چگونه در شغل خود پیشرفت کنیم؟

پیشرفت شغلی

در دنیای پیچیده امروز پیشرفت شغلی و به‌تبع آن رضایت شغلی دو مقوله مهم زندگی به شمار می‌روند. اشتغال بخش مهمی از هویت اجتماعی هر زن و مردی را تشکیل می‌دهد. بدون شک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارفرمایان و مدیران سازمان بهره‌وری و پیشرفت شغلی کارکنان است. مدیران موفق همواره به دنبال روش‌هایی برای بهبود عملکرد و پیشرفت شغلی کارکنان خود هستند. رویکردی که در آن کارکنان را با چالش‌های جدید برای اجتناب از تکرار مواجه می‌سازند.

در این مقاله برای شما مهم‌ترین نکات تحقق پیشرفت شغلی را جمع‌آوری کرده ایم. پس با ما همراه باشید. آنچه در این مطلب خواهید آموخت:

  • راهکارهایی برای اینکه شغلمان تبدیل به روزمرگی نشود.
  • مهم‌ترین نکات دستیابی به پیشرفت شغلی
  • اهمیت و ضرورت تست‌های شخصیت شناسی در فرایند پیشرفت شغلی
  • و سورپرایز ویژه برای مخاطبان خانم: رازهای موفقیت برترین زنان کارآفرین دنیا

علاوه بر اینکه افراد با گذر زمان در زندگی شخصی خود دچار روزمرگی می‌شوند، زندگی کاری و حرفه‌ای آن‌ها نیز از این موضوع در امان نخواهد بود. افراد بعد از مدتی دچار احساس رکود شده، از اهداف و مسیر شغلی خود منحرف می‌شوند و دیگر کارایی سابق را نخواهند داشت. حال در چنین شرایطی اگر شما به نیاز خود برای پیشرفت و تجربه چالش‌های جدید در مسیر پیشرفت شغلی توجه نکنید. دیر یا زود به فکر خارج شدن از سازمان و اشتغال در حیطه و سازمانی دیگر را ترجیح می‌دهید.

در چنین شرایطی حتی کارفرمایان با این سؤالات در ذهن خود کلنجار می‌روند. چه اتفاقی می‌افتد که کارکنان مدتی پس از استخدام انرژی اولیه خود را ازدست‌داده و عملکردشان سیر نزولی به خود می‌گیرد؟ آن‌همه انرژی و انگیزه پس از استخدام چه بر سرش آمده است؟

راهکارهایی برای پیشرفت شغلی

خالی از لطف نیست که این مقاله را با جمله‌ی معروفی از مارک زاکربرگ مدیر و مؤسس مجموعه‌های فیس بوک، اینستاگرام و واتس آپ شروع کنیم: «بعضی افراد فقط رؤیا موفقیت در سر می‌پرورانند و بعضی دیگر بیدار می‌شوند و سخت برای آن تلاش می‌کنند.»

خودتان برای رشد فردی پیش‌قدم شوید:

 آگاه باشید که رشد فردی شما موجب ارتقا و ایجاد ارزش‌افزوده برای سازمان می‌گردد و مسلما شما نیز در این ارزش‌افزوده سهیم خواهید بود. پس حس مسئولیت‌پذیری و نوآوری خود را افزایش داده و خود را به چالش بکشید تا به جایگاه شغلی بالاتری دست‌یابید.

برای خود یک مسیر پیشرفت شغلی طراحی کنید:

مسیر پیشرفت شغلی، برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های هدفمند برای تجربه توالی شغل‌ها در طول زندگی کاری فرد است. مسیر پیشرفت شغلی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به چشم‌اندازی از آینده شغلی و حرفه‌ای خود دست‌یابید. تا با انرژی و اشتیاق مضاعف به سمت آن قدم بردارید.

همواره توانمندی‌ها و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید:

شما می‌توانید به کمک تست‌های شخصیت شناسی و رفتارشناسی معتبر دنیا به شناخت مطلوبی از ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف خود برسید. تست شخصیت شناسی نئو(NEO) و مدل رفتارشناسی دیسک آزمون‌هایی قدرتمند و تخصصی هستند که نقش تأثیرگذاری را در حیطه منابع انسانی سازمان‌ها ایفا می‌کنند.

شما با بهره‌گیری از نتایج این تست‌ها می‌توانید به آگاهی مناسبی در خصوص مهارت‌های ارتباطی بین فردی، ویژگی‌های شغلی و ویژگی‌های شخصیتی خود پی ببرید. هرساله این آزمون‌ها به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای استخدام موردتوجه سازمان‌های بزرگ و کوچک قرارگرفته‌اند. همچنین نتایج این تست‌ها می‌توانند دید واقع‌بینانه‌ای به شما در خصوص مسیر پیشرفت شغلی که برای خود متصور شده‌اید، ارائه دهند. درواقع این آزمون‌ها با سنجش ویژگی‌های شخصیتی و مدل رفتاری شما اعم از خلاقیت، مدیریت زمان، مدیریت بحران و توانایی‌های مدیریتی و ارتباطی به شما می‌گوید که آیا می‌توانید به جایگاه مورد انتظار خود دست‌یابید؟

از هدف‌گذاری غافل نشوید:

آینده مطلوب خود را مجسم کنید و ملزومات رسیدن به آن مثل دانش، مهارت و ابزارهای موردنیاز را تعیین کنید. باید بدانید که برنامه‌ریزی برای پیشرفت شغلی منجر به ارتقا مهارت‌ها، توانمندی، تعهد و افزایش روحیه و انگیزه شما می‌گردد. اما دیگر می‌توانید چه اقداماتی برای رشد فردی خود انجام دهید؟ توجه و تمرکز خود را جمع‌وجور کنید و با دقت ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

تکلیفتان را با شغل خود مشخص کنید:

مطالعات و پژوهش‌ها نشان داده‌اند که اگر افراد از همان ابتدا بدانند که از شغل خود چه می‌خواهند و برای دستیابی به آن هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده حرکت کنند، به موفقیت و رضایت شغلی می‌رسند.

هیچ‌گاه از یادگیری دست برندارید:

دانش و مهارت‌هایی که در مسیر پیشرفت شغلی با توجه به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود نیاز دارید را مشخص کنید. برای آموختن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. در این خصوص با همکاران و مدیرانی که از شما سابقه بیشتری دارند، تعامل کنید. آن‌ها می‌توانند با توجه به تجربه‌ای که دارند مهم‌ترین منابع یادگیری شما محسوب شوند.

شجاعانه رفتار کنید:

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پیشرفت، شناسایی مشکلات و ارائه راه‌حل برای آن‌هاست. در انجام وظایف چالش‌برانگیز جسورانه عمل کنید. چراکه با این کار نه‌تنها در مرکز توجه قرار می‌گیرید بلکه در راستا حل مشکلات سازمان می‌توانید تجربه و مهارت بیشتری کسب کنید.

برای تصاحب موقعیت‌های شغلی جدید رقابت کنید:

با حفظ موقعیت شغلی خود، فرصت‌های شغلی بهتر در سازمان را شناسایی کنید. از دانش، مهارت، مدرک تحصیلی و گواهینامه‌های لازم برای رسیدن به آن‌ها مطلع شوید. در این صورت شما می‌توانید با برنامه‌ریزی بلندمدت به‌راحتی در جایگاه شغلی بالاتر قرار گیرید. فراموش نکنید که برای پیشرفت شغلی شما مجبور به فراگیری مهارت‌های جدید هستید.

تعامل با مدیر لازمه پیشرفت شغلی است:

سعی کنید به‌صورت مرتب و فعال مدیر سازمان را در جریان اهداف و برنامه‌ریزی شغلی خود قرار دهید.

همواره شنونده فعال و کنجکاوی باشید:

در تمام دنیا افراد موفق علاقه دارند تا در خصوص مسیر موفقیت خود داستان‌هایی را برای دیگران تعریف کنند. برای افزایش دانش و تجربه در راستای پیشرفت شغلی توصیه‌های این افراد روی هوا بزنید.

از معاشرت با افراد بهتر از خود نترسید:

دوروبر خود را پرکنید از افرادی که بهتر و در جایگاه بالاتری از شما هستند. در چنین شرایطی شما به‌طور طبیعی همیشه تمایل به پیشرفت دارید. ضمن اینکه متوجه خواهید شد چگونه این افراد مسیر پیشرفت شغلی خود را طی کرده و به موقعیت فعلی رسیده‌اند.

سازگاری و تناسب میان شخصیت و شغل پیشرفت شغلی را سرعت می‌بخشد:

محققان دریافتند که عوامل شخصیتی بیش از درآمد و استعداد در نارضایتی افراد و ترک شغل خود مؤثرند. هالند معتقد است در شرایط تناسب شغل و شخصیت، رضایت و پیشرفت شغلی به بالاترین میزان می‌رسد و ترک خدمت به حداقل خواهد رسید. به‌طور مثال اگر شما درنتیجه تست شخصیت شناسی نئو خود به صفتی به نام توافق‌پذیری برخورد کردید و در آن نمره بالایی داشتید بدین معناست که شما در محیط کار کمترین تعارض بین فردی را تجربه خواهید کرد. همچنین حمایت عاطفی بیشتری از سوی سایر همکاران دریافت می‌کنید.

یا به‌عنوان مثالی دیگر می‌توان گفت افراد با ویژگی باوجدان بودن با نمره بالا قادر به انجام کار بیشتر در حداقل زمان ممکن هستند. پس تحت هیچ شرایطی نقش ویژگی‌های شخصیتی را در مسیر موفقیت خود دست‌کم نگیرید و برای شناخت هر چه‌بهتر خود همین حالا اقدام کنید.

مطلب مرتبط: تحلیلی بر تناسب شغل و شخصیت

از امکانات و منابع سازمان تا می‌توانید استفاده کنید:

اگر در محیط کاری شما کلاس‌های آموزشی یا دوره‌های کارآموزی برگزار می‌شود هرگز آن‌ها را از دست ندهید. یا اگر این امکان برای شما فراهم است با شرکت‌های دیگر تعامل کنید از این فرصت در جهت پیشرفت شغلی نهایت استفاده را ببرید. در چنین شرایطی نه‌تنها اعتمادبه‌نفس و مهارت خود را توسعه می‌دهید. بلکه قابلیت‌ها و توانمندی خود را به سایر مدیران نشان می‌دهید.

خود را به عنصری تأثیرگذار و ضروری تبدیل کنید:

شما با حس مسئولیت‌پذیری بیشتر، تعهد، سازگاری بالاتر و پشتکار خود به مدیران سازمان ثابت می‌کنید که تمایز ویژه‌ای با همکاران خوددارید. مطمئن باشید با این ترفند امنیت شغلی خود را تضمین کرده‌اید.

خودتان را فردی چندبعدی معرفی کنید:

برای پیشرفت شغلی هرگز خودتان را با مسئولیت‌های فعلی محدود نکنید. جسارت به خرج دهید و خود را با انجام مسئولیت‌های بیشتر به چالش بکشید. اگر فکر می‌کنید توانایی و روحیه این کار را دارید خودتان پیش‌قدم شوید. وقت آن رسیده که تقاضا مسئولیت‌های بیشتر را با مدیر سازمان در میان بگذارید. در این بخش هم می‌توانید روی نتایج و تفسیر تست شخصیت شناسی نئو حساب بازکنید. مواظب باشید جو گیر نشوید و با آگاهی و شناخت مناسبی که از ویژگی‌های خوددارید دست به چنین کاری بزنید.

از ایجاد توازن میان کار و خانواده غافل نشوید:

سالیانه پژوهش‌های متعددی در سراسر دنیا در رابطه با عوامل مؤثر بر پیشرفت و رضایت شغلی انجام می‌گیرند. عواملی مثل آسایش در زندگی شخصی، شرایط مطلوب کار، احساس مؤثر بودن و موفقیت در کار و رضایت زناشویی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در این حوزه محسوب می‌شوند. بنابراین از نقش حائز اهمیت خانواده و محیط زندگی بر موفقیت شغلی نمی‌توان به‌راحتی چشم‌پوشی کرد.

در انتخاب سازمان و رئیس خود هوشمندانه عمل کنید:

سازمان‌های حرفه‌ای و موفق همواره برای پیشرفت شغلی کارکنان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر افراد خبره را انتخاب کنید مسیر پیشرفت برای شما تسهیل خواهد شد. بهترین کارفرمایان کسانی هستند که افراد را متناسب با توانمندی و تیپ شخصیتی منحصربه‌فردی که دارند در بخش‌های مختلف سازمان به کار می‌گیرند. برای تلاش و اهداف آن‌ها ارزش زیادی قائل هستند. به کارکنان در شناسایی نقاط قوت و ضعف خود کمک کرده و اساسا مدافع موفقیت شما هستند.

مطلب مرتبط: مدیر خوب کیست؟

اما برویم سراغ بخش ویژه‌ای که برای خانم‌ها آماده کرده‌ایم.

رازهای موفقیت برترین زنان کارآفرین دنیا

پیشرفت شغلی

همان‌طور که می‌دانید مسیر پیشرفت و موفقیت در ایران داستان‌های خودش را دارد علی‌الخصوص برای خانم‌ها. به همین سبب تصمیم گرفتیم تا برخی از ترفندها و رازهای موفقیت و پیشرفت شغلی زنان کارآفرین و تأثیرگذار دنیا را برای شما جمع‌آوری کنیم. تا برای رشد فردی و تغییر نگرش خود از آن‌ها بهره جویید.

  • پرسشگری و تعامل با مشتریان شما را با کسب‌وکارهای مختلف و نیازهای موجود آشنا می‌سازد. با بهره‌گیری از این اطلاعات می‌توانید برای ایجاد تغییرات یا ارائه راه‌حلی نو به بازار اقدام کنید.
  • از صرف زمان برای خود نهراسید. حداقل روزی یک ساعت پیاده‌روی کنید. این کار نه‌تنها ذهن شما را آزاد می‌کند بلکه به حفظ نیرو و افزایش تمرکز و نوآوری کمک می نماید.
  • از قضاوت‌های دیگران شکایت نکنید و تحت تأثیر انرژی منفی آن‌ها قرار نگیرید. شما می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان نیرویی پیش برنده و قدرتمند بهره گیرید.
  • دست از کمال‌گرایی افراطی بردارید. اختصاص بخشی از روز به سپاس‌گزاری کمک می‌کند که از داشته‌ها و موهبت‌های فعلی خود لذت ببرید. کمال‌گرایی شما را از دیدن و درک هر آنچه در مسیر زیستن وجود دارد دور می‌سازد. و تجربه لذت‌های کوچک را از دست می‌دهید.

همچنین می‌توان به نکاتی از این قبیل اشاره کرد:

  • باید از هر کاری که انجام می‌دهید، کاری که در آن مهارت دارید و مردم به آن نیاز دارند. و کاری که به خاطرش دستمزد می‌گیرید، لذت ببرید. این نوع لذت ماندگار است.
  • برقراری ارتباط با افراد پیش از اینکه همکار یا مدیر شما باشند، به‌شدت سودمند است. چراکه با این کار همیشه آدم‌های باهوش، باانگیزه و هدفمند را گرد خود خواهید داشت.
  • همواره روی تحقیق درباره‌ی مشتریان سرمایه‌گذاری کنید. سعی کنید نماینده‌ای از مشتریان در هیئت‌مدیره یا جمع همکاران خود داشته باشید.

در پایان یادتان نرود که مسئولیت پیشرفت شغلی تنها بر عهده خودتان است. هیچ‌کس تصادفی به موفقیت نمی‌رسد. پیشرفت شغلی لزوما به معنای شبانه‌روزی کار کردن نیست. بلکه تعیین اهدافی مشخص و قابل‌دسترس و برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف، پیشرفت شغلی را برای شما تسریع می‌کند.

پیشنهاد: ۱۴ راهکار طلایی برای گرفتن ترفیع شغلی در کمترین زمان ممکن

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.