تکنیک‌های مذاکره چیست؟

کمی درباره این جملات تأمل کنید:

من امروز جلسه خوبی را تجربه نکردم.

امروز در کلاس دانشگاه نتوانستم درباره موضوع پیش آمده به‌خوبی صحبت کنم.

من امروز با همسرم دعوا کردم زیرا نتوانستم منظورم را به‌درستی به او بازگو کنم.

شما چقدر در روزمرگی خود درگیر این مذاکره‌ها هستید؟

مذاکره چیست؟

مذاکره مجموعه‌ای از اصول و قواعد است، که می‌توان آن را آموخت. مهارت و دانش مربوط به مذاکره را اصول یا فنون مذاکره می‌نامند. اما اگر مهارت و دانش مذاکره را بیاموزید، بازهم برای داشتن یک مذاکره موفق شما نیازمند تکنیک‌های مذاکره هستید. مذاکره جز جدانشدنی از زندگی یک فرد است. چراکه او به مذاکره در محل کار، در خانواده و… نیازمند است.

اصول کلی مذاکره:

 باید بدانید اگر یک طرف مذاکره هستید بهتر است که خشم خود را کنترل نمایید. چراکه کنترل نکردن خشم هنگام یک مذاکره می‌تواند جریان جلسه را به تصمیم گیری‌هایی برساند که مخاطره آمیز باشند و تسلط بر مهارت‌های مذاکره و دانستن تکنیک‌های مذاکره می‌تواند راه‌حلی برای این بحران باشند و همین امر باعث می‌شود که نتایج مطلوبی از تنظیم یک قرارداد گرفته شود.

شایان ذکر است که بدانید آگاهی محدود ما در این زمینه می‌تواند مانع از توجه ما به اطلاعات و یافتن راه‌حل‌هایی برای یک بحران و یا بهبود بخشیدن به نتایج شود. لطفا توجه فرمایید که به کمک راه‌حل‌ها و تکنیک‌های مذاکره می‌توان تصمیمات عاقلانه‌تری گرفت و نتایج به دست آمده از معاملات را بهتر پیش‌بینی کرد.

۷ مورد از مهم‌ترین تکنیک‌های مذاکره

داشتن تسلط بر مهارت‌های مذاکره و تکنیک‌های مذاکره برای یک فرد یا یک گروه و سازمان نوعی مزیت محسوب می‌شود. چراکه داشتن تسلط بر مهارت‌های مذاکره برای یک فرد شانس پیدا کردن شغل بهتر و همچنین بستن قراردادهای بهتر را بالا می‌برد. 

بدون شک برای رسیدن به موفقیت و حرکت کردن در این مسیر باید تکنیک‌های مذاکره را بیاموزید و آن را جز اهداف مهم در زندگی‌تان قرار دهید. تکنیک‌های مذاکره به مجموعه‌ای از مهارت‌های بین فردی و ارتباطی بستگی و نیاز دارد که برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب به‌کار می‌رود. البته بهتر است بدانید که شرایط مذاکره در زمانی رخ می‌دهد که طرفین یک قرارداد یا گروهی از افراد در مورد موضوع یا بحثی و برای پیدا کردن راه‌حل مشکلی یا یک هدف پروژه یا قرارداد با یکدیگر دارای اختلاف نظر هستند.

اما بهتر است که خوش‌بین باشیم که امروزه مذاکره کنندگان هر کسب‌وکاری اهمیت دست‌یابی به یک مذاکره برد – برد برایشان قابل درک است. در ادامه و در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با تکنیک‌های مذاکره بیشتر آشنا کنیم و در این‌باره به بحث و بررسی بپردازیم.

۱ـ برقراری ارتباط کلامی:

اولین تکنیک از تکنیک‌های مذاکره، در طی مذاکره این است که باید مذاکره کنندگان توانایی ارتباط کلامی واضح و موثر با طرف مقابل را داشته باشند. بهتر است بدانید که اگر طرفین مذاکره کننده به‌وضوح نتوانند اظهارنظر خود را بیان نمایند در این میان سوءتفاهم اتفاق می‌افتد. در یک جلسه، مذاکره کننده موفق شخصی است که مهارت‌های لازم را جهت رسیدن به نتیجه موردنظر خود داشته باشد.

گرفتن ارتباط کلامی

۲ـ همکاری و کار تیمی:

لزوما در مذاکره یک طرف در برابر طرف دیگر قرار نمی‌گیرد. مذاکره کنندگان حرفه‌ای و موفق باید مهارت‌های لازم جهت همکاری با یک تیم را دارا باشند و فضایی مشترک را در طول مذاکرات برای مذاکره کنندگان ایجاد نمایند.

۳ـ توانایی حل مسئله:

مذاکره کنندگان حرفه‌ای خوب می‌دانند که یکی از تکنیک‌های مذاکره، برخورداری از توانایی حل مسئله است. چراکه گاها مذاکره درخصوص برخی اختلافات به وجود آمده است و فرد باید این توانایی حل مسئله را در مذاکره داشته باشد. افرادی که دارای توانایی مذاکره هستند و تکنیک‌های مذاکره را می‌دانند دارای توانایی پیدا کردن راه‌حل‌های مختلف برای مشکلات هستند. به جای تمرکز بر هدف نهایی خود برای مذاکره، مذاکره کنندگان حرفه‌ای می‌توانند جهت حل مشکل به نفع هر دو طرف مسئله تمرکز کنند.

توانایی حل مسئله تکنیک مذاکره

۴ـ توانایی در تصمیم‌گیری هوشمندانه:

افراد مسلط به تکنیک‌های مذاکره می‌توانند هدایت گران جلسات باشند. اما اگر مذاکره به بن بست رسید فرد باید بتواند با بهره‌مندی از تکنیک‌های مذاکره به توافق برسد. در این مرحله توانایی تصمیم‌گیری یکی از تکنیک‌های مذاکره تلقی می‌شود که فریادرس شما است و یک مذاکره ناموفق را به یک مذاکره موفق تبدیل می‌نماید.

۵ـ برخورداری از مهارت‌های ارتباطی :

مذاکره کنندگانی که بسیار موفق جلوه می‌کنند به مهارت‌های ارتباط بین فردی جهت حفظ یک رابطه خوب با کارکنان درگیر در مذاکرات مسلط هستند. مذاکره کنندگان باید با صبر و شکیبایی توانایی جلب رضایت طرف مقابل مذاکره را داشته باشند و بتوانند یک فضای مثبت را طی مذاکره حفظ نمایند.

۶ـ رعایت اصول اخلاقی و مورد اعتماد بودن:

بدون شک در یک مذاکره موفق باید طرفین مذاکره به یکدیگر احترام گذاشته و حتی در شرایط سخت و با وجود فشار عصبی اخلاق خود را حفظ کنند و تلاش کنند تا در این میان اعتماد حاصل نمایند و این کار ممکن نخواهد شد مگر اینکه هر دو طرف به وعده‌های خود عمل کرده و پای‌بند به اصول اخلاقی باشند.

۷ـ لطفا قبل از شروع مذاکره خودتان را آماده کنید:

یکی از اقدامات هر مذاکره کننده ماهر آمادگی قبل از برگزاری جلسه مذاکره است. شما باید اهدافتان را در مذاکره به‌خوبی تعیین کرده و همچنین باید نسبت به اهداف‌ و برنامه‌های جایگزین مسلط باشید. پیشنهاد ما به شما این است که تاریخ روابط میان دو طرف و مذاکرات گذشته را بررسی نمایید تا به‌سادگی زمینه‌های توافق و اهداف مشترک را پیدا کنید.

پیشنهاد: اگر تمایل دارید دانش خود را در خصوص انجام مذاکره موفق افزایش دهید

اینجا کلیک کنید.

چگونه خود را برای یک مذاکره موفق آماده کنیم؟

بهتر است بدانید که در یک مذاکره رسیدن به یک نتیجه برد – برد امری دشوار است و این امر نیاز به یادگیری مهارت و تکنیک‌های مذاکره دارد و مذاکره کنندگان ماهر افرادی هستند که به‌سادگی این امر دشوار را تحقق می‌بخشند و همین افراد به تکنیک‌های مذاکره بسیار مسلط هستند.

در آخر اینکه ما برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های مذاکره موفق را برای شما نام بردیم و بهتر است برای آمادگی در این زمینه بسیار مطالعه نمایید و شرکت در این جلسات یعنی جلسات مذاکره نیاز به تجربه نیز دارد. چراکه در محیط مذاکره قرار گرفتن امری دشوار است و نیاز به آگاهی و کسب تجربه در این زمینه یعنی دانستن تکنیک‌های مذاکره. بدون شک باید بدانید که در این جلسات استرس نیز بسیار وجود دارد و برخی از مذاکره کنندگان به دنبال سوار شدن بر این موج یعنی استرس شما هستند. پس سعی کنید در این جلسات همراه با افراد باتجربه وارد شوید و اجازه ندهید از شما در چنین جایگاهی سوءاستفاده کنند.

نکات کنکوری برای داشتن یک مذاکره موفق

  • معمولا کارآفرینان مذاکره کنندگان خوبی هستند و می‌توانید از تجربیات آن‌ها بهره‌مند گردید.
  • جهت تأسیس و رساندن به موفقیت یک کسب‌وکار گاها به صدها و شاید هم هزاران مذاکره موفق نیاز باشد.
  • در مذاکره آماده‌سازی از قبل بسیار مهم است و زمان‌بندی بسیار اهمیت دارد و همچنین تمایلات شخصی را کنار بگذارید. تقویت مهارت‌های شنیداری امری مهم است و این موارد از جمله مهم‌ترین تکنیک‌های مذاکره است.
  • در مذاکره پرسیدن سوال بسیار مهم است و همچنین سعی کنید انتظارات را به صورت حرفه‌ای پیش‌بینی کنید و نظراتتان را ارائه نمایید و انتظار عکس‌العمل را داشته باشید و سعی نمایید آن را پیش‌بینی کنید.
  • هرگز وارد مشکلات دیگران نشوید.
  • بر اصول خود پای‌بند بمانید.
  • در ضمن اگر در شرایط به پایان رساندن جلسه هستید یک بار دیگر حتما تمام مطالب را جمع‌بندی نمایید.
  • بهتر است بدانید که ترفندهایی برای مذاکره نیز وجود دارد که سعی کنید آن را مطالعه کنید.
دسته بندی : ارتباطات و مذاکره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.