سؤالاتی که باید قبل از استعفا برای افزایش حقوق به آن‌ها پاسخ دهید

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که گمان می‌کنید حقوق دریافتی‌تان با میزان کاری که انجام می‌دهید هیچ تناسبی ندارد؟ آیا تابه‌حال درباره‌ی افزایش حقوق با مدیرتان صحبت کرده‌اید؟ از چه روش‌هایی برای متقاعد کردن او استفاده کرده‌اید؟ چرا فکر می‌کنید که لایق حقوق بیشتری هستید؟ آیا با اصول مذاکره در خصوص افزایش حقوق آشنایی دارید؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که به ازای هر کارمندی که به‌صورت داوطلبانه شغل خود را ترک می‌کند، ضرری معادل ۱۵ درصد درآمد سالانه‌اش به منابع و بهره‌وری سازمان وارد می‌شود. استعفای کارمندان به دلایل گوناگون اعم از درخواست افزایش حقوق تنها به خسارت‌های مالی ختم نمی‌شود. تضعیف روحیه و انسجام تیم‌های کاری و افت عملکرد و کارایی در سایر بخش‌ها و کارکنان از دیگر پیامدهای منفی این اتفاق به شمار می‌آیند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از آن‌که هرگونه تصمیم عجولانه‌ای بگیرید که نتیجه‌ای جز خراب کردن پل‌های پشت سرتان ندارد. اندکی صبور باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

رضایت شغلی تا چه حد در گرو میزان حقوق است؟

به زبان ساده رضایت شغلی نوعی احساس رضایت و خرسندی است که افراد بعد از ارزیابی جنبه‌های مختلف، از شغل و محیط کار خود دریافت می‌کنند. چنانچه افراد در شغلی مشغول به کار باشند که مسیر رسیدن به اهداف و آرزوهایشان تسهیل شود حس و نگرش مثبتی نسبت به آن شغل پیدا می‌کنند. البته رضایت شغلی از آن دست مفاهیمی است که تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. فرصت رشد و ترفیع، افزایش حقوق، محیط کار، امنیت شغلی، تقدیر و قدردانی، ارتباطات بین فردی سازنده و … همگی به‌نوعی در ایجاد احساس رضایت شغلی اثرگذار هستند. اما پرداخت و افزایش حقوق کجا این ماجرا قرار دارد؟

اهمیت پول و درآمد بر کسی پوشیده نیست. چراکه پول نه‌تنها عنصری مهم در برآورده ساختن نیازهای بنیادی و جسمانی است. بلکه نقش مهمی را در تأمین و ارضای نیازهای روحی و روانی ایفا می‌کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند درآمد دریافتی آن‌ها به‌منزله‌ی جایگاه و ارزشی است که مدیران سازمان برای آن‌ها قائل هستند. بنابراین هنگامی‌که کارکنان احساس کنند که حقوق پرداختی به آن‌ها نسبت به میانگین بازار کار رقم عادلانه‌ای نیست علاوه بر رضایت شغلی سطح عملکرد آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

اگر در جایگاه مدیر یا سرپرست قرار دارید در شرایطی که توانایی افزایش حقوق را ندارید. بهتر است از سایر مزایای شغلی برای جبران زحمات همکاران خود استفاده کنید.

ضمن اینکه اگر به‌طور مداوم وضعیت کارمندان و میزان رضایت شغلی آن‌ها را موردبررسی قرار دهید پیش از آنکه آن‌ها برای ترک شغل مصمم شوند، می‌توانید مشکلات موجود را شناسایی کرده و برای حل آن‌ها اقداماتی انجام دهید.

چقدر از شغلتان راضی هستید؟

ورود به تست رضایت شغلی مینه سوتا MSQ

آیا عدم موافقت با پیشنهاد افزایش حقوق دلیل خوبی برای ترک شغل است؟

در ادامه به شما خواهیم گفت پیش از آن‌که به دلیل مسائل مالی برای ترک شغلتان تصمیم جدی بگیرید، با چند سؤال ساده به ارزیابی تبعات انتخابتان بپردازید.

آیا تناسبی بین حقوق دریافتی و حجم کاری که انجام می‌دهید وجود دارد؟

متأسفانه برخی از افراد به دلیل قضاوت نادرستی که در خصوص نحوه‌ی عملکرد خود دارند،این انتظار برایشان ایجاد می‌شود که لایق افزایش حقوق هستند. حتی اگر در جایی دیگر پیشنهاد حقوق بیشتری به شما داده‌اند

، پیش از تصمیم‌گیری باید به‌صورت دقیق بررسی کنید که در ازای انجام چه‌کارهایی این مبلغ به شما پرداخت خواهد شد؟

شرح وظایف فعلی خود را با شرح وظایف شغل پیشنهادی مقایسه کنید. اگر این افزایش حقوق در شغل پیشنهادی صرفا به دلیل انجام مسئولیت‌های بیشتر باشد، پس چندان دلیل موجهی برای ترک شغل به شمار نمی‌آید. حتی شما می‌توانید درآمدتان را با سایر همکاران هم‌رده‌ی خود مقایسه کنید. با یک ارزیابی ساده متوجه خواهید شد که آیا میزان حقوق پرداختی به شما منصفانه است؟

چرا خود را شایسته‌ی افزایش حقوق می‌دانید؟

مگر شما چه مزیتی نسبت به سایر همکارانتان دارید؟ تا چه حد حضور و عملکرد شما در سازمان تأثیرگذار است؟ بر اساس چه معیارهایی خود را وظیفه‌شناس‌تر و متعهدتر از دیگران می‌دانید؟ این احساس ارزشمندی از توانمندی و مهارت‌های شما نشئت می‌گیرد یا اینکه از سبک‌کاری منحصربه‌فردی برخوردار هستید؟

بهتر است قبل از اینکه به سراغ مدیرتان بروید. قدری ویژگی‌ها و نحوه‌ی عملکردتان را موردسنجش قرار دهید. ببینید آیا خودتان می‌توانید به دلایلی منطقی برای افزایش حقوق برسید؟

آیا جایگاه شغلی جدید تناسبی با شخصیت شما دارد؟

این توصیه را جدی بگیرید. هرگز تنها به دلیل دریافت پول بیشتر به سراغ شغلی نروید که هیچ‌گونه تناسبی با شخصیت شما ندارد. در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین دلایل ترک شغل عدم وجود تناسب بین شغل و شخصیت بوده است. هیچ‌چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که بیشترین ساعات عمرتان را در شغلی سپری کنید که نه‌تنها به آن علاقه‌ای ندارید بلکه با روحیات شما هم سازگار نیست.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه شغل قبلی خود را فقط به‌واسطه‌ی اینکه خواهان افزایش حقوق هستید رها کنید، به شناخت مطلوبی از ویژگی‌های شخصیتی خود برسید. ببینید آیا می‌توانید با توجه به شخصیت و روحیاتی که دارید در شغل جدید دوام بیاورید؟ آیا بودن در آن جایگاه و محیط شغلی می‌تواند رضایت بیشتری را در شما ایجاد کند؟  برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی، تست نئو را به شما پیشنهاد می‌دهیم، برای مطالعه‌ی بیشتر، اینجا کلیک کنید.

آیا اصول مذاکره درباره‌ی حقوق و مزایا را می‌دانید؟

هنگامی‌که برای مذاکره در رابطه با افزایش حقوق تصمیم گرفتید و از مدیرتان درخواست کردید تا جلسه‌ای را به همین منظور ترتیب دهد دیگر زمان شک و تردید نیست. قبل از اینکه دست به چنین اقدامی بزنید مطمئن شوید که تمام جوانب را بررسی کرده‌اید. بهتر است پیش از برگزاری جلسه، زمانی را به تمرین کردن نحوه‌ی پیشنهاد افزایش حقوق اختصاص دهید. این کار موجب می‌شود از ادبیات پخته‌تری برای بیان کردن درخواستتان استفاده کنید.

آیا می‌توان از تهدید به استعفا به‌عنوان اهرم فشاری برای افزایش حقوق استفاده کرد؟

بدون هیچ مقدمه‌ای به شما می‌گوییم. هرگز این کار را انجام ندهید. چنین اقدامی شاید در کوتاه‌مدت جواب دهد اما در بلندمدت تبعات ناخوشایندی خواهد داشت. حتی اگر با استفاده از چنین اهرمی به خواسته‌ی موردنظرتان برسید، شک نکنید که رابطه‌تان با کارفرما دیگر مثل سابق نخواهد شد. مطمئن باشید اگر روزی بحث تعدیل نیرو به میان آید شما احتمالا اولین گزینه خواهید بود. چراکه پیش‌ازاین نشان داده‌اید که تمایلی برای ماندن ندارید.

اگر امروز برای افزایش حقوق از ابزار تهدید استفاده کنید در آینده گرفتن حقتان سخت‌تر نیز خواهد شد. هر کاری راه و روش خودش را دارد. قبل از اینکه تصمیمی بگیرید یا رفتاری غیرحرفه‌ای از خود نشان دهید اندکی زمان بگذارید و خودتان را از هر نظر آماده کنید.

برای آشنایی با نحوه مذاکره برای افزایش حقوق، مقاله چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم؟ را مطالعه نمایید.

حرف آخر

پاسخ دادن به همین چند سؤال ساده می‌تواند مجالی را در اختیارتان قرار دهد تا بهتر و عمیق‌تر به عاقبت انتخابتان بیندیشید. یادتان باشد زمانی برای ترک شغل اقدام کنید که مطمئن شدید قرار است حرکتی به سمت جلو و رو به بالا داشته باشید. افزایش حقوق به‌تنهایی دلیل منطقی برای کنار گذاشتن کار نیست. ممکن است پیشنهاد مبلغی بیشتر وسوسه کننده و خوب به نظر آید. اما هرگز به‌تنهایی کافی نیست. به عقب برگردید و با دیدی باز و واقع‌بینانه تمام دلایلتان را قبل از تصمیم‌گیری تحلیل و ارزیابی کنید.  

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.