نقش شکل دهنده در تست بلبین

نقش شکل دهنده در تست بلبین

نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین. آیا می‌دانید که افراد مختلف با این نقش در تست بلبین، دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ شکل‌ دهندگان افراد عمل‌گرا و چالشگران تیم هستند که نیروی محرکه لازم را جهت پیشرفت مستمر تیم فراهم می‌نمایند. در مدل بلبین از نقش شکل‌ دهنده به عنوان نقش موتور محرک نیز یاد می‌گردد. زیرا این افراد تمام اجزای گروه را در راستای رسیدن به اهدافشان متحد می‌کنند.

نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین به‌طور ذاتی برونگرا هستند و از پیشگامی در تیم و دریافت بهترین عملکرد از سایر اعضای تیمشان لذت می‌برند. تست بلبین دقیقاً برای پیشرفت این مسئله طراحی شده و دارای نظریه‌ای است که با درک آن می‌توانید این توانایی را در خودتان تقویت کرده و در تعیین نقش عملکرد موفقی داشته باشید. علاوه‌بر آن، قدرت‌ها و شناخت بلبین را به افراد آموزش می‌دهد تا با کمک آن بتوانند نقاط قوت و ضعف خود را کشف نمایند.

یکی از نقش‌هایی که تست بلبین مطرح کرده است، نقش شکل‌ دهنده است که در مدل بلبین اغلب این دسته از اشخاص چالش‌ برانگیز و تغییرپذیر هستند و به عنوان نقش رهبر و مدیر در مقایسه با همپایه‌های دارای رتبه مساوی، کارها را به نحو احسن اجرا می‌نمایند.

ویژگی‌های نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین

افراد شکل‌ دهنده، اشخاصی شجاع، سخت‌کوش، پویا و بسیار پرانگیزه هستند که می‌توانند به خوبی انگیزه و اشتیاق را در اعضای تیم برانگیزند. از آنجایی‌که نقش شکل‌دهنده در تست بلبین ذاتاً رهبر هست و تمایل به کسب نتایج دارد، در بحران‌ها قاطعانه عمل کرده و در شرایط تحت فشار، در بهترین حالت خودش قرار می‌گیرد. شکل‌ دهندگان زمانی که پیچیدگی و دشواری‌های سیاسی زمینه کند شدن کارها را فراهم می‌کنند، با تغییرات به راحتی همسان می‌شوند.

این دسته از اشخاص معمولاً از زیر‌ سؤال ‌بردن قانون و هنجارها برای ایجاد اهداف و اجرا کردن استراتژی‌های منحصربه‌فرد لذت بسیاری می‌برند و چالش‌ها را فرصتی جهت پیشرفت می‌دانند. به‌طوری‌که تیم را برای پیشرفت با چالش‌های جدید روبه‌رو می‌نمایند و در شرایط تحت ‌فشار و بحرانی می‌توانند در بهترین حالت خودشان قرار بگیرند. نقش شکل‌ دهنده یا موتورهای محرک افرادی هستند که انگیزه درونی شدیدی برای موفق شدن در هر زمینه‌ای را دارند و برای تحقق رؤیاهای خودشان، بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای با مشکلات و شرایط پیش ‌آمده مقابله می‌نمایند. علاوه‌بر آن، این انگیزه شدید درونی به شکل‌ دهندگان توانایی انگیزش دیگران را نیز می‌دهد.

نقش شکل دهنده در تست بلبین

نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین می‌تواند تحت فشار زیاد کار کند و شهامت غلبه بر موانع را دارد.

اگر وظیفه‌ای را به این دسته از افراد بسپارید، اغلب خودشان را وقف آن می‌کنند و در انجام آن ثبات و پیگیری دارند. شکل‌دهندگان اقدامات لازم جهت حفظ و افزایش انگیزه اعضای تیم را به خوبی به انجام می‌رسانند تا مطمئن شوند تیم در راستای اهداف خودش پیش می‌رود و هرگز متوقف نخواهد شد.

این اشخاص پیشرفت تضمینی با خود به همراه دارند و به ‌سرعت در سازمان‌ها پیشرفت می‌نمایند. درنتیجه هر تیمی در هر سازمانی جهت موفق شدن حداقل به یک موتور محرک یا شکل‌ دهنده نیازمند است. در حالت کلی، تیمی که نقش‌ شکل‌ دهنده در آن بیشتر باشد، اعضای تیم به‌طور دائم با یکدیگر بحث نموده و تیم دچار هنجار خواهد شد و درنهایت هم کاری از پیش نخواهند برد. این در حالی است که وجود یک فرد شکل‌ دهنده در تیم، روشی بسیار عالی برای هدایت تیم به‌ سمت دستیابی به اهداف موردنظر محسوب می‌گردد.

نقاط ضعف نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین

اشخاص شکل‌ دهنده تمایل به تحریک افراد دارند و ممکن است تحت برخی شرایط و یا در هنگام تلاش برای انجام کارها پرخاشگر و بدخلق شوند. این دسته از افراد در هنگام خشم به سرعت از کوره در می‌روند و حین تلاش برای حصول اهداف امکان دارد با طعنه و توهین‌آمیز رفتار کنند. نگرانی‌های نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین، تحمل بار بوده و ترجیح می‌دهند بارهای نهاده شده بر دوش خودشان را به دیگر افراد واگذار نمایند.

شکل‌ دهندگان احتمال دارد هنگام تهییج و تشویق اشخاص موجبات دلخوری آن‌ها را مهیا سازند. افراد شکل‌ دهنده اغلب مجادله‌ای هستند و می‌توانند به‌طور مداوم با سایر اعضای تیم بحث نمایند و ممکن است احساسات افراد را به‌خوبی درک نکرده و با این کار موجب رنجش احساسات آن‌ها شوند.

نقش شکل دهنده در تست بلبین

مشاغل مناسب افراد شکل‌ دهنده در تست بلبین

افراد شکل‌ دهنده قطعاً دارای هوش هیجانی بالایی هستند که اجازه می‌دهد عوامل پویا در روابط فردی در تیم را به بهترین شکل بسنجند و به نحوی این روابط را پیش ببرند که جلوی نزاع و کشمکش با دیگر اشخاص را بگیرند و از آن‌ها حمایت نمایند. درحقیقت، اشتیاق شکل‌ دهندگان و میل شدید به مراقبت از سایرین، یک ویژگی بسیار شایسته و مقبول در هر سازمان و برای کار تیمی به حساب می‌آید. درنتیجه کار کردن به ‌عنوان یک شخص شکل‌ دهنده به معنای این است که از هر فردی که در تیم است حمایت نماید. برخی از مشاغل متناسب با نقش شکل‌ دهنده بر اساس تست بلبین عبارت‌اند از:

  • دندانپزشک
  • داروساز
  • فیزیوتراپ
  • روان‌پزشک
  • متخصص کایروپراکتیک
  • ماساژ درمانی
  • معلم
  • استاد دانشگاه
  • مشاور راهنما
  • حسابدار
  • امور بانکی
  • مشاور امور مالی
  • وکیل دادگستری
  • دستیار وکیل
  • اقتصاددان
  • مدیر تولید
  • مدیر بازاریابی
  • طراح سایت
  • توسعه دهنده اپلیکیشن
  • فیلمبردار
  • کارگردان
  • فیلم‌نامه نویس
  • سردبیر
  • روزنامه نگار
  • عکاس

نقش شکل دهنده در تست بلبین

اهمیت نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین

بدون شک امروزه همه ما در عصر مدرن قرار داریم که اشخاص بسیاری در حال رشد کارآفرینی مهارت‌ها نقش دارند و اغلب کارمندان بسیار مطلوبی برای کارهای تیمی هستند تا افراد تیم را به این مهارت‌ها هدایت نمایند. ازاین‌رو برای مدیریت پروژه‌های تازه تکمیل شده و هدایت تیم برای رسیدن به اهدافشان، بیشتر نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین موردنیاز است. درحقیقت، پیش‌بینی‌ها به حدی خوب و قابل قبول هستند که میزان اشتغال در رابطه با این نقش افزایش می‌یابد. بدین سبب، رشد این نقش به علت پایین بودن سطح تحصیلات لازم برای آینده کاری بسیار مطلوب خواهد بود. چراکه شکل‌ دهندگان به عنوان چهره سازمانی عمل کرده و تیم را به اهداف موردنظرش خواهند رساند و اغلب در چنین محیطی به واسطه توجه به نیازهای افراد تیم، بسیار مفید عمل خواهند نمود.

به‌طور کلی افراد شکل‌ دهنده به علت حس قوی که برای درک روابط بین فردی دارند، باید با دقت بیشتری یک پروژه تیمی را پیش ببرند و به سایر اعضای تیم نیز کمک نمایند تا حس امنیت را داشته باشند و به بهترین خود و اهدافشان برسند. درنتیجه شکل‌ دهندگان باید تمرکز اصلی خودشان را بر روی بهبود حس ارزشمندیشان بگذارند و با خود صادق باشند تا بتوانند مرزهای سالمی را در تیم شکل بدهند.

از کجا بفهمیم که می‌توانیم در نقش شکل‌ دهنده عملکرد خوبی داشته باشیم؟

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که دارای استعداد شکل‌ دهندگی هستید یا نه و یا اینکه می‌خواهید بدانید که اطرافیان و دوستانتان دارای این استعداد هستند یا خیر می‌توانید تنها چند دقیقه زمان بگذارید و به کمک تست بلبین، نقش تیمی و نقاط قوت و ضعف خودتان را به‌طور کامل و دقیق بشناسید و یاد بگیرید چگونه از آن در محیط کار استفاده نمایید.

ورود به تست نقش‌های تیمی بلبین Belbin

نقش شکل دهنده در تست بلبین

چگونه نقاط قوت نقش شکل‌ دهندگی را در خودمان تقویت کنیم؟

  • سعی نمایید به احساسات همکاران خود توجه کرده و آن‌ها را درک کنید و همدلی بیشتری از خود نشان دهید.
  • شما باید بتوانید برای تقویت نقاط قوت شکل‌ دهندگی از برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌ها استفاده نمایید تا بدانید که چگونه روش‌ها و برنامه‌ها را مدیریت کنید.
  • با افرادی که دارای نقاط قوت نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین هستند، بحث و گفت‌وگو نمایید. چراکه وجود نقطه قوت مشترک به هر دو شخص کمک خواهد کرد تا اندیشه‌ها و ایده‌های خودشان را به چالش کشیده و نقطه قوتشان را تقویت کنند.
  • بهتر است برای تقویت نقطه قوت شکل‌ دهندگی یاد بگیرید که به حریم خصوصی سایر افراد تیم احترام بگذارید.
  • حتماً از انزوا دوری کرده و در کارهای تیمی مشارکت فعال داشته باشید.
  • بهتر است برای تقویت نقطه قوت شکل‌ دهندگی، کشف اطلاعات جدید و ایده‌پردازی را یاد بگیرید.
  • اگر قرار است نقاط قوت نقش شکل‌ دهندگی را در خودتان تقویت کنید حتماً تلاش نمایید تا جای ممکن نواقص مشهود و ایرادات کلی را برطرف سازید.
  • با تمرکز بر ایده‌های مختلف و تلاش برای ارتقاء ایده‌های قبلی به آسانی می‌توانید نقطه قوت نقش شکل‌ دهندگی را در خودتان تقویت کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله نقش شکل‌ دهنده در تست بلبین را به شما معرفی کردیم، استعدادی که در آن شکل‌ دهندگان محتمل‌ترین افراد جهت ورود به مسائل گوناگون، هماهنگی و سپردن فعالیت‌های روزمره در تیم هستند. علاوه‌بر این می‌توانند کارمندانی عالی برای هر سازمانی باشند و توانایی کمک به سایر افراد را دارند که این یکی از بزرگترین ویژگی‌های آن‌ها است که این افراد را از سایرین متمایز می‌نماید.

افراد شکل‌ دهنده از تیم حمایت کرده و به تمامی ‌نظرات توجه می‌نمایند و همه را به حساب می‌آورند و برای کمک به شخص دیگر هر کاری را که بتوانند انجام می‌دهند. بدین سبب انجام طوفان فکری برای افرادی که دارای استعداد شکل‌ دهندگی هستند، کاری بسیار رضایت‌بخش است. درنتیجه افراد دارای استعداد شکل‌ دهندگی قطعاً توانایی رساندن سازمان و تیم خود به اهدافش را دارند.

دسته بندی : نقش‌های تیمی بلبین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.