شغل مناسب دانشجویان چیست؟ چرا باید در دوران دانشجویی کار کنیم؟

شغل مناسب دانشجویان

بسیاری از دانش‌آموزان تصور می‌کنند ورود به دانشگاه نهایت آرزوی آن‌ها است و پس از فارغ‌التحصیلی بدون هیچ دردسری در شغل ایده آل خود استخدام خواهند شد. اما بدون تعارف همه‌ی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌وضوح می‌دانند که دانشگاه هیچ مهارتی برای ورود به بازار کار به آن‌ها آموزش نمی‌دهد. در چنین شرایطی است که سؤالات متعددی ذهن افراد را درگیر می‌کند. مثلا اینکه پس برای چه باید به دانشگاه برویم؟ برای ورود به بازار کار چه باید کرد؟ اگر دانشجو شدیم، شغل مناسب دانشجویان چیست؟ برای انتخاب شغل مناسب دانشجویان چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟ اصلا از چه طریقی می‌توان خود را برای ورود به بازار کار آماده کرد؟

به‌هرحال بی‌انصافی است اگر بگوییم رفتن به دانشگاه هیچ تأثیر و مزیتی ندارد. ازجمله مزایای دانشگاه رفتن می‌توان به برقراری ارتباطات گسترده بین افراد، فراگیری مهارت‌های گوناگون برای ورود به بازار کار، آموزش آکادمیک برخی موضوعات مرتبط با شغل آینده‌ی شما و… اشاره کرد. اما این موارد ممکن است به‌تنهایی نتوانند به شما برای یافتن شغل مناسب خود کمکی کنند. مشکل اصلی این است که افراد بدون توجه به توانایی‌های خود و حتی بدون شناخت دقیق از بازار کار، وارد رشته‌ی دانشگاهی می‌شوند. بدون اینکه بدانند چرا این رشته را انتخاب کرده‌اند؟ 

آیا باید در دوران دانشجویی کار کنیم یا نه؟

در بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ی جهان والدین از همان دوران نوجوانی، فرزندان خود را به انجام کارهای نیمه‌وقت تشویق می‌کنند. این کار باعث کسب استقلال و تجربه از دوران نوجوانی در افراد می‌شود. در این فرهنگ‌ها به‌راحتی می‌توان انواع شغل‌های مناسب دانشجویان را جستجو کرد. اما متأسفانه در کشور ما این فرهنگ وجود ندارد. والدین معتقدند تنها وظیفه‌ی فرزندانشان درس‌خواندن است. درنتیجه در سنین بالاتر جوانی بدون استقلال و بدون تجربه خواهند داشت که بیکار مانده است.

شغل مناسب دانشجویان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

شغل مناسب دانشجویاناساس استخدام شغلی تجربه و مهارت است. اگر شما تجربه و مهارت لازم را داشته باشید دیگر تحصیلات آکادمیک چندان اهمیتی نخواهد داشت. اما برای کسب تجربه باید چه‌کاری انجام داد؟ دانشجویان از طریق چه مشاغلی می‌توانند به کسب تجربه و ارتقا مهارت‌های فردی بپردازند؟

شاید بتوان گفت مهم‌ترین فاکتور شغل مناسب دانشجویان، پاره‌وقت بودن آن است. کارهای نیمه‌وقت با توجه ‌به‌صرف زمان کمتر، این اجازه را به دانشجویان می‌دهند تا در کنار تحصیل کار کنند و از درآمدی هرچند اندک برخوردار شوند. شاید پیش خودتان بگویید مگر یک شغل پاره‌وقت چقدر درآمد دارد؟ آیا این شغل آن‌قدر ارزش دارد که وقت و انرژی خود را صرف آن کنیم؟ باید بگوییم بله. انجام کارهای پاره‌وقت برای دانشجویان و حتی افرادی با شرایط مشابه ارزش و امتیازات بسیاری دارد.

افراد زیادی با توجه ‌به شرایطشان به انجام کارهای نیمه‌وقت روی می‌آورند که تأثیر شگرفی بر وضعیت فعلی و آینده‌ی شغلی آن‌ها خواهد داشت. از طرفی، برای برخی از افراد انجام کارهای پاره‌وقت اصلا به‌صرفه نیست.

پیشنهاد می‌کنیم برای شفاف‌تر شدن این موضوع که چه شغلی مناسب شماست؟ قدری زمان بگذارید و اطلاعات خود را برای انجام یک انتخاب و تصمیم‌گیری سرنوشت‌ساز افزایش دهید و مقاله‌ی «شغل مناسب من چیست؟» را با دقت مطالعه کنید. 

داشتن شغل مناسب دانشجویی شما را صاحب چه مزیت‌هایی می‌کند؟

  • کسب درآمد

شغل مناسب دانشجویانکسب درآمد هرچند اندک در زمان تحصیل، باعث کسب استقلال مالی شما به‌عنوان فردی بالغ در جامعه می‌شود و همچنین در مواقع ضروری به‌عنوان پشتوانه‌ی مالی برای شما عمل خواهد کرد.

از طرف دیگر، یافتن شغلی مناسب در زمان دانشجویی و کسب درآمد، نگاه شما را به مسائل مالی عوض خواهد کرد. زمانی که خود شما درآمد داشته باشید، برای پول ارزش بیشتری قائل شده و برای خرج کردن آن وسواس به خرج می‌دهید. عوض شدن نگاه شما به پول و مدیریت مالی، نقش پررنگی در موفقیت‌های آتی شما خواهد داشت.

  • باتجربه‌تر می‌شوید

شغل مناسب دانشجویانشرط پیشرفت و بقاء در محیط‌های شغلی، تجربه‌ی بیشتر است. تجربه‌ی بیشتر به عملکرد بهتر در مواجهه با مشکلات مختلف کمک می‌کند. زمان دانشجویی، بهترین زمان برای کسب تجربه است. اولا در این مقطع سنی فرد دانشجو، تعهد مالی ندارد و بیشتر خرج تحصیل آن بر عهده‌ی والدین است. دوما، در سنین جوانی توانایی ریسک‌پذیری بیشتری نسبت به سنین بالاتر وجود دارد. پس دانشجویان به‌راحتی می‌توانند به کسب تجربه در حوزه‌های گوناگون بپردازند. سوما، حضور در جامعه و یافتن شغل مناسب دانشجویان، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس آنان می‌شود. فارغ از اینکه شغل را به دست می‌آورند یا خیر، تجربه‌ی صحبت و ارتباط با افراد به شناخت نقاط قوت و ضعف آنان کمک می‌کند.

  • رزومه‌ی کاریتان پروپیمان تر می‌شود

شغل مناسب دانشجویانرزومه‌ی کاری، شرح‌حال توانایی‌ها و تجربیات کاری شماست. اگر قصد دارید بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی وارد فضای کار حرفه‌ای شوید، قطعا به یک رزومه‌ی پربار و قابل‌قبول نیاز دارید. یافتن شغلی مناسب در دوران دانشجویی و گذراندن دوره‌ی کارآموزی در این مشاغل به شما کمک می‌کنند تا رزومه‌ای قابل‌قبول برای استخدام داشته باشید. حتی شما می‌توانید از این طریق شانس استخدام خود را  افزایش دهید.

  • شغل مناسب دانشجویان، شغلی است که تضمین‌کننده‌ی تقویت مهارت‌های ارتباطی شما باشد

شاید بهترین دستاورد ورود به دانشگاه، تقویت مهارت‌های ارتباطی باشد. در دانشگاه با افراد مختلفی آشنا می‌شوید و این ارتباطات در آینده‌ی شغلی شما تأثیرگذار خواهند بود.

از طرف دیگر، برخورداری از مهارت‌های ارتباطی در موفقیت شغلی نیز بسیار تأثیرگذار هستند. تجربه‌ی محیط‌های شغلی مختلف مهارت‌های ارتباطی شما را بیش‌ازپیش بهبود می‌بخشد. دامنه‌ی این ارتباطات می‌تواند متناسب با رشته‌ی تحصیلی شما و یا کاملا متفاوت باشد. در صورت تغییر شغل یا ورود به عرصه‌ی شغلی متفاوت، گستردگی دامنه‌ی ارتباطی‌تان نقش به سزایی در آینده‌ی شغلی شما خواهد داشت.

  • شناخت بیشتر و بهتر خود

طبق آمار سه‌چهارم فارغ‌التحصیلان آمریکایی، در رشته‌ی دانشگاهی خود مشغول به کار نمی‌شوند. اما چرا؟ مشکل از کجاست؟ برای این سؤالات دو جواب وجود دارد.

  •  افرادی که پس از فارغ‌التحصیلی مدام شغل خود را تغییر می‌دهند، به‌احتمال‌زیاد شناخت درست و دقیقی از خود ندارند. همچنین توانایی‌های خود را نشناخته و در جهت آن حرکت نکرده‌اند. درنتیجه پس از اتمام تحصیلات به این نتیجه رسیده‌اند که این رشته و شغل متناسب با تیپ شخصیتی آن‌ها  نیست. خوشبختانه این مشکل راه‌حل دارد. همه‌ی افراد می‌توانند به‌راحتی و با صرف زمان اندک به خودشناسی برسند. تنها کافی است در این موردبررسی و تحقیق کنید و بهترین و تخصص‌ترین ابزارهای خودشناسی را بیابید.

تست رغبت شغلی هالند: روشی قابل‌اطمینان برای یافتن شغل مناسب دانشجویان

 یکی از آسان‌ترین و بهترین روش‌ها برای شناخت بهتر و عمیق‌تر خود، شناخت تیپ‌ شخصیتی‌تان است. بهترین ابزاری که به این منظور می‌توان معرفی کرد تست رغبت شغلی هالند است که نه‌تنها به‌طور دقیق با ویژگی‌های شخصیتی‌تان آشنا می‌شوید. بلکه متوجه خواهید شد در چه مشاغلی می‌توانید به موفقیت برسید. 

  • دومین مورد، تغییر علایق افراد در طول زمان است. ترجیحات و علایق افراد در زمان ۱۸ سالگی و ۲۲ سالگی یکسان نخواهد بود. شاید با ورود به رشته‌ای و آشنایی با شغل‌های مرتبط با آن متوجه شوید به این کار علاقه‌ای ندارید. به‌طور خلاصه، الزامی وجود ندارد که به‌پای علایق ۱۸ سالگی خود بمانید. می‌توانید وارد بازار کار تازه‌ای شوید و شغلی متفاوت از رشته‌ی تحصیلی خود انتخاب کنید.
تست رغبت شغلی هالند

تست رغبت شغلی هالند جز محبوب ترین تست های شخصیت شناسی است که به شما در انتخاب شغل و رشته تحصیلی کمک می‌کند. این تست شش دسته اصلی مشاغل و رغبت شما به آن دسته را مشخص می‌نماید. برای پاسخ به ۴۸ سوال این آزمون، تنها به ۵ تا ۷ دقیقه زمان احتیاج دارید. پس از انجام این تست شما می‌توانید به درک درستی از رغبت و علاقه شغلی و تحصیلی خود دست یابید. ورود به تست رغبت شغلی هالند>

آیا یافتن شغل مناسب دانشجویان می‌تواند معایبی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد؟

در کنار مزایای بسیاری که شاغل بودن در زمان تحصیل دارد، یافتن شغلی مناسب در دانشجویی می‌تواند با پیامدهای منفی همراه باشد. در ادامه به معرفی سه مورد از آنان می‌پردازیم.

  • کمبود وقت

یکی از معایب شاغل بودن در زمان تحصیل، کمبود وقت است. گاهی ممکن است برای انجام پروژه‌ای در دانشگاه بیشتر وقت بگذرانید یا کلاس فوق‌برنامه داشته باشید. در این موارد دیر به سرکار می‌رسید یا نمی‌توانید وظایف خود را در محیط کاری با تمام تمرکز انجام دهید. این کمبود وقت ممکن است در کیفیت تحصیل یا ایجاد استرس در فرد دخیل باشد.

  • فشار و استرس

کمبود وقت، کمبود خواب و کم شدن زمان تفریح می‌توانند باعث ایجاد استرس در افراد شوند. از طرفی مسئولیت‌های شغلی و گذراندن دروس دانشگاهی در کنار هم ممکن است باعث فرسودگی شغلی ‌شود.

  • افت تحصیلی

به‌هرحال لذت کسب درآمد و داشتن استقلال فردی ممکن است منجر به دور شدن از فضای تحصیلی ‌شود. به‌طوری‌که افراد ترجیح می‌دهند بیشتر در محیط‌های کاری باشند تا محیط تحصیلی. این رفتار نتیجه‌ای جز افت تحصیلی نخواهد داشت. اگر تمایل دارید تا در کنار تحصیل شغل مناسب دانشجویی داشته باشید، باید قادر باشید بین کار و تحصیل تعادل برقرار کنید.

و اما کلام آخر

کار کردن هم‌زمان با تحصیل تصمیمی مهم است که باید با در نظر گرفتن مزایا و معایب آن اتخاذ شود. در این مقاله مزایا و معایب این تصمیم را به‌طور مفصل موردبررسی قراردادیم. حالا این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که ریسک و لذت این انتخاب را قبول خواهید کرد یا همچنان قصد دارید تنها به ادامه‌ی تحصیل بپردازید.

دسته بندی : استخدامی و شغلی, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.