سؤالات رایج قبل از قبول پیشنهاد کاری خوب، که باید حتما بپرسید!

اینکه پیشنهاد کاری خوبی دریافت کنیم، معمولاً اتفاقی جذاب و هیجان‌انگیزی برای ماست. احتمالاً شما نیز با قرار گرفتن در این موقعیت، بسیار هیجان‌زده خواهید شد. اما قبل از پذیرفتن شغل باید چه کاری انجام داد؟ سؤالات رایج قبل از قبول پیشنهاد کاری چه سؤالاتی هستند؟ شاید شما اصلا به این موارد دقت نکنید و آنقدر از پیشنهاد کاری خوب خود هیجان زده‌اید که می‌خواهید سریع جواب مثبت بدهید.

اما آرامش خود را حفظ کنید!

هیجان زیاد، نباید به تصمیم‌گیری آنی بینجامد. بهتر است قبل از بررسی همه جنبه‌ها، به فکر قبول کردن پیشنهاد کاری جدید نباشید. در ادامه به نکاتی پرداخته‌ایم که بهتر است قبل از قبول کردن یک پیشنهاد کاری حتماً آن‌ها را در نظر بگیرید.

بهتر است پس از دریافت پیشنهاد کاری، برای اطلاع دادن تصمیمتان مدت زیادی مسئول استخدام منابع انسانی را منتظر نگذارید. اما برای قبول کردن پیشنهاد کاری نیز عجله نکنید. می‌توانید ۴۸ تا ۷۲ ساعت برای ارزیابی آن پیشنهاد زمان بخواهید تا برای فکر کردن و تصمیم‌گیری به‌اندازه کافی زمان داشته باشید و از اتخاذ تصمیم درست مطمئن شوید.

آیا فکر کردید که شغل مناسب شما چیست؟

ورود به تست رغبت شغلی هالند

سؤالات رایج قبل از قبول پیشنهاد کاری که شما باید بپرسید:

۱ـ آیا می‌توانید تا دو سال آینده خود را در این موقعیت شغلی تصور کنید؟

قبول یک پیشنهاد کاری، یعنی دادن تعهدی طولانی‌مدت؛ بنابراین، اینکه بتوانید خودتان را حداقل یک سال در آن شغل تصور کنید بسیار مهم و ضروری است. مهم‌تر از وظیفه‌ی شما در یک شرکت مسیر شغلی است که قرار است با آن شرکت طی کنید؛ از اینکه می‌توانید حداقل یک یا دو سال آینده را در آنجا مشغول به کار باشید و به سراغ شغل جدیدی نروید مطمئن شوید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید آن است که از مسئولیتی که به شما واگذار شده و کاری که هرروز قرار است آن را انجام دهید کاملاً آگاه باشید. اگر عنوان شغلی‌ جدید به‌درستی وظیفه شما را شرح نمی‌دهد در مورد آن تحقیق کرده و از کسانی که اطلاعات کافی در این مورد دارند یا منابع انسانی همان شرکت سؤال کنید.

سعی کنید درباره موفقیت‌های آینده‌تان و ارزیابی هدف‌ها و نتیجه‌ها به تعریف مشخصی برسید. اگر لازم است از کارفرما بخواهید راجع به شرکت اطلاعات توضیحی و کاملی به شما بدهد تا در مورد انتظارات و مسئولیت‌هایتان به‌طور کامل آگاهی داشته و بتوانید آن را بررسی کنید.

درصورتی‌که میان مواردی که در مصاحبه کاری در مورد آن صحبت شده و چیزی که در توضیحات شغل می‌بینید تفاوت‌هایی وجود داشته یا سؤال‌های جدیدی برایتان به وجود آمده است، برای رفع ابهامات‌ در مورد آن از مسئول استخدام بپرسید.

۲ـ چرا این پیشنهاد را قبول می‌کنید؟

نمی‌توان گفت پاسخ درست یا غلطی برای این سؤال وجود دارد. کاری را که به صلاح‌ شماست برای شما درست است. این سؤال را از خودتان بپرسید تا این را تشخیص دهید که آیا قبول کردن این پیشنهاد واقعا به صلاحتان است یا خیر.

به این فکر کنید که قبول این پیشنهاد شغلی چگونه قرار است به پیشرفت شما یا رسیدن به اهدافتان کمک کند. مزایایی را که با قبول این پیشنهاد به دست خواهید آورد نیز بررسی کنید.

مقایسه‌ی دو مورد کار کردن در رشته موردعلاقه یا کار کردن برای حقوق بیشتر هیچ‌وقت جوابی قطعی نخواهد داشت. چراکه باید ببینید کدام‌یک از این دو مورد برای شما مهم‌تر است. اشتغال در رشته موردعلاقه محبوب‌تر است، اما اگر به خاطر حقوق بالاتر به سراغ شغلی رفته‌اید هیچ اشکالی ندارد. اگر می‌خواهید شغلی داشته باشید که بیشتر نیاز مالی شما را برطرف کند انتخابی موجه خواهد بود. فراموش نکنید که اینجا بحث درست و غلط مطرح نیست. فقط قرار است انتخابتان را با فکر و آگاهی انجام دهید.

فراموش نکنید که هرچقدر هم که از گرفتن پیشنهاد شغلی جدید هیجان‌زده باشید، نباید اهداف بلندمدت و اهداف کوتاه‌مدت خود را فراموش کنید.

جدا از گرفتن پیشنهاد شغلی، آیا برای کار کردن در این شغل مشتاقید؟ آیا این شغل با توانایی‌ها و استعدادهایتان تناسب دارد؟ آیا این موقعیت کاری به ارتقای هدف‌های حرفه‌ای‌تان منجر خواهد شد؟ اگر نه این شغل چه مزیتی برای شما خواهد داشت؟

به‌جز خودتان، هیچ‌کس نمی‌تواند در پاسخ به این پرسش‌ها به شما کمک کند. پس با توجه به شرایط، علایق و اهدافتان و چگونگی تأثیر این پیشنهاد شغلی در رسیدن به آن‌ها تصمیم بگیرید.

۳ـ از حقوق و مزایایتان چقدر اطلاعات دارید؟

حقوق و مزایا جز سوالات رایج قبل از قبول پیشنهاد کاریاینکه پیشنهاد شغلی که دریافت کرده‌اید چقدر عالی است یا شما چقدر برای آن هیجان‌زده هستید اصلاً مهم نیست: هرگز مذاکره را فراموش نکنید. مذاکره کردن از بحث دستمزد و حقوق ماهیانه فراتر است و شامل موارد بیشتری می‌شود مانند مرخصی، بازپرداخت مخارج رفت‌وآمد، گزینه کار در خانه، عضویت در باشگاه ورزشی، ساعت کاری منعطف، بازپرداخت شهریه (هزینه‌ای که برخی شرکت‌ها برای دوره‌های آموزشی کارکنانشان در نظر می‌گیرند) یا برنامه‌های سلامتی از طرف شرکت برای کارکنان‌.

حقوق و مزایای هر شغل یکی از مهم‌ترین عوامل هر پیشنهاد شغلی محسوب می‌شود. همچنین هر شرکت مزایایی دارد که مخصوص همان شرکت است. پس بهتر است به‌جای حدس و گمان، از مسئول مربوطه هر سؤالی در این زمینه دارید را بپرسید.

به این فکر کنید که مهم‌ترین دغدغه شما چیست و در مورد آن صحبت کنید. تا زمانی که سؤالی نپرسید، جوابی نخواهید داشت و نمی‌دانید چه چیزی در انتظارتان است و بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد آن است که به خواسته‌تان «نه» بگویند. پس ترس‌ یا خجالت را کنار گذاشته و خیلی شفاف این مسائل را مطرح کنید.

سپس دوباره به حقوق پیشنهادی برگردید. از خودتان بپرسید که آیا این حقوق با سمت شغلی شما هم‌خوانی دارد و برای مخارج زندگی‌تان کافی است؟ حتماً به این موارد فکر کرده و آن را در نظر بگیرید.

۴ـ چه اتفاقی در صورت نپذیرفتن این پیشنهاد می‌افتد؟

درپیش‌گرفتن روش وکیل‌مدافع شیطان گاهی بهترین روش در تصمیم‌گیری، است. به این فکر کنید که با قبول نکردن این پیشنهاد چه اتفاقی می‌افتد. در شغل فعلی‌تان گیر می‌افتید؟ از شور و هیجان می‌افتید و دیگر اینکه چه شغلی داشته باشید برایتان اهمیتی ندارد؟ اثر مالی آن چیست؟ نکات مثبت و منفی آن چه طور؟ طی کردن این فرآیند کمک می‌کند تا هر بهانه‌گیری که در پس ذهنتان وجود دارد را مشخص کرده و با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید.

برخورد و رفتار مدیر آینده‌تان یکی از نکات بسیار مهم دراین‌خصوص است. مدیر شخصی است که می‌تواند باعث پیشرفت یا شکست در یک موقعیت شغلی شود. بهتر است از اینکه با رئیس آینده‌تان راحت هستید و مشکل اساسی در ابتدای کار وجود ندارد مطمئن شوید؛ اما نظرتان در مورد افرادی که باید برای آن‌ها کار کنید چیست؟ آیا مدیرتان کسی خواهد بود که از او درس بگیرید و به رشد شما کمک خواهد کرد؟ آیا وسایل و امکاناتی که برای موفقیت شغلی نیاز دارید را در اختیارتان قرار خواهد داد؟

اگر در زمان مصاحبه نتوانستید زمان کافی برای شناخت و پاسخ به این سؤالات را با مدیر آینده‌تان بگذرانید، می‌توانید قرار ملاقاتی ۲۰ دقیقه‌ای با او ترتیب دهید و قبل از پذیرفتن پیشنهاد شغلی، سؤال‌های‌ خود را بپرسید تا دید واضح‌تری نسبت به روابطتان به دست آورید. همچنین می‌توانید در صورت امکان با کارمندی که با رئیس شرکت در ارتباط است ملاقات کرده و سؤال‌هایتان را از او بپرسید. زیاد سخت نگیرید و سؤال‌هایی بپرسید که به روشن شدن مطالب در این زمینه کمک می‌کند؛ سؤالاتی مانند سبک مدیریتی این مدیر چگونه است؟ یا بهترین قسمت کار کردن زیردست این مدیر چیست؟

رسیدن به جواب این سؤالات در قبول یا رد کردن پیشنهاد شغلی جدید به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

در ادامه به سؤالاتی می‌پردازیم که بهتر است با شرکتی که پیشنهاد کاری جدید را از آن دریافت نموده‌اید مطرح کنید تا در پاسخ به موارد بالا به جواب‌های درست‌تر و شفاف‌تری برسید.

  • چه شخصیت‌هایی در این جایگاه شغلی موفق می‌شوند؟

این سؤال یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی است که باید بپرسید. بیشتر مدیران به‌راحتی می‌توانند تشخیص دهند که چه اشخاصی با چه شخصیت‌هایی در جایگاه شغلی پیشنهاد شده موفق می‌شوند. پاسخ پرسش شما مشخص خواهد کرد که آیا شما گزینه‌ای مناسب برای آن شرکت هستید یا خیر.

  • چه شانس‌هایی برای بهبود توانایی‌های شما وجود دارند؟

تعهد یک شرکت به بهبود توانایی‌های کارکنانش نشان‌دهنده آن است که این سازمان تا چه حد به کارکنانش اهمیت می‌دهد. برای مثال شرکت‌هایی وجود دارند که هیچ زمان و هزینه‌ای برای کلاس‌های آموزشی و توسعه قابلیت‌ها و توانایی‌های کارکنان خود صرف نمی‌کنند. همچنین برخی شرکت‌ها سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در قبال حضور کارکنان در کنفرانس‌های مختلف دارند، این شرکت‌ها از مدیریتی مدرسه‌‌وار برخوردارند.

  • چشم‌ انداز این موقعیت شغلی چیست؟

برای افرادی که به اهداف خود اهمیت زیادی می‌دهند اینکه اطلاعاتی کامل در خصوص چشم‌انداز موقعیت شغلی خود داشته باشند مهم است. افرادی که به بهبود رزومه کاری خود اندیشیده و به‌قول‌معروف نمی‌خواهند در شرکتی فسیل شوند باید این پرسش را مدنظر داشته باشند.

  • آداب و روش‌های موردپسند شرکت شما چیست؟

اگر از آن جمله افرادی هستید که می‌خواهید شغلی انعطاف‌پذیر در میزان و نوع ساعت کاری داشته باشید و یا دوست‌دارید برخی از فعالیت‌های شغلی‌تان را از منزل مدیریت کنید بهتر است این پرسش را نیز مدنظر قرار دهید.

با طرح این سؤال می‌توانید ازآنچه باید در طول روز انجام دهید و یا حتی نحوه لباس پوشیدنتان در محل کار دید درستی به دست آورید.

  • آیا برنامه‌های تشویقی نیز مدنظر قرارگرفته‌اند؟

در خصوص پرسش این سؤال نیز باید خجالت را کنار بگذارید. از میزان حقوق پایه تا برنامه‌های اضافه‌کاری و یا تشویقی همه و همه در قبال کاری که شما انجام می‌دهید به شما پرداخت می‌شوند پس نباید در خصوص سؤال کردن در این موارد خجالت‌زده باشید.

  • چرا کار کردن در اینجا را دوست دارید؟

طرح این سؤال از شخص مصاحبه‌کننده مطمئنا در مرحله اول وی را متعجب خواهد کرد اما به دلیل همین غافلگیری پاسخی نزدیک به واقعیت خواهید شنید. با این روش می‌توانید از احساسات وی و همچنین سلایق او در خصوص این محل آگاه شوید.

  • چه ارزش‌هایی برای شرکت شما مهم هستند؟

شما قصد دارید متوجه شوید چه ارزش‌هایی باعث شده کارکنان شرکت و یا سازمان موردنظر شما دورهم جمع شده و برای رسیدن به هدفی، تلاش کنند. درصورتی‌که در پاسخ به این پرسش مواردی مانند خدمت به مشتریان مطرح شود یکی از گزینه‌های ایده آل را در پیش‌رو خواهید داشت.

  • سرمایه‌های مهم شرکت شما کدم‌اند؟

می‌توان گفت این سؤال برای آن است که ببینید این شرکت تا چه حد به منابع انسانی خود اهمیت می‌دهد و از منابع انسانی به‌عنوان چندمین سرمایه شرکت یاد می‌شود. با این سؤال می‌توانید میزان ارزشی که شرکت برای کارکنان خود قائل می‌شود را ارزیابی کنید.

  • اتاق و یا محل کار شما کجاست؟

شاید این سؤال در نگاه اول به نظرتان احمقانه بیاید اما اتاق کار و یا محلی که قرار است ساعت‌ها وقت خود را در آن بگذرانید در کارایی، بروز قابلیت‌ها و حتی سلامتی شما بسیار تأثیرگذار است.

سخن آخر

هرگز اجازه ندهید هیجان و احساسات آنی  شما را وارد شرکتی کند که اطلاعات شما نسبت به آن به‌اندازه‌ی کافی نیست. ارزش خود را دست‌کم نگیرید و فراموش نکنید به همان میزان که این پیشنهاد کاری شما را هیجان‌زده کرده است، احتمالاً مدیر شرکت نیز از توانایی‌های شما و یافتن نیروی کاری مانند شما هیجان‌زده است.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.