شناخت پیش از ازدواج چه تاثیری در ازدواج موفق دارد؟

شناخت پیش از ازدواج

شناخت پیش از ازدواج عاملی بسیار حائز اهمیت در دستیابی به یک ازدواج سالم، موفق، متعهدانه و صمیمی است. با توجه به اینکه ازدواج به‌عنوان انتخاب سبک متفاوتی برای ادامه مسیر زندگی تلقی می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد در طول زندگی است و شناخت پیش از ازدواج می‌تواند تا حد زیادی تضمین‌کننده ازدواجی ماندگار برای زوجین باشد. ازدواج می‌تواند تا حد زیادی بر تمام جنبه‌های زندگی فرد تأثیرگذار باشد و این پتانسیل را دارد که تبدیل به رضایت‌بخش‌ترین یا تلخ‌ترین تجربه زندگی فرد شود. در روزگار فعلی متأسفانه اکثر افراد آن‌قدر که وقت و انرژی برای برگزاری و تشریفات مراسم ازدواج خود صرف می‌کنند، برای انتخاب مناسب همسر و شناخت و آمادگی کافی برای این امر مهم صرف نمی‌کنند.

اهمیت دوران نامزدی یا شناخت پیش از ازدواج

از آنجایی‌که کیفیت ارتباط زوجین در دوران نامزدی یا قبل از ازدواج می‌تواند عامل تأثیرگذاری بر پیش‌بینی کیفیت ارتباط آن‌ها در طول زندگی زناشویی باشد؛ بدین ترتیب آماده شدن افراد در این دوره برای ازدواج، ارتباط بیشتر در راستای عمیق شدن شناختی که از یکدیگر دارند و یافتن شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سه کارکرد عمده این دوران عبارتند از:

  • کسب شناخت عمیق‌تر و دقیق‌تر نسبت به یکدیگر.
  • آمادگی برای ورود به زندگی مشترک.
  • پذیرفتن نامزد به‌عنوان همسر و قطعیت و اطمینان در انتخاب و تصمیم‌گیری.

یکی از زیان‌بارترین عواملی که در دوره شناخت پیش از ازدواج و حتی پس ‌از آن بر کیفیت زندگی مشترک تأثیرگذار است عبارتند از: باورها، انتظارات، دیدگاه‌ها و تصورات ناکارآمد و غیرواقعی زوجین. همه‌ی افراد پیش از ازدواج تصورات و پیش‌فرض‌هایی درباره‌ی ازدواج و همسر آینده خوددارند؛ به‌طور مثال انتظار دارند که همسر آن‌ها تمام نقص‌ها و کمبودهای زندگی قبل از ازدواج را تأمین نماید. بنابراین دوران نامزدی و آشنایی این فرصت را برای افراد فراهم می‌کند تا با توجه به شناخت بیشتری که نسبت به یکدیگر پیداکرده‌اند در مورد تصمیم‌گیری خود بازنگری کنند. چنان چه تصمیم درستی گرفته باشند با اطمینان خاطر بیشتری آن را ادامه خواهند داد و اما اگر در تصمیم و انتخاب خود مردد شدند به طرفین به لحاظ قانونی و عرفی این حق داده ‌شده به هر دلیلی که نخواستند ازدواج کنند، می‌توانند از هم جدا شوند.

دلایل درست و نادرست ازدواج

با توجه به اینکه در جامعه فعلی اغلب ازدواج‌ها با دلایل درست و نادرست به‌صورت آمیخته باهم شکل می‌گیرند؛ ضروری به نظر می‌رسد که به برخی از این دلایل اشاره‌کنیم:

دلایل درست ازدواج:

  • مصاحبت و همراهی: یکی از دلایل رایج و مناسبی که برای ازدواج وجود دارد شریک شدن با فرد دیگری برای ادامه مسیر زندگی است. درواقع هم‌سفر شدن با دیگری در سفر زندگی منتهی با این پیش‌فرض که هر دو قصد سفر در یک مسیر را داشته باشند.
  • عشق و صمیمیت: تجربه عشق‌ورزی در یک رابطه صمیمی و متعهدانه.
  • شریک حمایت‌کننده: قاعدتاً یکی از کارکردهای ازدواج فراهم کردن فرصتی برای رشد فردی هر یک از طرفین است. درواقع همراهی و شراکت در رشد و موفقیت یکدیگر می‌تواند کیفیت رابطه را افزایش داده و منجر به بقا آن شود.
  • داشتن شریک جنسی باثبات: ازدواج راهی است مشروع و مجاز برای ابراز هیجانات، احساسات و رفتارهای جنسی؛ اما رابطه جنسی نباید تنها و مهم‌ترین دلیل ازدواج باشد.
  • والد شدن: ورود فرزند می‌تواند بر ازدواج تأثیر مثبت و یا برعکس تأثیر منفی و مخرب داشته باشد.

دلایل نادرست برای ازدواج:

  • تعارض با والدین
  • کسب استقلال
  • التیام روابط عاطفی شکست‌خورده گذشته
  • فشار خانواده یا اجتماع
  • فرار از تنهایی
  • ازدواج فقط برای ارضا نیاز جنسی
  • امنیت اقتصادی و جبران تمام کمبودها و حسرت‌های گذشته
  • فرار از احساس ناکامی و نارضایتی ناشی از نداشتن اهداف و برنامه‌های مناسب برای زندگی فردی

اشتباهات رایج در فرآیند آشنایی و شناخت پیش از ازدواج:

  • نپرسیدن سؤالات کافی
  • نادیده گرفتن و کم‌اهمیت جلوه دادن نشانه‌های هشداردهنده و مشکلات بالقوه در رابطه
  • چشم‌پوشی یا تغییر سریع ارزش‌ها، عقاید، عادات و رفتارهای خود برای نشان دادن سازگاری و توافق با طرف مقابل
  • تسلیم شدن در برابر نیاز جنسی
  • تسلیم شدن در برابر امکانات و ویژگی‌های ظاهری و مادی طرف مقابل
  • مقدم دانستن تعهد بر تفاهم
  • باور به اینکه او را تغییر خواهم داد.

در شناخت پیش از ازدواج چگونه تیپ شخصیتی همسر خود را بیابیم؟

افراد با یکدیگر متفاوت هستند به همین دلیل رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهند. تیپ شخصیتی بیانگر ویژگی هایی در افراد است که با شناخت آنها بهتر میتوانیم در کنار یکدیگر زندگی کنیم و درک بیشتری از رفتار یکدیگر داشته باشیم. یکی از کارهای مهمی که در زمان انتخاب همسر باید مدنظر قرار بگیرد شناخت تیپ شخصیتی افراد است که به ما در انتخاب صحیح بسیار کمک میکند.

قطعا شما هم همسرانی را دیده اید که خیلی متفاوت با یکدیگر رفتار می کنند و سبک زندگی متفاوتی را دارند و همین مساله باعث ایجاد اختلاف بین آنها شده است. این مساله مربوط می شود به نوع تیپ های شخصیتی متفاوتی که هر کدام از آن ها دارند و البته هیچ کدام از آنها هم نمی دانند که باید با طرف مقابلشان چگونه رفتار کنند.

شناخت تیپ شخصیتی همسرتان بسیار مهم است و می تواند به شما برای داشتن یک زندگی صمیمی تر کمک کند. هیچ نوع تیپ شخصیتی، به تیپ شخصیتی دیگری برتری ندارد. فقط باید در ازدواج یا دو تیپ مشابه با هم ازدواج کنند و یا اینکه اگر تیپ ها متفاوت بود، هر طرف به شناخت کامل ویژگی های شخصیتی همسرش بپردازد.

اما چگونه تیپ شخصیتی را بشناسیم؟

تست شخصیت شناسی MBTI به شما کمک میکند تا تیپ شخصیتی همسر آینده خود را در دوران شناخت قبل ازدواج یا همان نامزدی بیشتر بشناسید. این شناخت به شما کمک میکند تا تصمیم درست تر بگیرید و با برخی تعارضات و اختلافات با شوهر و یا زن خود راحت تر کنار بیایید.

ما به طور کلی ۸ نوع تیپ شخصیتی داریم که ترکیب این تیپ ها یک کد چهار رقمی نشان میدهند که شخصیت همسر شما خواهد بود.برای مثال ISTJ.

۸ نوع تیپ شخصیتی عبارتند از:

جهت شناخت کامل تیپ شخصیت همسر خود کلیک کنید.

سخن پایانی:

باید یادمان باشد قبل از ازدواج باید ابتدا همسفر آینده خود را بهتر بشناسیم تا بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم. برای داشتن یک ازدواج موفق و رضایت از زندگی زناشویی علاوه بر ویژگی های شخصیتی عواملی دیگری از جمله مهارت های حل مسئله، مهارت های ارتباطی موثر، مهارت شناخت خود و غیره نیز دخیل می باشند که یکی از آنها شناخت خود است.می توانید با زدن این تست روانشناسی متوجه شوید دارای کدام تیپ شخصیتی میباشید علاوه بر شناخت و تمام ابعاد شخصیت خود نقاط ضعف و قوت و استعدادهای خود را بشناسید و هم همسر خود را نیز بهتر درک کنید

دسته بندی : ازدواج

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.