ازدواج تیپ شخصیتی ISFJ

ازدواج تیپ شخصیتی isfj

در این قسمت از سلسله مقاله‌های ازدواج تیپ‌های شخصیتی می‌رسیم به بررسی ازدواج تیپ شخصیتی ISFJ. تیپ شخصیتی ISFJ که به آن مدافع نیز گفته می‌شود از آن تیپ‌های شخصیتی هستند که بسیار منحصربه‌فردند. جذاب بودن این شخصیت به این دلیل است که می‌تواند در زمان‌های بحرانی از صفات فردی مخصوص به خودش سرپیچی کند و کاملا رفتاری متناقض با روند همیشگی‌اش داشته باشد. آن‌ها خود را چیزی فراتر از مجموع اجزای شخصیتی خود می‌دانند و خوب می‌توانند از این نقطه‌ی قوت استفاده کنند و خود را در نزد دیگران به درستی تعریف نمایند.

 برای مثال مدافعان، همدلی بالایی دارند اما  وقتی پای محافظت از خانواده و دوستان به پیش کشیده می‌شود خشن و مبارزه طلب می‌شوند. شعار این افراد در این زمینه این است که «اگر بتوانم از تو محافظت کنم، این کار را می‌کنم.» آن‌ها درحالی که به نظر می‌رسد کم‌حرف و آرام و سرگرم زندگی خودشان هستند مهار‌ت‌های ارتباطی قوی و توسعه یافته دارند. با آنکه درونگرا هستند به‌طور ذاتی اجتماعی هم هستند و حافظه‌ی قوی در به خاطر سپردن دیگران و جزئیات زندگی مربوط به آن‌ها را دارند. همچنین هدیه دهندگان حرفه‌ای هستند به این معنی که در هنگام انتخاب هدیه‌هایشان برای افراد، از تخیل و حساسیت ذاتی خود استفاده می‌کنند و مناسب‌ترین هدیه را برای آن فرد می‌گیرند و به قلب او نفوذ پیدا می‌کنند. پس در این مورد هیچ‌کس با مدافعان برابری نمی‌کند. معمولا بذر ابراز محبت صمیمانه‌ی مدافعان در خانواده‌های آن‌ها به‌طور کامل رشد می‌کند و شکوفا می‌شود اما دوستان نزدیک این افراد نیز از آن بی‌بهره نمی‌گردند.

تیپ شخصیتی مدافع به دنبال امنیت و ثبات است اما می‌تواند تا جایی که حس کند مورد درک و احترام دیگران قرار گرفته است به طرز قابل توجهی نیز تغییر کند. آن‌ها می‌توانند تا جایی در انجام مسئولیت‌ها و وظایفشان پیش بروند که فراتر از انتظار دیگران است و آن‌ها را در محیط کاری و در خانواده شاد کنند.

 ISFJها بسیار دقیق و مسئولیت‌پذیر هستند. نمی‌توانند ببینند که کاری نیمه تمام باقی بماند و آن‌ها بیکار و دست روی دست گذاشته به مشاهده‌ی آن بنشینند. گاهی در انجام کارها تعلل می‌کنند اما برای انجام به موقع آن وظایف می‌توانید رویشان حساب باز کنید.

ISFJها بخش بزرگی از جمعیت را تشکیل می‌دهند. چیزی حدود ۱۳ درصد!

این افراد را در کارهایی مثل پزشکی، مددکاری اجتماعی، خیریه و کارهای دانشگاهی زیاد پیدا می‌کنید. این تیپ شخصیتی از آن تیپ‌های شخصیتی بسیار نوع دوست است به این صورت که اگر کسی با او مهربانی و مدارا به خرج دهد جوابش را با چندین برابر مهربانی و ملاطفت بیشتر پاسخ می‌دهد و سعی می‌کند با کسانی که عمیقا و قلبا به آن‌ها باور دارد با اشتیاق و سخاوت همکاری داشته باشد.

برایان تریسی در این زمینه یک سخن جالب دارد. او می‌گوید: «عشق تنها وقتی قسمت شود رشد می‌کند. تنها با بخشیدن آن به دیگران است که می‌توانید از آن بیشتر بهره‌مند شوید.» به نظر می‌رسد که ISFJها عملا با او موافق هستند و بر طبق این حرف در زندگی خود پیش می‌روند. اما مانند هر تیپ شخصیتی دیگری این تیپ هم با چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کند. ISFJها ازآنجایی که خیلی فروتن هستند، دستاوردهای خود را دست‌کم می‌گیرند.

این ویژگی آن‌ها‌ می‌تواند مورد سوءاستفاده‌ی افراد خودخواه و بدبین قرار بگیرد و این افراد کارها را به روی دوش ISFJها بیندازند و سپس اعتبار کار را درنهایت به نام خود ثبت کنند. بنابراین تیپ شخصیتی ISFJ باید مطمئن شود که کارهایش به اندازه‌ی کافی به چشم دیگران می‌آید و مورد توجه و احترام قرار می‌گیرد. آن‌ها باید بتوانند در مواقعی نه بگویند و از خود دفاع کنند تا اشتیاق و اعتمادبه‌نفسشان به دست افراد سودجو از بین نرود.

البته ISFJها زیاد از کانون توجه دیگران بودن خوششان نمی‌آید و دوست ندارند تلاش‌های تیمی به پای آن‌ها نوشته شود. این کار به آن‌ها احساس گناه می‌دهد اما به هر حال دیده شدن تلاش‌هایشان باور آن‌ها را به خود افزایش می‌دهد و آنچنان رضایتی بهشان دست می‌دهد که تیپ‌های شخصیتی دیگر این حس را در چنین درجه‌ای تجربه نخواهند کرد.

مایرز و بریگز در مورد تیپ شخصیتی ISFJ می‌گویند: «ISFJها بر وفاداری، توجه و رفاه مشترک تأکید دارند.»

تیپ شخصیتی ISFJ کیست؟

ازدواج تیپ شخصیتی isfj

ارزش‌های تیپ شخصیتی ISFJ و چیزهایی که باعث خوشحالی آن‌ها می‌شوند:

  • خانه و خانواده
  • سلامتی
  • امنیت مالی
  • دوستی‌ها
  • استقلال

 تست شخصیت شناسی رایگان MBTI

تیپ شخصیتی ISFJ در زندگی از چه چیزهایی الهام می‌گیرد؟

آن‌ها از جزئیات و چیزهای کوچک در زندگی که باعث می‌شوند معنا، ماندگاری و زیبایی به آن‌ها القا شود لذت می‌برند. این تیپ شخصیتی عمیقا تحت تأثیر زیبایی‌های دنیا قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند تا در لحظات ساده‌ی زندگی، لذت و خوشی را بیایند. زیبایی‌های جهان هستی آن‌ها را به سرشوق می‌آورد. آن‌ها از رنگ‌های زیبای برگ‌های پاییزی و حرکت باد در لابه‌لایشان لذت بی‌نظیری می‌برند و خیره شدن به ستاره‌ها را مانند شنیدن داستان‌های آدم‌‌ها و معاشرت با آنان دوست دارند و تحسین می‌کنند.

یک فرد با تیپ شخصیتی ISFJ خوب می‌داند که ارتباط برقرار کردن با دیگران چقدر می‌تواند زندگی او را غنی‌تر کند. او از آیین‌ها آگاهی و درک بالایی دارد و این به آنان حس امنیت می‌دهد چون از آن می‌توانند برای بهترین بهره‌برداری از لحظه‌ی حال خود استفاده کنند. چیزی که باعث می‌شود این تیپ شخصیتی حس پوچی داشته باشد شلوغی زندگی‌های امروزی، یکنواختی و انجام وظایف تکراری است. آن‌ها از اینکه وقتی نداشته باشند تا با عزیزان خود بگذرانند یا برای خودشان وقت بگذارنند شدیدا ناراحت می‌شوند.

این افراد وقتی در معرض منفی‌گرایی، انتقاد و برنامه‌ریزی بیش‌ازحد قرار می‌گیرند انرژی زیادی را از دست می‌دهند. چراکه در این موارد بجای اینکه حواسشان به خودشان باشد و استراحت بیشتری کنند دائما در حال رسیدگی و بخشش به دیگران هستند.

یک ISFJ از چه راه‌هایی می‌تواند الهام‌بخشی خود را انجام دهد؟

  • هرازچندگاهی به برنامه‌ی زمانی خود نگاهی بیندازید و وظایف غیرالزامی را حذف کنید.
  • کمک گرفتن از دیگران را مایه‌ی شرمسازی خود ندانید و بدانید که اشکالی ندارد اگر از دیگران در مواردی کمک بخواهید.
  • در زمان‌های استرس تنفس عمیق داشته باشید. می‌توانید یک موزیک آرام‌بخش برای خود پخش کنید. این کار در زمان‌هایی که سرتان شلوغ هست نیز گزینه‌ی خوبی است چون باعث می‌شود متمرکزتر شوید و بهتر به وظایف خود رسیدگی کنید.
  • در طول روز زمانی را در تنهایی برای خود و با خود بگذرانید و در این زمان‌ها کاملا به خودتان استراحت دهید. می‌توانید به‌طور کلی ساعاتی را از گوشی همراه خود و تکنولوژی فاصله بگیرید و به دل طبیعت بروید یا اینکه کارهای خلاقانه‌ای چون نویسندگی، مجسمه‌سازی، عکاسی و نقاشی را پیگیری کنید اما یادتان باشد که در این زمان‌های مخصوص به خود لازم نیست حتما بهره‌وری خاصی داشته باشید و کار مفیدی انجام دهید.
  • سعی کنید با انسان‌هایی وقت بگذرانید که تنها مصرف کننده‌ی انرژی شما نیستند. بلکه به شما انرژی هم می‌دهند. خواندن کتاب‌های الهام‌بخش در مورد زندگی افراد موفق نیز می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.

مطلب مرتبط: با چه تیپ شخصیتی ازدواج موفق‌تری خواهید داشت؟

تیپ isfj در ازدواج و روابط عاطفی

عواملی که به تیپ شخصیتی ISFJ  استرس می دهند:

  • وقتی در معرض انتقاد و محیطی که در آن اختلاف و تنش وجود دارد قرار می‌گیرند.
  • وقتی با پروژه‌های زیادی خودشان را درگیر می‌کنند و به موعد تحویل پروژه‌ها نزدیک می‌شوند.
  • وقتی بیش‌ازحد خود را با مفاهیم انتزاعی یا نظری درگیر می‌کنند.
  • وقتی باید بیش‌ازحد نقش یک انسان مسئولیت‌پذیر را بازی کنند و این موقعیت برایشان اجباری باشد.
  • وقتی در مکان ناآشنایی قرار می‌گیرند، آینده‌ی مبهم و غیرقطعی دارند یا دیگران از آن‌ها کاری را می‌خواهند که انجام دهند ولی نمی‌گویند چگونه باید آن کار را به سرانجام برساند.
  • وقتی بازخورد مثبت و تحسینی به خاطر کارهایشان دریافت نمی‌کنند.

تیپ شخصیتی ISFJ در زمان مواجهه با استرس، در ذهنش به دنبال خاطراتی می‌گردد که در آنها راه حل‌های به کار رفته اش موثر واقع شده است. او برای به دست آوردن همدلی، آرامش و حمایت دیگران با آنها تماس می‌گیرد تا قوت قلبش شوند اما اگر استرس به حالت ادامه دار در بیاید وارد «حالت فاجعه» می‌شود که در آن یک ISFJ به تمام فاجعه‌ها و احتمالاتی که ممکن است اتفاق بیافتد و  در آن او احساس عدم شایستگی و آشفتگی کند فکر می‌کند. در این شرایط حس ناتوانی بر او غلبه می‌کند، فکر می‌کند هیچ وقت نمی‌تواند کاری را به درستی انجام دهد و همه چیز در نظرش اشتباه است.

استرس وقتی مزمن می‌شود این تیپ شخصیتی به کارکرد پست خود به نام شهودی برون ریز پناه می‌آورد. این همان حالتی است که باعث می‌شود یک ISFJ  کاملا بر خلاف شخصیت همیشگی خود رفتار کند. مثلا اصلا دوست نداشته باشد که به جزئیات توجه کند، چیزی او را به وجد نیاورد و احساس نابودی و همیشه اشتباهی بودن بکند یا دیگر مثل همیشه رفتاری دوستانه و آرام از خود بروز ندهد و خشمگین، بی قرار، بدبین و منزوی شود.

در این شرایط چطور به تیپ شخصیتی ISFJ کمک کنیم؟

  • آن‌ها را تحسین کنید اما نه به صورت کلی! در گفتگوهایتان برای آن‌ها مشخص کنید که بابت چه ویژگی‌هایشان آن‌ها را مورد ستایش قرار می‌دهید. همچنین می‌توانید با صحبت‌های خود قوت قلبی برایشان باشید. مثلا به آن‌ها یادآوری کنید که چطور در گذشته توانسته‌اند بر شرایط سخت خود غلبه کنند و بگویید بازهم می‌توانند از پس مشکلات خود بربیایند.
  • فضایی را برای تنهایی و کنار آمدن آن‌ها با احساساتشان باز کنید و اگر نیاز به هم‌صحبتی داشتند با آرامش و متانت به حرف‌هایشان گوش دهید و اجازه دهید تا احساسات و ترس‌های غیرمنطقی خود را با شما درمیان بگذارند. این‌گونه کمی از سنگینی باری که به دوش می‌کشند کاسته می‌‌شود.
  • در صورت وجود مشکلات حل نشدنی از تکنیک ایده‌پردازی و برپا کردن طوفان ذهنی استفاده نکنید. چراکه اگر یک ISFJ در آن زمان تحت کنترل کارکرد پست خود یعنی شهودی برون‌ریز باشد این کار فقط اوضاع را بدتر می‌کند. بجای آن می‌توانید او را به مطالعه‌ی مطالبی که از نظر شخصی عرفانی و تکان دهنده هستند تشویق کنید تا با کارکرد پست خود بیشتر تعامل برقرار کند.
  • وقتی یک ISFJ وظایف زیادی دارد که نمی‌تواند از عهده‌ی آن‌ها بربیاید شما می‌توانید این‌طور کمک کنید که مشکلات و وظایفش را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و کارهایی که باید انجام شوند را به صورت ترتیبی و مرحله‌ای برای او مشخص نمایید.
  • بدون اینکه حرف‌هایتان رنگ و بویی از توهین و اجبار داشته باشد به صورت دوستانه او را به انجام تمرین‌های فیزیکی تشویق کنید تا از میزان استرسش کاسته شود.
  • در انجام تمام موارد بالا احتیاط کنید تا رفتاری نشان ندهید که حاکی از برتر دانستن خودتان نسبت به فرد با تیپ شخصیتی ISFJ باشد بلکه مهربان باشید و او را قضاوت نکنید.

تیپ isfj در ازدواج و روابط عاطفی

تیپ شخصیتی ISFJ در ازدواج و روابط عاشقانه

از نظر کاریزماتیکی ISFJها با روش‌های مهربانانه و سخاوتمندانه‌ای که دارند در دل افراد جا باز می‌کنند.  هرچند که شاید از نظر اعضای خانواده گاهی رفتارهای سخت‌گیرانه داشته باشند اما آن‌ها مدام می‌کوشند تا به نیازهای عزیزان خود پاسخ دهند. آن‌ها شخصیتی مبهم دارند و جذابیت‌های پنهانی درون آن‌هاست که دیگران آن‌ها را پسندیده می‌دانند و سعی می‌کنند تا کشفشان کنند. با این حال خود این افراد برای شناخته شدن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

مدافعان در ابتدای شروع یک رابطه‌ی عاشقانه دوست دارند تا ابتکار عمل زیادی را برای دوست‌یابی داشته باشند. اما به‌طور کلی درخواست از کسی برایشان ناراحت کننده  و سخت است و نگران رد شدن و نقض قوانین اجتماعی نانوشته هستند. این جنبه از شخصیت آن‌هاست که باعث گیر کردن‌های احساسی این افراد می‌شود به طوری که مایل هستند که یک رابطه شروع شود اما منتظر می‌مانند تا طرف مقابل اولین قدم را بردارد.

ISFJها در روابط عاشقانه است که با جنبه‌ی پنهانی از شخصیت خود روبه‌رو می‌شوند.

جنبه‌ای که شاید خود آن‌ها نیز از دیدن آن شگفت‌زده شوند. این تیپ شخصیتی آنچنان احساس عمیقی در روابط عاشقانه‌ی خود دارد که گاهی پیدا کردن کلمه برای توصیف این احساسات برایش سخت است. اما بااین‌حال در طول روز سعی می‌کند با انجام کارهای کوچک حس عاشقانه‌ی خود را نشان دهد. این افراد با کارهای خود مدام سعی می‌کنند تا زندگی عزیزان خود را راحت‌تر کنند. آن‌ها بسیار بخشنده و حمایتگر هستند و از به اشتراک گذاشتن زمان، انرژی و محبت خود با شریک عاطفیشان ذره‌ای کم نمی‌گذارند.

به‌طور کلی این تیپ شخصیتی به دنبال روابطی است که در آن با طرف مقابل خود احساس برابری ارزشی داشته باشد و با فردی دلسوز، صبور و متعهد روبه‌رو باشد. چراکه می‌داند این‌گونه روابط باعث رشد و شکوفایی او می‌شوند. او با کسی که برای رابطه‌شان سخت تلاش می‌کند و احساس دوست داشته شدن به او می‌دهد به خوبی کنار می‌آید.

با اینکه این تیپ شخصیتی به راحتی تسلیم چالش‌های ناگزیر به وجود آمده نمی‌شود اما به هر حال ممکن است رابطه‌ی آن‌ها هم مانند هر رابطه‌ی دیگری به بن‌بست برسد. اما شکستن یک رابطه برای ISFJها دردناک و بسیار سخت است حتی وقتی می‌دانند که هیچ‌‌چیز در آن رابطه سر جای خود نیست. بنابراین آن‌ها وقتی از یک رابطه بیرون می‌آیند خود را آسیب‌دیده و زخمی می‌بینند و زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد تا از غم و اندوه جدایی خلاص شوند.

 تیپ شخصیتی ISFJ در روابط عاشقانه و ازدواج چه ویژگی‌های مثبتی دارد؟

  • آن‌ها در شرایط سخت دیدگاه‌های شریک زندگی خود را درنظر می‌گیرند و دلسوز و فداکارانه تصمیم‌گیری می‌کنند و تنها بر اساس تمایلات و خواسته‌های خودشان جلو نمی‌روند.
  • این افراد آدم‌هایی باتوجه و باملاحظه هستند و کوچک‌ترین جزئیات را در مورد شریک عاطفی خود به خاطر می‌سپارند و به موقع به وسیله‌ی همان جزئیات کوچک مایه‌ی خوشحالی و لذت او می‌شوند.
  • در زیر ظاهر صبور و فروتن آنان تعهدی پرشور و محکم و بلندمدت، وفاداری فراوان و تمایل برای محافظت و مراقبت از شریک عاطفیشان وجود دارد.

تیپ شخصیتی ISFJ در روابط عاشقانه و ازدواج ممکن است دچار چه چالش‌هایی شود؟

همان‌طور که پیش از این گفته شد این افراد برای شاد کردن مردم اهمیت زیادی قائل هستند و این کار را تا جایی ادامه می‌دهند که ممکن است به قیمت نادیده گرفتن نیازهای خود و خانواده‌شان تمام شود. برای اطرافیان یک ISFJ نادیده گرفتن نیازهای خودش برای خوشحال کردن دیگران و سخت کار کردن او می‌تواند معذب کننده و استرس‌زا باشد. ازآنجایی که این تیپ شخصیتی دوست دارد همیشه صلح برقرار باشد در خانواده و محل کار به کسی بیشترین توجه را دارد که شکایت بیشتری هم دارد. درحالی که آن شخص شاکی شاید از روی غرض‌ورزی و جلب توجه یا مقاصد دیگر این کار را انجام دهد و فرد ISFJ با حمایت نابجای خود به افراد دیگر آسیب بزند.

این افراد از تنش و در هنگام اختلاف‌نظر از شریک زندگی خود دوری می‌کنند. همسران و همراهان این افراد باید مطمئن شوند که احساس شنیده شدن و درک شدن را به‌طور کامل به افراد چنین تیپی داده باشند. اگر یک ISFJ ببیند که اخبار و اطلاعات خاصی شریک زندگی‌اش را ناامید یا ناراحت می‌کند. آن اطلاعات را با او به اشتراک نمی‌گذارد. این کار آن‌ها حس نادیده گرفته شدن را به طرف مقابل می‌دهد یا شاید حس کند که شخصیت دارای تیپ ISFJ با او صادق نیست. این تیپ تمایل بالایی به ایجاد هماهنگی در محیط اطراف خود دارد و این ویژگی می‌تواند در مواقعی فشار بالایی به اطرافیانش وارد کند.

تیپ isfj در ازدواج و روابط عاطفی

شیوه‌ی عشق‌ورزی تیپ شخصیتی ISFJ در روابط عاطفی

راه ابراز محبت یک تیپ شخصیتی ISFJ به عزیزانش اعمال خدمات است. یعنی سخت کار می‌کنند تا با انجام کار بزرگ و خدمتی که ارائه می‌دهند آن‌ها را خشنود کنند. پس اگر چنین تیپ شخصیتی از زمان خود برای آشپزی، تمیز کردن و دیگر وظایف می‌گذارد در حال گفتن «دوستت دارم» به عزیزانش است البته به روش خودش. در مقابل، شنیدن کلمات محبت‌آمیز و تأیید کننده می‌تواند باعث لذت بردن ISFJها شود و دوست دارند که مورد قدردانی قرار بگیرند.

دسته بندی : ازدواج

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.