چگونه استعداد خود را کشف کنیم و تست استعدادیابی

چگونه استعداد خود را کشف کنیم و تست استعدادیابی

چرا ما بعضی چیز‌ها را انتخاب می‌کنیم و از کار‌های خاصی لذت می‌بریم؟ چرا در انجام بعضی از کارها، بهتر از سایر کار‌ها عمل می‌کنیم؟ کشف استعداد‌های منحصربه‌فرد، به شما کمک می‌کند به این پرسش‌ها پاسخ دقیقی بدهید. استعداد‌های منحصربه‌فرد، به شما نشان می‌دهند که چرا چیز‌هایی خاص را انتخاب می‌کنید، از کار‌های خاصی لذت می‌برید و در بعضی کار‌ها بهتر از کار‌های دیگر عمل می‌کنید.

یکی از نگرانی‌های والدین، روان‌شناسان و کارشناسان منابع انسانی کسب‌وکارها این است که واقعا استعدادیابی درست و اصولی چگونه است؟ چراکه اکثر افراد در زمینه‌ی زندگی فردی و سازمانی خود دچار شکست می‌شوند. چون به موقع نمی‌توانند استعدادهای خود را بشناسند. اما برخی از انسان‌ها نمی‌توانند استعداد خود را به‌درستی کشف کنند، پس چگونه استعداد خود را کشف کنیم و تست استعدادیابی چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چگونه استعداد خود را کشف کنید و یک تست استعدادیابی بسیار پرکاربرد را به شما معرفی کنیم. پس پیشنهاد می‌کنیم با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

استعداد چیست؟

تعاریف مختلفی برای استعداد بیان ‌شده است. اما به زبان خیلی ساده‌تر، استعداد میزان نسبی پیشرفت فرد در یک حوزه یا فعالیتی خاص است. استعداد یعنی یادگیری یک مهارت با صرف انرژی و زمان کمتر. از نظر روان‌شناسی استعداد این‌گونه تعریف می‌شود.

استعداد:

 مجموعه‌ای است از­ توانایی‌ها در فرهنگ‌های خاص که باارزش به شمار می‌آیند. توانایی افراد در عملکردشان برای انجام دادن فعالیت‌های گوناگون در محیط پیرامونی‌شان است. همچنین استعداد ظرفیت یا توان بالقوه‌ی افراد برای یادگیری در موضوعی خاص نامیده می‌شود.

مثلاً اگر کسی تیراندازی با کمان را در عرض ۳ جلسه یاد می‌گیرد ولی متوسط مردم ۷ جلسه (با آموزش یکسان)، نشان می‌دهد که آن فرد در این زمینه دارای استعداد است.

چگونه استعداد خود را کشف کنیم و تست استعدادیابی

پس وقتی میزان پیشرفت کسی در حوزه یا فعالیتی بالاتر از میانگین افراد دیگر است، نشان از استعداد آن فرد است. در گذشته تست آی‌کیو را به عنوان تست استعداد‌یابی و عامل موفقیت به کار می‌بردند. درحالی‌که آی‌کیو بالا فقط ۳ درصد در موفقیت افراد نقش دارد. پس فردی با بهره هوشی بالا لزوما نمی‌تواند پزشک، مهندس یا یک بازیگر موفق شود.

چالز دوهیگ در کتاب قدرت عادت‌ها این‌چنین بیان می‌کند:

کسانی که در حوزه‌ای استعداد دارند دال بر این موضوع است که به صورت بالقوه شبکه‌ی عصبی آن زمینه در مغزشان وجود دارد. ما می‌توانیم با شناختن و به کارگیری استعداد‌های خود، این شبکه‌های عصیی را فعال کنیم.

مطلب مرتبط: استعداد یا تلاش؟ ۱۰ راهکار ساده برای رهایی از سردرگمی در انتخاب شغل

آیا همه استعداد دارند؟

عواملی مختلف در موفقیت افراد نقش دارند که یکی از آن‌ها، شناسایی و کشف استعداد‌ها و پرورش آن‌هاست. دو فرد با بهره هوشی یکسان استعداد‌هایی متفاوت در زمینه‌های مختلف دارند. شاید این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که آیا همه استعداد دارند؟

صددرصد؛ هر کدام از ما دارای یک یا چند استعداد در درون خود هستیم. اما اینکه آن‌ها را کشف نکردیم دلیل بر این نیست که استعداد نداریم. مسئله مهم اینجاست که افراد نمی‌توانند استعداد‌های خودشان را تشخیص دهند تا با بهره‌گیری از آن‌ها سریع‌تر پله‌های موفقیت را طی کنند. پس سؤال اساسی اینکه چگونه استعداد خود را کشف کنیم و تست استعدادیابی خوب کدام است؟

شما اگر استعداد‌های خودتان را پیدا نکرده و از آن‌ها استفاده نکنید، فرصت‌های خیلی مهم و بزرگی را از دست می‌دهید و اگر استعدادتان را شناخته و در مسیر آن حرکت کنید سریع‌ و راحت‌تر به موفقیت مالی خواهید رسید. پس حتما زمانی را برای کشف استعداد‌ها و توانمندی‌های خود درنظر بگیرید. اما حالا چگونه باید استعداد خود را کشف کنیم و تست استعدادیابی مناسب کدام است؟

مطلب مرتبط: از کجا بفهمم در چه رشته‌ای استعداد دارم؟

انواع استعداد 

در روان‌شناسی از دو دسته استعداد صحبت می‌شود:

استعدادهای خاص:

این دسته از استعدادها به یک موقعیت به خصوص مربوط می‌شوند. مثل استعداد موسیقی یک موسیقی‌دان یا استعداد ورزشی یک ورزشکار حرفه‌ای در رشته‌ای خاص.

استعدادهای عمومی:

این دسته از استعدادها به موقعیت‌های مختلف مربوط هستند مانند استعداد کلامی.

در تقسیم‌بندی دیگری استعداد را این‌گونه و در سه دسته تقسیم‌بندی کرده‌اند:

  • حسی که مربوط به حواس پنجگانه است و بسته به شرایط مختلف متفاوت می‌شود. مانند تیزبینی یا شنیدن صوت‌های ریز در محیط‌های شلوغ.
  • حرکتی که مربوط به زمان و سرعت واکنش افراد به یک محرک است.
  • ذهنی که مربوط به‌ دقت، تمرکز، توجه، حافظه، خلاقیت، توانایی حل مسئله و مسائل شناختی می‌شود.

تست استعدادیابی قطبینو

استعدادیابی چیست و چرا باید انجام گیرد؟

استعدادیابی به این منظور انجام می‌شود که افراد ظرفیت‌های ویژه خود را برای رسیدن به موفقیت کشف کنند و در راه رشد قرار گیرند و به فکر کسب توانایی و مهارت‌‌های منحصربه‌فرد خود باشند. استعدادیابی در سه حوزه‌ی فردی، تحصیلی و شغلی مزیت‌های خاص خودش را دارد.

استعدادیابی در حوزه‌ی زندگی فردی برای افراد احساس سودمندی، رضایت و خوشبختی بیشتر را به ارمغان می‌آورد، باعث می‌شود تبدیل به فرد هدفمندتری شوند، احساس اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس بیشتری داشته باشند و درنتیجه موفق‌تر ظاهر شوند. استعدادیابی تحصیلی بر اساس هوش، تیپ شخصیتی، علایق، ارزش‌ها و ویژگی‌های هر کسی انجام می‌شود و از ناکامی‌ها و مشکلات آینده و شکست جلوگیری می‌کند.

استعدادیابی شغلی به کارمندان و صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا هر فردی در شغلی مشغول به کار شود که متناسب با شخصیت و هوش و مهارت‌های اوست. به نوعی تا حدودی شبیه استعدادیابی تحصیلی است با این تفاوت که ما همیشه نمی‌توانیم به شغلی مشغول باشیم که مورد علاقه‌ی ماست و اینجاست که سخت‌کوشی به یاری ما می‌آید. وقتی انسان‌ها برای انتخاب شغل استعدادیابی می‌شوند یادگیری مهارت‌ها برایشان آسان‌تر شده و زمان و انرژی کمتری بر روی آن می‌گذارند.

مطلب مرتبط: چگونه استعداد شغلی خود را کشف کنیم؟

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

داگ ویلکس، ۳ بینش مهم زیر را برای کشف استعداد‌های طبیعی شما ارائه کرده است:

در کودکی، چه چیزی شما را هیجان‌زده می‌کرد؟

چگونه استعداد خود را کشف کنیم و تست استعدادیابیسفری به دوران کودکی خودتان کنید. در آن زمان چه کاری را بهتر از بقیه همسالان خودتان انجام می‌دادید؟ چه کاری بود که شما را هیجان‌زده می‌کرد؟ بهترین سرگرمی‌تان چه بود؟ شادترین خاطرات خود را در دوران ابتدایی به یاد بیاورید. چه چیزی آن لحظات را آنقدر لذت‌بخش می‌کرد؟ چه ویژگی‌هایی مشترک وجود داشت؟

آیا وقتی ۹ ساله بودید، فرد رقابتی بودید؟ شاید به فوتبال علاقه داشتید و هر روز بی‌صبرانه منتظرِ زنگ تفریح بودید.

یا شاید از کار کردن بر روی پروژه‌های گروهی بزرگ و رقابتی لذت می‌بردید؟ دوستانتان می‌خواستند که در گروه آن‌ها باشید و استعداد زیادی در بالا بردن نمره‌ی کل گروه داشتید.

از خودتان این سؤالات را بپرسید تا با کندوکاو در دوران کودکی، کشف کنید که درون شما چه استعدادی نهفته است؟ چراکه در آن زمان شما بیشترین وقت را صرف انجام کاری می‌کردید که از آن لذت می‌بردید.

چه وقت‌هایی کاملا زمان را فراموش می‌کنید؟

فرض کنید که ساعتِ ۹ صبح روز پنجشنبه است. زمان شما، کاملا به خودتان تعلق دارد و هیچ کاری برای انجام دادن ندارید. می‌توانید فعالیت مورد علاقه‌تان را انجام دهید، می‌تواند نواختن گیتار، باغبانی یا نوشتن رمان یا حتی برنامه‌نویسی پایتون برای پروژه‌ شخصی باشد که چند ماه قبل شروع کرده‌اید.

به لحظاتی مانند این‌ها، توجه زیادی داشته باشید. اگر آن‌قدر در انجام کاری غرق می‌شوید که زمان را فراموش می‌کنید، این یکی از نشانه‌های مهم رسیدن به حالت فلو (اصطلاحی در روانشناسی به معنی غرق شدن در کار است.) اگر در حین انجام یک پروژه، هر میزانی از حالت فلو را تجربه می‌کنید، به احتمال زیاد در حال استفاده از یک یا چند مورد از استعداد‌های طبیعی‌تان هستید.

برای انجام چه کاری اشتیاق دارید؟

درست در همین لحظه که این مطلب را می‌خوانید، چه آتشی در درون شما شعله‌ور است؟ در طول تاریخ بشر هیچ زمانی برای شروع انجام مأموریت زندگیتان، ساده‌تر از همین الان نبوده است. آیا عاشق نوشتن هستید؟ این خیلی خوب است، می‌توانید برای خود یک وبلاگ ایجاد کنید.

آیا بهتر از هر کس دیگری قلاب‌دوزی می‌کنید؟ این عالی است. چند شال و روسری اضافه ببافید و آن‌ها را در سایت‌های خرید و فروش کالا، به فروش برسانید. یا  شاید حتی فکر کردن در مورد ملاقات و برقراری ارتباط با افراد جدید، شما را بی‌نهایت خوشحال کند. شاید هم از هر سه کار لذت می‌برید! پس می‌توانید برای وبلاگ‌نویسان قلاب‌دوزی حرفه‌ای، جلسه‌ای ماهیانه برگزار کنید.

مطلب مرتبط: تست استعداد شغلی چیست؟

تست استعدادیابی

آیا کشف استعداد و استفاده از تست استعدادیابی مختص افراد خاصی است؟

در دنیای ایده‌ آل، همه می‌توانند هر روز در محل کار، از استعداد‌ها و توانایی‌های خود استفاده کنند. اما متأسفانه، برای بیشتر مردم این‌گونه نیست. درواقع، طبق آمار موسسه‌ گالوپ، ۶۳ درصد از شاغلین در سراسر جهان، به کار خود علاقه ندارند. اگرچه دلایل متعددی برای این مسئله وجود دارد. یکی از عوامل مهم این است که بیشتر شاغلین، به طور روزانه از استعداد‌های طبیعی خود در محل کار استفاده نمی‌کنند. برای شما درک این مسئله که در جایی هستید که نمی‌توانید از استعدادهایتان استفاده کنید، دردناک و ناراحت‌ کننده خواهد بود. خوشبختانه زندگی یک سفر است و یک روز منفرد و مجزا نیست. یک راه کوچک برای دوباره بازگرداندن بعضی از شادی‌های دوران کودکیتان پیدا کنید. مثلا در یک روز پنجشنبه، در کار مورد علاقه‌تان غرق شوید و زمان را فراموش کنید یا بر کاری که آرزوی انجام آن را دارید تمرکز و آن را شروع کنید.

بنابراین برای داشتن یک شغل مناسب باید بتوانید استعداد خود را کشف کنید. در ادامه مقاله با همراه ما باشید تا شما را با چند تست استعدادیابی آشنا کنیم.

راهکارهای کشف استعداد و معرفی تست‌های استعدادیابی

حال می‌خواهیم ببینیم از چه روش‌های دیگری می‌توانیم استعداد خود را کشف کنیم ؟ برای کشف استعداد چند راه‌حل و تکنیک مهم نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

از شناخت خودتان شروع کنید و برای آن وقت بگذارید:

افراد زیادی هستند که به بزرگسالی می‌رسند اما هنوز با خود حقیقی‌شان ارتباط برقرار نکرده‌اند و نسبت به مسائل درونی که در آن‌ها در جریان است بی‌اعتنایی می‌کنند. همین کار باعث می‌شود که آن احساس رضایت و خشنودی واقعی را که باید در زندگی خود احساس کنند را نداشته باشند. این افراد شغلی متناسب با شخصیت خود انتخاب نمی‌کنند، در رشته‌ای ادامه تحصیل می‌دهند که علاقه‌ای به آن ندارند و مدام در یک دور باطل می‌افتند و احساس پوچی و سرگردانی بین کارهای مختلف می‌کنند.

چرا خودشناسی؟

بگذارید نگاه شما را به این سمت‌وسو ببریم که وقتی خودتان را بیشتر بشناسید بهتر می‌توانید روی هیجانات لحظه‌ای خود اسم بگذارید و آن‌ها را کنترل کنید، خودتنظیمی بیشتری داشته باشید، هوش هیجانی خود را تقویت کنید و تصمیماتی بگیرید که بتوانید آنچه را که استعداد حقیقی شما است شکوفا کنید. یکی سری اعمال و رویه‌هایی وجود دارد که اگر آن‌ها را به صورت پیوسته پیگیری کنیم می‌توانیم بیشتر به خود واقعی‌مان برسیم و نسبت به آن شناخت پیدا کنیم.

الف) مراقبه کنید:

آیا از افکار مزاحم و قطع نشدنی در ذهن خود خسته شده‌اید؟ یک مراقبه‌ی ساده می‌تواند هیاهوی ذهنی شما را آرام کند و شما را به آرامش و ثبات بیش‌تری برساند. معمولا افراد بعد از آرامش پیدا کردن بهتر می‌توانند با دیدی باز و ذهنی روشن به مسائل و مشکلات خود برسند و برای آن راه‌حل پیدا کنند. پس قدم اول این است که با مراقبه آرامش خودتان را برگردانید.

ب) ارزش‌های بنیادین را با خودتان مشخص کنید:

کسانی که نمی‌دانند چه ارزش‌هایی برای آن‌ها مهم و بااهمیت است معمولا در پی برآورده کردن نیازهای دیگران هستند و در جهت ارزش‌های آن‌ها حرکت می‌کنند. زمانی را برای کشف کردن ارزش‌های خود بگذارید. می‌توانید برای این کار از کارهای باارزش استفاده کنید یا با مشورت کردن با یک تراپیست واقعا دریابید که چه می‌خواهید و سپس در جهت آن‌ها برای خود هدف و برنامه بریزید و به سوی آن‌ها گام بردارید.

ج) روابطی را که مبتنی بر مشروط بودن هستند، را رها کنید:

هر آدمی به خاطر ذات منحصربه‌فرد و بی‌نظیری که دارد لایق توجه و حمایت بی‌قیدوشرط است. اگر به دنبال رشد و شناخت بیشتر خود هستید هرچه زودتر خود را از قیدوبند روابط سمی رها کنید. چراکه این روابط زمان و انرژی شما را می‌گیرند و فرصت شما برای شناخت بیشتر خود از دست می‌رود.

تست استعدادیابی

خودتان را باور کنید:

نکته مهمی که در استعدادیابی باید به آن توجه کنید، این است که به هیچ‌وجه جملاتی از قبیل «دیگه از من گذشته، به درد من نمی‌خوره، من که دیگه بچه نیستم و…» را به کار نبرید. چراکه بزرگسالان نیز باید به کشف استعداد خود بپردازند تا بهترین شرایط را برای خودشان ایجاد کنند.

وگرنه به مشکل افرادی که چند بار شغل خود را تغییر داده و در حال حاضر از شغلی فعلی‌شان هم راضی نیستند، دچار می‌شوند. شما باید باور کنید که بااستعداد هستید و می‌توانید کارهای فوق‌العاده‌ای به وسیله استعدادهایتان انجام دهید.

از اطرافیانتان کمک بخواهید:

از اطرافیان خود بخواهید درباره استعدادهای شما صادقانه صحبت کنند. از آن‌ها بخواهید عادات بد و نقاط قوت شما را کنار بگذارند و یک یا دو مهارتی که احساس می‌کنند بر آن‌ها مسلط هستید را به شما یادآوری کنند. بیشتر اوقات دیگران چیزهایی را در ما می‌بینند که شاید خودمان لحظه‌ای هم به آن‌ها فکر یا توجه نکرده باشیم. پاسخ همه‌ی افراد را یادداشت کرده و آن‌ها را تحلیل کنید و نقاط مشترکش را درنظر بگیرید. حال ممکن است برخی استعدادهای پنهان خود را بشناسید.

کارهایی که انجامشان برای شما ساده و پیش پا افتاده است را جدی بگیرید:

آیا انجام یک سری از امور بیش‌ازحد برایتان آسان و پیش پا افتاده‌اند؟ اما عده‌ای دیگر همین کارها را با سختی و مشقت انجام می‌دهند؟ اگر فکر می‌کنید بعضی از کارها بیش‌ازحد ساده و پیش پا افتاده‌ هستند، اما اطرافیان به شما می‌گویند که این‌طور نیست و آن‌ها همین کارها را با سختی و اختصاص زمان بسیاری به انجام می‌رسانند، واقعیت این است که شما در انجام آن‌ امور توانایی دارید. درواقع یکی از استعدادهای پنهان شما انجام آن کارها است. پس برای یافتن استعداد پنهان خود بیشتر از قبل به این دست کارها دقت کنید.

از تست‌های استعدادیابی استفاده کنید:

یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که برای کشف استعداد پیشنهاد می‌شود، شرکت در تست‌های استعدادیابی است. آزمون‌هایی که توسط افراد مختلف طراحی شده‌اند و هر کدام، استعدادها را به بخش‌های گوناگونی تفکیک کرده‌اند. ۲ مورد از مهم‌ترین تست‌های استعدادیابی عبارتند از:

  1. تست استعدادیابی هالند
  2. تست هوش و استعدادیابی گاردنر
تست هالند

آقای جان هالند در دهه ۷۰ میلادی معتقد بود که اگر در محیط‌هایی قرار بگیریم که به آن‌ها علاقه زیادی داریم، کیفیت انجام کارمان بسیار بالاتر خواهد رفت. یعنی نقش علایق در استعدادها را بسیار مهم می‌پنداشت. تست او بیشتر مربوط به استعداد شغلی است و به ما کمک می‌کند که بتوانیم به بهترین شکل ممکن استعداد شغلی خود را کشف و شغل موردعلاقه خود را پیدا کنیم.

جهت ورود به آزمون استعدادیابی شغلی و تحصیلی هالند کلیک کنید.

تست هوش چندگانه گاردنر

آقای هوارد گاردنر هم ۸ نوع هوش و استعداد را معرفی می‌کند. این تست را می‌توان یکی از بهترین تست‌ها دانست؛ چراکه ۸ نوع استعدادی که او معرفی می‌کند، در زندگی همه ما وجود دارند و حداقل بخش کوچکی از آن‌ها در وجود ما نهفته هستند.

جهت ورود به آزمون تست هوش گاردنر کلیک کنید.

سخن آخر

وقتی استعداد‌های پنهانتان به‌واسطه تست استعدادیابی یا هر روش دیگری آشکار و هویدا شدند، از زندگی خود بیش‌ازپیش لذت خواهید برد. با استفاده از آن‌ها می‌توانید در کسب‌وکار خود پیشرفت کرده و به یک ستاره تبدیل شوید یا کیفیت محصول و خدمت خود را بالاتر ببرید یا ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی‌تان را بهبود ببخشید. پس این‌طور به نظر می‌رسد که باتوجه به محدودیت زمانی و منبعی که در اختیارمان است بهتر است هرچه سریع‌تر استعدادهای خود را بشناسیم و نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنیم.

دسته بندی : توسعه فردی و یادگیری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.