بازیگری چیست؟ آیا شما مناسب حرفه بازیگری هستید؟

بازیگری

آیا من می‌توانم وارد حرفه‌ی بازیگری شوم؟ چطور می‌توانم به بازیگر بزرگی تبدیل شوم؟ اصلا این حوزه چگونه است؟ شاید شما نیز به‌عنوان یکی از طرفداران پروپاقرص بازیگری بارها این سؤال‌ها را از خود پرسیده باشید. علاقه به این حرفه به سال‌های کودکی هر فرد بازمی‌گردد و برای امروز و دیروز نیست. فیلم‌هایی که در کودکی و نوجوانی دیده‌ایم ما را تشویق می‌کنند تا قهرمان فیلم‌های خود باشیم. شاید هم تجربه‌ی حس خوب دیده شدن و تشویق شدن توسط دیگران در تئاتر مدرسه، جرقه‌ای بوده برای اینکه شما به فکر ورود به دنیای بازیگری باشید. به همین دلایل همه‌ی ما حداقل برای یک‌بار هم که شده از خود پرسیده‌ایم آیا من هم می‌توانم بازیگر شوم؟ برای پاسخ دادن به این سؤال همراه ما باشید.

بازیگری به چه معناست؟

بازیگریبازیگری هنر جان بخشیدن به شخصیت‌هاست. بازیگر شخصیت غیرواقعی در نمایشنامه را به واقعی‌ترین تصویر پیشروی تماشاگر تبدیل می‌کند و شما از خود می‌پرسید آیا واقعا نقش بازی می‌کند و یا خود واقعی‌اش را به نمایش درآورده؟ و این همان هنر مجذوب‌کننده‌ی بازیگری است که شما را وادار به تشویق و درعین‌حال بازیگر را به یک سوپراستار تبدیل می‌کند.

بازیگران علاوه بر مهارت‌های بازیگری باید شناخت درست و کافی از مردم و جامعه داشته باشند به‌عبارت‌دیگر باید مردم‌شناس و جامعه‌شناس قابلی نیز باشند. چراکه بازیگر باید از مشکلات و دغدغه‌های اقشار جامعه مطلع بوده تا بتواند نقش شخصیتی آنان را بازی کند.

به‌طور مثال یک بازیگر اگر بخواهد نقش یک معتاد را بازی کند، ابتدا باید در مورد اعتیاد، فرد معتاد و یا حتی انواع مواد مخدر تحقیق کرده و مشکلات آنان را درک کند تا بتواند خود را به‌جای یک معتاد قرار داده و نقش آن را بازی کند.

از کجا بفهمم مناسب شغل بازیگری هستم؟

به علت وجود شهرت و گاهی ثروت در این شغل بسیاری از افراد تمایل دارند بازیگر شوند. اما این حرفه نیز مانند هر شغل دیگری به مهارت‌ها و توانمندی‌های خاصی نیازمند است و مسلما همه‌ی افراد این توانایی‌ها را ندارند. همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم و یک ابزار تخصصی برای شناخت بهتر و بیشتر خودتان معرفی کنیم. بهترین راه برای شناخت توانایی‌های خود، شناخت تیپ شخصیتی خودتان است. شما با شناخت تیپ شخصیتی خود، در مورد علایق و توانایی‌هایتان شناخت پیداکرده و رشته‌ی تحصیلی و شغلی خود را بر اساس آن انتخاب خواهید کرد.

 بدیهی است که انتخاب عاقلانه و اصولی کمترین میزان نارضایتی را در آینده به همراه خواهد داشت. یکی از بهترین روش‌ها برای شناخت تیپ‌های شخصیتی، تست شخصیت شناسی هالند است. این تست یکی از بهترین و نام‌آشناترین تست‌ها در زمینه‌ی شغلی و تحصیلی است. به‌علاوه با انجام این تست متوجه می‌شوید حرفه‌ی بازیگری برای شما مناسب است یا خیر؟

تست هالند

تست رغبت شغلی هالند جز محبوب ترین تست های شخصیت شناسی است که به شما در انتخاب شغل و رشته تحصیلی کمک می‌کند. این تست شش دسته اصلی مشاغل و رغبت شما به آن دسته را مشخص می‌نماید. برای پاسخ به ۴۸ سوال این آزمون، تنها به ۵ تا ۷ دقیقه زمان احتیاج دارید. پس از انجام این تست شما می‌توانید به درک درستی از رغبت و علاقه شغلی و تحصیلی خود دست یابید. ورود به تست هالند>

برای ورود به بازیگری داشتن چه توانمندی‌هایی لازم است؟

بی‌تردید یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا، بازیگری است. بازیگران باید توانایی و مهارت‌های بسیاری داشته باشند ازجمله:

  • هوش هیجانی بالا و خلاقیت 
  • حافظه‌ی قوی و سرعت یادگیری بالا
  • روحیه‌ی انتقادپذیری بالا
  • انرژی و توان بدنی بالا
  • قابلیت سازگاری و انطباق‌پذیری بالا
  • توانایی انجام کار تیمی
  • قدرت تخیل و تصویرسازی
  • و …

آیا من استعداد بازیگر شدن را دارم؟

بازیگریهمان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای ورود به این حرفه تنها علاقه کافی نیست. بلکه باید استعداد و مهارت‌های ورود به این رشته را نیز داشته باشید. در این مقاله به معرفی چند مورد از مهارت‌های لازم برای رشته‌ی بازیگری می‌پردازیم. این مهارت‌ها می‌توانند در تیپ‌های شخصیتی مختلفی وجود داشته باشند و با شناخت تیپ شخصیتی خود می‌توانید بفهمید این استعدادها در وجود شما برای ورود به حرفه‌ی بازیگری نهفته است یا خیر؟

  • دراماتیک و احساسی بودن

یکی از قابلیت‌های مهم این شغل، توانایی نشان دادن احساسات است. اگر شما بسیار احساسی یا نمایشی هستید و توانایی بروز احساسات خود را دارید، نیمی از راه بازیگری را پیموده‌اید. چراکه درواقع، بازیگری نشان دادن احساسات مختلف در زمان‌های مشخص است.

  • قدرت تخیل بالا

شخصیت‌ها در نمایش‌نامه، وجود واقعی ندارند و نوشته‌ی ذهن نویسنده هستند. وظیفه‌ی بازیگر خلق این شخصیت‌ها با استفاده از قدرت تخیل است. پس برای این کار به قوه‌ی تخیل قوی و خلاقانه‌ای احتیاج دارید.

  • اعتمادبه‌نفس بالا

بدون اغراق اعتمادبه‌نفس رکن اول در این حرفه محسوب می‌شود. بازیگری تنها کسب موفقیت نیست، بسیاری از بازیگران موفق، قبل از رسیدن به قله‌های موفقیت بارها طعم شکست را چشیده‌اند. اما اعتماد به خود را از دست نداده و به راه خود ادامه داده‌اند. اگر در این کار اعتمادبه‌نفس نداشته باشید ممکن است پس از هر شکست توانایی شروع دوباره را نداشته و در ابتدای راه بمانید.

  • نترسیدن از صحنه و کنترل اضطراب

یکی دیگر از نشانه‌های برخورداری از استعداد بازیگری، عدم ترس از صحنه است. اگر در مقابل جمعیت بترسید و نتوانید مهارت‌های خود را نشان دهید پس شاید شما مناسب این حرفه نیستید. بازیگر همیشه مجبور است در مقابل صدها نفر به ایفای نقش بپردازد. معمولا در ضبط سکانس‌های مختلف فیلم و سریال‌ها نیز عوامل پشت‌صحنه یا تماشاچیان بسیاری حضور دارند. پس باید بتوانید بر خود مسلط بمانید و هرگونه استرس و اضطرابی را از خود دور سازید. اگر در حضور جمع دچار اضطراب و تشویش می‌شوید و یا حتی ممکن است عصبی شوید، ممکن است این حرفه برایتان سخت و چالش‌برانگیز باشد.

  • داشتن حافظه‌ی قوی

بازیگری به یک حافظه‌ی قوی نیاز دارد. به خاطر سپردن و درست ادا کردن صفحات فیلم‌نامه، حتی گاهی در زمان کوتاه، یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های یک بازیگر است. گاهی برای به خاطر سپردن متن فیلم‌نامه تنها چند ساعت و یا یک‌شب زمان ‌دارید.

  • تمرکز فوق‌العاده

بازیگری هنر دیده شدن است و در هیچ صحنه‌ای بازیگر تنها نیست. یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های آن، تمرکز بر روی نقش در حضور دیگر افراد است. بازیگران باید بتوانند روی نقش خود متمرکز بمانند. مهم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. وظیفه‌ی بازیگر حفظ تمرکز بر روی نقش در هر شرایطی است.

این موارد تنها تعداد اندکی از توانایی‌ها و مهارت‌های موردنیاز برای بازیگری است. توجه داشته باشید که در وهله‌ی اول باید ببینید آیا تیپ شخصیتی شما مناسب این حرفه است یا خیر؟ در گام بعدی اگر از این مهارت‌ها برخوردار بودید که باید به شما تبریک گفت. اما اگر احساس می‌کنید که فاقد برخی یا بسیاری از این توانایی‌ها هستید بازهم نمی‌توان به‌صورت قطعی بازیگری را به شما پیشنهاد نکرد. شک نکنید با صبر و تلاش می‌توانید به‌تمامی اهداف خود برسید.

سخن پایانی

و اما سخن پایانی، بازیگری شغل پرزرق‌وبرق و پرطرفداری در سرتاسر دنیاست. لذت دیده شدن و شناخته شدن توسط دیگران و یا حتی مسائل مالی، افراد زیادی را به سمت این حرفه می‌کشاند. اما واقعیت امر چیز دیگری است. برای ورود به این رشته و موفق بودن در این عرصه علاوه بر علاقه و تمرین، باید استعدادها و ویژگی‌های خاصی را نیز دارا باشید. نمی‌توان در این حرفه پیشرفت کرد اگر به‌طور مثال در حضور افراد دیگر نتوانید به‌خوبی صحبت کنید. برای پاسخ به این سؤال که آیا می‌توانید وارد حرفه‌ی بازیگری شوید یا خیر، باید به خودشناسی جامع و دقیقی از خود رسیده باشید. پس‌ازآن به بررسی نقاط قوت و ضعف خویش بپردازید و تا می‌توانید خود را به مهارت‌های موردنیاز برای بازیگر شدن مجهز کنید.

دسته بندی : توسعه فردی و یادگیری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.