۵ راهکار حفظ سلامت روانی کارمندان

سلامت روانی کارمندان در محیط کار

امروزه بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا بر سلامت روانی کارمندان در محل کار بیشتر از قبل متمرکز شده‌اند. در دنیای امروز و همه‌گیر شدن ویروس کرونا و تغییر و تحولات اوضاع اقتصادی بسیاری از شرکت‌ها درتلاشند تا بتوانند با مدیریت درست، کارمندان خود را از استرس به دور نگه دارند. از این رو برای آن‌ها حفظ سلامت روانی کارمندان بسیاری حائز اهمیت است. طی ماه‌های گذشته تغییر و تحولات دنیا آنقدر زیاد بوده است که امروزه احتمالا رهبران با کارمندان افسرده، مضطرب، کم‌انرژی و با روحی آسیب‌دیده روبه‌رو هستند.

عواملی مانند نوع شغل، مسئولیت‌های فرزندپروری، خانواده و… می‌توانند بر شدت استرس و اضطراب کارمندان تأثیر‌گذار باشند. برای مثال کارمندی که دارای فرزند است نسبت به فردی که فرزند ندارد از استرس بیشتری برخوردار است.

استرس‌ها و افسردگی‌های ناشی از تغییر و تحولات علاوه‌بر اینکه بر سلامت روانی فرد تأثیر می‌گذارد بر سازمانی که در آن فعالیت می‌کند نیز تأثیرگذار خواهد بود. اما از مدیران و رهبران چه کمکی برمی‌آید؟ چگونه می‌توانند برای سلامت روانی کارمند خود کاری انجام دهند. در ادامه ما به ۵ روش کارآمد در این مقاله اشاره خواهیم کرد.

مدیران در سازمان برای افزایش سلامت روانی کارمندان چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

مدیران باید به یاد داشته باشند که در بی‌ثبات‌ترین زمان‌ها، نقش رهبران به قوت خود باقی است. راهکارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید سطح استرس کارمندان خود را کاهش دهید. خبر خوب این است که بسیاری از ابزار‌های مناسب برای حل این مشکلات، با ابزار‌های لازم برای آنکه مدیر کارآمدی باشید، مشترک است.

رفتارهای سالم را الگو قرار دهید:

فقط به زبان نگویید که از سلامت روانی حمایت می‌کنید. باید خودتان نیز الگویی مناسب برای اعضای سازمانتان باشید. برای مثال بسیاری از مدیران خودشان ساعت‌های طولانی را کار می‌کنند و به فکر آسایش و آرامش خود نیستند، شما به عنوان یک رهبر باید الگوی رفتاری سالمی داشته باشید و سپس از پرسنل خود بخواهید تا آن‌ها نیز به سلامت روان خود اهمیت بدهند.

به‌واسطه ورود افراد جدید، یک فرهنگ ارتباطاتی تازه خلق کنید:

این روزها بررسی منظم افراد در سازمانتان بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده، ۴۰% از کارمندان جهان گفته‌اند که هیچ‌کس در شرکت از آن‌ها نمی‌پرسد مشکلشان چیست و ۳۸% از آن‌ها بیان کرده‌اند که سلامت روانشان برای شرکت‌ها بی‌اهمیت است.

شاید از مدیران که بپرسید می‌گویند ما هر روز صبح از پرسنل خود حالشان را می‌پرسیم، اما باید فراتر بروید و درباره حمایت‌هایی که آن‌ها از شما توقع دارند به طور خاصی سؤال کنید. صبر کنید تا کامل از خواسته‌هایشان برایتان بگویند و به درستی به آن‌ها گوش دهید و ترغیبشان کنید تا همه نگرانی‌هایشان را برای شما بازگو کنند. در این جا باید دقت کنید که به عنوان یک مدیر نباید مغرورانه رفتار کنید.

زمانی که کسی از چالش‌ها و مشکلات خود صحبت می‌کند، شاید ندانید که باید چه حرفی را بیان کنید و چه کاری را انجام دهید. نکته مهم این است که فضایی را به وجود آورید که نحوه کارکردن کارمندان و میزان مشتاق‌ بودن آن‌ها را بشنوید. شاید کارمندان به گفتن جزئیات علاقه‌ای نداشته باشند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ اینکه بتوانند با شما صحبت کنند مهم است.

بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید لازم است، ارتباط برقرار کنید:

ارتباط مدیر و کارمند در جهت سلامت روانیمطالعات نشان دهنده این است که کارمندانی که مدیرانی نداشته‌اند که ارتباط برقرار کنند در طول کرونا، ۲۳% بیشتر دچار بی‌توجهی سلامت روانی شده‌اند. باید تمام اعضای سازمانتان از تغییرات و به‌روزرسانی‌ها در سازمان مطلع باشند. تغییرات و اصلاحات ساعات کاری را به آن‌ها توضیح دهید.

اگر در سازمان امکاناتی را برای سلامت روانی کارمندان خود فراهم کرده‌اید به آن‌ها اطلاع دهید و تشویقشان کنید تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

۴۶٪ از کارمندان بیان کرده‌اند که شرکتشان این اطلاعات را با آن‌ها به اشتراک نگذاشته است. اگر یک ‌بار این اطلاعات را به اشتراک گذاشته‌اید، دوباره این کار را انجام دهید و آگاه باشید که خجالت و بدبینی مانع از این می‌شود که بسیاری از کارمندان از مزایای بهداشت روان خود برای دریافت درمان استفاده کنند؛ پس استفاده از خدمات درمانی را به عادت تبدیل کنید.

اگرچه مدیران در خط مقدم رسیدگی به مسائل مربوط به بهداشت روان هستند، اما رهبران ارشد شرکت شما نیز می‌توانند در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.

روی آموزش سرمایه‌گذاری کنید:

با توجه به شرایط به وجود آمده در دنیا در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری باید آموزش سلامت روانی به رهبران، مدیران و کارمندان را در اولویت قرار دهید. هر چه کارمندان شما بیشتر با سلامت روانی درگیر شوند، بدبینی، استرس، افسردگی و… در سازمان شما کاهش می‌یابد.

از سنجش غافل نشوید:

اطمینان از مسئولیت‌پذیری افراد، الزاما نباید پروسه پیچیده‌ای باشد؛ با بررسی منظم، می‌توان فهمید که افراد به چه کاری مشغول هستند. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری جهانی بلک راک (Black Rock)، یکی از چندین سازمانی است که از روش پالس برای شناخت نیاز و عوامل استرس‌زا در طول پاندمی کرونا استفاده کرده است. اطلاعات دریافتی از کارمندان، برنامه‌های جدیدی، ازجمله ایجاد مهارت مدیریت از راه دور برای مدیران، افزایش سلامت و رفاه برای کارمندان و افزایش انعطاف‌پذیری کار و وقت مرخصی را به وجود آورده است.

ابزارهای بسیار زیادی برای سنجش توانایی‌های فعلی افراد وجود دارد برای مثال امروزه می‌توانید از تست‌های حوزه منابع انسانی مانند تست مدل رفتاری دیسک، تست هوش هیجانی بار-ان، تست نئو و… استفاده نمایید و کارمندان خود را مورد سنجش قرار دهید.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.