چگونه استعداد شغلی خود را کشف کنیم؟

در چه کاری استعداد دارم؟ چه رشته‌ای می‌تواند من را به سمت موفقیت سوق دهد؟ چه شغلی مناسب من است؟ در چه شغلی موفق می‌شوم؟ آیا مسیر شغلی من هم‌راستا و همسو با تیپ شخصیتی من است؟ از چه طریق می‌توانم به روحیات و استعداد شغلی خود پی ببرم؟ مسیر شغلی ایده آل برای من چه مسیری است؟ چطور می‌توانم جلوی حرکت خود را در مسیر اشتباه بگیرم؟

مطمئنا همه‌ی شما حتی یک‌بار هم که شده این سؤالات را از خود پرسیده‌اید و یقینا درصد کمی توانسته‌اید به‌طور حتمی و صددرصدی پاسخ تمام این سؤالات را بیابید. موضوع مهمی که وجود دارد این است که افراد زیادی نمی‌دانند از چه طریقی می‌توانند به استعداد شغلی خود پی ببرند. نمی‌دانند که تیپ شخصیتی آن‌ها متناسب با چه حرفه‌هایی است؟ چه ارزش‌هایی دارند و در کسب چه مهارت‌هایی می‌توانند موفق عمل کنند؟ اطمینان یافتن از اینکه دقیقا چه شغلی با شما در تناسب است در عین سخت بودن می‌تواند به کمک ابزارهایی سهل و قابل وصول شود. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم از چه طریقی می‌توانید شغل و محل کار مناسب خود را پیدا کنید.

استعداد شغلی به چه معناست؟

اینکه شما در شغل و محیط کاری خود احساس آرامش می‌کنید و دلیلی برای به اتمام رساندن هر چه زودتر روز کاری و فرار از محیط کاری ندارید. یا در هنگام انجام کار به‌هیچ‌عنوان گذر زمان را احساس نمی‌کنید، پای هماهنگی استعداد و تیپ شخصیتی شما با سمت شغلی‌تان در میان است. استعداد شغلی یعنی همخوانی داشتن استعداد ذاتی شما با شغلی که در آن هستید یا شغلی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید. یعنی شما در شغلی مشغول به فعالیت هستید که به‌طور فطری استعداد و توانایی آن را نیز دارید. پس به‌هیچ‌عنوان نگران نباشید قطعا با کمی تلاش بیشتر به موفقیت خواهید رسید. کافی است این استعداد را شناخته و پرورش دهید. نتیجه‌ی آن قطعا شگفت‌انگیز خواهد بود.

چرا باید استعداد شغلی خود را کشف کنیم؟

فردی را در نظر بگیرید که در محیط کاری دائما در حال فرار از کار و اتلاف وقت است. همواره در حال جدال و بحث‌های حاشیه‌ای با همکاران خود به سر می‌برد و هیچ بازدهی مثبتی ندارد. این امر نشان‌دهنده‌ی این است که رضایت شغلی در این فرد وجود ندارد و تیپ شخصیتی و استعدادهایش با پست سازمانی او همسو نیست. بنابراین این شخص به‌سرعت از کارش دل‌زده شده و به‌طورقطع آسیب‌های جدی به سازمان وارد خواهد کرد.

عدم هماهنگی استعداد شخص با شغلش مشکلی است که درنهایت دودش به چشم مدیران، سازمان، کارکنان و خود فرد می‌رود و مطمئنا خسارات غیرقابل جبرانی به مجموعه وارد می‌کند. درنتیجه بهتر است هر فرد قبل از انتخاب شغل به شناخت کافی و مورد قبولی از تیپ شخصیتی خود برسد. همچنین هر مدیری باید قبل از استخدام نیروی کار از هماهنگی تیپ شخصیتی فرد متقاضی با سمت شغلی موردنظرش اطمینان حاصل کند. لازم به ذکر است که رسیدن به این شناخت به‌هیچ‌عنوان کار سختی نیست. با کمی جستجو و مطالعه متوجه خواهید شد که راه‌های زیادی برای کشف و شناخت وجود دارد.

عوامل تأثیرگذار در انتخاب شغل

انتخاب شغل همانند هر انتخاب دیگری در زندگی سختی‌های خاص خود را دارد. شناخت عوامل تأثیرگذار در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین حرفه بسیار کمک‌کننده است. اصولا چهار عامل اصلی وجود دارد که در انتخاب شغل تأثیرگذار هستند:

اینکه نیاز بازار کار چیست و یک شغل چه میزان درآمدزایی برای فرد می‌تواند داشته باشد، موردی است که بستگی به شرایط جغرافیایی و میزان بودجه تخصیص‌یافته دارد و با یک حساب سرانگشتی و خیلی راحت تا حدودی به دست می‌آید. تنها عاملی که از بین این عوامل بیشترین نیاز به تحقیق و شناخت را دارد، علاقه‌مندی و استعداد شغلی است.

شناخت توانایی‌های شغلی بر اساس تیپ‌های شخصیتی

استعداد شغلی در همه‌ی انسان‌ها یکسان نیست. گاه فردی استعداد هنری خوبی دارد و در مشاغل گروه هنر موفق خواهد بود و گاه نیز فردی از مهارت‌های مکانیکی و فنی خوبی برخوردار است و در مشاغلی مرتبط با این مهارت‌ها می‌تواند خوش بدرخشد. عده‌ای دیگر استعداد شغلی خود را در شاخه‌ی منطق و ریاضی نشان می‌دهند و مشاغلی همچون حسابداری و مدیریت مالی برازنده‌ی آن‌هاست.

اگر تا حدودی در مورد تیپ‌های شخصیتی مطالعه داشته باشید یقینا می‌دانید که شخصیت اشخاص از رفتارهای نسبتا پایدار شکل‌گرفته است و افراد اصولا شش نوع تیپ شخصیتی متفاوت از یکدیگر دارند. نمی‌توان گفت کسانی وجود دارند که از این شش حالت مبرا هستند. چراکه همه‌ی افراد معمولا ترکیبی از هر شش تیپ شخصیتی را با درصدهای مختلفی دارند. شناخت تیپ شخصیت شغلی به شما این آگاهی را می‌دهد تا بدانید چه نوع مشاغل و محیط کاری بیشترین رضایت شغلی را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

برای سنجش استعداد شغلی خود می‌توانید از تست هالند استفاده نمایید.

شناخت توانایی‌ها و استعداد شغلی برای چه کسانی ضروری است؟

  • فارغ‌التحصیلان دانشگاهی
    • اصولا دانشجویانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و جویای کار و کسب درآمد هستند. بهترین گزینه برای انجام دادن این نوع تست‌ها هستند. این روش به دانشجو امکان انتخاب مسیر درست آینده را می‌دهد و آن‌ها را در باتلاقی از سردرگمی رها نمی‌کند.
  • دانش آموزان در هنگام انتخاب رشته دوره متوسطه
    • اگر دانش آموزان از ابتدا با استعداد شغلی و توانمندی‌های متناسب با تیپ شخصیتی خود آشنا شوند و همسو با آن حرکت نمایند قطعا آینده‌ی شغلی درخشانی خواهند داشت. ضمن اینکه دیگر مجبور نخواهند بود تنها به دلیل اصرار والدین وارد رشته‌ای شوند که هیچ‌گونه تناسبی با آن‌ها ندارد.
  • کنکوری‌هایی که قصد انتخاب رشته دارند
    • دانش‌آموزانی که در آستانه‌ی ورود به دانشگاه هستند بهتر است قبل از اینکه چهار سال از بهترین روزهای جوانی خود را در مسیری اشتباه طی کنند، نسبت به توانایی‌های شغلی خود آگاه شوند. قرار گرفتن در مسیری درست که بیشترین همخوانی را با شخصیت شما دارد منجر می‌شود همواره شوق یادگیری و ارتقای خود را داشته باشید. ضمن اینکه بودن در مسیری که دلخواهتان است، قدرت خلاقیت و نوآوری شما را روزبه‌روز تقویت می‌کند.

پیشنهاد: رشته تحصیلی مناسب من چیست؟

سخن نهایی

استعداد و شخصیت افراد عموما از رفتارها و توانایی‌های پایدارشان شکل می‌گیرد. اینکه بتوانید این توانایی‌ها را بشناسید و در کنار آن استعداد شغلی خود را کشف کنید، کمک بزرگی به آینده کاری خود کرده‌اید. تطبیق شخصیت با علایق و توانایی‌ها می‌تواند نتیجه لذت بخشی به همراه داشته باشد. کافی است استعدادهای خود را کشف کنید، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید و پس از ورود به بازار کار مثل یک ستاره بدرخشید.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.