همه‌چیز درباره‌ی ازدواج تیپ‌های شخصیتی برونگرا با برونگرا

ازدواج برونگرا

به نظر شما شناخت و آشنایی قبل از ازدواج برای دو فردی که تیپ شخصیتی برونگرا دارند تا چه حد ضروری است؟ چه چیزهایی مهم‌تر از تیپ شخصیتی در آن‌ها وجود دارد؟ و سؤال مهم‌تر اینکه آیا ازدواج برونگرا با برونگرا توصیه می‌شود یا نه؟ یقینا جواب این سؤال‌ها را با قطعیت نمی‌توان داد و جنبه‌های مختلفی را باید بررسی کرد. اول اینکه برونگرایی چیست و در ازدواج برونگراها باهم، چه نشانه‌های بارزی وجود دارد؟ دوم اینکه تیپ شخصیتی برونگرایی در ازدواج برونگرا با برونگرا، چه مزایا و معایبی می‌تواند به وجود آورد؟ و برای تداوم زندگی زوجین دارای تیپ شخصیتی یکسان برونگرا توجه به چه توصیه‌هایی ضروری است؟

ازدواج برونگرا با برونگرا، از این نظر که تیپ‌های شخصیتی ارثی هستند و تغییر آن‌ها به‌راحتی ممکن نیست، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به عقیده روان‌شناسان، زن و مرد زمانی زندگی خوبی را باهم رقم می‌زنند که دارای دیدگاه یکسانی به زندگی و چشم‌انداز روشنی از آینده بوده و باهم توافق داشته باشند. اگرچه ازدواج زن و مردی که ازنظر شخصیتی شبیه هم هستند به هماهنگی در رابطه زناشویی آن‌ها کمک کند و بهتر بتوانند خود را با یکدیگر تطبیق دهند. ولی رعایت این شرط فقط در شروع رابطه ممکن است خوب باشد و در ادامه و در مواجهه با اختلافات و مشکلات در طول زندگی مشترک، الزاما کارساز نباشد. در حقیقت در ازدواج از لحظه آشنایی تا شروع رسمی زندگی، زوجین باید علاوه بر ویژگی‌های شخصیتی به نکات و مسائل دیگری نیز برای دوام زندگی مشترک توجه کنند.

برونگرایی چیست و در ازدواج برونگرا با برونگرا، چه نشانه‌های بارزی وجود دارد؟

در ازدواج برونگرا با برونگرا، اثر ویژگی‌های هر یک از زوجین انگار به توان دو رسیده است. خصوصیاتی که در حالت عادی و به‌تنهایی نیز بسیار پررنگ و قابل‌توجه هستند. در کنار هم بودن دو نفر با تیپ شخصیتی برونگرا مزایا و معایبی دارد که در بخش بعد به آن می‌پردازیم. در این قسمت می‌خواهیم ویژگی‌ها و مشخصه یک فرد برونگرا را بیان کنیم.

آیا شما برونگرا هستید؟

ورود به تست شخصیت شناسی MBTI

ویژگی‌های بارز افراد برونگرا شامل:

  • بیزاری از تنهایی
  • گرم و صمیمی بودن
  • روابط عمومی بالا
  • به خطاهای خود کمتر توجه می‌کنند
  • خیلی از اشتباهات دیگران خشمگین می‌شوند
  • به‌راحتی هیجان‌ها و نگرانی‌های خود را بروز می‌دهند
  • عاشق حرف زدن هستند
  • روراست بودن و حاضرجوابی
  • تمایل به تفریح و گردش
  • ریسک‌پذیری و اعتمادبه‌نفس بالا
  • ترجیح دادن فعالیت‌های گروهی
  • علاقه زیادی به جشن و محیط‌های شاد و جمع‌های شلوغ
  • به دنبال راه‌های سریع، آسان و دم‌دستی هستند
  • فعال بودن و توانایی تصمیم‌گیری سریع.

برونگرایی یک تیپ شخصیتی است که در مقابل درون‌گرایی قرار دارد. تست‌های شخصیت شناسی زیادی مثل تست MBTI وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید نوع تیپ شخصیتی خود را تشخیص دهید. با صرف چند دقیقه زمان و مشاهده این ویدیو، با برونگرایی بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی تیپ شخصیتی برونگرا از منظر تست MBTI

برونگرایی بهتر است یا درونگرایی؟

تصمیم‌گیری بین برونگرایی و درونگرایی بستگی به ویژگی‌ها، نیازها و ترجیحات فردی دارد. برونگرایی می‌تواند به فرد در ایجاد روابط اجتماعی قوی، توسعه مهارت‌های ارتباطی و درک بهتری از دینامیک‌های جمعی کمک کند. افراد برونگرا ممکن است در محیط‌های کاری و اجتماعی به عنوان لیدرهای مؤثر شناخته شوند و از فرصت‌ها و انگیزه‌های خارجی برای رشد فردی استفاده کنند. همچنین توانایی آن‌ها در حل مسائل گروهی و تفکر گسترده می‌تواند به تعاملات اجتماعی و تشکیل گروه‌های کاری افزوده شود.

از سوی دیگر، درونگرایی نیز دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خودش است. افراد درونگرا به تعامل با ذات شخصیتی خود، تفکر عمیق و تمایل به تجربیات به صورت تنهایی اهمیت می‌دهند. این ویژگی می‌تواند به ایجاد ارتباط عمیق با خود و درک بهتر از اهداف شخصی کمک کند. همچنین درونگرایان ممکن است در فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز و تأمل دارند، مانند هنر، نویسندگی یا تحقیقات علمی، بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. درنهایت انتخاب بین برونگرایی و درونگرایی بستگی به اولویت‌ها، موقعیت‌ها و اهداف شخصی هر فرد دارد.

درونگرایی و برونگرایی هر دو دارای ارزش‌ها و محدودیت‌های منحربه‌فرد خود هستند و تصمیم‌گیری بین آن‌ها باید با درنظر گرفتن نیازها و هدف‌های فردی صورت گیرد. برونگرایی ممکن است به فرد افکار و انگیزه‌های جدیدی برای تحقق اهداف در جمع و تلاش در تیم‌ها بدهد، اما ممکن است به ویژه در مواجهه با شرایط تنها احساس ناامنی کند. به عنوان مثال، یک درونگرا ممکن است از تجربه‌های تنهایی برای رشد شخصی خود بهره‌مند شود، اما این می‌تواند به یک برونگرا احساس تنهایی و کمبود ارتباط با دیگران را القا کند. بنابراین، انعطاف‌پذیری در تجربه کردن هر دو طرح شخصیتی و یافتن تعادل بین این دو می‌تواند به افراد کمک کند تا با موفقیت در چالش‌ها و فرصت‌های زندگی مواجه شوند.

ازدواج برونگرا با برونگرا چه مزایا و معایبی دارد؟

زوجین ممکن است در ابتدا و به‌واسطه ایجاد علاقه اولیه بین همدیگر، بخواهند آن‌ها را نادیده بگیرند. اما درهرحال وجود این مزایا و معایب و نحوه برخورد همسر در درازمدت با این مسئله، امری اجتناب‌ناپذیر و قابل‌تأمل است.

مزایا و نقاط قوت ازدواج برونگرا با برونگرا

به عقیده روان شناسان و مشاوران خانواده ازدواج افرادی که از تیپ شخصیتی مشابه برخوردار هستند، مثل ازدواج برونگرا با برونگرا مزایای بی‌شماری دارد. شاید روشن‌ترین وجه این مزایا این است که جهان‌بینی آن‌ها همواره در یک راستا بوده و برخوردی یکسان با مسائل دارند. علاوه بر این:

  • زوج برونگرا باهم تفاهم دارند. چون قضاوت یکسانی درباره مشکلات بین فردی، زندگی و حتی راه‌حل‌های آن دارند و اختلاف‌نظر کمتری درباره مسائل جزئی‌تر مرتبط با زندگی زناشویی و درک اساسی از دنیا دارند.
  • زوج برونگرا در انتقال انرژی و انگیزه بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و معمولا به‌عنوان منبع انرژی جمع از آن‌ها یاد می‌شود.
  • زوج برونگرا به‌سرعت و به‌واسطه روابط عمومی بالا و مهارت‌های ارتباطی خوبی که دارند، به مشکلات خود واکنش نشان داده و درصدد حل مسائل خود برمی‌آیند.
  • در ازدواج برونگرا با برونگرا زوجین با قرار گرفتن در جمع دوستان می‌توانند به آن جمع روحی تازه داده و احساس شور و هیجان را در افراد به وجود بیاورند. به‌بیان‌دیگر زوج برونگرا در جمع دوستان می‌درخشند و موردتوجه قرار می‌گیرند.
  • زوج برونگرا در ارتباط برقرار کردن با غریبه‌ها و آشنایی افراد مختلف با یکدیگر بسیار مهارت دارند و به همین دلیل، مهمانی‌های زیادی دعوت می‌شوند و دوستان و آشنایان زیادی دارند.
  • زوج برونگرا به‌راحتی هیجان‌ها و نگرانی‌های خود را ابراز می‌کنند و نظر دیگران را می‌پرسند و از آن‌ها درخواست کمک می‌کنند.

با این وجود، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ازدواج‌هایی که مرد کمی برونگراتر از زن است، پایدارتر هستند. چون مردهای برونگرا بیشتر می‌توانند به همسر خود ابراز علاقه کنند و زمینه رضایت‌مندی و پیشرفت او را فراهم ‌نمایند.

معایب و نقاط ضعف ازدواج برونگرا با برونگرا

یکی از بزرگ‌ترین معایب ازدواج برونگرا با برونگرا، درواقع همان بزرگ‌ترین مزیت آن است. زوج برونگرا دیدگاه و راه‌حل‌های یکسانی نسبت به مسائل دارند و نکته مهم اینجاست که اگر این راه‌حل اصولا اشتباه باشد چه خواهد شد؟ در حقیقت زوج برونگرا در اولین چالش زندگی مشترک با کمبود گزینه روبرو می‌شوند که می‌تواند منجر به ناامیدی و تلاش بدون ثمر شود.

  • در ازدواج برونگرا با برونگرا به دلیل وجود صفات شخصیتی منفی مشابه و احتمالا به دلیل تصمیم‌گیری‌های احساسی و هیجانی، اشتباهات و تصمیمات ناکارآمد بیشتری وجود دارد.
  • در ازدواج برونگراها باهم، عدم وجود فضای کافی برای صحبت کردن و ابراز وجود فرد مقابل به‌خوبی احساس می‌شود. آن‌ها معمولا به‌صورت متکلم وحده، آن‌قدر گرم صحبت و برقراری ارتباط با دیگران هستند که به سایرین مجال صحبت نمی‌دهند و این مسئله می‌تواند برای اطرافیان آن‌ها آزاردهنده باشد.
  • اگرچه زوج برونگرا به‌راحتی هیجان‌ها و نگرانی‌های خود را ابراز می‌کنند و نظر دیگران را می‌پرسند و از آن‌ها درخواست کمک می‌کنند. ولی دوست دارند که شخصا از هر چیزی سر دربیاورند.
  • زوج برونگرا در لحظه و بدون فکر کردن به عواقب صحبت‌ها و رفتارهایشان دست به عمل می‌زنند و معمولا بعد از آن‌که حرفی را زدند یا کاری را انجام دادند، به فکر عواقب آن می‌افتند.
  • زوج برونگرا مهارت‌های ارتباطی خوبی دارند و همین موضوع زمینه‌ساز ایجاد روابط متعدد و سطحی‌تری است که زمینه خیانت و عدم پایبندی به بنیان خانواده را فراهم می‌کند.
  • برونگراها روراست هستند و به‌راحتی عقاید و نظرات خود را ابزار می‌کنند و نمی‌گذارند حرفی در دلشان باقی بماند. حتی در شرایطی که منظور طرف مقابل را به‌خوبی درک نکرده باشند، نسبت به آن واکنش تدافعی و تندی نشان داده و بلافاصله پشیمان می‌شوند.
  • در ازدواج برونگرا با برونگرا، اگرچه آن‌ها می‌توانند یکدیگر را درک ‌کنند اما در کمک‌رسانی به هم ناتوان هستند.

برای تداوم ازدواج برونگرا با برونگرا باید چه‌کار کرد؟

تحقیقات بر روی زوج‌های بی‌شماری نشان‌دهنده این بود که تمام زن و مردهایی که در روابط پایدار و دائمی هستند، دارای نقاط مشترک مثبت و همه افرادی که پایه‌های زندگی‌شان متزلزل است و در حال جدایی هستند، دارای نقاط مشترک منفی بودند. در حقیقت دو اصل مهم برای ایجاد ثبات در زندگی مشترک وجود دارد:

  • درجه شباهت دو نفر به هم و میزان حمایت طرفین از همدیگر در برابر کاستی‌ها و نقاط منفی یکدیگر.
  • آگاهی از خصوصیات فردی و تیپ شخصیتی طرف مقابل می‌تواند باعث درک بهتر شریک زندگی شود.

چند راهکار ساده برای داشتن یک ازدواج موفق در برونگراها

  • زوج برونگرا درنتیجه شباهت‌های زیادی که بهم دارند. ممکن است زندگی کسل‌کننده‌ای را تجربه کنند. مگر اینکه روی علایق و پروژه‌های مشترکی کار کنند. یا اگر یکی از زوجین برتری خاصی دارد به‌عنوان یک معلم کمک کند تا آن مهارت در دیگری پرورش پیدا کند.
  • اگرچه تیپ‌های شخصیتی تحت تأثیر وراثت و یادگیری دوران کودکی است و تغییر آن‌ها سخت است. زوج برونگرا با شناخت بیشتر خود و شریک زندگی و کشف موارد جدید می‌توانند احساس جاذبه و رابطه عاشقانه بین خودشان را بهبود دهند.
  • برای دوام ازدواج برونگرا با برونگرا، یک‌طرف باید کمی بیشتر از دیگری خوددارتر بوده و عملکرد سنجیده‌تری داشته باشد. زیرا هر رابطه پایداری نیازمند یک عدم تعادل و یک نیروی محرکه برای ادامه یافتن است.
  • بهتر است زوج برونگرا برای دوام رابطه بین خودشان همواره توانایی‌ها و نقاط ضعف رابطه را از زوایای گوناگون بررسی و ارزیابی کنند. درست مثل اینکه فیلمی از خود را تماشا کنند و به نقد آن بپردازند.
  • زوج برونگرا هرچقدر هم درجه برونگرایی بالایی داشته باشند بازهم می‌توانند فعالیت‌هایی را پیدا کنند که به‌تنهایی از انجام آن‌ها لذت ببرند.

سخن آخر

هر ازدواجی مشکلات و مسائل خاص خودش را دارد و برای تداوم آن زندگی فقط کافی است هر دو نفر شناخت و درک متقابل درستی داشته باشند. درنهایت اینکه در این مقاله سعی شد تا به ازدواج برونگرا با برونگرا از زوایای مختلف توجه شود. به هر حال هیچ قطعیتی وجود ندارد. در کنار تیپ شخصیتی برونگرایی بسیاری از شاخص‌های دیگر می‌توانند کیفیت زندگی زناشویی شما را تحت تأثیر خود قرار دهند. بنابراین توجه به یک یا دو فاکتور نمی‌تواند احساس خوشبختی و رضایت زناشویی را برای شما تضمین کند.

برای تشخیص برونگرایی یا درونگرایی و سایر ویژگی‌های شخصیتی خود، می‌توانید از تست شخصیت شناسی MBTI استفاده کنید.

برای ورود به آزمون اینجا کلیک نمایید.

دسته بندی : ازدواج

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.