بخش‌های مهم رزومه که در نگاه اول بیشتر مورد توجه کارفرما قرار می‌گیرند

بخش های مهم رزومه

قطعا شما هم ساعت‌ها وقت خود را می‌گذارید و تمام سعی‌تان را می‌کنید که برای یک موقعیت شغلی حرفه‌ای که بسیار دوستش دارید یک رزومه متمایز بنویسید. اما آیا می‌دانید بخش‌های مهم رزومه شما دقیقا باید در کجای رزومه‌تان نوشته شود؟ بعد از نوشتن رزومه با کلی وسواس و با رعایت تمام قوانین، شروع به خواندن آن می‌کنید و هزاران هزار سوال در ذهن شما نقش می‌بندند که:

  • آیا بخش‌های مهم رزومه خود را نوشته‌ام؟
  • در نگاه اول برای کارفرما چه چیزهایی مهم است که به آن‌ها بیشتر بپردازم؟
  • بخش‌های مهم رزومه باید چگونه مطرح شوند که ما برای مصاحبه شانس بیشتری داشته باشیم؟

همه ما می‌دانیم که ما تنها شخصی نیستیم که رزومه‌اش مورد بررسی قرار می‌گیرد و متقاضیان زیادی هستند که دوست دارند این جایگاه و موقعیت را بگیرند پس کارفرما در روز شاید چندین رزومه بدستش برسد و بررسی کند و احتمال زیاد، زمان زیادی ندارد که تمام رزومه ارسالی را  کامل بخواند پس یک تایم کلیدی دارد که تقریبا کمتراز ۲۰ ثانیه زمان می‌گذارد و روزمه شما را تجزیه و تحلیل می‌کند.

پس فراموش نکنید باید در همان ۲۰ ثانیه نظر او را جلب کنید تا گوشی تلفن را بردارد و شما را به یک مصاحبه حضوری دعوت کند. باید حواستان را جمع کنید که رزومه شما در ابتدا نباید کارفرما را گیج و سردرگم کند و اصلا متوجه نشود چرا باید شما را برای شغل مدنظرش انتخاب کند. چراکه در این صورت رزومه شما را یک گوشه میزش می‌گذارد و به عنوان یک برگه باطله از آن استفاده می‌کند. باید سعی کنید که چیزهایی را بنویسید که از دید کارفرما مهم و کلیدی هستند.

بخش های مهم رزومه

بخش‌های مهم رزومه در دید کارفرما

می‌دانید که روزمه‌ها بسته به سطح شغلی و تحصیلی و موقعیتی که برای آن متقاضی هستید متفاوت هستند. چند مولفه اصلی که از دید کارفرما بسیار مهم است عبارت است:

  • قسمت اطلاعات تماس:

این قسمت باید در ابتدای رزومه شما قرار گرفته باشد و از مابقی متمایز باشد که کارفرما برای ارتباط بر قرار کردن با شما به زحمت نیفتد.

  • هدف یا خلاصه:

به طور کلی بنا به صلاح دید خود، می‌توانید هدفتان را از بدست آورن این شغل بیان کنید. همچنین بهتر است خلاصه‌ای از مهارت‌ها و رزومه‌های مرتبط با این شغل را بیان کنید. این کار باعث می‌شود کارفرما در نگاه کوتاهی بفهمد شما در این زمینه‎‌های مرتبط دارای رزومه هستید و تخصص بیشتری دارید. پس حتما آن را بیاورید چون باعث می‌شود در آن زمان کم کارفرما با خواندن این قسمت برای انتخاب شما مجاب شود و شانس بیشتری داشته باشید که به خواندن ادامه رزومه شما علاقه‌مند گردد.

  • تجارب شغلی

این قسمت باید بتواند به این سوال‌ها پاسخ دهد: آیا در تجارب شغلی شما پیشرفت شغلی دیده می‌شود؟ آیا فرد دارای سطح مسئولیت فزاینده‌ای است؟ آیا عناوین معنی دارد؟ (مثلا اگر سمت مدیر بازاریابی را داشته‌اید شرکت در چه سطحی فعالیت می‌کرده است. مثلا شرکتی با ۵ کارمند اصلا بخش بازاریابی ندارد که بخواهد مدیر بخش بازاریابی داشته باشد).

رزومه شما باید شامل یک قسمت تجارب شغلی باشد که به طور واضح کار خاص و سایر تجربیات شما را که مربوط به موقعیتی که متقاضی هستید، مشخص کند. شما باید شرکت‌هایی را که در آن‌ها کار کرده‌اید، عنوانی را که در هر شرکت داشتید و وظایف خاصی را که در سمت خود داشتید، درج کنید. همچنین می‌توانید هرگونه موفقیت یا جوایز قابل توجهی را که در مشاغل قبلی دریافت کرده‌اید، بیان کنید. اگر چندین شغل داشته‌اید ، فقط ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته از تجربه حرفه‌ای خود را در این بخش قرار دهید.

توجه کنید یک کارفرما به این دقت می‌کند که اسم شرکت‌هایی که شما در آن مشغول به کاربوده‌اید را چقدر می‌شناسد و تا چه حد دارای اعتبار هستند؟ زیرا به‌دنبال مرجع پیدا کردن است که راحت‌تر بتواند بررسی کند. مثلا کسی که در شرکتی مثل آمازون کار کرده است این حس را به کارفرما می‌دهد که عادت دارد به صورت گروهی و پروژه‌ای کار کند. البته این بدان معنی نیست که اگر در شرکت به نامی نبوده‌اید از مصاحبه کنار گذاشته می‌شوید. فقط مصاحبه کننده باید بررسی بیشتری انجام دهد ولی این موضوع یک امتیاز است.

  • تحصیلات :

بخش تحصیلات بخشی ضروری از رزومه شما است. این بخش رزومه به شرح سوابق تحصیلی شما و همچنین هرگونه موفقیت تحصیلی یا جوایزی که دریافت کرده‌اید می‌پردازد. این بخش به کارفرما کمک می‌کند که راحت‌تر متوجه این موضوع شود که شما تحصیلات مرتبط با این جایگاه شغلی را دارید یا خیر؟ آیا دانش شما به‌روز است؟ اطلاعات تحصیلی شما چه کمکی می‌تواند در جهت رسیدن به اهداف سازمان داشته باشد؟ لازم است این را مجدد یادآوری کنم که این موضوع و اهمیت پرداختن بیشتر و کمتر با توجه به جایگاه شغلی که برای آن رزومه ارسال می‌کنید مشخص می‌شود.

  • مهارت‌ها:

به گفته بسیاری از کارفرمایان، به دلایل مختلف ، بخش “مهارت” یک رزومه پراهمیت‌ترین بخش رزومه است، حتی اگر یک نامزد تجربه لازم کاری را نداشته باشد، باز هم ممکن است مهارت‌های لازم را داشته باشد، که نشان دهنده پتانسیل رشد او است. این مورد معمولاً در مورد کسانی که تازه فارغ التحصیل شده‌اند مشاهده می‌شود، که ممکن است از همه مهارت‌های مناسب برخوردار باشند. اما هنوز فرصتی برای استفاده از آن‌ها نداشته‌اند.

به گفته ماکس کالدول ، مدیر بازاریابی درشرکت SketchDeck، “بخش” مهارت‌های یک رزومه می‌تواند بگوید که این فرد یک یادگیرنده خود هدایت شده است و بیش از درجه تحصیلات خود دارای علایق بسیار متنوعی است. ” باور کنید یا نه، قرارگیری بخش “مهارت” نیز قابل توجه است. نانسی اندرسون، نویسنده کتاب “جستجوی شغل برای مادران می‌گوید: مخلوطی از شش تا هشت مهارت نرم و مربوط به شغل باید در قسمت بالای رزومه قرار گیرد. هنگامی‌که مدیر استخدام در این کار سفر می‌کند، شما علاقه او را برانگیخته‌اید. او می‌خواهد به خواندن درباره نامزد ادامه دهد و سپس به بخش تجربه منتقل شود.

  • شخصیت پردازی:

اینکه در رزومه خود را از حالت خشک و بی‌روح خارج کنید. اتفاقا کار خیلی خوبی است. کارفرما باید بتواند در تک تک جملات شخصیت شما را ببیند و بتواند از رزومه شما احساس گرمی بگیرد. اینکه رزومه خود را حرفه‌ای نگه دارید کار کاملا درستی است ولی سعی کنید در کنار آن نشان دهید که صنعت خود را به‌خوبی می‌شناسید و حتی مشکلات صنعت را می‌دانید و کاملا به همه چیز درباره خود و صنعتی که می‌خواهید درآن کار کنید واقف هستید. صحبت کردن درباره علایق خود و اینکه زمان‌های خالی خود را چگونه می‌گذرانید می‌تواند خیلی برای کارفرما مهم باشد. چون نشان می‌دهد چقدر شما به این صنعت و جایگاه شغلی علاقه دارید. این موارد می‌توانند امتیاز برای شما محسوب شوند.

سخن آخر

خب تا اینجا سعی کردیم خود را جای کارفرما بگذاریم و مواردی که در رزومه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را مطرح کنیم و بدانیم که چگونه می‌توانیم در مسیر انتخاب برای شغل مناسب خود شانس بیشتری داشته باشیم و مرحله اول یا برخورد اول را به خوبی پشت سر بگذاریم و در صورت قبول شدن برای مصاحبه آماده شویم. امیدوارم که توانسته باشیم با این مقاله جواب سوال‌ها و دغدغه‌های شما را بدهیم و در این مسیر مهم و کلیدی شما را همراهی کرده باشیم.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.