کارآفرینان برتر دنیا و مسیر موفقیت آن‌ها

کارآفرینان برتر دنیا

در ذهن بسیاری از زنان و مردان رؤیای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق و پرسود وجود دارد. اما تنها عده‌ای از آن‌ها شجاعت به خرج می‌دهند و کسب‌وکار خود را باهدف انجام یک شغل موفق شروع می‌کنند. ولی فقط تعداد اندکی تبدیل به کارآفرینان برتر دنیا می‌شوند. به‌راستی چه رمز و رازی در مسیر موفقیت یک کارآفرین نهفته است؟ آیا کارآفرینان برتر دنیا ویژگی‌های متمایزی از دیگران دارند؟ در دنیا کارآفرینان پیش رو و خودساخته‌ی بسیاری وجود دارند. افرادی که از صفر شروع کرده‌اند و اکنون تبدیل به غول‌های صنعت و کسب‌وکار خود شده‌اند.

این مقاله برای همه‌ی افرادی که سودای کارآفرینی و ثروتمند شدن در سر دارند، تهیه‌شده است. با خواندن این مطالب علاوه بر اینکه رازهای موفقیت و ثروتمند شدن را فرامی‌گیرید. به این باور می‌رسید که به استعدادها و توانمندی‌های خود بیشتر از نداشته هایتان اهمیت دهید. پس اگر قصد ندارید دست از رؤیاها و اهدافتان بردارید و همسو با کارآفرینان برتر دنیا قدم بردارید، با ما همراه باشید.

اگر تمایل دارید به شناخت کاملی از مفهوم کارآفرینی و ویژگی‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری کارآفرینان برسید. می‌توانید به مقاله‌ی پیشین سایت ما مراجعه کنید. در آنجا توضیحات مفصلی درباره‌ی کارآفرین و مسیر کارآفرینی ارائه کرده‌ایم.

کارآفرینی چیست؟ افراد کارآفرین چه ویژگی‌هایی دارند؟

۶ راز مشترک بین کارآفرینان برتر دنیا

  • مهم‌ترین مرحله در مسیر کارآفرینی، پیش از شروع کار است:

    اولین و شاید مهم‌ترین قدمی که کارآفرینان برتر دنیا برمی‌دارند تحقیقات وسیع برای شناخت کامل بازار رقیبان است. شناسایی کامل تمام موانع و مشکلات احتمالی. چراکه آن‌ها یقین دارند بدون انجام دادن این موارد نمی‌توانند فرصت‌ها را به‌خوبی تشخیص داده و اقدامات مؤثری انجام دهند.

  • با انجام کار رایگان درآمد خود را چند برابر می‌کنند:

    بسیاری از کارآفرینان برتر دنیا کسب‌وکار خود را با انجام فعالیت‌های داوطلبانه در گروه‌های مختلفی که حضور داشتند، شروع کرده‌اند. با انجام این کار این فرصت برای آن‌ها پیش می‌آید که تجارب بیشتری کسب کنند و حیطه‌ی ارتباطات خود را گسترش دهند. سوزان کوهن هلد صاحب یک کمپانی طراحی گرافیک در «ایندیانا پولیز» است. کار خود را با انجام فعالیت‌های داوطلبانه برای مدرسه فرزندانش شروع کرد. او با شرکت در جلسات مدرسه و شنیدن مشکلات و صحبت کردن با آن‌ها سعی بر این داشت که آن‌ها را با توانمندی‌های خود آشنا سازد. بعد از اتمام دو پروژه‌ی داوطلبانه افراد بیشتری با مهارت‌های گرافیکی او آشنا شدند و تعداد مشتریانش روزبه‌روز افزایش یافت.

  • فرصت‌ها در هر زمان و مکانی می‌توانند به سراغ شما بیایند:

    گاهی اوقات فرصت‌هایی در مسیر کارآفرینی جلوی چشم شما سبز می‌شوند. که حتی در خواب‌وخیال هم آن‌ها را نمی‌دیدید. کارآفرین شکارچی فرصت است. کارآفرینان برتر دنیا یاد گرفته‌اند همواره چشم و گوش خود را باز نگه‌دارند و هشیار باشند. ریکوئل ریچاردسون می‌گوید: «شما هرگز متوجه نمی‌شوید که کار از کجا خواهد آمد. یا چه کسی بازاریابی شرکت را به عهده دارد. کلید کار در این است که همیشه در حال بذر پاشیدن باشید. شما هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی چه چیزی رشد خواهد کرد. اما هر چه بیشتر بپاشید شانس اینکه چیز بهتری درو کنید بالاتر می‌رود.» پس آماده‌باشید که در هر زمان و مکانی درباره‌ی کسب‌وکار خود صحبت کنید. خودتان را برای فرصت‌های پنهان و ناگهانی آماده کنید. هرگز از مواجه‌شدن با آن‌ها نترسید.

  • کارهای کوچک می‌توانند به بزرگ‌ترین تجارت‌های دنیا تبدیل شوند:

    گاهی اوقات افراد تازه‌وارد تمام‌وقت خود را به یافتن کسب‌وکارهای بزرگ اختصاص می‌دهند. و از کارهای کوچک غافل می‌شوند. گسترش روابط آسان‌تر از شروع رابطه‌های جدید است. با تلاش زیاد و ابتکار عمل فرصت‌های کوچک را به موقعیت‌های بزرگ و تأثیرگذار تبدیل کنید.

  • کارآفرینی نیازمند شور و اشتیاق بی‌حدواندازه است:

    یکی از ارکان مهم سبک زندگی کارآفرینان برتر دنیا این است که حاضرند بارها و بارها بدون احساس خستگی بر روی موضوعی واحد کار کنند. هرروز صبح به شوق آن از خواب بیدار می‌شوند. بی‌وقفه برای تحقق رؤیاهای خود تلاش می‌کنند و جا نمی‌زنند.

  • شبکه‌ی ارتباطات حضوری خود را گسترش دهید:

    کارآفرینان برتر دنیا معتقدند که بهترین شکل بازاریابی به‌صورت ارتباطات حضوری است. تا می‌توانید فعال باشید. در اجتماعات و رویدادهای مختلف شرکت کنید و به گروه‌های کوچک شغلی بپیوندید.

کارآفرینان برتر دنیا و مسیر موفقیت آن‌ها

ابوالفضل جوکار: کارآفرینی با برند شرکت گاج

ابوالفضل جوکار کارآفرینان برتر دنیا ابوالفضل جوکار با روش‌های ویژه‌اش به‌سرعت جای خود را در میان کنکوری‌ها باز کرد. او کارش را از ۱۲ سالگی با فروش بامیه و بستنی برای تأمین پول کیف و کتابش شروع کرد. در سال ۱۳۷۲ به قول خودش بدون اینکه هیچ پولی داشته باشد وارد دانشگاه آزاد شد. آن موقع شهریه‌ی ثابت و متغیر روی‌هم ۶۲ هزار تومان می‌شد. آن زمان برای خودش مبلغ هنگفتی بود. به همین خاطر ۲۰ هزار تومان از مسجد محله وام گرفت. بارها و بارها در روزنامه‌های مختلف برای تدریس خصوصی آگهی داد.

بیشتر کسانی که با او تماس می‌گرفتند معلم بودند تا دانش‌آموز. گویا آن‌ها نیز به دنبال شاگرد خوب می‌گشتند. او از این فرصت استفاده می‌کند. اسم تمام معلم‌ها را به همراه شماره‌ی تلفنشان را برمی‌دارد.

در سال ۱۳۷۳ با سرمایه‌ی دنگی خودش و به کمک دوستان دانشگاهی و همان معلم‌هایی که اسمشان را نگه‌داشته بود، مؤسسه‌ی کنکور اندیشمندان را در بلوار کشاورز تأسیس کرد. تا سال ۱۳۷۴ دو شعبه دیگر آن مؤسسه را راه‌اندازی نمود. به گفته‌ی خودش در ۲۰ سالگی توانسته بود هم‌زمان مدیر سه شعبه آموزشگاه باشد.

ایده‌ی گاج از آنجایی به ذهنش رسید که روزی برای تدریس درس شیمی به شهر یزد می‌رود. در میان دانش آموزان، افراد نخبه‌ای حضور داشتند که بدون استفاده از کتاب‌ها و کلاس‌های کنکور به موفقیت‌های چشمگیری رسیده بودند. او می‌گوید: «دیدم حالا که این بچه‌ها بدون هیچ امکاناتی به این نقطه رسیده‌اند. اگر کتاب خوب و جامعی داشته باشند تا مثل یک معلم کنکور تمام نکات را یادشان بدهد، موفقیتشان حتمی است.» همین شد که تصمیم گرفتم اولین کتاب شیمی به زبان ساده را تألیف کنم.

اما فروش کتاب‌های شیمی با شکست مواجه شد. او مجبور شد همه‌ی آن‌ها را رایگان به معلم‌های شیمی هدیه بدهد. در سال ۸۱، ده میلیون تومان وام گرفت و از یک سری معلم خبره دعوت کرد تا هر آنچه بلدند را به زبان ساده بنویسند. با سرمایه‌ی فروش همان کتاب‌ها در سال ۱۳۸۱ گاج تأسیس شد.

ترفندها و دستاوردهای برند گاج:

  • استفاده از زبان و لحنی خاص، ساده و منحصربه‌فرد در کتب آموزشی
  • استفاده از ایده‌های جدید در تبلیغات گسترده‌ی شهری (استفاده از چهره‌های مطرح عرصه علوم و دانش ایران)
  • عرضه و فروش مدادهای مخصوص تست‌زنی برای اولین بار در تاریخ کنکور ایران که زمان تست‌زنی را هشت ‌تا ده دقیقه کاهش می‌دهند.
  • واردکننده‌ی لپ‌تاپ‌های گاج مخصوص دانش آموزان
  • هدیه دادن خودرو پژو به نفرات اول کنکور در سال‌های اخیر
  • برگزاری بزرگ‌ترین آزمون آزمایشی جهان زیر یک سقف با شرکت ۹۰ هزار نفر
  • افتتاح انتشارات بین‌المللی گاج در سال ۱۳۸۱: یک عنوان کتاب با تیراژ پنج هزار جلد
  • گسترش انتشارات بین‌المللی گاج در سال ۱۳۸۹: ۵۰۰ عنوان کتاب در ۸ میلیون جلد

احد عظیم زاده: کارآفرینی در مسیر ساخت‌وساز

احد عظیم زاده کارآفرینان برتر دنیا در آذرماه ۱۳۳۶ در ده اسفنجان در شهرستان اسکو از شهرهای آذربایجان شرقی متولد شد. در هفت‌سالگی پدرش را از دست داد. شرایط مالی خانواده اجازه نمی‌داد که به مدرسه برود. بعد از تمام کردن کلاس اول مجبور شد پشت دار قالی بنشیند و قالیبافی کند. تا ۱۳ سالگی روزها قالیبافی می‌کرد و شب‌ها درس می‌خواند. او اظهار می‌کند آن‌قدر وضع مالی نامناسبی داشتیم که در سال فقط دو بار می‌توانستیم برنج بخوریم. یک‌بار روز بیست و یکم ماه رمضان و بار دوم شب چهارشنبه‌سوری. آرزو داشت یا خلبان شود یا پولدار.

کارش را با فروش پشتی و قالی‌های کوچک ادامه داد. اما فشارها آن‌چنان زیاد بود تا اینکه به‌اجبار ترک تحصیل کرد. در جوانی با قرض گرفتن پول و وام گرفتن از بانک سرمایه‌ای به‌اندازه‌ی ۱۰۰ هزار تومان جمع کرد. او به آلمان مرکز تجارت فرش سفر کرد. با ایده‌ی بافتن فرش گرد به ایران بازگشت و شروع به بافتن فرش‌های گرد کرد. با بافتن فرش‌های گرد سروکله‌ی تاجران آلمانی در ایران پیدا شد.

در اولین معامله ۶.۵ میلیون تومان نقد پرداخت کردند و ۶ میلیون تومان چک دادند. سرمایه‌ی ۱۰۰ هزارتومانی او که ۸۰ هزار تومانش قرض بود در کارخانه‌ای اجاره‌ای به چنین سودی رسید. بارونق کسب‌وکارش صادرات فرش را به ایتالیا، آلمان، سوئیس، انگلیس، بلژیک و کشورهای دیگر آغاز کرد. او بیان می‌کند: «یکی از اصول مهم حرفه‌ی من، احترام به مشتری است. هر که می‌خواهد باشد. در مقابل مشتری مثل سربازی که جلوی تیمسار خود خبردار می‌ایستد، با احترام می‌ایستم.»

اتکا به خدا و خودم و ایده، تفکر و پشتکار و ریسک‌پذیری از دیگر اصول کسب‌وکار من است. او بعد از بازدید از هتل‌های معروف جهان تصمیم گرفت وارد کار ساخت بزرگ‌ترین پروژه‌ی هتل کشور شود. بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. به قول خودش پول دیگر مرا ارضا نمی‌کند. هدف من کارآفرینی است. او دو بار برنده‌ی تندیس الماس بزرگ‌ترین تاجر جهان شده است. ضمن اینکه بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی فرش کشور است. دو سال به‌عنوان خیر نمونه شناخته‌شده است. جزء صد کارآفرینان برتر کشور به شمار می‌آید. تاکنون بیش از هزار کودک یتیم را تحت پوشش خود قرار داده است.

دوناتلا ورساچه (Donatella Versace): صاحب یکی از لاکچری ترین برندهای دنیا

دوناتلا ورساچه کارآفرینان برتر دنیا او در جنوب ایتالیا در خانواده‌ای شش‌نفره به دنیا آمد. پدرش فروشنده و مادرش خیاط بود. نام او یکی از اسامی است که این روزها به‌کرات در دنیای فشن به گوشمان می‌خورد. او خواهر کوچک‌تر جیانی طراح لباس معروف و بنیان‌گذار برند ورساچه است. بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان در فلورانس به دانشگاه رفت. اما خیلی زود ترک تحصیل کرد تا بتواند در مسیر کسب‌وکار به برادرش کمک کند.

او بعد از مرگ برادرش ۲۰ درصد از سهام این برند را به ارث برد و به مقام طراح ارشد و رئیس این برند دست پیدا کرد. در سال ۱۹۸۰ وارد دنیای مد شد. در همان زمان برادرش ادکلنی به نام بلوند (Blonde) را برای دوناتلا ارائه کرد. لاین (Versus) را در برندش به او داد. دوناتلا در کمپین‌های تبلیغاتی خود از چهره‌های معروفی مانند جنیفر لوپز، مدونا، کورتینی لاو، نیکی میناج، لیدی گاگا و … استفاده می‌کرد.

 

در سال ۲۰۰۰ در جشنواره‌ی گرمی جنیفر لوپز لباس سبزی به تن داشت که توسط دوناتلا طراحی‌شده بود. و به لباس جنگل معروف شد. این لباس چنان غوغایی به پا کرد و به دلیل آمار سرچ بسیار بالایی که در گوگل داشت. کمپانی گوگل را وادار به‌اضافه کردن جست‌وجوی تصویری به منوی سرچش کرد.

همچنین در سال ۲۰۰۰ اولین هتل ورساچه پلازا را در استرالیا افتتاح کرد. در سال ۲۰۱۶ دومین هتل پلازای ورساچه را در دبی بازگشایی کرد. تمام دکوراسیون داخلی برج العرب در دبی که معروف به گران‌ترین هتل جهان است را از برند ورساچه سفارش داده بودند. او به‌عنوان یکی از کارآفرینان برتر دنیا در سال‌های متعدد موفق به کسب جوایز بسیاری شد. در سال ۲۰۱۷ جایزه‌ی فشن آیکون برتر سال را از انجمن طراحان لباس بریتانیایی گرفت. او اولین زنی بود که نامش در نسخه‌ی مردانه‌ی مجله‌ی (GQ) در بریتانیا و چین منتشر شد.

والت دیزنی (Walt Disney): کارآفرین نابغه

والت دیزنی کارآفرینان برتر دنیا

والت دیزنی تهیه‌کننده، کاریکاتوریست، کارگردان و انیمیشن‌ساز فوق‌العاده و به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین مردان قرن بیستم شناخته‌شده است. او تنها کسی است که رکورد نامزد بودن و کسب جوایز اسکار را در کارنامه‌ی خود دارد. در جنگ جهانی اول بر روی ماشین‌های صلیب سرخ نقاشی و طراحی می‌کرد. پس از پایان جنگ در مطبوعات مشغول به کار شد. در سال ۱۹۲۳ به کمک برادرش کمپانی خود را تأسیس کرد. به دلیل اختلافاتی که با کمپانی وینکلر بر سر حق امتیاز کپی‌رایت انیمیشن‌ها داشتند قراردادشان را با کمپانی وینکلر در سال ۱۹۲۸ فسخ کردند. بعد از، از دست دادن این امتیاز او به فکر خلق شخصیت میکی ماوس افتاد. این شخصیت کارتونی تحولی عجیب در مسیر کسب‌وکار آن‌ها ایجاد کرد.

پس از کسب موفقیت‌های پی‌درپی در حوزه‌ی انیمیشن‌سازی پا به عرصه‌ی دیگری گذاشت. او تصمیم گرفت پارکی احداث کند که کودکان رؤیاهای خود را در واقعیت ببینند. اما او بازهم به این موفقیت بسنده نکرد و دیزنی لند جدید را با مساحت بیشتری در فلوریدا احداث کرد. این مجموعه در حال حاضر پربازدیدی‌ترین تفریحگاه جهان محسوب می‌شود.

والت دیزنی به‌عنوان یکی از کارآفرینان برتر دنیا و مالک مشهورترین کمپانی انیمیشن‌سازی و فیلم‌سازی جهان برنده‌ی ۲۲ جایزه‌ی اسکار در بخش‌های مختلف است. در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان برترین برند رسانه‌ای در دنیا معرفی شد. این کمپانی هم‌اکنون مالک ۱۴ شهربازی و تعداد زیادی از شبکه‌های تلویزیونی است.

انیمیشن‌های محبوبی همچون سفیدبرفی و هفت کوتوله، پینوکیو، سیندرلا، آلیس در سرزمین عجایب، زیبای خفته، رابین‌هود، گربه‌های اشرافی، شیر شاه، دیو و دلبر، کمپانی هیولاها، موش سرآشپز و … همگی از تولیدان این کمپانی معتبر هستند.

او می‌گوید: «همه‌ی دردسرها و بدبختی‌هایی که در زندگی بر سرم آمد، من را قوی‌تر کردند. وقتی مشکلی برایتان پیش می‌آید در آن لحظه ممکن است متوجه نباشید. ضربه‌ای که به شما واردشده می‌تواند بهترین چیزی باشد که در دنیا برایتان اتفاق افتاده است.»

اوپرا وینفری (Oprah Winfrey): ثروتمندترین آفریقایی-آمریکایی قرن بیستم

اوپرا وینفری کارآفرینان برتر دنیا در سال ۱۹۵۴ در می سی‌سی پی به دنیا آمد. بعد از تولد والدینش از همدیگر جدا شدند. او به‌ناچار با مادربزرگش زندگی می‌کرد. او از همان کودکی استعداد فوق‌العاده‌ای در صحبت کردن و سخنوری داشت. با پرورش مهارت سخنوری خود در محافل و اجتماعات مختلف توانست با شرکت در فعالیتی فوق‌برنامه بورسیه کامل دانشگاه دولتی تنسی را به دست آورد. در ۱۹ سالگی به یکی از گوینده‌های موفق خبر تبدیل شد. بعد از فارغ‌التحصیلی با شرکت در برنامه‌ای گفت‌وگومحور وارد دنیای بازیگری شد.

او به دلیل تجربه‌ی سختی‌های فراوان در زندگی و تجاوز جنسی در دوران کودکی به یکی از حامیان حقوق زنان تبدیل شد. درنهایت موفق شد شرکت هارپو را تأسیس کند و به تولید برنامه‌های مرتبط با دغدغه‌های خود بپردازد. همچنین یک باشگاه کتاب‌خوانی افتتاح کرد. که نه‌تنها موجب گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در آمریکا شد. بلکه کمک شایانی به نشر کتاب در آمریکا کرد. او توانست در سن ۶۶ سالگی به یکی از کارآفرینان برتر دنیا تبدیل شود. او جزء پردرآمدترین برنامه‌سازان جهان به شمار می‌آید.

دسته بندی : رهبری, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.