بدون سابقه‌ی کاری، کار پیدا کنید؟

بدون سابقه‌ی کاری، کار پیدا کنید؟

آیا فکر کردید چگونه می‌توانید بدون سابقه‌ی کاری، کار پیدا کنید؟ چگونه می‌توان نقطه‌ی شروع کار را پیدا کرد؟ این پرسش‌ همیشه برای افراد جویای کار و بسیاری از فارغ‌التحصیلان مطرح است پس شما تنها نیستید. درواقع پیدا کردن شغل با یک مدرک تحصیلی و بدون سابقه‌ی کار ممکن است کمی ناامیدکننده باشد، اما غیرممکن نیست و شما فقط باید دکمه‌ی شروع خود را پیدا کرده و با تمام قدرت سعی کنید آن را فشار دهید!

اینکه بیشتر کارفرمایان دوست دارند رزومه شما را ببینند، امری بدیهی است اما برخی ترجیح می‌دهند خود به‌طور مستقیم شما را بیازمایند تا بخواهند بر گواهی‌ها و اطلاعات درج شده بر کاغذ رزومه‌تان تکیه کنند گاهی نیز برای پی‌بردن به صلاحیتتان، از شما می‌خواهند که فرم درخواستی را پر کنید. در این مواقع رزومه شما، درواقع نوعی ابزار مکمل است برای نمایش نقاط قوت اصلی و صلاحیتتان.

اما شانس موفقیت شما فقط به مستندات رزومه‌تان وابسته نیست، بلکه توانایی شما از طریق یافتن کلمات مناسب و به نوعی متقاعد کردن کارفرما نیز از اهمیت بخصوصی برخوردار است. بنابراین برداشتن قدم‌های صحیح عامل مؤثری در موفقیت شما برای گرفتن شغل مورد نظرتان است.

روش‌های مختلفی برای استخدام شدن وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا بدون داشتن سابقه کار، شغل پیدا کنید اما باید به این نکته نیز توجه کرد که باید در جای درست به دنبال کار باشید . اما برای اینکه بدانید چگونه بدون سابقه‌ی کاری، کار پیدا کنید؟ با ادامه این مقاله همراه قطبینو باشید.

چگونه بدون سابقه کاری، کار پیدا کنید؟

از یک نقطه شروع کنید:

بدون سابقه‌ی کاری، کار پیدا کنید؟اگر می‌خواهید بدون سابقه‌ی کاری، کار پیدا کنید؟ برای کسب تجربه بالاخره باید از یک جایی شروع کنید. بنابراین می‌توانید در شرکت، سازمان یا حتی به عنوان کارآموز در یک کارگاه کوچک مشغول به کار شوید. راه دیگر این است که کارهای داوطلبانه انجام دهید.

این روزها شرکت‌های زیادی کارآموز استخدام می‌کنند. نکته منفی کارآموزی این است که ممکن است شما مجبور شوید برای حداقل سه ماه بدون حقوق یا با حقوقی اندک کار کنید؛ اما بعد از اتمام دوره کارآموزی معمولا به نیروی ثابت تبدیل خواهید شد.

 

شما از این طریق می‌توانید در راه استقلال قدم بر‌دارید و رزومه خود را بسازید. برای شروع می‌توانید بسته به شغل مورد علاقه‌تان در پروژه‌های مرتبط به صورت پاره وقت یا تمام وقت کار کنید.

اطلاعات و توانایی هایتان را بالا ببرید:

برای اینکه بدون سابقه‌ی کاری، کار پیدا کنید؟ این روزها داشتن مدرک دانشگاهی به‌تنهایی برای پیدا کردن شغلی مناسب کافی نیست، پس مهارت‌هایتان را افزایش دهید. در مورد بازار کار و شغل‌ مورد نظرتان اطلاعات کسب کنید، در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی شرکت کنید، اصطلاحات و واژه‌های کاری را مخصوصا در شغل مورد نظرتان فرا بگیرید این کار دانش شغلی شما را بالا می‌برد و نشان‌دهنده میزان علاقه شما به یادگیری است.

این موضوع نه‌تنها باعث ایجاد اعتماد به نفس در مورد شغلی که دوست دارید می‌شود، که به شما در جلسه هم کمک خواهد کرد. با انجام این کار به تدریج به یک متخصص تبدیل می‌شوید و دایره آشنایانتان نیز بیشتر می‌شود برای شروع می‌توانید بلاگ‌های تخصصی در مورد حرفه‌تان بخوانید و در مورد مهارت های تخصصی مورد نیاز برای هر شغل اطلاعات کسب کنید.

مهارت‌هایتان را شناسایی کنید:

بدون سابقه‌ی کاری، کار پیدا کنید؟بسیاری می‌پرسند چگونه بدون سابقه کاری، کار پیدا کنیم؟ باید بگوییم اگر سابقه ندارید مهم نیست، در عوض مهارت خود را افزایش دهید. فهرستی از مهارت‌های مورد نیاز برای شغلی که می‌خواهید به‌دست آورید، تهیه کنید. مهارت‌هایی مانند مهارت‌های کامپیوتری، فنی، ارتباطی، تحقیقاتی و مهارت‌های حلِ مشکل معمولا در بسیاری از مشاغل موردنیاز هستند.

کدام‌‌یک از این مهارت‌ها را در خودتان سراغ دارید؟ به مهارت‌هایتان اهمیت بدهید و از آن‌ها در مصاحبه‌تان استفاده کرده یا به آن‌ها اشاره کنید. فراموش نکنید ویژگی‌هایی مانند مسئولیت‌پذیری، رفتار دوستانه داشتن، حرفه‌ای رفتار کردن، و پیگیر بودن ازجمله مهارت‌هایی هستند که بر روند استخدام تأثیر می‌گذارند و باید آن‌ها را نشان دهید.

این مهارت‌ها قابل یاد دادن نیستند و درواقع جزء ویژگی‌های پرورش‌یافته‌ی خود فرد به‌شمار می‌روند؛ به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردارند.

برای شناسایی مهارت‌های شغلی خود می‌توانید از تست رغبت شغلی هالند استفاده کنید. این آزمون به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بیابید و بر روی آن‌ها متمرکز شوید و رشد کنید.

شبکه‌ی ارتباطی ایجاد کنید:

ایجاد یک شبکه‌ی ارتباطی شخصی و برقرار کردن ارتباط با متخصصان صنعت مورد نظر یک مسیر مطمئن برای یافتن یک شغل خوب در هر مرحله از زندگی است. از طریق رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و رویدادهای حرفه‌ای، قرارهای کاری یا هر راه دیگری با افرادی که می‌شناسید ارتباط برقرار کنید.

به‌زودی می‌توانید با افراد زیادی ارتباط داشته باشید و فرصت‌های شغلی خوبی به‌دست آورید باشد. اگر کسی را می‌شناسید که در شرکتی کار می‌کند که به آن علاقه دارید، با او ارتباط برقرار کنید و از او بخواهید که شما را به مسئولان استخدام معرفی کنند. برای اینکه چنین شرایطی مهیا شود، شبکه ارتباطی خود را از طریق شرکت‌ کردن در رویدادهای صنعتی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌یافتن از ترندهای روز صنعت مورد‌علاقه خود قوی کنید.

می‌توانید شبکه خود را به صورت آنلاین و آفلاین بسازید و در کانال‌ها و انجمن‌های مختلف عضو شوید و در بحث‌ها مشارکت کنید. با این کار دیگران شما را می‌شناسند و با مهارت‌هایتان آشنا می‌شوند. می‌توانید برای فعالیت و ایجاد بحث در لینکدین فعالیت کنید و در آنجا درباره مباحث مورد علاقه‌تان بنویسید.

علاقه خود را ثابت کنید:

تمام چیزی که برای استخدام بدون سابقه کار نیاز دارید، ثابت‌کردن علاقه و اشتیاقتان برای آن است. اگر بتوانید کارفرما را متقاعد کنید که اراده و انگیزه لازم را برای کار در آن شرکت دارید، به رزومه احتیاج پیدا نخواهید کرد. درباره اینکه چرا به آن شغل علاقه دارید حرف بزنید؛ بر منافعی که برای کارفرما دارید تمرکز کنید و توضیح دهید که چگونه کار‌ کردن در آن شرکت، بخشی از برنامه بلند‌مدت شماست؛ همچنین ازآنجاکه تجربه چشمگیری ندارید، به مهارت‌هایی اشاره کنید که در مدرسه یا دانشگاه یاد گرفته‌اید و قابلیت انتقال به دیگران را دارند.

واقع‌بین باشید:

حتی اگر مهارت‌ها و تجربه‌هایتان زیاد است، بااین‌حال باید برای موقعیت‌های شغلی تقاضا بدهید که مناسب شما باشند. معمولا کارفرمایان در یک بازار کار که با متقاضیان واجد شرایط زیادی مواجه هستند، برای فرصت‌دادن به فردی که کمتر از دیگران تجربه و مهارت دارد، انگیزه‌ی کمتری دارند. به‌دنبال مشاغلی باشید که با مهارت‌ها و نقاط قوتی که درحال حاضر دارید، واقعا بتوانید بهتر از دیگران ظاهر شوید.

داستان‌گو باشید:

برای تحت‌تأثیر قرار دادن کارفرمایان باید یک داستان جذاب برای شروع داشته باشید. کارفرمایان از شما درباره اینکه چرا می‌خواهید وارد این حرفه شوید، دلایل و انگیزه‌هایتان و همچنین اهداف شغلی‌ سؤال می‌پرسند. لازم است که برای تحت‌تأثیر قرار دادن آن‌ها داستانی قابل قبول داشته باشید که حاکی از اشتیاق شما باشد و صادقانه بودن داستان را فراموش نکنید!

رزومه خود ر ا اصلاح کنید:

رزومهمطمئن شوید که رزومه‌ی شما، قسمت‌های اصلی داستانتان را منعکس می‌کند. روی استعدادها و مهارت‌هایتان تمرکز کنید و فقط به عناوین شغلی متکی نشوید. مهارت‌های شما می‌توانند نشان‌دهنده میزان تعامل شما با دیگران باشد. نمونه‌ای از این مهارت‌ها، مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های سازمانی، رهبری و مهارت‌های ارتباطی است.

وظایف و مسئولیت‌های شما در دوره کارآموزی یا انجام کارهای داوطلبانه چه بوده است؟ شما با عملکردتان به چه دستاوردهایی رسیده‌اید و چه مقدار ارزش افزوده خلق کرده‌اید؟ اشاره به این نکات نشان‌دهنده نقش احتمالی شما در موفقیت‌های آینده شرکت یا سازمان مورد نظر خواهد بود.

صادق باشید:

چرا رزومه ندارید؟ اگر دلیل آن نداشتن تجربه کاری چشمگیری است، نگران نباشید. با کارفرما روراست باشید و به آن اقرار کنید. بسیاری از کارفرمایان به استخدام افرادی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل ‌شده‌اند، علاقه دارند؛ چراکه دوست دارند مهارت‌های آن‌ها را توسعه دهند و دانش لازم را برای انجام‌دادن کار به آن‌ها آموزش دهند.

این کار راهی عالی برای پرورش استعداد‌های جدید و استخدام بدون سابقه کار است. اگر فکر می‌کنید که تجربه کاری لازم را برای آن شغل ندارید، به کارفرمایان توضیح دهید که چرا می‌خواهید برایشان کار کنید و به آن‌ها نشان دهید که همیشه مشتاق یادگیری هستید.

مطلب مرتبط: راهنمای نوشتن رزومه بدون سابقه کار برای تازه‌واردها

شانستان را امتحان کنید:

بهتر است ۲۰ تا ۳۰٪ از زمان‌تان را صرف ارسال رزومه برای شرکت‌هایی کنید که فرصت‌های شغلی کمتری را بر روی وب‌سایت خود قرار می‌دهند. رقابت برای تصدی مشاغل مختلف معمولا در این شرکت‌ها و سازمان‌ها کمتر است و شانس شما بیشتر. در این حالت وقتی شرکت مورد نظر شروع به استخدام کند، شانس شما برای جذب بیشتر خواهد بود. این روش معمولا کمی زمان‌بر است.

بین اعتمادبه‌نفس و بی‌تجربگی‌تان تعادل برقرار کنید:

اعتمادبه‌نفس بسیار مهم است، اما باید با تواضع و فروتنی همراه باشد. فراموش نکنید درحال حاضر یک فرد بی‌تجربه هستید. به کارفرما اطمینان بدهید می‌توانید از پسِ کار برآیید، اما درعین‌حال باید به او نشان دهید که مشتاق یادگیری هستید و می‌خواهید بهتر شوید.

سخن آخر

هر چقدر بیشتر احساس شکست را به خود تحمیل کنید، بیشتر با شکست مواجه خواهید شد. همواره به دنبال شغل جدید باشید و این کار را با این تفکر انجام دهید که جستجو برای کار، عمل بیهوده‌ای نیست؛ بلکه فرصتی برای یادگیری است.

باید همواره خود را جای افرادی بگذارید که می‌خواهند استخدامتان کنند. چه مهارتی در شما وجود دارد که می‌تواند نظر آن‌ها را به خود جلب کند؟ جواب این سؤال را باید در عملکردتان از نقطه‌ی شروع تا دست‌یابی به هدف که شامل پیدا کردن کار، تنظیم تقاضانامه، رزومه و مصاحبه شغلی است پاسخ دهید. باید باور کنید با داشتن یک ذهنیت درست می‌توانید به هر آنچه می‌خواهید برسید.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.