لبخند در مصاحبه شما را موفق بیرون می‌آورد! نقش لبخند در یک مصاحبه شغلی

نقش لبخند در مصاحبه

پزشکان و روانشناسان در توصیه‌ای همیشگی از افراد می‌خواهند که همیشه صورت خود را با لبخند زیباتر کنند. با این کار علاوه بر اینکه خود زندگی شادتری خواهند داشت این شادی را در دیگران نیز به وجود می‌آورند. اکثر ما به لبخند داشتن در طول لحظات خود توجه کمتری داریم و آن را نادیده می‌گیریم و به عبارتی همیشه برای لبخند نزدنمان توجیهی برای خود می‌آوریم. اما لبخند در مصاحبه چه نقشی دارد؟

درست است که مصاحبه‌ها دلهره‌آور هستند و قطعاً اضطراب و فشار بسیاری حین پاسخ دادن به سؤالات بر شما تحمیل می‌شود، اما لبخند زدن هنگام مصاحبه بسیار مهم است. لبخند زدن جزء طبیعی و جدانشدنی همه مکالمات موفق است؛ بنابراین، اگر در طول مصاحبه لبخند نزنید، احتمال اینکه فضایی منفی در اتاق شکل بگیرد یا احساس کنند قرار است با فرد مغروری مصاحبه کنند بسیار زیاد است. لبخند در مصاحبه زدن علاوه بر معتدل کردن فضا می‌تواند در قبولی شما در مصاحبه نقش اساسی داشته باشد.

اگر هنوز نمی دانید چه شغلی مناسب شما است که بخواهید با یک لبخند به مصاحبه بروید، قبل از خواندن این مقاله کلیک کنید تا بتوانید شغل مناسب خود را پیدا کنید.

تأثیرات لبخند در مصاحبه

نقش لبخند در مصاحبه

تأثیر اولیه لبخند در مصاحبه

واقعیت آن است که فقط ۷ ثانیه زمان می‌برد تا یک شخص نرمال برداشت اولیه خود را از شخص دیگر شکل دهد. این واقعیت در مورد مصاحبه نیز صدق می‌کند. همان‌طور که قطعاً شما نیز می‌دانید ایجاد تأثیر اولیه عالی در مصاحبه بسیار مهم است. اما لبخند زدن ثانیه‌های اولیه ملاقات با مصاحبه‌کننده را به طرز شگفت‌‌آوری بهبود می‌دهد. لبخند زدن باعث می‌شود که در همان ابتدا به نظر برسد که درباره فرصت شغلی موجود مشتاق هستید و با شما به‌راحتی می‌شود مصاحبه کرد.

میزان اعتمادبه‌نفس

لبخند صادقانه به فرد مقابل بینشی درباره بهترین بخش‌های شخصیت شما ارائه می‌دهد. یک لبخند گرم منعکس‌کننده‌ی اعتماد‌به‌نفس شماست. باعث ایجاد اعتماد در طرف مقابلتان می‌شود و به اطرافیانتان نشان می‌دهد که فرد گرم و پذیرایی هستید. یعنی دارای خصوصیات و ویژگی‌های مطلوب هر همکار یا کارمند می‌باشید. تصور کنید که در انجام پروژه‌ای به کمک نیاز دارید و می‌توانید از دو فرد کمک بگیرید؛ یکی جدی و اخمو بوده و دیگری لبخند بر لب دارد؛ کدام فرد را انتخاب می‌کنید؟

بازیابی آرامش

طبق تحقیقات لبخند زدن بعد از اشتباهات اجتماعی می‌تواند موقعیت را اصلاح کند. لبخند از روی خجالت علاوه بر آنکه دوست‌داشتنی است، به دیگران نشان می‌دهد که از اشتباه خودآگاه بوده، آن را قبول دارید و اکنون می‌خواهید از آن گذر کنید. اشتباهات و لغزش‌ها در مصاحبه‌های کاری امری طبیعی است، پس لبخند بزنید، این موقعیت را پشت سر بگذارید و اشتباهتان را اصلاح کنید. این کار بسیار بهتر از آن است که اشتباهتان را نادیده گرفته و فقط از آن گذر کنید.

ایجاد فضای دلپذیر و صمیمانه

آیا شما نیز زمانی که دیگران لبخند می‌زنند، خوشحال‌تر هستید؟ دلیل آن این است که اکثر افراد با دیدن لبخند دیگران، به‌طور ناخودآگاه آن را تقلید می‌کنند. لبخند زدن علامتی را به مغز ارسال می‌کند که احساسات لذت و شادی را تقویت و ترغیب می‌کند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید مصاحبه‌‌کننده آرامش داشته و از مصاحبه با شما لذت ببرد، لبخند در مصاحبه را هرگز فراموش نکنید.

لبخند ساختگی و مصنوعی نزنید

درست است که لبخند صادقانه در طول مصاحبه بسیار مهم است، اما یادتان باشد که خودتان را مجبور نکنید که الکی لبخند بزنید. لبخند ساختگی بدتر از لبخند نزدن است و در مصاحبه شما اثرات مخربی خواهد داشت.

طبق تحقیقات مغز انسان می‌تواند لبخند ساختگی را به‌راحتی تشخیص دهد، چرا ‌که در لبخند ساختگی، در مقایسه با لبخند واقعی، از عضلات متفاوتی در صورت استفاده می‌شود. ازآنجا که لبخند اجباری اغلب پوششی بر احساسات منفی است، ممکن است واکنش متفاوتی نیز دریافت کنید که انتظار آن را نداشته‌اید. ممکن است مصاحبه‌گر معذب شود و فکر کند شما فرد متظاهری هستید. آرامش خود را حفظ کنید و لبخندهای طبیعی بزنید.

فواید لبخند در مصاحبه

  • افرادی که همیشه لبخند می‌زنند قابل‌اعتمادتر و صمیمانه‌تر به نظر می‌آیند و این مورد در مصاحبه‌های کاری نیز بسیار بر شخص مصاحبه‌کننده تأثیرگذار است.
  • لبخند به بهبود حال و هوای کلی شما بسیار کمک می‌کند بدین ترتیب حتی اگر از درون حال خیلی خوبی نداشته باشید یا استرس شمارا فراگرفته باشد لبخند زدن می‌تواند در آرامش و کاهش استرستان به شما بسیار کمک کند. لبخند با گول زدن بدنتان باعث می‌شود شرایط سخت را فراموش کرده و اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کنید.
  • فایده‌ی دیگر لبخند آن است که لبخند شما باعث انتقال احساس خوب و مثبت به دیگران شده و این عمل زیبا را بر لبان آنان نیز می‌نشاند.
  • نکته‌ی بعدی آن است که با لبخند زدن می‌توانید دیگران را به سمت خود جذب کنید و این حس مثبت در مصاحبه‌های کاری بسیار می‌تواند در انتخاب شما توسط مصاحبه‌کننده مؤثر باشد چراکه انرژی مثبتی که از جانب شما به کارفرما منتقل شود بسیار در تمایل او به کار کردن با شخصی مثل شما دخیل است.
  • لبخند زدن به شما کمک می‌کند که مثبت اندیش باشید و درنتیجه به استقبال اتفاق‌های خوب بروید. این‌گونه اضطراب شما برای مصاحبه کمتر شده و از اعتمادبه‌نفس بیشتری برخوردار می‌شوید.
  • لبخند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. لبخند زدن باعث می‌شود احساس آرامش بیشتری داشته و بدن شما بهتر بتواند عملکرد خود را در راستای ایمن نگه‌داشتن شما انجام دهد.
  • لبخند زدن فشارخون رو پایین می‌آورد؛ هنگامی‌که لبخند می‌زنید، فشارخونتان به طرز قابل‌توجهی پایین می‌آید.
  • لبخند زدن اندورفین، سروتونین و مسکن‌های طبیعی بدن را آزاد می‌کند و باعث بهبود روحیه و از بین رفتن دردهای بدن می‌شود.
  • لبخند زدن باعث می‌شود شما فرد موفق‌تری به نظر برسید.

سخن آخر

زبان بدن، مخصوص نشانه‌های غیر‌کلامی مثل لبخند زدن، تأثیر بسیاری بر نحوه احساس مصاحبه‌کننده درباره توانمندی‌ها و انرژی که از شما ساتع می‌شود دارد. اگر نقش و تاثیر لبخند در مصاحبه ‌های بعدی خود فراموش نکنید، به‌زودی پیشنهاد شغلی دلخواهتان را دریافت خواهید کرد.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.