حقوق و دستمزد و عوامل موثر بر آن کدامند؟ چگونه درباره این مورد مذاکره کنیم؟

حقوق و مزایا

در زمان استخدام چقدر به میزان حقوق خود توجه می‌کنید؟ آیا به افزایش میزان حقوق پیشنهادی در فرم‌های استخدامی فکر کرده‌اید؟ آیا در زمان استخدام در مورد چگونگی تعیین حقوق و دستمزد گفت‌وگویی داشته‌اید؟ آیا اصلا می‌دانید چگونه در مورد حقوق و مزایا مذاکره کنید؟

حقوق و دستمزد یکی از مهم‌ترین موارد قابل‌بحث در زمان استخدام است که با توجه ‌به فاکتورهای مشخصی، تعیین می‌شوند. همه‌ی افراد باید با توجه ‌به مهارت، تجربه و توانایی‌های خود که ارزش کار آن‌ها را می‌سازند، حقوق دریافت کنند. اما آیا تمامی کارفرماها محاسبه‌ی حقوق را به‌درستی انجام می‌دهند؟ آیا همه‌ی افراد حقوق عادلانه و منصفانه دریافت می‌کنند؟

مذاکره درباره‌ی حقوق و رسیدن به حقوق منصفانه دغدغه‌ی بسیاری از کسانی است که به کار و فعالیت مشغول‌اند. از کسانی که به‌تازگی وارد یک محیط کاری می‌شوند تا کسانی که سال‌هاست در یک شرکت مشغول به فعالیت هستند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی  هستید که نمی‌توانید در رابطه ‌با حقوق و دستمزد خود مذاکره کنید، نگران نباشید. با ما همراه شوید تا شما را با پیچ‌وخم‌های مذاکره در رابطه با این موضوع مهم آشنا کنیم.

چرا مذاکره درباره‌ی حقوق و دستمزد مهم است؟

بد نیست بدانید، تنها ۳۷% از افراد شاغل بر سر حقوق خود مذاکره می‌کنند. بیشتر این افراد، ترس را عامل اصلی عدم انجام مذاکره بر سر حقوق و دستمزد می‌دانند. درست است که این نوع از مذاکرات می‌توانند استرس‌زا، چالش‌برانگیز و ترسناک باشند، اما ترسناک‌تر آن است که اصلا این کار را انجام ندهید.

بگذارید با یک مثال ساده ادامه دهیم. تصور کنید شما باید برای مصاحبه‌ی استخدامی با مدیر یک شرکت ملاقات کنید. شما از قبل حقوق ۴ میلیون را در نظر گرفته‌اید. اما در پایان این مصاحبه حقوق ۳ میلیون را پذیرفته‌اید. شاید شما حتی متوجه نشوید چطور به دریافت حقوق ۳ میلیون راضی شده‌اید، اما درهرصورت آن را پذیرفتید. می‌خواهید بدانید اشکال کار از کجاست و چطور راضی شده‌اید؟

مدیران تعیین حقوق را یک مذاکره می‌بینند که باید در آن برنده شوند. این برنده شدن به معنای پرداخت حقوق کمتر و حفاظت از منافع سازمان است. اما شما تعیین حقوق را یک گفت‌وگوی ساده می‌بینید که نیاز به هیچ مهارتی ندارد. این نوع از عملکرد، نتیجه‌ای جز قبول کردن حقوقی کمتر از تصورات شما را نخواهد داشت.

چه عواملی بر محاسبه‌ی حقوق و دستمزد مؤثرند؟

  • شرایط حاکم بر بازار

در شرایط اقتصادی مساعد و بازار خوب، شرکت‌ها تلاش می‌کنند حقوق‌ و مزایا را بالا ببرند و بالطبع شرایط اقتصادی نامساعد بر روی میزان حقوق و دستمزد تأثیر منفی نیز خواهد داشت. اما این نکته را باید به یاد داشته باشید که شرکت‌ها در وضعیت اقتصادی مناسب در محاسبه‌ی حقوق و دستمزد محتاطانه عمل می‌کنند. در این شرایط شما باید مزایای بیشتری برای خود کسب کنید یا پیشرفت شغلی را در برنامه‌ی کاریتان قرار دهید.

  • تقاضای بازار

حتما شما نیز در هنگام انتخاب رشته‌ی دانشگاهی شنیده‌اید که فلان رشته را بخوانید چون بازار کار خوبی دارد. بازار کار خوب به معنای نیاز بیشتر بازار به آن شغل و نبود متقاضی است. بنابراین، عرضه و تقاضا نیز ازجمله فاکتورهای مهم محاسبه‌ی حقوق و دستمزد هستند. هر چه متقاضی برای مهارتی بیشتر باشد، کارفرما حقوق کمتری پیشنهاد می‌دهد و در صورت عدم رضایت از گزینه‌های دیگر استفاده می‌کند.

  • توانایی استفاده از هنر مذاکره

مهم‌ترین عامل در تعیین میزان حقوق، توانایی و تبحر شما در مذاکره است. نحوه‌ی محاسبه‌ی حقوق و دستمزد با نگرش شما ارتباط مستقیمی دارد. این هنر شماستگفتگو حقوق و دستمزد که ارزش کار خود را برای کارفرما روشن کرده و محدوده‌ی حقوقی‌تان را بالا ببرید. اولین قدم برای شروع مذاکره، بهره‌گیری از دانش و مهارت مربوط به آن است. با این تفاصیل، آیا شما می‌توانید از هنر مذاکره برای تعیین حقوق و دستمزد پیشنهادی خود استفاده کنید؟ آیا از میزان توانایی و مهارت خود در امر مذاکره اطلاع دارید؟

اگر می‌خواهید ارزش کارتان را به کارفرما نشان داده و به‌عنوان مهره‌ای ارزشمند در سازمان معرفی شوید، بهتر است برای شروع با انواع و اقسام سبک‌های مذاکره و از همه مهم‌تر سبک مذاکره‌ی خود آشنا شوید.

شناخت سبک‌های مذاکره‌ای به شما کمک می‌کند، نوع و سبک مذاکره‌ی طرف مقابل را تشخیص داده و در این صورت می‌توانید بدون اینکه تحت تأثیر ترفندهای آن‌ها قرار بگیرید واکنش مناسبی نسبت به آن موقعیت نشان دهید. مذاکره همانند یک مسابقه است که افراد برای پیروزی در آن تکنیک‌های بسیاری به کار می‌برند. شما نیز برای پیروزی در این مسابقه باید سبک‌ها و تکنیک‌های مذاکره را شناخته تا دست‌خالی به میدان نروید. حال برای اینکه بتوانید قدم اول را مطمئن بردارید از چه ابزاری باید استفاده کرد؟ پیشنهاد ما به شما تست مذاکره‌ی پیره است.

چگونه حقوق و دستمزد مناسب دریافت کنید؟

کم نیستند افرادی که مذاکره‌ی حقوق را یکی از دشوارترین و پرتنش‌ترین انواع مذاکره‌ها می‌دانند. چراکه افراد هنگام صحبت و امتیازخواهی در مورد خودشان، لحظات پرتنشی را تجربه خواهند کرد. اما به‌هرحال برای کسب موفقیت در مذاکره‌ی حقوق و دستمزد باید تعارف را کنار بگذارید و شروع به صحبت کنید. در این بخش به معرفی چند عامل برای داشتن مذاکره‌ی موفق در حوزه‌ی حقوق و دستمزد می‌پردازیم تا یاری‌دهنده‌ی شما در این راه باشند.

  • تکلیفتان را با خودتان روشن کنید

شما باید بدانید کدام قسمت از حقوق یا مزایا برایتان مهم است. اگر حقوق اولیه‌ی بالا را ترجیح می‌دهید باید صراحتا آن را عنوان کنید. اما اگر در کنار حقوق و دستمزد، مزایای شغلی برایتان اهمیت بالایی دارد، باید درباره‌ی این موارد نیز گفت‌وگو کنید. گاهی پاداش‌های غیرمالی همانند ارتقاء شغلی، تعداد مرخصی، دورکاری و… برای شما مهم‌تر از میزان حقوق است. در این موارد می‌توانید با انعطاف در مبلغ پیشنهادی حقوق، به این موارد دست‌یابید. البته باید اطلاعات کافی در مورد پاداش‌های غیرمالی داشته تا بتوانید تصمیم درستی در مورد میزان درآمدتان اتخاذ کنید.

  • زمان مناسبی را انتخاب کنید

شاید این مورد خیلی ساده به نظر بیاید اما تأثیر زیادی در برآورده شدن انتظارات مالی و غیرمالی شما خواهد داشت. زمان مصاحبه برای استخدام بهترین زمان برای بیان انتظارات شما است. البته کارمندان یک شرکت نیز می‌توانند در حین انجام کار و نشان دادن شایستگی‌هایشان افزایش حقوق را مطرح کنند.

  • ارزش خود را بدانید

برای انجام مذاکرات کاری بهتر است دست پر بروید. قبل از شروع مذاکره حتما به‌ اندازه‌ی کافی تحقیق کنید تا ارزش کارتان را به‌خوبی متوجه شوید. مثلا بدانید کارفرمایان دیگر برای این کار چقدر دستمزد می‌دهند و مزایای شغلی خاصی در نظر می‌گیرند یا خیر؟

  • در مورد حقوق و مزایا گفت‌وگو کنید

بعد از دانستن ارزش کار، باید برای مذاکره با کارفرما آماده شوید. با داشتن مهارت‌های موردنیاز سازمان، به‌راحتی می‌توانید بسته‌ی درخواستی حقوق و مزایای خود را مطرح کرده و با ارائه‌ی دلایل قانع‌کننده آن را محقق کنید. شما باید صراحتا عدد موردنظرتان را بیان کرده و تحمل شنیدن جواب نه را نیز داشته باشید. اما نکته‌ی مهم داشتن شجاعت برای انجام این گفت‌وگو است، نه شانه خالی کردن و طفره رفتن.

  • واقع‌بین باشید

باید مراقب باشید حقوق درخواستی شما خارج از محدوده‌ی معمول بازار نباشد. این کار نتیجه‌ای جز به بن‌بست خوردن مذاکره نداشته و حتی ممکن است شغل موردنظرتان را نیز از دست بدهید. برای تعیین حقوق درخواستی خود واقع‌بین بوده و همه‌چیز را در مسائل مالی خلاصه نکنید.

و در آخر اینکه

درست است که تنها مسائل مالی در انتخاب شغل مطرح نیست اما بخش مهمی از آن را شامل شده و در رضایت شغلی افراد نیز تأثیر چشم‌گیری دارد. بنابراین برای دریافت حقوق و دستمزد پیشنهادی‌تان و رضایت شغلی باید بتوانید برای آن مذاکره کرده و تسلیم خواسته‌ی دیگر افراد نشوید.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.