ازدواج موفق چیست و معیارهای داشتن یک ازدواج موفق

معیارهای ازدواج موفق

ازدواج ازجمله مهم‌ترین و معنادارترین تصمیمات زندگی آدمی است. احساس خوشبختی و ماندگاری در ازدواج می‌تواند بر جنبه‌های مهمی از زندگی مانند سلامت فردی و اجتماعی تأثیر به سزایی داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند افراد متأهل به میزان بیشتری از سلامت جسمانی، روانی و عاطفی خود مراقبت می‌کنند. اما برویم سراغ بحث خودمان یعنی ازدواج موفق.

اصلاً ازدواج موفق به چه معناست؟ چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد؟ حتماً بارها با عبارت ازدواج موفق درجاهای مختلف مواجه شده‌اید، وقتی این دو واژه را در کنار هم می‌بینید یا می‌شنوید ناخودآگاه چه مفاهیمی به ذهن شما متبادر می‌شوند؟ احساس خوشبختی؟ آرامش؟ احساس امنیت؟ رضایت‌مندی؟ احساس شایستگی؟

در ابتدا بهتر است تعریف خودتان را از ازدواج موفق پیدا کنید. از منظر شما ازدواج موفق باید دارای چه معیارهایی باشد؟ آیا به‌صرف اینکه عاشق یکدیگر هستید این ازدواج، موفق تلقی می‌شود؟

اولین نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید این است که در دنیا هیچ قطعیت و مطلقی وجود ندارد؛ همه‌چیز بر پایه نسبیت است. تحت هیچ شرایطی نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که این ازدواج آینده موفقی خواهد داشت یا سرانجام آن جدایی و طلاق است؟ هر ازدواجی در ذات خود با درجاتی از ریسک و احتمالات همراه است؛ اما می‌توان با در نظر گرفتن بسیاری از شرایط و معیارها احتمال خطر و شکست را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد و به آینده این پیوند تا حد زیادی خوش‌بین بود.

ازدواج موفقآیا ازدواج موفق یعنی پیدا کردن فردی دقیقاً شبیه خودمان؟

این پرسش ممکن است در ذهن بسیاری از افراد وجود داشته باشد که برای داشتن یک ازدواج موفق و پایدار چطور می‌توانم فردی را که به لحاظ شخصیتی، فرهنگی، خانوادگی و حتی از منظر نیازها و خواسته‌ها کاملاً با من هماهنگ و همخوان است را پیدا کنم؟ آیا چنین اتفاقی امکان‌پذیر است؟ واقعیت این است که چنین اتفاقی تقریباً محال است.

مطلب مرتبط: مقاله با چه تیپ شخصیتی ازدواج موفق‌تری خواهید داشت؟

انسان‌ها چه به لحاظ خصوصیات ذاتی و چه ازنظر محیط و شیوه‌های فرزند پروری تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند؛ اما برای داشتن یک ازدواج موفق به همان میزان که وجود تناسب و شباهت‌های نسبی در جنبه‌های مختلف ضروری به نظر می‌رسد، یادگیری مهارت‌های گوناگون برای گفت‌وگو و مدیریت تعارضات و تنش‌ها مهم و ضروری است. بی‌شک در شکل‌گیری بسیاری از خصوصیات خود حتی محیط و خانواده‌ای که در آن بزرگ‌شده‌ایم حق انتخاب و تصمیم‌گیری نداشتیم؛ اما کسب مهارت‌های لازم برای داشتن یک ازدواج موفق و تعامل مناسب و دوسویه کاملاً تحت اختیار و اراده خودمان است که باید نسبت به آن نگاه مسئولانه‌ای داشته باشیم.

معیارهای ازدواج موفق چیست؟

در طی سال‌های گذشته مطالعات و پژوهش‌های متنوع و گسترده‌ای درزمینه ازدواج موفق انجام‌شده است. در این مقاله تصمیم گرفتیم برخی از معیارهای ازدواج موفق را که در مجموعه‌ای از پژوهش‌های انجام‌شده موردبررسی قرارگرفته‌اند را با شما در میان بگذاریم.

مفهوم ازدواج موفق معمولاً همراه با سازگاری، رضایت زناشویی و حرکت به سمت رشد، بالندگی، پختگی و تکامل ازدواج به کار می‌رود. در ادامه به چندین مورد از معیارهای ازدواج موفق می‌پردازیم:

۱ـ دوست همدیگر بودن

۲ـ به توافق رسیدن در مورد اهداف و انتظارات

۳ـ متعهد شدن به همسر و ازدواج

۴ـ صمیمیت

۵ـ داشتن نگرش‌ها و ارزش‌های مشترک

۶ـ سازش و مصالحه

۷ـ عشق و توجه

۸ـ اعتماد و توانایی درک متقابل

۹ـ احترام

۱۰ـ توانایی حل مشکلات و تعارضات

۱۱ـ گذراندن اوقات فراغت و تفریح با همدیگر

۱۲ـ حمایت دوطرفه

۱۳ـ قدردان یکدیگر بودن

۱۴ـ وجود تناسب بین ویژگی‌های شخصیتی

۱۵ـ انعطاف‌پذیری

۱۶ـ شناخت کافی

۱۷ـ تشابه مذهبی و فرهنگی

۱۸ـ رضایت از کیفیت روابط جنسی

۱۹ـ مدیریت مسائل مالی

۲۰ـ برخورداری از مهارت‌های ارتباط مؤثر (گوش دادن فعال و ابراز و بیان نظرات و احساسات خود)

۲۱ـ همکاری و حمایت متقابل

۲۲ـ لذت بردن از زمان مشترک.

تیپ شخصیتی خود و شریک عاطفی‌تان را اینجا بشناسید

ورود به تست شخصیت شناسی MBTI

پیش‌شرط‌های ازدواج موفق

علاوه بر موارد ذکرشده شاید برایتان جالب باشد که بدانید در پژوهش‌های متعددی که در حیطه ازدواج موفق و پایدار و رضایت از زندگی زناشویی انجام‌شده است به چندین مورد به‌عنوان شرایط زمینه‌ای برای شکل‌گیری ازدواج موفق اشاره‌شده است؛ این شرایط عبارت‌اند از:

  • عشق و علاقه اولیه: به این معنی که طرفین در اولین جلسات آشنایی به‌اندازه کافی برای یکدیگر جذاب بوده‌اند که باعث علاقه‌مند شدن آن‌ها به یکدیگر شده است.
  • انتخاب آگاهانه: ازدواج بر اساس آگاهی و شناخت بدون اینکه تحمیل و اجباری در کار باشد.
  • آمادگی برای ازدواج: داشتن آمادگی ازلحاظ مالی، ذهنی (داشتن معیارهای مناسب) و احساسی برای شروع زندگی مشترک
  • کسب شرایط باثبات: مانند اشتغال به کار مناسب
  • خودشناسی: شناخت خود و ارزشی که افراد برای رشد و شکوفایی خودشان قائل هستند.

راهبردهای حل تعارض در ازدواج‌های موفق

همه‌ی انسان‌ها در طول زندگی خود به دنبال کسانی هستند که در کنار آن‌ها احساس آرامش و خوشبختی کنند و از معاشرت با آن‌ها لذت برده و با همراهی و حمایت یکدیگر بتوانند منافع و موفقیت‌های بیشتری به دست آورند. زوجین موفق ادعا داشتند در زمان مواجهه با تنش‌ها در زندگی مشترک از توانایی و مهارت‌های خود برای حل مشکلات استفاده می‌کردند تا استفاده از روش‌های کوتاه‌مدت و آسیب‌زا که فقط به‌صورت موقتی تنش را کاهش می‌دهد. استفاده از راهکارهای ناکارآمد چه‌بسا می‌توانند منجر به دور شدن زوجین از یکدیگر و عمیق‌تر شدن مشکلات بین آن‌ها شود.

راهبردهای حل تعارض در ازدواج‌های موفق شامل:

  • بی‌اعتنایی و قهر کردن ممنوع
  • پیش‌قدم شدن برای عذرخواهی و شروع صحبت
  • عدم توجه به اختلافات جزئی
  • حفظ خونسردی در مواجهه با مشکلات
  • بیان کردن خواسته‌ها و احساسات خود به‌طور مستقیم
  • از مشکلات فاجعه نسازیم
  • پذیرش تفاوت در توانمندی‌ها
  • گفت‌وگوی زوجین در خصوص تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها
  • عدم اجتناب از برقراری رابطه جنسی
  • عدم مصرف الکل و مواد مخدر

آیا دیدگاه‌ها و باورهای طرفین در شکل‌گیری ازدواج موفق مؤثر هستند؟

در فرآیند ازدواج معمولاً هر یک از طرفین با مجموعه‌ای از باورهای فردی و خانوادگی خود وارد رابطه می‌شوند که ممکن است بخشی از آن‌ها پایه سنتی و بخشی دیگر پایه‌ها خرافی داشته باشند. حتی برخی از این باورها اغراق‌شده و کاملاً ناکارآمد و غیرمنطقی هستند. به‌طور مثال همسر من موظف است که تمام خواسته‌ها و آرزوهای مرا برآورده کند یا بعد از ازدواج افراد کاملاً تغییر خواهند کرد یا یک مثال دیگر همسر من‌ بعد از ازدواج باید تمام روابط گذشته خود را فراموش کند و تمام‌وقت در کنار من باشد. این‌ها همه خطاهای شناختی هستند و مقاومت در برابر تغییر این باورهای غیرمنطقی ممکن است برای آینده زندگی مشترک شما گران تمام شود.

آیا ازدواج موفق با سلامت جنسی در ارتباط است؟

روابط جنسی در چارچوب ازدواج دیگر از پاسخ به یک نیاز غریزی و ابعاد فیزیکی آن فراتر رفته و نشان‌دهنده اوج تعلق‌خاطر، صمیمیت، تعهد و دل‌بستگی طرفین به یکدیگر است. نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که تعهد و مسئولیت‌پذیری جنسی و عاطفی نسبت به یک فرد با کاهش رفتارهای پرخطر و غیرمسئولانه همچون (اعتیاد به الکل و مواد مخدر، بی‌بندوباری جنسی و…) و افزایش سلامت و طول عمر فرد همراه است.

نقش نیازهای اساسی در ازدواج موفق

از دیگر فاکتورهای مهم برای داشتن ازدواج موفق توجه به خواسته‌ها و نیازهای همدیگر است. چه بخواهیم چه نخواهیم هر یک از زوجین با یک سری نیازها و خواسته‌های منحصربه‌فرد وارد رابطه زناشویی شده و به دنبال برآورده شدن آن‌ها در طول زندگی هستند. هیچ‌کسی صرفاً برای خدمت و سرویس‌دهی و تأمین نیازهای شما وارد رابطه نمی‌شود. دکتر ویلیام گلاسر بنیان‌گذار تئوری انتخاب بعد از سال‌ها تحقیق و پژوهش به پنج نیاز اصلی در انسان‌ها رسیده است که ارضای آن‌ها در بطن رابطه زناشویی منجر به افزایش رضایت و خشنودی، سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی می‌شوند. این نیازها در پنج حوزه شامل: نیاز به بقا، عشق و تعلق‌خاطر، قدرت و خودشکوفایی، آزادی و نیاز به تفریح است.

چند نکته کنکوری برای داشتن ازدواج موفق

  • اولین رکن در ایجاد ارتباط سالم و مؤثر احترام و درک متقابل است.
  • ویژگی‌های مثبت و خوبی‌های همسر خود را جست‌وجو کنید و همواره آن‌ها را به او یادآوری کنید.
  • در جمع‌های خانوادگی و دوستانه با همسر خود محترمانه رفتار کنید.
  • از کلام عاشقانه در رابطه خود غافل نشوید، کلام عاشقانه فقط به رابطه‌ی جنسی محدود نمی‌شود.

درهرصورت از قدیم گفتن ازدواج یک هندوانه دربسته است و تا وقتی‌که افراد زیر یک سقف نروند نمی‌توانند ارزیابی و شناخت درستی از ظرافت‌های شخصیتی یکدیگر به دست آورند. بسیاری از ما حتی خیلی از ویژگی‌های شخصیتی خود را به‌خوبی نمی‌شناسیم، طبیعتاً نباید توقع داشته باشیم که پارتنرمان به تمام جنبه‌های شخصیتی ما احاطه و اشراف کامل داشته باشد و اینجاست که مبحث مشاوره پیش از ازدواج و استفاده از تست‌های تخصصی شخصیت شناسی به کمک ما می‌آیند تا بتوانیم در یک فضای منطقی و مطمئن به شناخت مطلوبی از یکدیگر برسیم و از شک و تردیدهای احتمالی رهایی یابیم و برای یک ازدواج موفق با طیب خاطر قدم برداریم.

برخی از تست‌‌های تخصصی شخصیت شناسی: تست شخصیت شناسی MBTI و تست شخصیت شناسی نئو (NEO)

دسته بندی : ازدواج

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.