زبان بدن در مصاحبه‌ی شغلی

زبان بدن در مصاحبه‌ی شغلی

آیا تابه‌حال درباره اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ی شغلی شنیده‌اید؟

شما تا چه اندازه با زبان بدن خود آشنایی دارید؟ آیا در مصاحبه و قرارهای کاری و مهم خود به اصول زبان بدن توجه می‌کنید؟ از تأثیر زبان بدن بر طرف مقابلتان چقدر آگاهید‌؟ «زبان بدن می‌تواند تأثیر بسزایی بر نحوه‌ی برداشت دیگران از شما در محل کار داشته باشد.» این جمله را رزماری هفنر، مدیر ارشد منابع انسانی شرکت کریِر بیلدِر، به نشریه‌ی بیزینس‌ اینسایدر گفته بود. او در ادامه این نکته را نیز اضافه کرد که «شاید کمی احمقانه به نظر برسد، ولی این مسئله دلایل روان‌شناختی دارد؛ بنابراین فراموش نکنید همیشه در محل کار همواره خودتان را به شکلی سنجیده معرفی و بیان کنید.

با اینکه موارد مختلفی مثل بی‌قراری کردن که شما را ضعیف و عصبی نشان می‌دهد را نباید انجام‌ دهید ولی می‌توان از روش‌های برقراری ارتباط غیرکلامی بسیاری برای رسیدن به شغل مورد نظر استفاده‌ی مفید کرد، چراکه بدن در هنگام قرار گرفتن در چنین موقعیتی واکنش‌هایی نشان می‌دهد که اگر کنترل شده نباشند، ممکن است نشان دهنده‌ی مواردی باشد که شما را از شغلی که برای آن درخواست داده و گزینش می‌شوید دور کند. پس اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ی شغلی انقدر زیاد است که اگر به آن بی‌توجه باشید ممکن است شغل موردعلاقه خود را در همان لحظه مصاحبه از دست بدهید.

معرفی زبان بدن در مصاحبه‌ی شغلی

زبان بدن در مصاحبه‌ی شغلی نیز به اندازه‌ی کلماتی که به زبان می‌آورید مهم است. چراکه مصاحبه کننده تمام حرکات، حالات چهره، تن صدا و به عبارت دیگر زبان بدن شما را زیرنظر دارد. بنابراین اگر زبان بدن مناسبی در مصاحبه نداشته باشید امکان استخدام شدنتان کم است. در ادامه مقاله همراه ما باشید، چراکه به برخی از موارد مهم زبان بدن می‌پردازیم:

صاف و مرتب بنشینید:

زبان بدن در مصاحبه‌ی شغلیبه گفته‌ی آگوستین «اگر روی صندلیتان لم بدهید، مسئول گزینش این کار را نشانه‌ی بی‌علاقگی‌تان به این شغل یا جدی نگرفتن جلسه‌ی مصاحبه تلقی می‌کند، که هیچ‌کدام از این دو نشانه برایتان خوب نیستند. به‌علاوه، ولو شدن روی صندلی می‌تواند نشانه‌ای از عدم اعتماد به نفس باشد.‌»

او توصیه می‌کند که بهتر است به‌گونه‌ای بنشینید که انگار به صندلی با طناب بسته شده‌اید. به عبارتی، صاف نشستن نشانه‌ای از هوش، اعتماد به نفس و اعتبار شما است.

با مصاحبه کننده هماهنگ باشید:

درواقع بهتر است زبان بدنتان را با مصاحبه کننده هماهنگ کنید. یا حتی زبان بدن او را تقلید کنید، چون باعث برقراری ارتباطی تنگاتنگ با او می‌شود.

سر تکان دادن، دست دادن و لبخند زدنتان را با او هماهنگ کنید. همچنین مواظب این قضیه باشید که تقلید کردن حرکات او تا چه اندازه مناسب و کافی است، چراکه اغراق در هر چیز اثر معکوس دارد و انجام بیش از حد این کار نیز می‌تواند باعث ناراحتی مصاحبه کننده شود.

مصمم و باانرژی قدم بردارید:

روزالیندا اوروپتزا راندال، نویسنده‌ی “‌در اتاق هیئت مدیره آروغ نزنید‌” می‌گوید: «نمی‌گویم با تحکم وارد بخش گزینش شوید یا دست در جیب‌تان کنید و با شادی سوت بزنید، ولی متکبرانه و خرامان قدم نزنید.‌»

متین و خوش‌رفتار باشید:

راندال می گوید: وقتی مصاحبه‌کننده از شما می‌‌خواهد بنشینید، با وقار و آرامش این کار را انجام دهید؛ هنگام نشستن هرگز خود را روی صندلی پرت نکنید.

هرازگاهی کمی به جلو خم شوید:

ایمی گلِیزر، نایب رییس ارشد شرکت اَدِکو استاِفینگ یواس‌ای، می‌گوید: «با خم شدن رو به جلو، بر روی صندلی‌ خود به مسئول گزینش علاقمندی خود به بحث با وی را نشان می‌دهید.»

به اعتقاد او باید از خم شدن زیاد اجتناب کنید، زیرا اگر بیش از حد به مصاحبه‌کننده نزدیک شوید گستاخی و جسارت تلقی می‌شود. آگوستین می‌گوید: «فراموش نکنید، شما می‌خواهید علاقه‌تان را به شغل مورد نظر نشان دهید، نه این‌که به حریم مصاحبه‌کننده تجاوز کنید.‌»

به گفته‌ی هفنر نیز یک قاعده‌ی مهم این است که: «فضای حریم شخصی در محیط‌هایی این چنین حدود ۵۰ سانتی‌متر است؛ پس تجاوز به این فضا باعث ناراحتی و پرت شدن حواس مصاحبه‌کننده می‌شود.» و‌شما باید این فاصله را رعایت کنید.

همه‌ی افراد را مورد خطاب قرار دهید:

به توصیه‌ی هفنر «اگر بیش از یک مصاحبه‌کننده در حال گفت‌وگو با شما هستند، حتما هنگام صحبت به همه‌ی آن‌ها نگاه کرده و همه را مورد خطاب قرار دهید (البته نه مانند تماشاگران مسابقه‌ی تنیس) و بیشتر توجه‌تان را معطوف به شخصی کنید که در حال پرسیدن سؤال از شما است.‌»

یک ورود مناسب داشته باشید:

درواقع لحظه‌ی ورود شما به اتاق مصاحبه باید لحظه‌ای باشد که مصاحبه‌کننده با خود می‌گوید. این دقیقا همان کسی است که برای این شغل می‌خواستم! یک ورود با اعتمادبه‌نفس و آرام. هنگام ورود نباید مشغول گشتن به دنبال کپی مدارک یا کشیدن دست به سر و گوش خود باشید.

اعتمادبه‌نفس بیش از حد نشان ندهید:

اینکه اعتمادبه‌نفس داشته باشید مهم است اما بیش از حد مطمئن بودن به خود و اعتمادبه‌نفس نشان دادن نیز موردی است که باید از آن اجتناب کنید. اعتمادبه‌نفس بیش از حد درواقع همان غرور و تکبر است. و همان‌طور که می‌دانید هیچ‌کس مایل به استخدام یک شخص مغرور نیست، اما همه یک شخص با اعتمادبه‌نفس را دوست دارند. بهتر است تفاوت این دو را بدانید و بر آن اساس رفتار کنید.

با اعتمادبه‌نفس ظاهر شوید:

اعتمادبه‌نفس کلید موفقیت همه‌ی موقعیت‌ها مخصوصا مصاحبه‌های شغلی است. وجود یا عدم وجود اعتماد به نفس در هر حالتی مشخص است، نوع وارد شدن، نگاه کردن، حرف زدن، طرز راه رفتن و حتی نشستن‌تان گویای اعتمادبه‌نفس شماست. جوری رفتار کنید که اعتمادبه‌نفس از سر تا پایتان ببارد. با این کار مقدار زیادی از مسیر موفقیت را طی کرده‌اید.

پا روی پایتان نیندازید و دست به سینه نباشید:

زبان بدن در مصاحبه‌ی شغلیدست به سینه نشستن و پا روی پا انداختن ظاهری تدافعی و نامتمایل از شما نشان می‌دهد. پس تا سعی دارید هنگام نشستن بر روی صندلی پا روی پا نندازید و دست به سینه نباشید.

همچنین بهتر است دست‌هایتان را در جیبتان نگذارید، یا آن‌قدر محکم در هوا تکانشان ندهید که تا وسط میز بیایند. درعوض، نوک انگشت‌هایتان را بهم بچسبانید تا شبیه مناره‌های کلیسا شوند؛ این کار باعث می‌شود با اعتمادبه‌نفس‌تر به نظر برسید.

سرتان را تکان دهید:

سر تکان دادن نشانه‌ی علاقه‌مندی و موافقتتان با مصاحبه‌کننده است؛ همچنین نشان می‌دهد حرف‌های طرف مقابلتان را متوجه شده‌اید. برخی آدم‌ها بر طبق عادت هنگام گوش دادن به سخنان طرف مقابلشان در یک گفت‌وگو سرشان را تکان می‌دهند، اگر شما جزء این آدم‌ها نیستید، سعی کنید حتما این کار را انجام دهید.‌

اما مراقب باشید در این مورد افراط نکنید، زیرا در این صورت شبیه دارکوب می‌شوید بدون آنکه متوجه باشید.‌

لحن صدایتان را مؤدبانه و آرام حفظ کنید:

لحن صدایی را به کار بگیرید که نه زیاد بلند و نه زیاد آرام باشد و به اندازه کافی قابل شنیدن باشد. به آهستگی صحبت کنید اما به گونه‌ای که لحن طبیعی صدای‌ شما تغییری نکند.

علاقه‌مندی خود را نشان دهید:

فراموش نکنید که باید علاقمند بودن خود به شغل مورد نظر را نشان دهید. درواقع این واکنش‌های شما است که می‌تواند علاقمندی یا بی‌علاقگی شما به مصاحبه و شغل مورد نظر را به مسئول گزینش نشان دهد. اگر بیش از حد بر روی زبان بدن تمرکز کنید ممکن است مضطرب و عصبی به نظر برسید، ازاین‌رو به حرکات و اشاراتتان آگاه باشید اما در همه حال سعی کنید با آرامش به نظر برسید.

body language in job interview

با دقت گوش کنید:

اینکه با دقت به طرف مقابلتان گوش کنید بسیار مهم است پس در حالی که مجبور به یادآوری به خود درباره‌ی زبان بدنتان هستید، این را فراموش نکنید که باید به دقت گوش دهید و حالات چهره‌تان باید از آن حکایت داشته باشد که به دقت و مشتاقانه به حرف‌های مصاحبه کننده گوش می‌دهید.

برای هر چیزی سرتان را به نشانه تأیید تکان ندهید:

اما چند بار کوتاه سر تکان دادن برای نشان دادن موافقت خود با آنچه گفته می‌شود ضروری است اما زیاده‌روی نکنید. سر تکان دادن بیش از حد این احساس را القا می‌کند که شما کم توجهید و به سختی راضی می‌شوید.

از کوچک‌ترین حرکات و اشارات نیز ساده نگذرید:

حتی به کوچکترین علائم و نشانه‌ها هم توجه کنید. یک گاز گرفتن آرام لب‌ها، یا خیس کردن لب‌هایتان با زبان و بالا انداختن شانه‌ها را باید تحت کنترل داشته باشید. زبان بدن همیشگی خود را تحلیل و قبل از شرکت کردن در جلسه تغییرات لازم را اعمال کنید.

مثل ضبط صوت عمل نکنید:

می‌توانید پیش از مصاحبه با خودتان تمرین کنید، اما در روز مصاحبه شغلی نباید طوری عمل کنید که انگار مدام در حال تمرین بوده‌اید و فقط جواب‌ها را مثل کامپیوتر و طبق برنامه‌ریزی قبلی ارائه می‌کنید.

body language in job interview

خونسردی‌تان را حفظ کنید:

حتی اگر مصاحبه کننده سؤالی شخصی پرسید که به نظرتان گستاخانه آمد، خونسردیتان را از دست ندهید و آرام باشید. شاید او فقط قصد دارد شما را گیج کند تا ببیند در شرایط خاص می‌توانید خونسردیتان را حفظ کنید یا نه.

در استفاده از عطر و ادکلن زیاده‌روی نکنید:

این بخش مهمی از زبان بدنتان است. یکی از اولین چیزهایی که مصاحبه کننده به آن توجه می‌کند بو و عطر مورد استفاده‌ی شما است. اگر عطر یا دئودورانتی بسیار قوی استفاده کرده باشید، آن وقت چنین به نظر خواهد رسید که فقط به فکر خودتان هستید و به سایرین اهمیتی نمی‌دهید.

هنگام وارد شدن شانه‌ها را عقب بدهید و سر را بالا بگیرید:

هنگام وارد شدن در حالی که شانه‌ها را عقب و سرتان را بالا گرفته‌اید مستقیم به سمت فرد مصاحبه کننده بروید و هنگام معرفی کردن خود با او تماس چشمی برقرار کنید.

دست‌هایتان را با آب سرد بشویید:

بعد از وارد شدن ممکن است دقایقی در انتظار بمانید. در این فرصت به دستشویی بروید چند نفس عمیق بکشید و دست‌ها را با آب سرد بشویید تا هنگام دست دادن با مصاحبه کننده دست‌هایتان سرد باشند. (گرم بودن دست‌ها نشان‌دهنده اضطراب و استرس شماست.)

body language in job interview

محکم دست بدهید:

هنگام دست دادن کف دست‌ها کاملا بهم برخورد کنند. خیلی محکم یا خیلی شل و وارفته دست ندهید.

در پایان مصاحبه بلند شوید و دست بدهید:

در پایان مصاحبه بایستید و منتظر شوید مصاحبه کننده برای دست دادن به سمتتان بیاید. هیچ‌وقت از پشت میز با او دست ندهید.

سخن آخر

از لحظه ورود برای مصاحبه تا لحظه‌ای که از اتاق خارج می‌شوید باید مراقب حرکات و ارتباطات غیرکلامی خود باشید. چراکه مسئول گزینش زبان بدن شما را نیز رصد می‌کند و زبان بدن در ارتباطات بسیار مهم است و خیلی سریع‌تر از کلمات تفسیر و درک می‌شود.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.