مهم‌ترین چالش‌هایی که ممکن است در کسب‌وکار خود با آن‌ها مواجه شوید

چالش‌های کسب‌وکار

در سال‌های اخیر نتایج آمارها نشان داده‌اند که درصد بالایی از کسب‌وکارهای نوپا با شکست مواجه شده‌اند. در این بازار پر از رقابت که هرروز سروکله‌ی یک ابرقدرت پیدا می‌شود بدون شک برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار و کارآفرینی باید کفش آهنین بپوشید. به نظر شما چرا اکثر شرکت‌ها در ایران عمر نسبتا بلندی ندارند؟ درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته گاه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای خصوصی تا چندین و چند سال همچنان پابرجا هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. شاید بتوان گفت یکی از دلایل بی‌ثباتی و عمر کوتاه کسب‌وکارها در ایران، فقدان دانش کافی و عدم آمادگی در مواجهه با چالش‌های کسب‌وکار است.

ممکن است شما به‌عنوان فردی که علاقه‌مند به کارآفرینی هستید ایده‌های جذاب و گوناگونی در سر داشته باشید. اما واقعیت این است که راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید به‌هیچ‌عنوان امر ساده‌ای نیست. مطمئن باشید زمانی که به مرحله‌ی اجرایی شدن ایده‌هایتان برسید انواع و اقسام چالش‌های کسب‌وکار هرروز برایتان خودنمایی می‌کنند.

شاید ترس از مواجه‌شدن با همین چالش‌های ریزودرشت منجر می‌شود که بسیاری از افراد از محقق ساختن ایده‌های خود صرف‌نظر کنند و به سراغ روش‌های راحت‌تری برای کسب درآمد بروند. فکر می‌کنید شما جزء کدام گروه هستید؟ کلنجار رفتن با چالش‌ها را ترجیح می‌دهید یا کار کردن در محیطی آرام و باثبات؟ همین‌که بتوانید امرارمعاش کنید و زندگی امن و آرامی داشته باشید برایتان کافی است یا دلتان می‌خواهد هرروز با دنیایی از موقعیت‌ها و انتخاب‌های جدید و غیرقابل‌پیش‌بینی روبه‌رو شوید؟ 

قبل از شروع بحث جا دارد به این نکته اشاره‌کنیم اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که چندان اهل تجربه‌ی ریسک و چالش نیستید و داشتن درآمد ثابت هرچند اندک و امنیت شغلی برای شما اولویت بیشتری دارد به شما توصیه می‌کنیم به سراغ راه‌اندازی کسب کار نروید. چون احتمالا به‌محض مواجه‌شدن با اولین چالش‌های کسب‌وکار نظرتان به‌یک‌باره تغییر می‌کند و قید همه‌چیز  را می‌زنید.

مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکار در مسیر کارآفرینی

درآمد بی‌ثبات

درآمد بی ثبات چالش‌های کسب‌وکاربدون اغراق می‌توان گفت عدم اطمینان نسبت به درآمد از اساسی‌ترین چالش‌های کسب‌وکار به شمار می‌آید. بدیهی است زمانی که یک کسب‌وکار جدید را راه‌اندازی می‌کنید تا چندین ماه حتی شاید چند سال ابتدایی نباید حساب ویژه‌ای بر روی درآمد و سود دریافتی باز کنید. هیچ تضمینی برای بقا و ماندگاری یک کسب‌وکار و کسب سود مناسب وجود ندارد. درواقع ماهیت کسب‌وکارهای شخصی با درآمد ثابت در تعارض است.

همواره احتمال شکست وجود دارد

از لحظه‌ای که تصمیم گرفتید وارد این مسیر پرپیچ‌وخم شوید باید روحیه‌ی پذیرش هر نوع شکستی را در خود به وجود بیاورید. ممکن است در همان ابتدای مسیر مشکلات مالی سر راه شما ظاهر شوند و در روند تهیه‌ی بودجه و تأمین سرمایه با شکست مواجه شوید. در مرحله‌ی بعدی تازه متوجه می‌شوید که اصلا حوزه‌ی مناسبی را برای شروع کسب‌وکار انتخاب نکرده‌اید چراکه نمی‌توانید ارزش قابل‌توجهی را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. در نظر گرفتن مجموعه‌ای از علائق، ویژگی‌های شخصیتی، نیازهای بازار کار و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند در مسیر انتخاب حوزه‌ی مناسب کسب‌وکار کمک‌کننده باشند.

تلاش بی‌وقفه و ساعات کاری طولانی

پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که برجسته‌ترین کارآفرینان دنیا بیشترین زمان عمر خود را صرف کار و پیشرفت خود کرده‌اند. تثبیت جایگاه و موقعیت در کنار تلاش مداوم برای ارتقا از مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکار در این بخش به شما می‌آید. در روزها و ماه‌های ابتدایی ورودتان به دنیای کسب‌وکار شما مجبور هستید هفت روز هفته بدون هیچ استراحتی به کار و تلاش بپردازید. تعطیل کردن کسب‌وکارهای نوپا حتی برای چند روز به معنای صفر شدن درآمد شماست. در چنین شرایطی همین مشتریان اندکی هم که توانستید برای خود دست‌وپا کنید به سراغ رقبا می‌روند و شما را با چهره‌ی تازه‌ای از چالش‌های کسب‌وکار تنها می‌گذارند.

تغییر سبک زندگی و کاهش چشمگیر کیفیت زندگی و رضایت زناشویی

یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی هر فردی شغل اوست که بر سایر جنبه‌های زندگی‌اش تأثیر مستقیم دارد و رضایت شغلی افراد علاوه بر اینکه موجب تجربه‌ی موفقیت‌های شغلی بیشتری می‌گردد بلکه تأثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی افراد خواهد گذاشت. 

شروع و راه‌اندازی هر کسب‌وکاری در کنار هیجان و شگفتی که می‌تواند برای هر فرد به همراه داشته باشد می‌تواند توأم باتجربه‌ی سطح بالایی از استرس و نگرانی باشد. کلنجار رفتن مداوم با چالش‌های کسب‌وکار امنیت و سلامت روانی افراد را به‌طورجدی تهدید می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که از هر سه نفر، یک نفر از کشمکش‌های ایجادشده بین محیط کار و زندگی خانوادگی شکایت دارد. درگیر شدن بیش‌ازحد با مسائل کاری نه‌تنها موجب افت کیفیت عملکرد شغلی می‌شود بلکه موجب خستگی بدنی، بی‌خوابی، روی آوردن به الکل و مواد مخدر و اختلاف‌های زناشویی می‌گردد. ضمن اینکه زوجینی که از رضایت زناشویی بالاتری برخوردار هستند به میزان بیشتری به حمایت از همسرانشان می‌پردازند.

جذب نیروی انسانی ماهر و فرآیند استخدام

فرآیند استخدام در چالش‌های کسب‌وکارفرآیند استخدام و جذب نیروی کار علاوه بر اینکه جزء مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکار به شمار می‌آید می‌تواند برای کارآفرینان به یک کابوس همیشگی تبدیل شود. اساسا فرآیند استخدام به‌خودی‌خود سخت و پیچیده است. چه برسد به اینکه شما اول راه هم باشید و اسم‌ورسمتان چندان به گوش دیگران آشنا نباشد. از طرفی ممکن است در طی این مسیر مرتکب انتخاب‌های اشتباهی شوید که در آن صورت سازمان یا شرکت نوپای شما متحمل هزینه‌های هنگفتی می‌شود. 

اما نگران نباشید به‌هرحال هر مشکلی چاره‌ای دارد. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند کمک‌کننده و هدایتگر شما در این فرآیند باشند. توجه به رزومه‌ی اشخاص و مصاحبه‌ی حضوری بااینکه در زمره‌ی روش‌های سنتی استخدام محسوب می‌شوند اما همچنان در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر و برجسته کاربرد دارند.

 

مطلب مرتبط: بهترین روش استخدام کدام است؟

ولی در کنار دو مورد ذکرشده استفاده از روش‌های نوین استخدام همچون تست‌های شخصیت شناسی و رفتارشناسی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا در کمترین زمان ممکن به اطلاعاتی دقیق و قابل‌اطمینان دست پیدا کنید. اعتماد بر گزارش‌های حاصل از این تست‌ها سختی و احتمال ایجاد خطا در انتخاب را برای شما به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. درنتیجه میزان ضرر و خسارت‌های احتمالی به کمترین حد خود می‌رسد.

جهت آشنایی با پکیج‌های استخدامی قطبینو کلیک کنید.

از مشورت با افراد متخصص غافل نشوید

بی‌تردید در شروع هر پروژه و کسب‌وکاری نو شما در جایگاه فردی کم‌تجربه نیازمند بهره‌گیری از نظرات و تجربیات افراد متخصص در آن حوزه هستید. این واقعیت غیرقابل‌انکار است که استفاده از مشاوره‌ی کارشناسان و افراد صاحب‌نظر تأثیر شگرفی بر روند موفقیت شما خواهد داشت.

کارآفرینان برتر و مدیران موفق بهترین منابع اطلاعاتی در دسترس شما هستند. توجه داشته باشید که آن‌ها در طول عمر کاری خویش چالش‌های کسب‌وکار متعددی را از سر گذرانده‌اند که شاید حتی تصورش برای شما دشوار به نظر برسد. انجام پژوهش و استفاده از دانش متخصصان این حوزه باعث ایجاد مزیت رقابتی برای شما در بازار کسب‌وکار می‌شود.

دست‌یابی به امنیت شغلی

امنیت شغلی جزء آن دسته از عواملی است که ذهن هر فرد جویای کار را به خود مشغول می‌کند. بدیهی است هر فردی که به سطح مطلوبی از امنیت شغلی در محیط کاری خود دست یابد با فراغ بال، تمام توان و انرژی روانی و جسمانی خود را در اختیار سازمان یا شرکت قرار می‌دهد. ازاین‌رو موضوع امنیت شغلی به‌عنوان یکی از چالش‌های کسب‌وکار برای سازمان‌ها مهم تلقی می‌شود. پرداختن به این موضوع با حساسیت‌های خاص خود همراه است. چراکه گاهی اوقات ممکن است در محیط کار عوامل تهدیدکننده‌ای وجود داشته باشد ولی فرد احساس نمی‌کند که امنیت شغلی‌اش به خطر افتاده اما در مقابل امکان دارد هیچ عامل تهدیدکننده‌ای در سازمان وجود نداشته باشد اما او احساس خطر کند. ادراک امنیت شغلی بالا توسط کارکنان تأثیر بسزایی در بقا و ماندگاری آن‌ها در سازمان دارد.

پیشنهاد: به‌جای تعدیل نیرو در شرایط بحرانی چیکار کنیم؟

حرف آخر

خلاصه اینکه چالش‌های کسب‌وکار بخش لاینفک کارآفرینی هستند. هیچ راه اجتنابی از آن‌ها وجود ندارد. اگر بررسی‌های لازم را انجام داده‌اید و قاطعانه برای قدم گذاشتن در این مسیر تصمیم گرفتید بهتر است پیش از روبه‌رو شدن با هر چالشی اطلاعات و دانش خود را در راستای روش‌های مقابله و حل‌وفصل کردن آن‌ها افزایش دهید.      

دسته بندی : استخدامی و شغلی, رهبری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.