چرا سازمان‌ها بهتر است از تست‌های شخصیت شناسی آنلاین استفاده کنند؟

از زمان توسعه رایانه‌ها در قرن بیستم و رشد روز‌افزون استفاده از اینترنت و گوشی موبایل، تمرکز از تست٬های شخصیت شناسی کاغذی به تست‌های شخصیت شناسی آنلاین در رایانه تغییر جهت داده است. با وجود این تغییرات چند سؤال اساسی به وجود می‌آید که:

  • اصلا تست‌های شخصیت شناسی آنلاین با تست‌های شخصیت شناسی کاغذی چه تفاوتی دارند؟
  • یک مدیر در سازمان چرا باید مجاب شود که تست‌های شخصیت شناسی آنلاین بهتر است؟
  • تست‌های شخصیت شناسی آنلاین چه کمکی به مدیران می‌کنند؟

همه ما این را می‌دانیم و لمس کردیم که از زمان شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی مجبور شدند که به سمت آنلاین کردن کسب‌وکار خود بروند چون اکثرا در شرایط دورکاری هستند و همین امر موجب می‌شود که سنتی کار کردن باعث افول خیلی از کارها و حتی از دور خارج شدن آن‌ها بشود. جدا از این قضیه و شرایطی که به ناچار در آن قرار گرفتیم ما باید با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک کاری و زندگی در دنیا، خود را وفق بدهیم که بتوانیم با رشد تکنولوژی موفق‌تر عمل کنیم.

تست‌های شخصیت شناسی سازمانی به صورت دستی

خب این روش از زمان‌های دور مرسوم بوده و نه‌تنها برای تست‌های شخصیت شناسی بلکه برای رزومه یا برای پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها، تست‌های آیلتس و تافل و… نیز مورد استفاده قرار گرفته است. اما معایب این روش چیست؟ و چرا امروزه در اکثر سازمان‌ها روش‌های آنلاین جایگزین گردیده‌اند؟

  • روش‌های سنتی و کاغذی نیازمند هزینه‌های زمانی و مالی بسیاری است.
  • برای انجام تست‌های شخصیت شناسی بصورت کاغذی به مکان خاص و مشخصی نیاز داریم.
  • امکان خطای انسانی در آن‌ها زیاد است.
  • جهت تصحیح و اعلام نتیجه آزمون به زمان زیادی نیاز داریم.
  • ممکن است تست‌های شخصیت شناسی دستی برای متقاضیان خسته کنند باشد و نتوانند با تمرکز بالا به سؤالات پاسخ دهند.
  • همچنین باید بگوییم با اینکار به طبیعت نیز آسیب خواهیم زد.
  • مکان خاص جهت بایگانی نتایج این آزمون‌ها

تست‌های شخصیت شناسی آنلاین

اما چرا تست‌های شخصیت شناسی آنلاین؟ چرا مدیران سازمان‌ها باید مجاب شوند تا از تست‌های آنلاین استفاده کنند؟ معایب و مزیت‌های این روش چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اکثر افراد در اقصی نقاط کشور و دنیا به‌راحتی به اینترنت دسترسی دارند، آن‌ها با یک سیستم معمولی و یا حتی موبایل‌های هوشمند خود می‌توانند به‌راحتی به اینترنت متصل شوند. به همین دلیل می‌توانند به‌راحتی آزمون‌های آنلاین را انجام دهند. اما مزیت جایگزین کردن تست‌های شخصیت آنلاین بجای تست‌های شخصیت شناسی کاغذی در چیست؟

جهت ورود به تست‌های آنلاین شخصیت شناسی کلیک کنید.

مزیت استفاده از تست‌های شخصیت شناسی آنلاین:

  • این تست‌ها احتیاج به مکان خاصی ندارند در نتیجه می‌توان در یک روز از تمامی افراد سازمان آزمون گرفت. (تعداد نفرات را محدود نمی‌کنند.)
  • اجرا در تمامی زمان‌ها (در هر ساعت شبانه‌روز، حتی در روزهای تعطیل نیز می‌توان از آزمون‌های شخصیت شناسی آنلاین استفاده کرد. این موضوع باعث می‌شود تا فرد متقاضی در یک شرایط و زمان ایده‌آل با تمرکز و آرامش کافی این تست‌ را انجام دهد، درنتیجه مدیران سازمان نتیجه بهتر، درست‌تر و قابل اعتمادتری را دریافت خواهند کرد.)
  • خطای انسانی وجود ندارد.
  • دسترسی سریع به نتیجه افراد. (سیستم به صورت هوشمند و دقیق در کمترین زمان بررسی‌ها را انجام می‌دهد و در اتمام تست، نتایج را نمایش می‌دهد و خود شخص آزمون دهنده هم می‌تواند از این اطلاعات استفاده کند و هیچ داده و اطلاعاتی در این تست‌ها گم نمی‌شود.)
  • سازگار با محیط زیست است و این خودش یک ارزش برای سازمان به حساب می‌آید.
  • در ضمن مقرون به صرفه است.
  • بایگانی راحت نتایج آزمون

اما معایب استفاده از آزمون‌های آنلاین شخصیت شناسی چیست؟

  • قطع و سرعت پایین اینترنت ( برای رفع این موضوع می‌توان آزمون را در زمانی که ترافیک خطوط اینترنتی کمتر است برگزار کرد، که این خود یک مزیت به حساب می‌آید.)

خب حالا بیایید سناریویی را باهم بخوانیم و خود شما تصمیم بگیرید که کدام نوع برای سازمان شما بهتر است؟

فکر کنید در یک سازمان نسبتا برزگ مدیر منابع انسانی تصمیم به استخدام می‌گیرد. در ابتدا آگهی استخدامی خود را می‌دهد و سپس حجم بالایی رزومه استخدامی دریافت می‌کند. اما مسلما او کارهای زیاد دیگری دارد که باید در طول روز به آن‌ها نیز رسیدگی کند. درنتیجه نمی‌تواند همه رزومه‌ها را بخواند و آن‌ها را فیلتر کند درنتیجه:

تعدادی نیرو مشخص می‌کند برای پاسخ‌گویی به تلفن متقاضیان، دریافت رزومه آن‌ها و فیلتر کردن افراد برای مصاحبه شغلی. در اینجا مدیر با چند مشکل مواجه می‌شود یک اینکه آن افرادی را که برای این مسئولیت قرار داده است قطعا خط فکری مشابهی با او ندارند و نظرات شخصی آن‌ها در این فیلتر کردن حتما دخیل خواهد بود. بر این اساس در روز مصاحبه متوجه می‌شود که هیچ‌کدام این کاندید‌ها مناسب آن جایگاه مد نظر او نیستند.

دو اینکه دائما شک می‌کند که آیا افراد بهتری از این متقاضیان نبوده‌اند که برای مصاحبه بیایند؟ و چندین مشکل دیگر.

حال اصلا در نظر می‌گیریم که این افراد هم به‌درستی فیلتر شدند، به مصاحبه حضوری می‌آیند و با مدیر صحبت می‌کنند. اما آیا تنها با چند سؤال و گپ و گفت مدیر می‌تواند شناخت درستی از آن‌ها بدست بیاورد؟ قطعا که خیر. مدیر باید زمان طولانی‌تری را بگذارد تا این افراد را بشناسد و متوجه شود که آیا استخدام‌شدگان از نظر رفتاری مناسب سازمان و اهداف سازمان هستند یا خیر؟ پس در اینجا باید از تست‌های شخصیت شناسی کمک بگیرد.

حال بهتر است از تست‌های شخصیت شناسی آنلاین بهره گیرد یا کاغذی؟

اگر از تست‌های شخصیت شناسی کاغذی استفاده کند مسلما باید یک زمان بسیار طولانی را بگذارد و یک هزینه‌ای را صرف کند تا روانشناس مرتبط سازمانی آن‌ها را برایش تجزیه‌وتحلیل کند و بعد از آن متوجه شود که آیا این فرد مناسب سازمان و جایگاه شغلی او هست یا خیر؟

اما اگر از تست‌های شخصیت شناسی آنلاین بهره ببرد می‌تواند همان موقع نتیجه را دریافت کند و سپس سریع‌تر تصمیم به استخدام بگیرد. همچنین زمان و هزینه خود را ذخیره کند.

جهت درخواست سازمانی کلیک کنید.

سخن پایانی:

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حدود ۷۶٪ از سازمان‌ها با بیش از ۱۰۰ کارمند برای استخدام‎های خارجی به ابزارهای ارزیابی مانند آزمون‌های استعداد و شخصیت اعتماد می‌کنند. انتظار می‌رود این رقم طی چند سال آینده به ۸۸ درصد برسد. اما آیا این آزمون‌ها تنها مختص غربالگری افراد تازه وارد است؟ خیر.

مدیران ارشد نیازمند ارزیابی هفتگی، ماهانه و سالانه نامزدها و کارمندان خود هستند که بتوانند به صفات و توانایی آن‌ها بیشتر آشنا شوند و در جهت توانایی آن‌ها جایگاه شغلیشان را تعیین کنند.

دیدگاه نویسنده از این مقاله:

در آخر با توضیح مختصر و مفیدی درباره این دو روش، فکر می‌کنم شما هم با من موافق هستید که مخصوصا در شرایط فعلی روش تست‌های شخصیت شناسی آنلاین برای یک سازمان خیلی بهتر است و کمک می‌کند که هرچه سریع‌تر در جهت استفاده بهینه از منابع سازمان استفاده کنیم و روزبه‌روز به اهداف سازمان نزدیک‌تر شویم. استفاده از این ابزارها این امر را برای ما راحت‌تر می‌سازد.

دسته بندی : استخدامی و شغلی, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.