چالش‌های از دوستی تا ازدواج

چالش های از دوستی تا ازدواج

امروزه بسیاری از جوانان برای شناخت بیشتر یکدیگر و حتی خودشان در یک رابطه‌ی دو طرفه، رابطه‌ی دوستی را  پیش از ازدواج تجربه می‌کنند. و این امکان وجود دارد که پس از مدتی تصمیم بگیرند رابطه‌ی خود را به مرحله ی بعدی  یعنی ازدواج برسانند. اما برای گذشتن از مرحله ی دوستی و رسیدن به مرحله‌ی ازدواج، مشکلات و موانعی بر سر راه شما خواهد بود که نداشتن مهارت‌های کافی برای رویارویی و حل این مسائل، باعث می‌شود تعهد در رابطه وارد چالش شود. اما چالش‌های از دوستی تا ازدواج چه چیزهایی هستند؟

در اطرافمان موارد بسیاری را میبینیم که با وجود عشق و علاقه‌ی بسیار در دوران دوستی از پس تعهدات و مشکلات این مرحله هرگز به ازدواج منجر نمیشوند. چالش‌های از دوستی تا ازدواج چیست که روابط به ازدواج ختم نمیشوند؟

تصمیم برای تبدیل رابطه آشنایی به ازدواج

شاید اولین سوالی که با آن مواجه میشویم این است که چه انگیزه‌ای باعث میشود دو نفر بخواهند رابطه دوستیشان را به ازدواج تبدیل کنند؟ و چه چالش هایی از دوستی تا ازدواج برایشان پیش میاد که نمی‌خواهند رابطه چندین و چند ساله دوستی خود را به ازدواج برسانند؟

همانطور که میدانیم ازدواج در بیشتر جوامع و مذاهب امری مقدس و پسندیده است و مورد حمایت جامعه و خانواده قرار میگیرد اما یک رابطه ی دوستی معمولا هیچ کدام از این حمایت ها را شامل نمیشود. به طوری کلی جامعه دید بهتری به افراد متاهل دارد وآن‌ها مسئولیت پذیرتر میبیند. همچنین با ازدواج طرفین یک رابطه ی جنسی سالم و مطمئن را تجربه خواهند کرد و مسئولیت بعد از این رابطه با هر دوی آنها خواهد بود.

ازدواج آرامش و ایت بیشتری به همراه دارد و یک کانون امن و پایدار برای رفع نیاز های روانی و جسمی طرفین است. در ازدواج مسئولیت پذیری افراد مهمتر میشود و هر یک مسئولیت هایی بر عهده دارند که این مسئولیت ها به رشد فردی و اجتماعی آنها کمک میکند. در ازدواج زوج میتوانند صاحب فرزند شوند و در کنار یکدیگر به تربیت و رشد آنها بپردازند.

اما باتوجه به شرایط موجود و مشکلات اقتصادی، بیکاری و عدم تطابق درآمد‌ها با خرج زندگی بسیاری از افراد با وجود تصمیم به تبدیل رابطه دوستی به ازدواج، آن را عملی نکرده و زیر بار مسئولیت های آن نمیروند. حال میخواهیم با چالش‌های از دوستی تا ازدواج که افراد با آن روبرو هستند، آشنا شویم:

در مسیر تبدیل دوستی به ازدواج چه چالش هایی وجود دارد؟

باتوجه به مزایایی که برای ازدواج نسبت به رابطه دوستی وجود دارد، معمولا پس از گذشت مدتی از رابطه یکی از آن‌ها یا هردو تمایل دارند دوستی را به مرحله ازدواج برساند. اما تبدیل دوستی به ازدواج آسان نیست و چالش های زیادی در این مسیر وجود دارد . در ادامه به برخی از این چالش‌های از دوستی تا ازدواج اشاره خواهیم کرد، همراه ما در این مقاله باشید.

مسائل اقتصادی: 

چالش‌های از دوستی تا ازدواجیکی از اصلی‌ترین چالش‌های از دوستی تا ازدواج که امروزه افراد برای رسیدن به ازدواج با آن مواجه هستند، مسائل مالی و اقتصادی است. اگر پسر از نظر مالی نتواند از پس اداره ی یک خانواده بربیاید مسلما اقدام برای ازدواج آسان نخواهد بود. از شرایط اولیه‌ی مورد نیاز برای تبدیل یک رابطه عاطفی به ازدواج این است که، دو نفر بتوانند مایحتاج اولیه ی زندگی مشترک  خود مانند مسکن و اسباب خانه را فراهم کنند. به همین دلیل است که وقتی پسری شغل ثابتی نداشته و به طور کلی با مشکلاتی از نظر اقتصادی مواجه است، نمی‌تواند رسما از خانواده دختر او را خواستگاری کند.

رابطه جنسی:

درمورد عواقب رابطه جنسی در دوران دوستی صحبت های زیادی شده است. با این حال بسیاری از افراد در این دوران رابطه جنسی دارند و به اینکه رابطه جنسی در دوران مجردی می‌تواند تبعات منفی فراوانی بر فرد، رابطه و حتی زندگی مشترک آینده آن‌ها داشته باشد توجهی نمیکنند. مخصوصا اگر این رابطه به سرانجام نرسد و به ازدواج تبدیل نشود.

مخالفت خانواده‌ها:

موضوع مهمی که در بیشتر روابط دوستی به آن توجهی نمیشود، نقش خانواده است. روابط دوستی معمولا به دور از چشم خانواده‌ها و بدون اطلاع آن‌ها صورت می‌گیرد. اما زمانی که صحبت از  ازدواج می‌شود، دیگر نمی‌توان موضوع را از خانواده‌ها پنهان کرد و نقش آن‌ها را در تصمیم‌گیری نادیده گرفت.

خانواده‌ها ممکن است به دلایل زیادی با ازدواج دختر یا پسرشان مخالفت کنند و این شروع یک چالش برای طرفیت است چرا که در این صورت زوج با مشکلی جدی روبرو هستند زیرا ازدواج تنها پیوند دو نفر نیست بلکه پیوند دو خانواده است.

عدم اعتماد:

طبق آمار در دوران دوستی  بسیاری از افراد نسبت به شریک عاطفی خود بی اعتمادند. زیرا این تصور که کسی که وارد یک رابطه ی دوستی می‌شود، احتمالا روابط دیگری را نیز تجربه کرده است یا در آینده تجربه خواهد کرد. به همین دلیل است که گاهی وقتی فرد به ازدواج با کسی که در رابطه ی دوستی با اوست  فکر می‌کند نمی‌تواند طرف مقابل را به عنوان همسر بپذیرد.

ناسازگاری‌ها:

شمار بسیاری از روابط دوستی‌ به خاطر ناسازگاری زوج، به شکست و جدایی منجر می‌شوند. اگر پسر و دختر نمی توانند مشکلات و تضادهایشان را در طول رابطه ی خود را در کنارهم حل کنند و مکالمات آن‌ها دائما به بحث و دعوا ختم میشود، نهایتا توانایی شکل دادن یک رابطه پایدار که به ازدواج ختم شودرا ندارند.

به طور کلی عدم وجود تعهد نسبت به طرف مقابل به صورت جدی در روابط دوستی ،باعث میشود که اختلاف نظرهای ساده به راحتی سبب انصراف یکی از طرفین از ادامه رابطه و ختم نشدن دوستی به ازدواج شود.

طولانی شدن رابطه دوستی: 

چالش‌های از دوستی تا ازدواجیکی از مسائلی که امروزه بسیاری از روابط به آن دچار می‌شوند، طولانی شدن بیش از حد رابطه است. رابطه ای که در آن تکلیف دو نفر و برنامه ی آینده‌یشان برای رابطه  مشخص نیست، یا تلاشی برای فراهم شدن شرایط ازدواج و تبدیل دوستی به ازدواج نمی‌شود.

ممکن است یکی از دو نفر پس از مدتی به این نتیجه برسد که طرف مقابل گزینه مناسبی برای ازدواج نیست اما به دلیل وابستگی و دلسوزی قاطعیت لازم را برای اتمام رابطه به خرج نمی‌دهد.

 

نتیجه این می‌شود که آن رابطه بدون هیچ تعهد و برنامه‌ای برای مدت ها  ادامه پیدا می‌کند،که این موضوع آسی های بسیاری برای هر دوطرف در پی خواهد داشت.

مشکلات روابط دورادور:

ممکن است دو نفر در محیط دانشگاه یا فضای مجازی وارد رابطه عاطفی با کسی شوند که محل زندگیش در شهر یا کشور دیگری است. آن‌ها در طول دوران دوستی به این موضوع توجه ندارند، که در اکثر موارد به علت فاصله مکانی زیاد، ممکن است برای تبدیل کردن دوستی به ازدواج در آینده دچار مشکلات فراوانی شوند. همچنین در روابطی که یکی از دو نفر در دسترس نیست، امکان شناخت مناسب و واقع‌بینانه از یکدیگر بسیار کم است.

راهکارهای حل چالش‌های از دوستی تا ازدواج

در هر صورت در جامعه کنونی ما برقراری رابطه عاطفی و دوستی یکی از روش‌های آشنایی دختر و پسر برای ازدواج، است. قطعا مواردی که به آن اشاره کردیم ازدلایلی است که باعث کاهش آمار ازدواج و تشکیل خانواده در سال های اخیر شده است .

پس لازم است تلاش بیشتری برای هموارتر شدن ازدواج در  ابعاد مختلف جامعه صورت گیرد. برای مثال لازم است مشکلات بیکاری و اقتصادی جوانان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وخانواده‌ها بتلاش بیشتری برای آسان تر شدن شرایط ازدواج داشته باشند و از سخت گیری های الکی و غیر ضروری بپرهیزند.

آگاهی و مهارت ارتباطی با جنس مخالف:

یک رابطه عاطفی سالم که قرار است به ازدواج منتهی شود، نیازمند  مهارت و آگاهی است. اگر می‌خواهید رابطه دوستیتان نافرجام نماند و منجر به شکست نشود، بهتر است مهارت های ارتباطی با جنس مخالف را آموخته باشید.

پس نسبت به تفاوت های دختر و پسر در رابطه آگاهی کسب کنید. همچنین با یادگیری مهارت‌های ارتباط موثر برای رفع تنش‌ها و اختلاف نظرها روابط خود را بهبود ببخشید.

توجه به نقش خانواده‌ها از ابتدا:

راهکارهای چالش‌های از دوستی تا ازدواجبسیاری از مشکلات موجود در مسیر تبدیل دوستی به ازدواج  به دلیل این است که زوج نقش و اهمیت خانواده‌ها را از اول در نظر نمی‌گیرند. پس سعی کنید از همان اوایل آشنایی، خانواده‌ها را در جریان رابطه قرار داده و نظر آن‌ها را جویا شوید. همچنین به هم سطح بودن خانواده‌ها از نظر فرهنگی و اجتماعی توجه کنید.

فراهم کردن شرایط ازدواج:

اگر رابطه تان را به قصد ازدواج شروع کرده اید، در حین کسب ناخت از طرف مقابلتان لازم است به فراهم کردن شرایط ازدواج نیز فکر کنید چرا که هم ممکن است شریک عاطفیتان را برای ازدواج از دست دهید، و هم پس از آن وقت و انرژی زیادی از هردوی شما گرفته  میشود که قطعا بر روی کیفیت رابطه تان نیز تاثیر خواهد داشت.

پس اگر قصد جدی برای ازدواج با شریک مورد علاقه تان را دارید، لازم است برای رسیدن به شرایط مطلوب ازدواج تلاش بیشتری داشته باشید. مثلا اگر تا به حال به دنبال کار، درآمد ثابت، رفتن به سربازی و … نبوده اید، اکنون باید به طور جدی این موارد را پیگیری کنید.

توجه به فاکتور های عقلانی:

علاقه و عشق زیاد برای ازدواج کافی نیست. نباید احساس مانعی برای دید منطقی و واقع‌گرایانه شما نسبت به رابطه شود. فاکتورهای منطقی مانند فاصله مکانی، هم کفو بودن اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی را در نظر بگیرید. رابطه‌ای که معلوم است  به ازدواج ختم نمیشود را ازهمان  ابتدا شروع نکنید.

اهمیت به خود:

بهتر است بدانید که جذابیت در هر رابطه ای بسیار مهم است. درست است که متعهد بودن  مهم است اما اجازه ندهید این تعهد دلیلی برای بی توجهی به خودتان باشد ، ممکن است سطحی نگرانه به نظر برسد اما واقعیت این است که باید به ظاهر و جذابیتتان در یک حدمعقول اهمیت بدهید ورزش کنید، خوب غذا بخورید، برای دوستان و خانواده‌ی خود وقت بگذارید، به کارهای مورد علاقه‌تان پرداخته و از زندگی لذت ببری.

برای رسیدن به اهداف شغلی و تحصیلی‌تان تلاش کنید ، ذهنتان را فعال نگه دارید دست برنداریدو در کنار حفظ رابطه‌ خود ، رشد ذهنی و عاطفی‌ خود را فراموش نکنید. این که به خود و ظاهرتان اصلا اهمیت ندهید باعث میشود که پارتنر شما احساس بی توجهی و بی اهمیتی کند و دلش برای جذابیت های قبل شما تنگ شود پس خودتان را نادیده نگیرید و برای خودتان اولویت قائل شوید.

نشان دادن اعتماد:

اولین قدم برای تبدیل یک رابطه از دوستی به ازدواج اعتماد است! شما باید به کسی که دوست دارید و دوستتان دارد اعتماد کنید. غلبه بر دلواپسی ها و اضطراب هایتان قابل درک است مخصوصا اگر اعتماد به دیگری در گذشته به شما آسیب رسانده باشد اما زمانی برای تبدیل یک دوستی به ازدواج اقدام کنید که از اعتمادتان به طرف مقابل مطمئن باشید. و نیز سعی کنید این اعتماد را به شریک خود نشان دهید، به قول هایتان عمل کنید و به عهدتان وفادار بمانید تا او نیز این اعتماد را به شما به طور کامل پیدا کند اگر او خوش‌قول و وفادار نبود و به اعتمادتان خیانت کرد، مطمئن میشویدکه او مرد زندگی‌تان نیست و هر زمان که جلوی یک ضرر را بگیرید برد کرده اید!

دوست داشتن خود:

شریک شما صبح ها بدون آرایش یا بدون لباس های جذاب و کراوات شمارا خواهد دید پس خودتان باشید ، زندگی با کسی که دائم خودش را نقد میکند یا نسبت به خود تردید داردآسان نیست طبیعی باشید، خود را دوست بدارید و در جهت بهتر شدن تلاش کنید اما تلاش در جهت بهتر شدن به معنی بد بودن شما نیست، برای همه ی افراد همیشه بهتر بودنی وجود دارد پس خودتان را دوست بدارید تا دیگران نیز شمارا دوست بدارند!

شادی‌ و احساس واقعی خود را به او نشان دهید و بگویید چقدر خوش‌شانس بوده‌اید که او وارد زندگی‌تان شده است. شما فوق‌العاده‌اید و بودن در کنار شما نیز باعث خوشبختی او خواهد شد.

کنترل عصبانیت:

این که در شرایطی خاص حق را به شریک خود بدهید هیچ اشکالی ندارد. چرا که گاهی اوقات با این که میدانیم حق با ما نیست اما باز هم دلمان میخواهد کسی ما را تایید کند و احساسات و خشم مارا نسبت به مسائل پیرامون یا اتفاقات اخیری که تحت فشار آنیم کمتر کند، این شرایط را شناسایی کنید و سعی کنید بهترین رفتار را در این شرایط با شریک زندگیتان داشته باشید.

او را درک کنید و به جای اینکه خودتان هم عصبانی شده و شروع به سرزنش او کنید و بر فشار های روانی او بیفزایید، مرحمی بر احساسات و ناراحتی هایی که کنترلش از دست او خارج شده شوید و در این راه نقش یک حامی را برای او داشته باشید باشید که بتواند به شما تکیه کند و آرامش بگیرد.

قانع بودن:

یکی از عواملی که باعث تردید آقایان در ازدواج میشود ترس از مخارج هنگفت ازدواج و عروسی است. هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج مردان را می‌ترساند، بهتر است خانمها در اینجا به آنها نشان دهند که با ولخرجی موافق نیستند. ولخرج بودن در زندگی برای هر دوطرف یک ویژگی منفی است. چه زن و چه مرد با ولخرجی و خرج های اضافه و غیر ضروری، پس انداز کردن و خرج های ضروری آینده را در خطر قرار میدهند. پس سعی کنید در ازدواج قانع باشید! هم به نیاز های روحتان پاسخ دهید و هم حد را رعایت کرده و اجازه ندهید به ولخرجی تبدیل شود.

تعادل را رعایت کنید. مثلا یک حلقه ی نامزدی ارزانتر در اول یک زندگی مشترک واقعا مشکل بزرگی به وجود نمی آورد. به شریکتان بفهمانید شما نیز دغدغه ی خرج و مخارج زندگی را داشته و درک میکنید. اگر دوست پسرتان بداند که مجبور نیست برای راضی کردن شما حساب بانکیش را خالی کند، ترغیب می‌شود که با خرید یک حلقه‌ با قیمت مناسب از شما درخواست ازدواج کند. به علاوه در سال‌های بعدی وقتی وضع مالی‌تان بهتر شد، می‌توانید حلقه‌ی بهتری بخرید!

وقت گذراندن با دوستان:

شاید قبل از شروع رابطه‌تان دوستان زیادی داشته و  یک زندگی اجتماعی بسیار فعال داشتید و به محض جدی شدن رابطه‌ عاطفیتان همه برنامه‌هایتان با دوستان و آشنایان را کنسل کرده و به  قرارهای هفتگی با بهترین دوستانتان اهمیت  نمیدادید و به این ترتیب از یاد دوستانتان محو شده و دیگر شما را به قرارهای خود دعوت نکردند. اما حالا تازه به خودتان آمده‌اید و فهمیده اید که ماه‌هاست که خبری از آنها ندارید. الان که در انتظار ازدواج هستید، باید بیشتر با دوستانتان وقت بگذرانید.

این کار یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ختم کردن دوستی به ازدواج است. بگذارید شریکتان متوجه شود که به جز این رابطه، زندگی  و روابط اجتماعی دیگری نیز دارید و به این ترتیب فرصت داشته باشد که شما را در شرایط متفاوتی ببیند. بنابراین سعی کنید با دوستان وفاداری که قبل از ورود شریک عاطفیتان به زندگی در روزهای سخت در کنارتان بوده‌اند، دوباره ارتباط برقرار کنید. اگر آنها دوستان واقعی باشند، مطمئناً شما را به خاطر دوری این مدت خواهند بخشید.

سخن آخر

ازدواج نسبت به دوستی مزایای بسیاری در پی خواهد داشت. اما در این مسیر در حال حاضر چالش ها و مشکلاتی فراوانی قرار دارد. مسائل اقتصادی، مخالفت خانواده‌ها، بی اعتمادی، ناسازگاری‌های زوج، طولانی شدن رابطه دوستی و مشکلات روابط دورادور از جمله مشکلاتی است که ممکن است مانع تبدیل دوستی به ازدواج شود.

برای مواجهه با چالش‌ها و مشکلات تبدیل دوستی به ازدواج لازم است دختر و پسر آگاهی و مهارت ارتباطی با جنس مخالف را کسب کنند، از ابتدا نقش خانواده‌ها را در نظر بگیرند، فاکتورهای عقلانی را مد نظر داشته باشند و برای فراهم شدن شرایط ازدواج به طور جدی تلاش کنند.

دسته بندی : ازدواج

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.