چند پتانسیلی بودن خوبه یا بد؟ مشکلات، موانع و مشاغل مناسب افراد چند پتانسیلی

شاید عبارت چند پتانسیلی را بارها و بارها شنیده باشید و شاید هم خود شما یک فرد چند پتانسیلی باشید. می‌خواهم تجربه یکی از دوستان چند پتانسیلی خود را برای شما تعریف کنم. دوستی که مدام شاخه‌های مختلف کاری را امتحان می‌کرد، با هدف اینکه مسیر اصلی شغلی خود را پیدا کند‌. جالب اینجاست باوجود اینکه مسیر اصلی شغل خودش را پیدا کرد، اما همچنان در زمینه‌های مختلف تجربیات متفاوت را امتحان می‌کرد و ادامه می‌داد.

تا اینکه به صورت اتفاقی کتاب همه چیز بودن نوشته امیلی واپینک را خواندم. این کتاب درمورد کسانی است که به‌صورت هم‌زمان فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند و مدام در حال کسب مهارت در حوزه‌های مختلف هستند. متوجه شدم که دوستِ من یک فرد چند پتانسیلی است. فردی که بی‌خیال یادگیری نیست و مدام مسیرش را تغییر می‌دهد. چراکه دلش می‌خواهد تمام استعدادها و توانمندی‌های درونش را شکوفا کند.‌ او همواره تجربه‌های جدید را دنبال می‌کند تا چیز تازه‌ای بیاموزد.

از همین ابتدا بهتر است که تکلیف برخی مسائل را روشن کنیم. به‌طورمثال این نکته حائز اهمیت است که چند پتانسیلی بودن را با بی‌مسئولیتی و بی‌تعهدی اشتباه نگیریم. چراکه افراد بی‌مسئولیت کارها را ناقص رها می‌کنند و به سراغ کار دیگری می‌روند یا بهتر است بگوییم اهمال کاری می‌کنند.

درحالی‌که افراد چندپتانسیلی این‌گونه عمل نمی‌کنند و همواره به‌دنبال امتحان کردن روش‌ها و فعالیت‌های گوناگون هستند. آن‌ها نمی‌خواهند و نمی‌توانند مهارت‌های خود را محدود به یک رشته کنند و همین امر منجربه این می‌شود که اطرافیان اغلب اوقات آن‌ها را به‌عنوان اشخاصی دمدمی مزاج و بی‌هدف بنامند. اما بیایید با واقعیت زندگی این افراد بیشتر و دقیق‌تر آشنا شویم:

افراد چند پتانسیلی چه ویژگی‌هایی دارند؟

افراد چند پتانسیلی در هر موقعیتی می‌توانند سلیقه و علاقه‌ی خود را تغییر دهند. احتمالا افراد چند پتانسیلی همان کسانی هستند که در کودکی و در بازه‌های زمانی مختلف، شغل‌های متعددی را در ذهنشان انتخاب می‌کردند. درواقع افراد چند پتانسیلی مصداق بارز این ضرب‌المثل هستند: تب عشق زود سرد می‌شود.

۱ـ یادگیری سریع

سرعت یادگیری در افراد چند پتانسیلی خیلی بالا است. بنابراین همیشه در حال یادگیری و کسب تجربه هستند. این افراد همیشه برای یادگیریِ حرفه‌ی جدید اشتیاق دارند. مفهوم شاگرد بودن را خوب درک می‌کنند و برای یادگیری غروری ندارند. چند پتانسیلی‌ها برای آموختن انگیزه‌ی بالایی دارند، بنابراین در اندک زمانی می‌توانند مطالب جدیدی یاد بگیرند. چند‌پتانسیلی‌ها این قابلیت را دارند که چند حوزه متفاوت را هم‌زمان تجربه کنند و همین تنوع در انجام فعالیت‌ها باعث شده که قدرت یادگیری بالایی داشته باشند.

افراد چند پتانسیلی هوش بالایی دارند و به سرعت هر آنچه را بخواهند یاد می‌گیرند. این افراد دوست دارند در هر زمینه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشند و متبحر بودن در یک حوزه را کافی نمی‌دانند.

۲ـ قدرت انعطاف‌پذیری بالا ویژگی بارز چند پتانسیلی‌هاست

افراد چند پتانسیلی به‌راحتی با تغییرات کنار می‌آیند. برای رسیدن به جایگاه مدنظرشان تغییرات را می‌پذیرند و درجهت رشد خود دست از تلاش بر نمی‌دارند. از تغییر شغل و محیط کار  نه‌تنها هراسی ندارند بلکه لذت هم می‌برند. افراد چند پتانسیلی اگر شغل فعلی خود را از دست بدهند خیلی آسان وارد شغل و حرفه‌ی دیگری می‌شوند.

۳ـ افکار بزرگی در سر دارند

افراد چند پتانسیلی کل‌نگر هستند و با این نگاه مشکلات را بررسی می‌کنند و فرصت‌های بالقوه را پیش‌بینی و تحلیل می‌نمایند. آن‌ها با استفاده از ایده‌هایی که دارند نظام متفاوتی را راه‌اندازی می‌کنند. افراد چند پتانسیلی درک بسیار عمیقی از مشکلات یک حوزه دارند، به‌طوری‌که به‌واسطه اطلاعات مختلفی که در رابطه با مسائل گوناگون دارند می‌توانند موضوعات متفاوت را هوشمندانه به یکدیگر ربط دهند.

۴ـ همواره خلاق و نوآور هستند

در زمان‌های قدیم افراد برای بقا ناچار بودند که مهارت‌های گوناگونی را بلد باشند. حتی خیلی از دانشمندان قدیم هم در حرفه‌های مختلفی متبحر بودند. ولی امروزه به افرادی که در یک حرفه تخصص بیشتری دارند، بیشتر از چند پتانسیلی‌ها بها داده می‌شود و جامعه  بیشتر پذیرای چنین افرادی است. با شناخت افراد چند پتانسیلی متوجه خواهید شد که ایفای نقش‌های خلاقانه به گسترده بودن دانش و تجربه بستگی دارد. این گروه از افراد به‌واسطه اینکه از شکست و خطر نمی‌هراسند همواره در پی یافتن فرصت کاری و رقابتی جدیدی هستند.

درواقع این ویژگی منحصربه‌فرد آن‌ها یعنی تحمل ابهام منجر به این می‌شود که آن‌ها به افرادی خلاق تبدیل شده و می‌توانند به طرز شگرفی ایده‌های گوناگون را به یکدیگر پیوند بزنند. خلق ایده‌های تازه و یافتن راهکارهای جدید می‌تواند برای حل مسائل گوناگون بسیار اثرگذار باشد. آن‌ها جزء بهترین گزینه‌ها برای حل مسئله و مدیریت بحران در هر کسب‌وکاری هستند. زیرا می‌توانند از دیدگاه‌های مختلفی به موضوع بنگرند.

مطلب مرتبط: چرا خلاقیت مهم‌ترین مهارت برای موفقیت کسب‌وکارهاست؟

۵ـ ارتباطات گسترده و مؤثر برقرار می‌کنند

افراد چند پتانسیلی به دلیل توانایی ارتباط برقرار کردن با طیف وسیعی از اشخاص ازجمله متخصصین توانایی گفت‌وگو کردن و مذاکره فوق‌العاده‌ای دارند. ضمن اینکه به دلیل اشتیاق همیشگی آن‌ها برای آموختن شنونده‌های فعال خوبی نیز هستند. این گروه از افراد به‌واسطه تجربه‌های متعددی که در حوزه‌های مختلف دارند با طیف وسیعی از افراد و متخصصان در ارتباطند. بنابراین همواره می‌توانند از این مزیت خود در راستای بهبود و تقویت عملکردشان بهره بگیرند.

مطلب مرتبط: ۱۸ مهارت ارتباطی مؤثر که شما را به موفقیت شغلی می‌رساند؟

۶ـ کنجکاو و جسور هستند

وجود روحیه‌ی ماجراجویی در الگوی رفتاری چند پتانسیلی‌ها باعث می‌شود که آن‌ها دست از تلاش کردن برندارد. آن‌ها ماجراجویان توقف ناپذیرند و مدام در حال یادگیری هستند. کسب تجربه‌های گوناگون به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که با انواع سبک‌های مختلف زندگی و کسب‌وکار آشنا شوند. بینشی که آن‌ها در این مسیر به دست می‌آورند می‌تواند مزیت رقابتی مهمی برایشان به شمار آید. آیا این جسارت و ماجراجویی در الگوی رفتاری شما هم خودنمایی می‌کند؟

الگوی رفتاری خودت را اینجا بشناس

ورود به تست رفتارشناسی دیسک DISC

۷ـ سازگاری و تطبیق‌پذیری بالا

شاید عجیب به‌نظر برسد اما خوب است که بدانید چند پتانسیلی‌ها می‌توانند به‌راحتی در هر نقش و موقعیتی که قرار می‌گیرند با آن سازگار شوند. آن‌ها به کمک استعدادها و مهارت‌های گوناگونی که در چنته دارند می‌توانند متناسب با نیاز و خواسته کارفرما بخشی از آن‌ها را به‌کار بگیرند. همین قابلیت استفاده از توانمندی‌های متعدد و تغییر فعالیت از حوزه‌ای به حوزه‌ای دیگر آن‌ها را به سرمایه‌های مهمی برای هر کسب‌وکاری تبدیل می‌کند.

۸ـ استقلال طلب هستند

ثابت ماندن و درجا زدن برای یک فرد چند پتانسیلی زجرآور است. آن‌ها دوست دارند همواره آزاد و در حال حرکت باشند و از اینکه تحت کنترل دیگران وادار به محدود کردن خود شوند بیزارند.

افراد چند پتانسیلی با چه مشکلات و موانعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟

شاید بتوان گفت رایج‌ترین سد راه زندگی افراد چند پتانسیلی همین باورهای کلیشه‌ای غالب بر جامعه باشند. اینکه آن‌ها هر روز و هر شب باید با انواع مختلفی از مخالفت‌ها مواجه شوند که بالاخره قصد داری چه کاره شوی؟ چرا یک رشته را انتخاب نمی‌کنی و همان را ادامه نمی‌دهی؟ چرا عمر و انرژی خودت را هدر می‌دهی؟ تا کی قراره تمام درآمدت را صرف آموزش و کلاس‌های متعدد کنی؟

درسته که افراد چند پتانسیلی توانایی انجام کارهای متعددی را دارند، اما بیشتر از افراد معمولی در معرض بیماری و فرسودگی هستند. تصور افراد چند پتانسیلی این است که ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارند و با بالفعل شدن این ظرفیت‌ها می‌توانند به امور مختلف جهت دهند و اگر نتوانند از حرفه‌ای که دارند، لذت ببرند ناراحت و سرخورده می‌شوند. آن‌ها به دلیل اینکه می‌توانند در چند زمینه متفاوت عملکرد قابل قبولی داشته باشند همواره در زمان تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شوند که بالاخره کدام رشته و شغل برای آن‌ها مناسب‌ترین است؟

ازطرفی چون زمان و انرژی محدود هست، نمی‌توان توقع داشت که در تمام شاخه‌ها عملکرد فوق‌العاده ای داشت. بنابراین بهترین گزینه این است که برای خودشناسی وقت کافی درنظر بگیرند. اگر بتوانید با تکیه بر شناخت دقیقی که نسبت به خود به دست می‌آورید تمام این توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را به شکلی درست جهت‌دهی کنید می‌توانید خود را به فردی اثرگذار در هر کسب‌وکاری تبدیل نمایید.

بنابراین برای اینکه بالاخره خودتان هم تکلیفتان با خودتان روشن شود و این برچسب از این شاخه به آن شاخه پریدن را از روی خود بردارید ببینید گرایش و تمایل شخصیتی شما بیشتر به سمت چه مشاغل و رشته‌هایی است؟

ورود به تست رغبت شغلی هالند Holland

مشاغل مناسب افراد چند پتانسیلی

از آنجایی که افراد چند پتانسیلی در حرفه‌های مختلفی می‌توانند فعالیت مطلوبی داشته باشند و هر زمان که از آن‌ها بپرسید شغل مورد علاقه شما چیست؟ لیستی از انواع و اقسام مشاغل از خلبانی و پزشکی گرفته تا بازیگری و کارآفرینی را برای شما ردیف می‌کنند. بنابراین بهتر است که شغل‌هایی را انتخاب کنند که بتوانند از بهترین توانمندی‌ها و مهارت‌های خود به‌طورهم‌زمان بهره بگیرند. ضمن اینکه بیشترین تناسب را با روحیه و شخصیت آن‌ها داشته باشد.

برای مثال یک تهیه کننده‌ی رادیو می‌تواند یک چند پتانسیلی موفق باشد. زیرا هم‌زمان می‌تواند چندین مهارت را باهم ترکیب کند. در کنار اینکه می‌تواند تهیه کننده‌ی برنامه باشد، می‌تواند ازعهده‌ی نویسندگی و گویندگی نیز به‌خوبی برآید.

پیشنهاد: چگونه در شغل خود موفق شویم؟

سخن آخر

باتوجه به مطالبی که در این مقاله گفتیم بهتر است چند پتانسیلی‌ها را افرادی سطحی‌نگر و بی‌هدف نبینیم. چراکه افراد چند پتانسیلی روی یک مهارت عمیق می‌شوند و بعد سراغ آموختن مهارت‌های دیگر می‌روند. افراد چند پتانسیلی  می‌توانند شاهد موفقیت‌های چشمگیری در زندگی خود باشند. اما به‌شرط اینکه با شناخت دقیق‌تر و عمیق‌تر خود زمان و انرژیشان را صرف متخصص شدن در حرفه و رشته‌هایی نمایند که توانمندی و علاقه بیشتری در آن دارند. درواقع این حجم از استعداد و توانمندی باید به‌گونه‌ای هوشمندانه جهت‌دهی شود. اگر دیگران نیز ارزش چند پتانسیلی را درک کنند و این ویژگی را مثبت ببینند متوجه خواهند شد که این افراد فوق‌العاده و کم‌نظیر هستند.

دسته بندی : توسعه فردی و یادگیری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.