کاریابی و رایج‌ترین روش‌های آن در ایران

کاریابی

از کجا کار پیدا کنیم؟ شاید بتوان بدون اغراق گفت این سؤال جزء پرتکرارترین پرسش‌های تاریخ بشریت است. همواره در هر عصر و زمانه‌ای مقوله‌ی کاریابی دغدغه‌ی ذهنی همگان بوده است. از گذشته تاکنون روش‌های گوناگونی برای کاریابی و پیدا کردن شغل مناسب مورداستفاده‌ی افراد قرارگرفته است. برخی از آن‌ها دیگر امروزه کارایی سابق را ندارند و روش‌های نوظهور به‌خوبی توانسته‌اند جای آن‌ها را پر کنند. اما واقعا بهترین و مطمئن‌ترین روش کاریابی چیست؟ از چه طریقی می‌توانیم سریع‌تر به شغل ایده آلمان دست پیدا کنیم؟ کدام منبع و مرجع زودتر و بهتر به درخواست استخدام ما پاسخ می‌دهند؟

یکی از مهم‌ترین موانع اشتغال در کشور ما عدم اطلاع‌رسانی صحیح و گسترده است. درنتیجه به دلیل عدم وجود ارتباط بهینه بین کارجو و کارفرما بسیاری از فرصت‌های شغلی هرگز شناخته نمی‌شوند. از سوی دیگر عده‌ای هم مدام از این موضوع شکایت دارند که کار نیست. وقتی هیچ جایگاه شغلی خالی وجود ندارد دیگر کاریابی چه معنایی دارد؟

در این مطلب همراهی خود را از ما دریغ نکنید. چراکه می‌خواهیم فرآیند پر چالش جستجوی شغل را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

آمارها وضعیت کاریابی در ایران را چگونه نشان می‌دهند؟

کاریابینتایج بررسی‌های سال‌های اخیر بازار کار ایران نشان می‌دهند که متأسفانه به دلیل افزایش چند برابری متقاضیان کار و عدم وجود فرصت‌های شغلی برای جذب افراد، نحوه‌ی کاریابی دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. درواقع از بین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار موجب شده که دیگر افراد برای یافتن شغل به هر روشی متوسل شوند. آمارها نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر رایج‌ترین روش کاریابی در ایران پرس‌وجو از دوستان و آشنایان است. همان روش سنتی که احتمالا همه‌ی افراد آن را تجربه کرده‌اند. به‌محض اینکه به گوششان می‌رسد فردی در شرکت یا سازمانی استخدام‌شده، بلافاصله این پرسش را مطرح می‌کنند که به نیروی جدیدی احتیاج ندارند؟

جستجو در روزنامه‌ها و استفاده از آگهی‌های استخدامی در مقام دوم قرار دارد. همچنین مراجعه به مؤسسات کاریابی و بررسی فرصت‌های شغلی موجود در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی سازمان‌های مختلف به ترتیب از دیگر روش‌های رایج پیدا کردن شغل بوده‌اند.

چه اقداماتی انجام دهیم تا فرآیند کاریابی موفقی داشته باشیم؟

اما فارغ از رایج‌ترین روش‌های جستجوی شغل خالی از لطف نیست قدری به این موضوع بپردازیم که اساسا برای یافتن یک شغل مناسب به چه نوع توانمندی و مهارت‌هایی نیاز است؟

روابط عمومی بالا

ببینید روش‌های بی‌شماری برای افزایش شانس موفقیت شما در یافتن شغل مدنظرتان وجود دارد. حتما بارها در انواع و اقسام آگهی‌های استخدام دیده‌اید که به عبارت «با روابط عمومی بالا» اشاره‌کرده‌اند. این جمله بدین معناست که داشتن ارتباطات مؤثر و گسترده و برخورداری از مهارت‌های ارتباطی جزء آن دسته از ویژگی‌هایی است که تمام کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک به آن نیاز دارند. هرچقدر هم که به دانش و تخصصتان بنازید تا زمانی که نتوانید به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید، دچار مشکل خواهید شد. بنابراین تا می‌توانید به یادگیری اصول و فنون برقراری ارتباطات سازنده و مؤثر و مهارت‌های مذاکره بپردازید. چراکه از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در کاریابی است.

از این شاخه به آن شاخه نپرید

برخی افراد فقط به دنبال پیدا کردن شغل هستند. حالا چه شغلی و چرا این شغل دیگر برایشان اهمیتی ندارد! برطرف کردن نیازهای مالی و امرارمعاش بدون شک دغدغه‌ی بزرگی برای هر فردی در هر سن و سالی است. اما در نظر داشته باشید. چنانچه بتوانید در شغلی که دانش و مهارت‌های موردنیاز آن را داشته باشید، مشغول به کار شوید. شانس بیشتری برای پیشرفت و درآمد بالاتر خواهید داشت. خودتان را تبدیل به فردی همه‌کاره و هیچ‌کاره نکنید. حوزه‌ی مشخصی را انتخاب کنید. توانمندی و مهارت‌های متناسب با آن حوزه را بیاموزید و خودتان را به‌عنوان فردی حرفه‌ای و متخصص به کارفرمایان معرفی کنید.

برای کاریابی دست از تلاش برندارید

کاریابیاز قدیم هم گفتن جوینده، یابنده است. دست از تلاش برندارید و همواره به دنبال یافتن شغل موردعلاقه‌ی خود باشید. ممکن است شما فرد مطلوبی برای جایگاه‌های شغلی مختلف باشید. اما برخی از کارفرمایان می‌خواهند بدانند شما تا چه حد برای به دست آوردن این شغل اشتیاق دارید؟ حتی اگر برای مصاحبه به چند سازمان و شرکت رفتید و رزومه‌تان را برای جاهای مختلف ارسال کردید بازهم به تلاشتان ادامه دهید. فرآیند جستجوی شغل را متوقف نکنید و به خاطر شنیدن جواب رد دلسرد و ناامید نشوید. داشتن ثبات و استمرار مهم‌ترین رکن کاریابی است.

جادوی یک رزومه‌ی قدرتمند

شاید بتوان این‌گونه گفت که یک رزومه‌ی خوب حکم ویترین جذاب یک فروشگاه را دارد. تا زمانی که اجناس موجود در ویترین توجه شما را جلب نکنند، امکان ندارد شما با میل و اشتیاق وارد آن فروشگاه شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم قدرت رزومه‌ی موفق را دست‌کم نگیرید. رزومه‌ی شما باید این قابلیت را داشته باشد که تنها در عرض چند دقیقه اطلاعات جامع و دقیقی در مورد مشخصات فردی، تیپ شخصیتی، سوابق تحصیلی، مدارک و دستاوردها، توانمندی و مهارت‌های منحصربه‌فردتان ارائه دهد. اگر خودتان برای نوشتن آن ‌وقت و وسواس کافی به خرج ندهید، مطمئن باشید هیچ توجیه منطقی وجود ندارد که مدیران منابع انسانی این کار را برای شما انجام دهند. بنابراین حسابی حواستان را جمع کنید و یک رزومه‌ی قوی و حرفه‌ای برای خود بنویسید. 

اگر احساس می‌کنید اطلاعات کافی در رابطه با اصول رزومه نویسی موفق را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی موجود در سایت با عنوان «نکات مهم در نوشتن رزومه» را به‌دقت مطالعه کنید. با نوشتن یک رزومه‌ی موفق می‌توانید شانس کاریابی در بهترین فرصت‌های شغلی را تصاحب کنید.

دارا بودن اخلاق حرفه‌ای مزیت رقابتی مهمی برای شما به شمار می‌آید

هر سازمان و مجموعه‌ای که در آن استخدام شوید قوانین و فرهنگ خاص خودش را دارد. نباید آنجا شما را تافته‌ی جدا بافته بدانند. داشتن اخلاق و رفتار حرفه‌ای، برخورداری از روحیه‌ی کار تیمی، کنترل تکانه در شرایط بحران و تنش، مسئولیت‌پذیری، حسن خلق و رعایت ادب و احترام مواردی هستند که فرآیند دست‌یابی به شغل را برای شما تسهیل می‌کنند.

از کارفرمایان سابق خود توصیه‌نامه یا رضایت‌نامه بگیرید

اگر بتوانید به کارفرمای جدید خود نشان دهید که مدیران، همکاران و مشتریان سابق شما از کیفیت عملکردتان نهایت رضایت را داشته‌اند. شک نکنید که چند قدم جلو خواهید افتاد. اثبات اینکه ترک شغلتان به دلیل ضعف عملکردتان نبوده و دلایل منطقی دیگری برای آن دارید موجب می‌شود در همین ابتدا ذهنیت مثبتی از شما ایجاد شود.

رایج‌ترین روش‌های کاریابی

اما برویم سراغ انواع روش‌های جستجوی شغل و پاسخ به همان سؤال معروف که در ابتدا مطرح کردیم: از کجا کار پیدا کنیم؟

کاریابی به روش سنتی از طریق پرس‌وجو از اطرافیان 

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم همچنان روش سنتی پیدا کردن کار آن‌هم از طریق پرس‌وجو از دوست و آشنا به قوت خود باقی است. استفاده از این روش هیچ اشکالی ندارد. اما به‌شرط آن‌که بدانید دقیقا به دنبال چه شغلی هستید؟ یا بهتر بگوییم توانایی انجام چه‌کاری را دارید؟ چه مهارت‌ها و قابلیت‌هایی دارید؟ تا چه میزان تیپ شخصیتی شما با آن مجموعه در تناسب است؟ تا چه حد می‌توانید به افزایش بهره‌وری و رشد آن شرکت و سازمان کمک کنید؟ بهتر است پیش از آن‌که دیگران را واسطه‌ی استخدام خود قرار دهید اندکی با خودتان حساب‌کتاب کنید تا مبادا اعتبار آن‌ها به دلیل عملکرد ضعیف شما خدشه‌دار شود.

جستجو در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی

کاریابی در شبکه های اجتماعیامروزه دیگر بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برای خود سایت مستقلی طراحی کرده‌اند و هر زمان که نیاز به نیروی تازه‌نفسی داشته باشند فورا در آنجا اطلاع‌رسانی می‌کنند. این نکته را مدنظر داشته باشید که به هر سایت و بستر آنلاینی اعتماد نکنید. پس از ورود به هر نوع سایت استخدامی با اعمال فیلترهای لازم مرتبط‌ترین و مطلوب‌ترین آگهی‌های استخدام را پیدا کنید. 

همچنین در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی را در فروش محصولات و خدمات و کاریابی ایفا می‌کنند. به‌طور مثال جستجو فرصت شغلی در لینکدین یکی از مؤثرترین روش‌های کاریابی در سال‌های اخیر بوده است.

چراکه در سال‌های اخیر لینکدین به‌عنوان مهم‌ترین و گسترده‌ترین شبکه‌ی اجتماعی در حوزه‌ی روابط کاری و کسب‌وکار در حال فعالیت است. بنابراین شما می‌توانید به‌راحتی با طیف وسیعی از کارفرمایان و مدیران منابع انسانی ارتباط برقرار کنید و خودتان را به‌عنوان یک نیروی متخصص به آن‌ها معرفی کنید. 

اما باید بگوییم که این کار احتیاج به رعایت اصول و ملاحظات خاصی دارد که تسلط بر آن‌ها شما را سریع‌تر به هر آنچه می‌خواهید می‌رساند. پس حتما مقاله‌ی «فرصت شغلی در لینکدین، با چه روش‌هایی شغل مناسب خود را در لینکدین پیدا کنیم؟» را مطالعه کنید تا همانند افراد حرفه‌ای در این محیط تخصصی به فعالیت بپردازید.

مراجعه به دفاتر کاریابی و استخدام، روشی آسان و کم دردسر

یکی دیگر از روش‌های یافتن شغل که چندان زحمت و دردسر خاصی ندارد، مراجعه به دفاتر کاریابی است. شما با مراجعه به این دفاتر وضعیت و شرایط خود را به‌طور مفصل شرح می‌دهید. آن‌ها متناسب با فرصت‌های شغلی موجود و در نظر گرفتن رزومه و قابلیت‌هایتان شما را به مجموعه‌های مربوطه وصل می‌کنند. البته شما موظف هستید به ازای دریافت چنین خدمتی مبلغی را به آن‌ها پرداخت کنید.

حرف آخر

با توجه به اینکه امروزه فرآیند کاریابی دیگر فقط متکی بر روش‌های سنتی نیست و با چند کلیک ساده هم می‌توانید شغل مناسب خود را پیدا کنید. پس بهتر است از هر روش درست و منطقی برای رهایی از فشارهای ناشی از بیکاری استفاده کنید. مطمئن باشید که در همین فضای رقابتی هم که تناسبی بین عرضه و تقاضا شغل وجود ندارد، می‌توانید با هوشمندی و پشتکار شغل مناسب خود را به دست آورید. 

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.