آیا تست‌های شخصیت شناسی در هر مرحله‌ای از تصمیم‌گیری به ما کمک می‌کنند؟

شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری

تابه‌حال به اهمیت شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری فکر کرده‌اید؟ تا چه حد در تصمیم‌گیری‌هایتان به تیپ شخصیتی خود توجه می‌کنید؟ در زمان انتخاب و تصمیم‌گیری چه فاکتورهایی را مدنظر قرار می‌دهید؟ به‌طور مثال آیا رشته‌ی پزشکی برای همه‌ی افراد، بهترین انتخاب در زمان تصمیم‌گیری برای ورود به دانشگاه است؟ یا می‌توان این‌گونه گفت که همه‌ی افراد در زمان تصمیم‌گیری برای ازدواج تنها بر اساس شغل و وضعیت مالی پارتنرشان انتخاب کنند؟ از سوی دیگر آیا ترفیع شغلی برای همه بهترین تصمیم است یا می‌تواند گاهی اوقات به‌منزله سقوط در زندگی شخصی باشد؟

نکته‌ی حائز اهمیت اینجاست که ما انسان‌ها متفاوتیم. علایق و ترجیحات متفاوتی داریم. ممکن است نیازها و خواسته‌هایمان کاملا با یکدیگر در تناقض و تعارض باشند و هر یک از ما صاحب توانمندی و استعدادهای منحصربه‌فردی هستیم. بنابراین تفاوت در تیپ‌های شخصیتی مانع از این می‌شود تا همه‌ی افراد با انتخاب‌های یکسانی به رضایتمندی برسند.

در این مقاله قصد داریم مقوله‌ی تصمیم‌گیری و انتخاب را از منظر شخصیت شناسی بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون به اهمیت تأثیرگذاری شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر توجه نکرده‌اید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شخصیت شناسی چگونه می‌تواند در تصمیم‌گیری به ما کمک کند؟

شخصیت شناسی در تصمیم‌گیریاجازه دهید پیش از پرداختن به اهمیت شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری به بررسی چند موقعیت بپردازیم. تابه‌حال نشده که در زمان تصمیم‌گیری دچار وسواس شوید؟ در موقعیتی قرار بگیرید که آن‌قدر گزینه‌های پیش رویتان را بررسی کنید که درنهایت کلافه و سردرگم شوید و هیچ تصمیمی نگیرید؟ حتی ممکن است به‌واسطه‌ی این ویژگی شخصیتی که دارید فرصت‌های مهمی از قبیل فرصت سرمایه‌گذاری پرسودی را از دست بدهید. جالب اینجاست که حتی اگر بتوانید تصمیم‌گیری کنید و یک گزینه را انتخاب نمایید بازهم هیچ‌وقت از آن انتخاب رضایت ندارید. چراکه همواره فکر می‌کنید گزینه‌های بهتر و پرسودتر نیز وجود داشته که شما از آن‌ها غافل شدید.

به‌عنوان مثالی دیگر می‌توان به موقعیتی اشاره کرد که انبوهی از کارها و مسئولیت‌های مختلف روی سرتان ریخته و نمی‌توانید انتخاب کنید که اولویت با کدام است؟ شما باید قادر باشید که با یک‌ زمان‌بندی مناسب تمام کارها و وظایفتان را مدیریت کنید و در یک‌زمان محدود و مشخص آن‌ها را به سرانجام برسانید. نه اینکه قدرت تصمیم‌گیری خود را ازدست‌داده و خودتان را دچار سردرگمی و پریشانی کنید. یا بعضا کارها را نصفه‌نیمه انجام دهید و رها کنید.

 اهمیت تیپ شخصیتی در تصمیم‌گیری زمانی مشخص می‌شود که شما بررسی کنید تیپ شخصیتی منحصربه‌فردتان در موقعیت‌های گوناگون چگونه تصمیم‌گیری می‌کند؟ با شناسایی این رفتارها و واکنش‌ها می‌توانید با تکیه‌بر آگاهی عمیق‌تری که نسبت به خود کسب کرده‌اید، به دنبال راه‌حل‌هایی برای خروج از مشکلات باشید.

چرا شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری مهم است؟

این واقعیت غیرقابل‌انکار است که تمام انسان‌ها شخصیتی منحصربه‌فرد و خاص دارند. اما الگوهای شخصیتی ثابتی بین آن‌ها وجود دارد که با شناخت این الگوها می‌توان تا حد زیادی نحوه‌ی تصمیم‌گیری آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

بدون شک اگر در زندگی به دنبال این هستید که تصمیماتی بگیرید که با ارزش‌ها و اهدافتان همسو باشند و انتظاراتتان را برآورده کنند. باید بتوانید به شناخت مطلوبی از خود برسید. نباید از اثرگذاری نیروهای درونی بر تصمیم‌گیری‌هایتان غافل شوید. چراکه کنترل این عوامل درونی توسط شما موجب می‌شود که همواره از انتخاب‌هایتان نهایت رضایت را داشته باشید.

اهمیت شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری در زمان استخدام

شخصیت شناسی در تصمیم‌گیرییکی از کلیدی‌ترین مباحث در حوزه‌ی رهبری، مقوله‌ی تصمیم‌گیری رهبران در این عرصه است. بدیهی است که انتخاب یک فرد لایق از میان گزینه‌های موجود برای استخدام همواره یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین موقعیت‌ها برای مدیران منابع انسانی است. آن‌ها موظف‌اند با در نظر گرفتن معیارهای متعددی مناسب‌ترین فرد را برای آن جایگاه شغلی انتخاب نمایند. بهترین انتخاب برای سازمان زمانی اتفاق می‌افتد که اندوخته‌ها و پتانسیل‌های سازمان را افزایش دهد. در راستای تحقق اهداف سازمان با تمام قوا تلاش کند و با سعی و تلاش برای تقویت ارتباطات درون‌سازمانی میزان بهره‌وری را به حداکثر برساند.

به همین سبب است که در سال‌های اخیر ضرورت استفاده از تست‌های شخصیت شناسی در زمان استخدام چند برابر شده است. این واقعیت برای بهترین مدیران سازمان‌ها اثبات‌شده که در کنار مهارت‌ها، تیپ شخصیتی افراد نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت عملکرد آن‌ها دارد.

آیا شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری برای ازدواج مؤثر است؟

شخصیت شناسی در تصمیم‌گیریبدون اغراق انتخاب همسر مقوله‌ای حساس و سرنوشت‌ساز است. به تعداد آدم‌های موجود بر روی کره‌ی زمین معیارهای متعددی برای انتخاب پارتنر وجود دارد. اما نقش شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری برای ازدواج کجای این ماجرا است؟ شناخت و درک ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل، میزان تعارض‌ها را به حداقل می‌رساند. چراکه می‌توانید به‌راحتی دلیل رفتارهایش را بهتر درک کنید. زندگی کردن با فردی که می‌تواند به دنیا از دریچه‌ی دید شما بنگرد لذت و تداوم آن را مضاعف می‌کند. شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری برای ازدواج، این امکان را برای شما فراهم می‌کند فردی را انتخاب کنید که:

  • برای رشد فردی و تحقق اهدافتان ارزش قائل شود.
  • روحیه‌ی خلاقیت و نوآوری را در شما تشویق می‌کند
  • امنیت و سلامت جسمی و روانی شما برای او اولویت دارد
  • علاوه بر تأمین نیازهای عاطفی‌تان در رسیدن به اهداف شغلی و تحصیلی شما را تحت حمایت خود قرار می‌دهد.

و بسیار موارد دیگری که کنار آمدن و پذیرش ناملایمات زندگی را برایتان تسهیل می‌کند.

اهمیت شخصیت شناسی در ازدواج

اجازه دهید با ذکر مثالی به اهمیت خودشناسی بپردازیم. تصور کنید در نتایج تست شخصیت شناسی شما با تیپ شخصیتی درون‌گرا یا برونگرا مواجه شوید. یا در گزارش تست شخصیت شناسی پارتنرتان نمره‌ی بالا در شاخص‌های روان رنجوری و تجربه‌گرایی مشاهده شود. تا زمانی که اطلاعات دقیق و موثقی در خصوص ویژگی‌های مرتبط به هر یک از این شاخص‌ها نداشته باشید نمی‌توانید تصمیم‌گیری قابل‌اطمینانی انجام دهید.

تفاوت اساسی موجود بین دو تیپ شخصیتی درون‌گرا و برونگرا، تجربه‌ی مکرر هیجانات منفی مانند خشم و اضطراب و بی‌ثباتی عاطفی در افراد با نمره‌ی بالا در تکانش گری و ریسک‌پذیری بسیار زیاد اشخاصی که تجربه‌گرا هستند. همه به‌نوعی مسیر زندگی مشترک شما را با چالش‌های متعددی مواجه می‌کند. اینجاست که نقش شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری برای ازدواج اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص اهمیت شخصیت شناسی در ازدواج به دست آورید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

پیشنهاد: مطالعه مقاله شخصیت شناسی در ازدواج چه کمکی به زوجین می‌کند؟

کاربرد شخصیت شناسی در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب رشته

انسان‌ها پیوسته در زمان تصمیم‌گیری گرفتار خطاهای شناختی می‌شوند. علی‌الخصوص در زمان انتخاب رشته به دلیل تجربه‌ی سطح بالایی از فشار روانی و استرس افراد به‌شدت تحت تأثیر جو اطراف خود قرار می‌گیرند. حال اگر دراین‌بین شخصی شناخت مطلوبی از خودش نداشته باشد یا به زبان ساده‌تر تکلیف زندگی و آینده‌اش را مشخص نکرده باشد تصمیم‌گیری برایش به سخت‌ترین کار دنیا تبدیل می‌شود.

به‌طور مثال ورود به رشته‌های پزشکی و مهندسی الزاما آینده‌ی درخشانی را برای همه به ارمغان نمی‌آورد. تصمیم‌گیری بر اساس شناخت دقیق تیپ شخصیتی، علاقه‌مندی، توانایی، استعداد و مهارت‌هایی که دارید بزرگ‌ترین خدمتی است که می‌توانید در حق خود انجام دهید. به‌جای اینکه یک‌عمر از این شاخه به آن شاخه بپرید. یک‌بار برای شناخت عمیق خود زمان بگذارید و در دام توصیه‌های دیگران و خطاهای شناختی نیفتید.

بهترین ابزارها برای خودشناسی

احتمالا تا به اینجا تأثیرگذاری شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی برایتان ملموس شده است. چنانچه تمایل دارید از طریق ابزارهایی تخصصی و معتبر اطلاعاتی دقیق و قابل‌اعتماد درباره‌ی تیپ و ویژگی‌های شخصیتی خود به دست آورید. به‌راحتی می‌توانید با صرف زمان اندکی از طریق تست‌های شخصیت شناسی به این مهم دست پیدا کنید.

همچنین به‌منظور اینکه با بهترین تست‌های شخصیت شناسی جهان به‌عنوان راهکارهایی مطمئن برای خودشناسی آشنا شوید.. می‌توانید به مقاله‌ای با همین عنوان در سایت مراجعه کنید.

پیشنهاد: مطالعه مقاله بهترین تست های شخصیت شناسی جهان

حرف آخر

هرچقدر زمان بیشتری را به خودشناسی اختصاص دهید، کیفیت تصمیم‌گیری و انتخاب‌هایتان افزایش پیدا می‌کند. انتخاب‌های پیچیده‌ای همچون ازدواج، انتخاب مسیر شغلی، تغییر شغل، انتخاب رشته، ورود به دنیای کارآفرینی، مهاجرت و … همگی درگرو توجه به اهمیت شخصیت شناسی در تصمیم‌گیری هستند. وقتی خودتان و ارزش‌هایتان را بشناسید گزینه‌های بهتری را انتخاب می‌کنید. درنتیجه احتمال پشیمانی بعد از تصمیم‌گیری به حداقل می‌رسد.

دسته بندی : تصمیم گیری, روانشناسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.