لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری

suitable clothes for a job interview

یکی از دغدغه‌های افراد در جلسات و مصاحبه‌های کاری، انتخاب لباس مناسب است. اما اینکه لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری یا تحصیلی چیست و برای مصاحبه‌ی شغلی‌مان چگونه باید لباس بپوشیم، سؤال رایج و متداولی است که در میان اکثر کسانی که می‌خواهند در یک مصاحبه‌ی تحصیلی یا شغلی شرکت کنند وجود دارد.

اصولا لباس نقش مهمی در ارزیابی یک فرد در نگاه اول و تاثیر اولیه ی شخصیتی دارد، چراکه اگر کسی مقابل شما بایستد و هیچ صحبتی نکند، لباس و البته زبان بدن او تنها فاکتورهایی است که می‌تواند یک دید اولیه از شخصیت او به شما بدهد. پس هنگام ورود به یک مکان در ابتدا لباس شماست که به افراد سلام می‌کند که البته در ادامه گفتار و کلام شماست که از منشتان حرف می‌زند!

نکته: زبان بدن در کنار پوشش مناسب بسیار حائز اهمیت است ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم، مقاله زبان بدن در مصاحبه‌ی شغلی قطبینو را مطالعه کنید.

بنابراین برای حضور در یک جلسه کاری و یا مصاحبه شغلی مهم باید لباس‌های مرتب و مناسبی بپوشید. نکته‌ی مهم این است که لباس مناسب یک مصاحبه کاری مخصوص آن مصاحبه است! هر شرکتی حال و هوا و قوانین مخصوص به خود را دارد. مثلا در یک شرکت هنری یک کت و شلوار مشکی ساده شاید مساوی با پوشیدن یک کت و شلوار زرد با پیراهن قرمز در یک شرکت دولتی و رسمی باشد! پس نکته‌ی مهم در لباس پوشیدن برای یک مصاحبه آن است که باید لباستان با توجه به شرکت مورد نظرتان انتخاب شود و نه اصول کلیشه‌ای که در گذشته و با توجه به یک شرکت واحد انتخاب می‌شد.

اصول مهم انتخاب لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری

همان‌طور که گفتیم لباس شما زودتر از خودتان به مصاحبه‌گر یا مسئول گزینش سلام می‌کند پس این مسئله در مصاحبه‌های شغلی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ البته که قابلیت‌ها و توانایی‌های یک فرد در گزینش او بسیار مهم و تعیین کننده است. اما در دو فرد با قابلیت‌های یکسان شانس استخدام فردی با لباس مناسبِ آن شرکت بیشتر از یک فرد با لباس نامناسب است.

در ادامه به اصولی برای انتخاب یک دست لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری می‌پردازیم:

در انتخاب لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری حتما در مورد شرکت موردنظر تحقیق کنید:

در گذشته این‌گونه بود که طبق قانون سازمان‌ها و ادارات دولتی، در روز اول مصاحبه خانم‌ها با مقنعه و مانتوی اداری و آقایان با کت‌و‌شلوار رسمی به مصاحبه می‌رفتند.

با گذشت زمان و پا گرفتن شرکت‌های خصوصی در کشور، سخت‌گیری‌های مرتبط با پوشش کم‌رنگ‌تر از قبل شد و معیارهای لباس مناسب برای مصاحبه‌ی کاری یا حتی محیط کار کمی متفاوت‌تر از قبل شد، در حال حاضر کارکنان شرکت‌ها می‌توانند با لباس‌های راحت‌تر و امروزی‌تری به محل کار بروند و نیازی نیست همه‌ی کارکنان یک شرکت با کت و شلوار یا مانتو و شلوار رسمی با رنگ‌های طوسی و سرمه‌ای سرکار حاضر شوند.

با این حال، این موضوع به این معنی نیست که می‌توانید در زمان مصاحبه هر لباسی بپوشید. بلکه باید لباسی مناسب آن شرکت پوشیده باشید. آراسته بودن لباس همچنان امر مهمی در یک شرکت محسوب می‌شود.

suitable clothes for a job interview

اولین گام برای پاسخ به سؤال “چگونه لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری بپوشیم؟” این است که پیش از مصاحبه کمی تحقیق کنید. می‌‎‌توانید به وب‌سایت شرکت یا شبکه‌های اجتماعی آن مراجعه کنید و به دنبال تصاویری از فضای داخلی مجموعه و فرهنگ سازمانی آن باشید.

میزان صمیمیت فضا، نوع ارتباط کارکنان، میزان سخت‌گیری مجموعه، نوع رویکرد سازمان به پوشش و استقلال کارکنان در انتخاب لباس مواردی است که بهتر است قبل از مصاحبه با تحقیق و یا جست‌وجو از دیگران به دست آورید.

متأسفانه یا حتی خوشبختانه فرمول خاصی برای نحوه‌ی پوشش در زمان مصاحبه وجود ندارد. اگر هیچ اطلاعاتی از فرهنگ سازمانی آن مجموعه در دسترس نبود، بهتر است رایج‌ترین و مرسوم‌ترین نوع پوشش را برای خود انتخاب کنید.

لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری شما باید مرتب و اتو کشیده باشد:

لباس مناسب مصاحبه‌ی کاریهمان‌طور که گفتیم، مصاحبه‌کننده در همان نگاه اول شما را بر اساس ظاهرتان قضاوت می‌کند.حتی اگر ظاهربین نبوده و معیار قضاوتش ظاهر افراد نباشد، بازهم در نگاه اول خود به خود و به صورت ناخوداگاه پوشش شما بر ذهنیت او نسبت به شما تأثیرگذار خواهد بود.

پوشیدن لباس کثیف و چروک تنها یک پیام برای مصاحبه‌کننده دارد: این شخص نمی‌تواند کار را به درستی انجام دهد. زیرا شخصی که نمی‌تواند تشخیص دهد لباس کثیف و چروک برای یک مصاحبه‌ی کاری مناسب نیست احتمالا برای یک مجموعه‌ی کاری و سازمانی نیز نمی‌تواند مناسب باشد. لباسی مرسوم به تن کنید. پوشیدن لباس تنگ یا بیش‌ازحد گشاد در حین مصاحبه باعث معذب شدن خودتان و مصاحبه کننده می‌شود. همچنین، بهتر است پیش از مصاحبه مو و ناخن‌هایتان را نیز تمیز و مرتب کنید. پوشیدن لباس مرتب و تمیز بدون رعایت بهداشت بی‌فایده است. ممکن است این مصاحبه تنها فرصت شما برای به دست آوردن فرصت شغلی مذکور باشد، پس اولین گام برای اینکه بهترین خودمان باشیم، تمیز و مرتب بودنمان است.

از قوانین رسمی‌تر باشید:

اگر قوانین شرکت مورد نظر به کارمندان اجازه می‌دهد با لباس‌های غیررسمی و راحت در محل کار حاضر شوند، بهتر است شما برای مصاحبه و اولین دیدار کمی رسمی‌تر از کارکنان باشید. این مورد نگاه جدی‌تر شما به شرکت و شغلی که می‌خواهید به دست آورید را به مسئول گزینش نشان می‌دهد.

suitable clothes for a job interview

از عطر و اسپری زیاد استفاده نکنید:

استفاده‌ی زیاد از عطر و اسپری و حتی افترشیو در زمان حضور در جلسه مصاحبه باعث حواس‌پرتی و حتی اذیت شدن مصاحبه کننده می‌شود. شاید خودتان از بوی خوش عطرتان احساس رضایت کنید، اما باید بدانید که ممکن است بوی عطر شما باعث سردرد و عصبی شدن مصاحبه‌گر شود و یا حتی نسبت به آن حساسیت و آلرژی داشته باشد.

در این زمان مصاحبه کننده سعی می‌کند سریعا سوالات مورد نظر را حتی یکی در میان از شما بپرسد تا هرچه زودتر از بوی زیادی که در اتاق پیچیده و او را اذیت می‌کند راحت شود و شک نکنید که حتی در صورت داشتن رزومه‌ی مناسب تأثیر بدی بر او خواهید گذاشت. به عنوان یک متخصص بهتر است که شما را با مهارت‌ها و تجاربتان به یاد داشته باشند، نه با بوی عطرتان!

کفش تمیز و راحت به پا کنید:

بهتر است کفشی سبک و راحت بپوشید. پوشیدن کفش بیش از حد رسمی به اندازه پوشیدن یک جفت صندل در مصاحبه جلوه خوبی ندارد. البته باید توجه کنید آنچه اهمیت دارد، وضعیت ظاهری کفش‌هایتان است. کفش‌هایتان باید تمیز و دارای فُرم مناسب باشند. پس یک کفش معمولی اما سالم خود را که فکر می‌کنید مناسب شرکت مورد نظرتان است بشویید، واکس بزنید و در روز مصاحبه آن را بپوشید.

لباس اعتماد به نفس‌تان را بپوشید:

یکی از نکات مهم در انتخاب لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری این است که چیزی که در طول مصاحبه شغلی به آن نیاز دارید، اعتماد به نفس است. داشتن اعتماد به نفس به اندازه رزومه‌ی خوب تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین لباسی بپوشید که این ویژگی را در شما برجسته کند.

لباس جدید نپوشید:

بهترین پاسخ برای سؤال برای لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری چه بپوشیم این است که لباس کاملا جدیدی را نپوشید! مهم‌تر از همه این است که لباس‌های مصاحبه باید احساس اعتماد به ‌نفس و راحتی را در شما ایجاد کنند و به این معنی است که شما نباید هر چیزی را که قبلا نپوشیده‌اید، در روز مصاحبه امتحان کنید و بپوشید.

مثلا اگر هرگز کت‌ و شلوار نپوشیده‌اید؛ اما با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌اید متوجه شده‌اید که همه‌ی افراد شرکت مورد نظر از این لباس استفاده می‌کنند. خرید یک کت ‌و شلوار کاملا جدید و پوشیدن آن برای اولین بار در مصاحبه ایده خوبی نیست؛ زیرا ممکن است احساس کنید که خودتان نیستید. همچنین هنوز نمی‌دانید لباس چگونه با شما رفتار می‌کند: آیا چین می‌خورد؟ آیا باعث ایجاد خارش می‌شود؟ آیا آستین‌های تنگی دارد؟

یادتان باشد از حالا یاد بگیرید که لباس مناسب پوشیدن برای موفقیت در محیط کار هم مهم است. به جای پوشیدن یک‌دست کت ‌و شلوار کامل، می‌توانید پیراهن و کت بپوشید که کاملا هم قابل‌ قبول است؛ مگر اینکه کت و شلوار پوشیدن قانون آن شرکت بوده و صریحا به شما گفته شده باشد که باید کت ‌و شلوار بپوشید که در این صورت قبل از روز مصاحبه چند بار حتی در خانه و برای چند ساعت آن را بپوشید تا به آن عادت کنید.

اما اگر متوجه شدید که افراد شرکت لباس‌های مختلفی را می‌پوشند یا کد لباس شرکت غیررسمی است؛ از لباسی استفاده کنید که بارها آن را پوشیده و در آن احساس اعتماد به ‌نفس و راحتی می‌کنید.

استایل منسجمی داشته باشید:

استایل منسجم یعنی مجموعه‌ی لباس‌هایی که در کنار هم خوب به نظر رسیده و با هم مچ شده باشند. برای یک پوشش منسجم سعی کنید از پوشیدن بیش از دو یا سه رنگ مختلف خودداری کنید. این ساده‌ترین راه برای ایجاد انسجام در استایل است.

همچنین سعی کنید اگر می‌خواهید لباس طرح‌دار در استایلتان باشد فقط یک لباس را طرح‌دار و بقیه را ساده انتخاب کنید. در ضمن فراموش نکنید که کیف، چتر و جوراب‌های شما نیز بخشی از ظاهر شما هستند. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به اندازه کافی هوشمندانه انتخاب شوند و اجازه ندهند ظاهر بقیه لباس‌های شما خراب شوند.

لایه لایه لباس بپوشید:

لباس مناسب مصاحبه‌ی کاریممکن است اتاقی که در آن مصاحبه می‌کنید، بسیار سرد یا گرم باشد. برای اینکه برای هر دو حالت آماده باشید، دو لایه لباس بپوشید که گرما یا سرما حواستان را از مصاحبه پرت نکند. پس حتما کت یا پالتوی گرمی همراه داشته باشید که در صورت گرم بودن هوا آن را در بیاورید و در صورتی که احساس سرما کردید با همان لباس گرم به مصاحبه‌تان بپردازید.
پارچه‌های ابریشمی چون سبک و عایق است می‌تواند گزینه‌ی مناسبی مخصوصا برای خانم‌ها باشد.

چگونه رنگ و طرح‌ لباس مناسب مصاحبه‌ی کاری خود را انتخاب کنیم؟

لباس‌های ساده را به لباس‌های طرح‌دار ترجیح دهید:

این یک قاعده‌ی مهم است: “سعی کنید کسی شما را با لباسی که می‌پوشید به یاد نیاورد.”

لباسی که می‌پوشید باید به مصاحبه کننده این اجازه را بدهد که روی مهارت‌‌ها و تخصص شما تمرکز کند نه روی لباستان. پوشیدن لباس ساده و یا دارای طرح‌های ملایم مانند خال‌های بسیار ریز یا چهارخونه‌ی ریز این اطمینان را ایجاد می‌کند که حواس مصاحبه کننده پرت نمی‌شود.

رنگ‌ها در مورد شما چه می‌گویند:

شاید متوجه نباشید اما رنگ‌ها به صورت ناخودآگاه واکنش‌های مختلفی را در افراد برمی انگیزند. بهتر است رنگ‌های مناسب برای مصاحبه کاری را بشناسید و بدانید هر رنگی چه حسی را منتقل می‌کند.

مشکی

مشکی یک رنگ متداول برای کت و شلوار و مانتو در مصاحبه است. مشکی رنگ قدرت است و شخصیت محکم و با نفوذ شما را نشان می‌دهد. این رنگ برای مشاغلی که محیط رسمی و محافظه کارانه‌ای دارند یا برای یک پست اجرایی یا دولتی مناسب است، اما برای محیط کاری صمیمی و غیررسمی چندان مناسب نیست و ممکن است شخصیت شما را خشک و انعطاف‌ناپذیر نشان دهد. استفاده از مشکی به عنوان یک رنگ مکمل در کنار رنگ‌های دیگر مثلا در کروات یا شال، یک شخصیت قدرتمند و در عین حال صمیمی را به تصویر می‌کشد.

suitable clothes for a job interview

سفید

سفید رنگ مناسبی برای بلوز و پیراهن است. این رنگ سادگی و صداقت را نشان می‌دهد. پوشیدن رنگ سفید در کنار حس امنیت و اطمینانی که دارد و ممکن است احساس کسل کننده و بی‌اعتماد به نفس بودن شما را به مصاحبه کننده انتقال دهد. مدیران منابع انسانی معمولا پوشیدن رنگ سفید را به این معنی می‌دانند که شما در آشفته‌ترین شرایط هم می‌توانید نظم کاری خود را حفظ کنید.

طوسی

طوسی یک رنگ خنثی است که می‌تواند برای جلسه مصاحبه عالی باشد. این رنگ نشانگر پیچیدگی و بی طرفی  است.

قهوه‌ای

قهوه‌ای یکی دیگر از آن رنگ‌های خنثی است که حس آرامش و امنیت را منتقل می‌کند. رنگ قهوه‌ای در یک لباس بدون طرح و یا با طرح کم برای هر مصاحبه‌ای مناسب است.

قرمز

قرمز یک رنگ تند و قوی است که اشتیاق، انرژی و قدرت را نشان می‌دهد. رنگ قرمز در یکی از آیتم‌های لباس حد درستی از اشتیاق شما به کار را نشان می‌دهد به نحوی که چندان هم احساساتی به نظر نرسید.

آبی

آبی یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای یک مصاحبه کاری است. آبی هم جزپ رنگ‌های خنثی است و حس آرامش، اعتماد و اطمینان را منتقل می‌کند.

آبی آسمانی و سرمه‌ای پرکاربردترین آبی‌ها برای مصاحبه‌های کاری و جلسات رسمی هستند. آبی رنگ مورد علاقه خیلی‌ها است و پوشیدن رنگ مورد علاقه مصاحبه کننده، حس اولیه مثبتی را از جانب شما به او منتقل می‌کند.

سبز، زرد، نارنجی و بنفش

این‌گونه رنگ‌های تند، جلب توجه می‌کنند و نشان می‌دهند که شما شوخ‌طبع و خلاق و با اعتماد به نفس هستید ولی لزوما حس اعتماد و تعهد را به مصاحبه کنندگان منتقل نمی‌کنند.

این پیام برای اغلب مصاحبه‌های کاری پیام درستی نیست، بنابراین بهتر است از این رنگ‌ها در لباستان با احتیاط استفاده کنید مخصوصا اگر به مصاحبه‌ی شرکت‌های دولتی و رسمی می‌روید. این رنگ‌ها برای محیط های کاری صمیمی، استارتاپ‌های نوپا یا مشاغلی که نیاز به خلاقیت دارند، بسیار هم عالی و مناسب است.

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد لباس مناسب هر مصاحبه جدا از مصاحبه‌ی دیگر است. شما باید در انتخاب لباس برای مصاحبه‌ی هر شرکت قوانین، حس‌وحال و میزان استقلال و انتخاب کارکنان در آن شرکت را در نظر گرفته و لباس خود را انتخاب کنید.

مثلا یک طراح گرافیک و یک کارمند بانک قطعا لباس مناسب متفاوتی در مصاحبه‌ی کاری خواهند داشت. بااینکه چیزی که در یک مصاحبه کاری واقعا اهمیت دارد، مهارت‌ و تجربه شما و چگونگی پاسخ دادن به سؤالات است اما در شرایطی که کارفرمایان بخواهند بین چند گزینه تصمیم بگیرند، یک ظاهر درست با ترکیب رنگ مناسب می ‌تواند شما را از بقیه جدا کند و شانستان را برای به دست آوردن موقعیت شغلی بهتر بیشتر کند.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.