینو

چالش‌های تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند

هر تیپ شخصیتی‌ یکسری نقاط قوت و ضعف دارد که در این محتوا راجع به نقاط قوت تیپ اجتماعی توضیح دادیم. اما دانستن نقاط ضعف تیپتان هم به اندازه دانستن نقاط قوتتان لازم است. زیرا باعث می‌شود برای کمرنگ کردن این نقاط ضعف بکوشید یا شغل‌هایی را انتخاب کنید که نقاط ضعفتان در آن شغل اهمیتی نداشته باشند.

خلاق و ایده‌پرداز نیستند:

خلاقیت صفتی است که در بعضی افراد خیلی بارز است و در بعضی‌ها اصلا دیده نمی‌شود. هرچند می‌توانید این ویژگی را حتی در صورتی که استعدادش را نداشته باشید، در خودتان تقویت کنید، اما بعضی‌ها به صورت ذاتی خلاق هستند و خلاقیتشان باعث پیشرفتشان می‌شود. اما تیپ شخصیتی اجتماعی خلاقیت آنچنانی ندارد.

توانایی روبه‌رویی با موقعیت‌های پیچیده را ندارند:

شغلی که یک تیپ اجتماعی انتخاب می‌کند نباید پیچیدگی‌های زیاد و چالش‌های سختی داشته باشد. هرچند همه شغل‌ها سختی خود را دارند اما شغل یک شخص با تیپ اجتماعی نباید شامل ریسک‌های زیادی باشد.

رضایت کافی از تعاملات اجتماعی را ندارند:

شاید کمی عجیب باشد که چرا تیپ اجتماعی باید در تعاملات اجتماعی ناراضی باشد. اما احتمالا دلیلش این است که این تیپ استانداردهای بالایی از روابط اجتماعی را در ذهن خود دارد و متأسفانه در واقعیت این استانداردها را نمی‌توان در روابط تجربه کرد. این موضوع گاهی باعث تمایل به انزوا در تیپ اجتماعی می‌شود.

بیش‌ازحد به چارچوب‌گرایی اهمیت می‌دهند:

همانطور که گفته شد این تیپ شخصیتی در تست هالند ریسک‌پذیر نیست و محافظه‌کار است. همین باعث می‌شود که دقیقا برخلاف تیپ متهور هالند، این تیپ به قوانین بیش از حد احترام بگذارد و هیچ تمایلی به شکستن بعضی چارچوب‌ها و هنجارها نداشته باشد که این ویژگی گاهی اوقات باعث عدم پیشرفت می‌شود.

اهمیت تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند

بدون شک بسیاری از مشاغل و حرفه‌ها هستند که داشتن ویژگی و روحیه اجتماعی در آن‌ها بسیار حائز اهمیت و ضروری است. به‌ عنوان مثال تصور نمایید که اگر یک شخص معلم یا مدیر دارای این تیپ شخصیتی نباشد، چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد؟ قطعاً آن فرد نمی‌تواند با دانش‌ آموزان و اولیای آن‌ها ارتباط درستی برقرار نماید. یا هرگز دلسوزی کافی نسبت به دانش آموزانش را نخواهد داشت و زود کلافه و خسته خواهد شد. این تنها یک مورد از اهمیت داشتن این تیپ شخصیتی است. حتما به یاد داشته باشید که هر کاری که نیاز به روابط اجتماعی و بین فردی دارد، قطعاً داشتن تیپ شخصیتی اجتماعی در آن نیز بسیار با اهمیت و واجب است و بدون داشتن چنین شخصیتی حتماً مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد.

مشاغل مناسب افراد با تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی اجتماعی اغلب شامل کارهایی است که با افراد و آموزش دادن به آن‌ها ارتباط دارد. به‌طوری‌که این مشاغل عمدتاً مشاغلی هستند که با کمک کردن و یا ارائه خدمات به دیگر افراد مرتبط می‌شوند. این تیپ شخصیتی در هالند دوست دارند با مردم کار نمایند تا آن‌ها را آگاه و مطلع سازند. بدین سبب این افراد زمانی می‌توانند از شغل خودشان احساس رضایت داشته باشند که بتوانند خدماتی را به سایرین ارائه بدهند. مثلاً بتوانند آن‌ها را آموزش داده و یا به آن‌ها در زمینه‌های مختلف مشاوره دهند. می‌توان به این مشاغل اشاره نمود:

  • روانشناس
  • مشاور شغلی، تحصیلی، خانواده
  • معلم
  • مدیر مدرسه
  • کوچینگ
  • جامعه‌شناس
  • مربی تربیتی
  • مدیر کارگزینی
  • مربی مهدکودک
  • کارشناس کتابداری
  • استاد دانشگاه
  • فیزیوتراپیست
  • مورخ
  • پرستار
  • مدیر سازمان‌های خیریه
  • کارشناس مطالعات خانواده
  • کارشناس روابط عمومی
  • کاردان بهداشت دهان و دندان
  • مأمور آگاهی
  • رئیس پلیس
  • افسر پلیس
  • مددکار اجتماعی
  • روان‌شناس صنعتی

Social personality type قطبینو

افراد با تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند در چه مشاغلی نباید ورود کنند؟

مشاغلی که به کار انفرادی و یا داده محور زیادی نیازمند است مثل برنامه‌نویسی و یا رانندگی کامیون برای افراد دارای تیپ شخصیتی اجتماعی چندان مناسب نیستند.

از کجا بفهمیم دارای تیپ شخصیتی اجتماعی هستیم؟

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که دارای تیپ شخصیتی اجتماعی هستید یا نه و یا اینکه می‌خواهید بدانید که دوستان و اطرافیانتان دارای این تیپ شخصیتی هستند یا خیر، می‌توانید تنها چند دقیقه‌ی کوتاه زمان بگذارید تا با پاسخ دادن به سؤالات تست رغبت شغلی هالند به‌طور دقیق و مفصل با تیپ شخصیتی شغلی خود آشنا شوید.

تیپ شخصیتی شغلی شما چیست؟

ورود به تست رغبت شغلی هالند

تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند قطبینو

چگونه تیپ شخصیتی اجتماعی در تست هالند را در خودمان پرورش دهیم؟

تیپ اجتماعی در تست هالند دارای طرفداران بسیاری است و بیشتر افراد دوست دارند که اجتماعی بودن خودشان را تقویت نمایند. گاهاً برخی از افراد به علت مشکلات خانوادگی یا مشکلات روحی و روانی نتوانسته‌اند که این خصوصیات شخصیتی را در خود به وجود آورده و پرورش دهند. اما الان می‌خواهند که حداقل تا جایی که می‌توانند در زندگی دچار مشکل نشوند و این ویژگی‌ها را در خودشان پرورش بدهند. اگر شما هم علاقه دارید تا تیپ شخصیتی اجتماعی را در خودتان رشد و پرورش دهید، توصیه ما به شما این است فعالیت‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم را حتماً انجام دهید:

  • شاید در ابتدا برایتان کمی سخت باشد اما سعی کنید که در جمع‌ها شروع‌کننده گفت‌وگوها شما باشید.
  • سعی نمایید در اجتماعات و مراسمات بیشتر شرکت کنید.
  • با تمرین و مطالعه، دایره‌ی لغات خودتان را تقویت نمایید.
  • به انجام بازی‌ها و سرگرمی‌های دسته‌جمعی بپردازید.
  • در تلاش باشید تا برای جمع‌های کوچک، سخنرانی طراحی و اجرا نمایید.
  • با دوستان و آشنایان با روابط اجتماعی بالا، رفت‌وآمد بیشتری داشته باشید.

سخن نهایی

تیپ‌های شخصیتی هالند یک چارچوب اثربخش و مفید برای کشف و یافتن علایق شخصیتان و مشاغلی که به احتمال بسیار، مناسب شما هستند را فراهم می‌نمایند. قطعاً هر شغل و حرفه‌ای به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها نیازمند است. پس با شناسایی علایق خاص خود می‌توانید سریعاً بخش‌هایی از شغل خودتان را که موجب رضایت شما می‌گردد را کشف نمایید.

به همین ترتیب، اشخاصی که دارای تیپ شخصیتی اجتماعی هستند، می‌توانند عوامل نارضایتی شغلی خودشان را به‌خوبی شناسایی کرده و برای حل مشکلات شناسایی شده، برنامه‌ریزی کافی داشته باشند. درنتیجه این تیپ شخصیتی به شما کمک خواهد کرد تا حرفه خود را در مسیر درست توسعه دهید و منبعی برای تحقق اهداف بلندمدت خود داشته باشید. به‎طورکلی، اگر انتخاب شغل متناسب با تیپ شخصیتی شما واقع گردد، به احتمال بسیار یک کار رضایت‌بخش را انتخاب کرده‌اید.

۱ دیدگاه
دسته بندی : تیپ شخصیتی هالند

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • فقط میتونم بگم این تست معجزه بود…عالییی❤️❤️???ممنونم واقعا…خدا نور به زندگیتون بتابونه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.