بایدها و نبایدهای محیط کاری

بایدها و نبایدهای محیط کاری

بایدها و نبایدهای محیط کاری یکسری قوانین در سازمان هستند که همه جا یکسان نیستند اما نکته اینجاست برخی از این بایدها و نبایدها در همه سازمان ها مشترک هستند. احتمالا شما بارها به چندین مصاحبه شغلی رفته اید و متوجه یکسری ویژگی های مشترک در بین سازمان ها شده اید.

بعنوان مثال نحوه برخورد در محیط کار و رفتار کارکنان، یکی از پارامترهای مهم در استخدام به شمار میروند.

از این رو کارفرمایان برای استخدام کارکنان جدید خود علاوه بر مهارت ها و توانایی های فردی، به تعهدات کاری و شخصیت افراد نیز توجه می کنند. در نتیجه اگر شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید یک متقاضی کارید، باید سعی کنید در جلسه مصاحبه خود به کارفرما حس خوبی بدهید و او را تحت تاثیر قرار دهید. همچنین به یاد داشته باشید برای اینکه همکارانتان بعدها از شما حس خوبی بگیرند باید بتوانید این حس خوب را در سطح سازمانی که هستید منتقل کنید.

در مجموع در محیط های کاری، برخی رفتارهای ما هستند که موجب بالا بردن جایگاه ما می شوند و شخصیت شغلی ما را حرفه تری و متخصص تر نشان می دهند و باعث می شوند قابل اعتمادتر به نظر برسیم.

اما بایدها و نبایدهای محیط کاری چیست و ما باید چه رفتاری از خود نشان دهیم؟

وقت شناس باشید:

اگر اولین روز کاریتان است حتما ۱۵ دقیقه زودتر از زمانی که برایتان تعیین می کنند در محل کارتان حاضر باشید. البته این فقط مختص اولین روز کاری نیست و شما باید تا آخرین روزی که در هر سازمانی مشغول به کار هستید، وقت شناس باشید. وقت شناسی یکی از مهم ترین بایدها و نبایدهای محیط کاری محسوب میشود.

بسیاری از کارکنان همیشه سعی می کنند بیشتر از زمان کاری در شرکت بمانند، آن ها تصور می کنند با این کار مدیرشان را خرسند می کنند، اما باید بگویم با تکرار اینکار، ممکن است مدیرعامل شما تصور کند شما نمی توانید زمان خود را در طول روز مدیریت کنید.

پس در طول ساعت کاری خود سعی کنید، وقت شناس باشید به موقع بروید و برای انجام وظایف خود زمانتان را مدیریت کنید تا در زمان مقرر هم سازمان را ترک کنید. ممکن است، استثنا هم وجود داشته باشد و بعضی روزها به زمان بیشتری نیاز داشته باشید اما دقت کنید که “بعضی روزها، نه همیشه”.

وقت شناسی از بایدها و نبایدهای محیط کاری

بی هیچ خجالتی سوال بپرسید:

در محیط کاری خود هرگز از سوال پرسیدن خجالت نکشید. برخی از کارمندان به شدت در محل کارشان خجالتی هستند که این اصلا خوب نیست. به راحتی ابهامات و سوالاتتان را از همکاران و حتی کارفرما خود بپرسید.

مخصوصا در روزهای اول کاری خود سوال بپرسید تا وظایفتان را برای همیشه به درستی انجام دهید.

تعاملات بین فردی:

فرقی نمی کند شما با مدیرتان صحبت می کنید یا همکارتان و یا مشتری خود. همیشه باید با آنها در هر جایگاهی با احترام رفتار کنید، چرا که احترام برای شما احترام به دنبال خواهد داشت.

در تعاملاتتان، مودب و قابل اعتماد باشید، با همدلی با دیگران برخورد کنید. همیشه بخاطر داشته باشید کسی وظیفه ندارد فقط شنونده حرف های شما باشد، باید یاد بگیرید هم شنونده و هم سخنور خوبی باشید.

در تعاملات بین فردی در محیط کار باید برای همه حریم خصوصی خود را حفظ کنید. فرقی نمی کند مقابلتان مدیرتان باشد یا همکارتان. تلاش کنید با همه ارتباطی موثر داشته باشید.

در این زمینه می توانید مقاله مهارت ارتباطی موثر در محیط کاری را مطالعه کنید.

کنترل هیجانات در محیط کاری:

بسیاری از کارمندان، از دیدن اتفاقی مدیرعاملشان در محیط سازمان به شدت ترس دارند. به گونه ای که اگر او را ببینند، استرس می گیرند و نمی توانند اضطراب خود را پنهان کنند.

فکر کنید یک روزی در سازمان سوار آسانسور می شوید و از قضا مدیرعاملتان هم در آنجا است آیا بهتر نیست به جای گم کردن دست و پایتان، سلام کنید و مودبانه برایشان روز خوبی را آرزو کنید؟

همیشه باید خود را برای اتفاقات غیرمنتظره در سازمان آماده کنید تا بتوانید واکنش به جا و مناسبی از خود نشان دهید.

کسب مهارت های جدید:

همیشه برای موفق شدن، باید همواره به دنبال آموختن مهارت های جدید باشید، این یکی از بارزترین ویژگی افراد موفق است. شاید امروز در سازمان مهارت جانبی که یاد میگیرید به دردتان نخورد اما شاید بعدها برای ترفیع شغلی و رشد بتوانید از آن استفاده کنید. در واقع با تقویت توانایی هایمان، سازمان برروی ما بیشتر حساب می کند.

کسب مهارت جدید جز بایدها و نبایدهای محیط کاری

پذیرش اشتباه:

اگر به یک فرد موفق بگویید اینکار را اشتباه انجام داده ای قطعا می پذیرد و جبهه نخواهد گرفت. افراد موفق اگر اشتباهی مرتکب بشوند، اعتراف می کنند و پای آن می ایستند. آنها تلاش می کنند تا اشتباهشان را تکرار نکنند. این یکی از بایدها و نبایدهای محیط کاری است که شما باید انتقادپذیر باشید.

صداقت داشته باشید:

یکی از بایدها و نبایدهای محیط کاری این است که همیشه صادق باشید. در همه شرایط راست بگویید حتی اگر باعث سنگین شدن کار و مسئولیت شما بشود. از شفافیت اقدامات خود هراس نداشته باشید. رقابت سالم با همکاران خود داشته باشید و از اشکال ناسالم آن دوری کنید.

قدرت نه گفتن داشته باشید:

همیشه به یاد داشته باشید متعهد بودن به مسئولیت از هر چیزی بیشتر اهمیت دارد. فراموش نکنید شما نمی توانید با یک دست چند هندوانه بردارید به همین دلیل به همه چیز در محیط سازمان نباید بله گفت.

الویت بندی داشته باشید و به خود جرئت دهید که گاهی نیاز است به یک سری مسائل نه بگویید. هر مسئولیتی را نپذیرید و تنها در صورتی مسئولیت جدید بپذیرید که وظایف قبلی خود را تمام و کمال انجام داده باشید.

دسته بندی : رهبری, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.