۱۵ راهکار کاربردی برای تقدیر از کارمندان

تقدیر از کارمندان

اهمیت و نقش کارمندان و تیم در یک مجموعه بر کسی پوشیده نیست و به طور خلاصه می‌توان گفت که ثبات و دوام یک مجموعه به کارمندان و انگیزه‌های آن‌ها بستگی دارد. تقدیر از کارمندان حس تعهد و انگیزه در آن‌ها به وجود می‌آورد و موردی است بسیار مؤثر که شاید مورد بی‌توجهی اکثر رهبران سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

برای قدردانی از کارمندانتان منتظر فرصت یا مناسبت‌های خاصی نباشید. هر روز سال مناسبتی است، برای قدردانی شما از افراد سازمانتان و گفتن اینکه چقدر برای خودشان، همکاری و کمکشان ارزش قائل هستید. هدایا و سوپرایزهای کوچک به منظور تقدیر از کارمندان باعث می‌شود در تمام روزهای سال احساس کنند که برای کارشان ارزش قائل بوده و قدر آن‌ها را می‌دانید. در نتیجه آن‌ها نیز دلسوزانه‌تر نسبت به شما و شرکت رفتار خواهند کرد.

تقدیرهای غیرمنتظره و ابراز تشکر از راه‌های غافلگیرانه، یکی از بهترین روش‌ها برای نمایش حس قدردانی‌تان به کارمندان و همکارانتان است. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که ” همکاران و کارمندانتان کدام نوع قدردانی‌ را تحسین می‌کنند و ترجیح می‌دهند؟”

واقعیت این است که هر کارمندی نیازهای متفاوتی برای قدردانی دارد و بهترین راه این است که روحیات و نیازهای افرادتان را شناخته و هر دفعه سعی کنید حداقل به بخش کوچکی از نیازهای آن‌ها پاسخ دهید. شناخت نیاز کارمندانتان می‌تواند نقطه شروعی برای نشان دادن سپاسگزاری شما به آن‌ها باشد. اینکه مدیر یک سازمان بزرگ هستید و یا یک استارتاپ کوچک، هیچ فرقی نمی‌کند؛ همین‌که به فکر قدردانی از کارمندان خود هستید نشان‌دهنده‌ی این است که لایق جایگاهتان هستید.

چرا باید از کارمندان قدردانی کنیم؟

مهم‌ترین دلیلی که برای قدردانی از کارمندان وجود دارد این است که قدردانی حس ارزشمندی در کارمندان به وجود می‌آورد و احساس ارزشمند بودن در محل کار نیز باعث پیشرفت شرکت و بازدهی بیش‌تر کارکنان می‌شود. در تحقیقی از محققان دانشگاه واریک لندن، نشان داده شد که کارمندان راضی‌تر به طور متوسط ۱۲‌درصد بازدهی بیش‌تری نسبت به سایر کارمندان دارند. پس فراموش نکنید که تاثیر مثبت تقدیر از کارمندانتان به خود و شرکتتان باز میگردد.

در ادامه به مواردی برای چگونگی تقدیر از کارمندان می‌پردازیم که احتمالا در نحوه ی تقدیر شما از همکارانتان به شما کمک خواهند کرد.

مطلب مرتبط: آیا ویژگی‌های شخصیتی افراد در میزان رضایت شغلی آن‌ها اثرگذار است؟

چگونه بفهمیم از هر کارمند خود با چه سبکی تقدیر کنیم؟

برای اینکه بتوانیم تقدیر مناسبی از کارمند خود بکنیم در ابتدا باید با روحیات و مدل رفتاری او به خوبی آشنا باشیم. این بدان معناست که باید بدانیم چه چیزی به فرد انگیزه می‌دهد و او را خوشحال می‌کند.

چالش بسیاری از مدیران دقیقا همین‌جاست، از آن‌ها که سؤال می‌پرسیم می‌گویند: کارمند ما همیشه سرش به کارش گرم است ما نمی‌توانیم او را به خوبی بشناسیم. اما راهکار چیست؟ شما به عنوان مدیر در زمان استخدام به خوبی می‌توانید پرسنل خود را بشناسید. برای این منظور می‌توانید از تست‌های شخصیت‌شناسی و تست‌های رفتارشناسی استفاده کنید.

برای مثال می‌توانید از تست شخصیت‌شناسی MBTI، تست شخصیت‌شناسی نئو و یا تست رفتارشناسی دیسک استفاده کنید.

ورود به آزمون شخصیت‌شناسی MBTI

ورود به آزمون شخصیت‌شناسی نئو

ورود به تست رفتارشناسی دیسک

روش های تقدیر از کارمندان

۱ـ تقدیر از کاری که به‌خوبی انجام شده است

چه اقداماتی را تحسین‌برانگیز می‌دانید؟ آن‌ها را شناسایی کرده و مشخص کنید. هر مورد کوچکی را نیز لحاظ کنید. چراکه همین قدردانی برای یک کار کوچک می‌تواند انگیزه‌ی انجام کارهای بزرگ‌تر را به خوبی و درستی به وجود آورد. تقدیرهای این چنینی از کارمندان زمانی می‌تواند خالق احساس صمیمیت در بین شما باشد که به جای گفتن، کارتان را خوب انجام دادید، به جزئیات اهمیت داده و به گونه‌ای غیرقابل پیش‌بینی از کارمندانتان قدردانی کنید.

مطلب مرتبط: ۸ استراتژی افزایش وفاداری کارکنان به سازمان

۲ـ اهمیت به سلامت کارمندان

بلیط‌های تخفیف‌دار یا رایگان استخر، باشگاه یا چکاپ پزشکی برای کارمندان هدیه‌های مناسبی هستند که نشان‌دهنده‌ی اهمیت شما به سلامت روح و جسم کارمندانتان در کنار تقدیر شما از آن‌هاست.

مطلب مرتبط: هر آن چیزی که باید درباره‌ی سلامت روان در محیط کار بدانید

۳ـ تشکر کلامی

تشکر کردن کار سختی نیست. برای انجام دادن کارها به درستی و وقت‌های اضافه‌ای که کارمندانتان برای شما می‌گذارند از آن‌ها تشکر کنید. تأثیر کلمات مثبت هیچ‌وقت از قلب کارمندانتان بیرون نمی‌رود. کلمه‌ی “متشکرم” را به زبان بیاورید و انرژی خوب آن را به کارمندانتان منتقل کنید. همچنین زمانی که از کارمندانتان چیزی می‌خواهید نیز از کلمه‌ی “لطفا” استفاده کنید.

راه ساده و مؤثر دیگر این است که در پایان روز یادداشت کوچکی روی میزشان گذاشته و از آن‌ها تشکر کنید. در این یادداشت به طور واضح دلیل قدردانی خود را بنویسید. مطمئن باشید فردا با دیدن این یادداشت روزشان ساخته می‌شود. روابط گرم اجتماعی را به محل کار بیاورید و فراموش نکنید یک محیط کاری خوشایند، مؤدبانه، متمدن و قدردان بسیار مورد استقبال کارمندان قرار می‌گیرد.

۴ـ شناسایی علایق کارمندان

همه‌ی افراد از اینکه به علایقشان اهمیت داده شود لذت می‌برند. اینکه از کارمندانتان درباره خانواده، سرگرمی‌ها، تعطیلات آخر هفته یا رویداد ویژه‌ای که در آن شرکت کرده بودند، سوال کرده و به آن‌ها اهمیت دهید بسیار برایشان خوشایند است و باعث می‌شود که افراد احساس کنند که مهم و ارزشمند‌ هستند. مواظب باشید اهمیت دادنتان را با فضولی کردن یا نصیحت کردنشان خراب نکنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ موردی که باید به خاطر آن به کارکنانتان پاداش دهید

۵ـ انعطاف‌پذیری

یکی از راه‌های مؤثر برای انگیزه بخشی و تقدیر از کارمندان، انعطاف‌پذیری شما به عنوان یک مدیر است. که این انعطاف‌پذیری می‌تواند هنگام دادن مرخصی، انجام دادن کاری که چندان با آن موافق نیستید، یا حتی نوع پوشش کارمندان باشد.

انعطاف‌پذیری شما به عنوان یک مدیر منتقل کننده‌ی این پیام به کارمندان است که در یک فضای سخت قرار ندارند و این باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند ارتباط بهتری با محیط کار برقرار ‌کنند. اگر این امکان وجود دارد که کارمندان از راه دور نیز وظایف خود را انجام دهند شاید بد نباشد هر از چندگاهی از آن‌ها بخواهید تا اگر دوست دارند بخشی از کار‌ها را در خانه انجام دهند تا فرصت بیشتری برای بودن در کنار خانواده داشته باشند.

یکی دیگر از بهترین مواردی که نشانگر تقدیر کردن و اهمیت دادن شما به کارمندانتان است دادن اختیار به کارمندان در مورد زمان مرخصی است. اگر حضور همیشگی کارمندانتان در دفتر کار مهم است، تقویمی را ارسال کرده و از افرادتان بخواهید که زمان مرخصی خود را با همکارانشان تنظیم کنند. این راه‌حل خیلی بهتر از آن است که شما زمان مرخصی هر فرد را مشخص کرده و برای زمان فراغتش تصمیم بگیرید. یک برنامه کاری انعطاف‌پذیر، مزیتی است که کارکنان همیشه آرزویش را دارند.

۶ـ اعتماد

اعتماد نیز همچون انعطاف‌پذیری می‌تواند نقش مهمی در ایجاد انگیزه بین کارمندان داشته باشد. اگر مسئولیتی را به یکی از کارمندان سپردید، تا جای ممکن به او اعتماد کنید و همواره به او این بازخورد را بدهید که به کاری که انجام می‌دهند باور دارید. شاید در ابتدا با خطاهایی همراه باشد اما در بلند مدت نتایج خوبی برای شرکت خواهد داشت.

۷ـ ارئه‌ی هدیه‌ی شخصی

تقدیر از کارمندانیک هدیه‌ی شخصی که باتوجه به علایق افراد تهیه شده بسیار خوشایند و جذاب است. سعی کنید علایق همکارانتان را بشناسید یا اگر در شرایطی خاص به چیزی نیاز داشته و توانایی تهیه آن را ندارند برای آن‌ها تهیه کنید. این باعث می‌شود همکارتان از اینکه در شرکتی کار می‌کند که به علایق و نیازهای او توجه دارد احساس خوشبختی و رضایت داشته باشد.

گل و گیاه نیز انتخاب‌های هوشمندانه‌ای هستند. گیاهان با خود پیام قدردانی و احساسات مثبت دارند و همیشه در یاد کارمندتان باقی می‌مانند. سعی کنید گل و گیاه مناسب برای محل کار را انتخاب کنید. همچنین هنگام بیماری، تولد یا از دست دادن عزیزانشان  از کارت های تبریک یا تسلیت برای همدردی استفاده کنید.

۸ـ نظرسنجی نحوه‌ی قدردانی از خودشان

این بسیار موثر است که فرصتی را برای نظرسنجی ترتیب داده و از کارمندانتان بخواهید روش قدردانی مورد علاقه‌شان را آزادانه بنویسند. با این کار آن‌ها می‌فهمند که شما برای نظرشان اهمیت قائل هستید، حتی اگر به تمام پیشنهادهایشان عمل نکنید.

مطلب مرتبط: چگونه جبران خدمات کارمندان بهره‌وری سازمان را افزایش می‌دهد؟

۹ـ دعوت به یک وعده‌ی غذایی

اینکه همکاران یا کارمندانتان را در روز تولد، مناسبتی خاص، یک روز سخت کاری، یک موفقیت در اهداف شرکت یا حتی بدون دلیل مهمان کنید می‌تواند یکی از بهترین تقدیرها از همکارانتان باشد. یادتان نرود که بگذارید مهمانانتان رستوران را انتخاب کنند. یا رستوران بیرون‌بری که آن‌ها دوست دارند غذا سفارش دهید.

۱۰ـ قدردانی از کارمندان کوشا در جلسات ماهانه و عمومی

تشکر کردن از کارمندان نمونه در حضور دیگران باعث می‌شود در سایر کارمندان نیز انگیزه ایجاد شود. بهتر است کارمند موردنظرتان را با دقت انتخاب کرده تا باعث سوتفاهم و جهت‌گیری سایر کارمندان نشود.

۱۱ـ ارائه‌ی خوراکی های غافل‌گیرکننده

می‌توانید برای تقدیر از کارمندانتان پیشنهادهایی از قبیل کوکی یا کیک، به‌ویژه هر چیزی که خود شما آن را درست کرده‌اید، نیز استفاده کنید. این کار حس صمیمیت، قدردانی و بودن در خانواده ی دوم را بسیار برای کارمندانتان تلقی میکند.

۱۲ـ تفریحات گروهی ترتیب دهید

ترتیب دادن برنامه‌های تفریحی خارج از محل کار مثل طبیعت‌گردی، کوه‌نوردی، بازی‌های گروهی یا عصرانه‌‌ای در پارک باعث نزدیک‌تر شدن کارمندان به یکدیگر می شود. همچنین در خارج از فضای رسمی می‌توانید شناخت بیش‌تری از کارمندان‌تان پیدا کنید.

۱۳ـ فراهم کردن فرصت پیشرفت

افراد دوست دارند که شانس این را داشته باشند که آموزش ببینند و مهارت کسب کنند. برای آن‌ها این مساله‌ی ویژه ایست که بتوانند که در گروه‌هایی شرکت کنند که در آن‌ها استعدادهایشان مشاهده می‌شود. آن‌ها دوست دارند در جلسات انجمن‌های حرفه‌ای شرکت کنند و نماینده سازمان شما در رویدادهای مدنی و بشردوستانه باشند. اگر در حال حاضر فقط مدیران خود را در این رویدادها شرکت می‌دهید سعی کنید شانس استفاده از این فرصت را برای همه کارمندان فراهم کنید؛ آن‌ها به‌واقع از این فرصت‌ها قدردانی خواهند کرد

۱۴ـ مناسبت‌های شخصی کارمندان

روز تولد کارکنان‌ را با پیام تبریک یا هدیه‌ای ساده جشن بگیرید. موفقیت‌های شخصی‌شان مثل خرید اتومبیل یا خانه یا مناسبت‌های مهمی مثل ازدواج یا بچه‌دارشدن‌شان را فراموش نکنید و به آن‌ها تبریک بگویید. در این حالت کارمندانتان متوجه می‌شوند که شما برای ‍‍پیشرفت زندگی‌شان هم اهمیت قائل می‌شوید.

۱۵ـ در نظرگرفتن فرصت‌های شغلی بهتر

ارتقای شغلی و دادن مسئولیت‌های بهتر به کارمندتان نشان می‌دهد که به مهارت‌های او اطمینان دارید و او را شایسته‌ی پیشرفت و رسیدن به مراحل بالاتر می‌دانید. تغییر و تحولات مثبت در شرکت باعث پویایی و افزایش رضایت کارمندان می گردد.

پیشنهاد: خرید هدیه تولد بر اساس تیپ شخصیتی

سخن آخر

همیشه یادتان باشد که تقدیر از کارمندان هیچ‌گاه بی‌فایده نیست. در سازمان‌ها، قدردانی یک دارایی کمیاب به حساب می‌آید و مدیران معمولا به این قضیه کم اهمیت هستند و وسواس زیادی برای آن به خرج نمی‌دهند. از هر فرصتی برای نشان دادن تشکر و قدردانی خود به کارمندانتان استفاده کنید. مطمئن باشید به عنوان کسی که قصد چنین کاری را دارید به مرور زمان با نحوه ی خوشحال شدن هر کدام از کارمندانتان آشنا خواهید شد.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.