۷ تا از مهم‌‌ترین سؤالات جلسه خواستگاری

از آنجایی ‌که جلسه خواستگاری یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آداب‌ورسوم ما ایرانیان محسوب می‌شود؛ به همین خاطر در این مقاله ضروری دانستیم تا قدری در مورد موضوعات و سؤالاتی که می‌توانید در جلسه خواستگاری مطرح کنید، بپردازیم. در ابتدا لازم است پیش از برگزاری مراسم افکار و هر آنچه در ذهن شما می‌گذرد را جمع کنید و تعدادی از مهم‌ترین سؤالات را یادداشت نمایید تا بتوانید در همان جلسه خواستگاری به شناخت عقلانی مناسبی از طرف مقابل برسید. از نظر شما مهم‌ ترین سؤالات خواستگاری کدامند؟

شرایط و ویژگی‌های مهم‌‌ترین سؤالات خواستگاری

  • از پرسیدن سؤالات کلی خودداری کنید: زیرا این سؤالات جواب‌های کلی، مبهم و نا شفاف را در پی‌دارند و ممکن است طرفین بر اساس تصورات ذهنی خود آن‌ها را تعبیر و تفسیر نمایند؛ بنابراین فایده آن‌ها برای شما اندک است.

مثال: نظر شما در رابطه باحجاب چیست؟

  • لزومی ندارد که سؤالات جلسه خواستگاری بر طبق استاندارد و ترتیب خاصی پرسیده شوند.
  • بهتر است سؤالاتی که در جلسه خواستگاری می‌پرسیم با ذکر مثال و بیان یک موقعیت عینی باشد.

مثال: آیا مانتو و روسری را حجاب می‌دانید؟ آیا تعریف حجاب برای شما فقط به معنای پوشیدن چادر است؟ پوشش همسر شما در منزل پدری‌تان و در جمع‌های خانوادگی شما باید به چه نحوی باشد؟ آیا شما با آرایش کردن خانم بیرون از منزل مشکل‌دارید؟

ما در این مقاله ترجیح دادیم برخی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در جلسه خواستگاری و سایر جلسات آشنایی مطرح شوند را بیان کنیم تا شما با توجه به شرایط، اعتقادات، معیارها و با خلاقیت خود سؤالات مناسبی برای این جلسات طراحی کنید. حال بهتر است برخی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو در جلسه خواستگاری را باهم مرور کنیم.

مهم‌ ترین سؤالات خواستگاری

مهم‌‌ترین سؤالات خواستگاری که باید حتما پرسیده شوند

ازدواج و انتخاب همسر یکی از مراحل پر اهمیت در زندگی هر جوانی است و موفقیت یا عدم‌موفقیت در این امر حساس، سرنوشت جوانان و سلامت جسم و روان و پیشرفت های مادی و معنوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

سوالات خواستگاری

شناخت کافی قبل از ازدواج لازمه زندگی مشترک است که این شناخت تاحدودی با تحقیق و طی جلساتی گفتگو صادقانه با فرد مورد نظربه دست می‌آید بنابراین بهتر است برای دستیابی یک زندگی مشترک موفق و شناخت کافی در جلسات خواستگاری و در مراحل اولیه آشنایی سوالاتی را مطرح کنیم که بهتر است این سؤالات جز مهم‌‌ترین سؤالات خواستگاری باشند. پاسخ طرف مقابل ما به این سوالات می‌تواند ما را با خلق و خو، نظرات و سبک زندگی او آشنا کند.

۱)سؤالاتی در خصوص مسئولیت‌پذیری و انجام وظایف فردی:

مثال: تابه‌حال چه وظایف و مسئولیت‌هایی در خانه‌بر عهده شما بوده است؟

۲)سؤالاتی در خصوص ثبات فکری و احساسی فرد:

درواقع با مطرح کردن سؤالاتی از این قبیل در جلسه خواستگاری شما می‌توانید متوجه شوید آیا او تابه‌حال شغل خود را عوض کرده است؟ رشته تحصیلی خود را تغییر داده است؟ آیا مدام دوستان خود را عوض می‌کند؟ آیا دستاوردها و موفقیت‌های فردی او با سنش در تناسب است؟ به‌طور مثال یک فرد ۳۰ ساله که ۱۲ سال از زمان پایان دوران مدرسه او گذشته است در حال حاضر چه میزان تحصیلات دارد؟ آیا سربازی رفته است؟ چه میزان درآمد و پس‌انداز دارد؟ چه مهارت‌هایی کسب کرده است؟

۳)سؤالاتی در خصوص تقسیم وظایف و نقش زن و مرد:

با ذکر مثال‌هایی می‌توانید اغلب وظایف و کارهایی که در منزل و بیرون از منزل وجود دارد را مطرح کنید و در مورد نحوه انجام دادن و اینکه چه کسی چه مسئولیت‌هایی را باید بر عهده بگیرد به گفت‌وگو بپردازید.

۴)سؤالاتی در خصوص مسائل اقتصادی:

شما می‌توانید با طراحی سؤالاتی جزئی و شفاف موضوعاتی از قبیل میزان درآمد و چگونگی خرج کردن آن در زندگی؟ محل سکونت (اجاره/ رهن/ ویلایی/ آپارتمان)؟ چگونگی برگزاری مراسم عروسی؟ مکان برگزاری مراسم عروسی؟ و میزان هزینه‌های احتمالی آن را بررسی نمایید.

۵)سؤالاتی در خصوص میزان استقلال یا وابستگی فرد:

پرسیدن سؤالاتی مانند نظر شما در مورد مهاجرت چیست؟ آیا شما تمایل دارید در شهر یا کشور دیگری زندگی کنید؟ بعد از ازدواج نحوه ارتباط ما با خانواده‌هایمان به چه صورت است؟ آیا شما موافقید همسر شما گاهی با دوستان خود بدون حضور شما به سفر برود؟ آیا در تصمیم‌گیری‌ها مشورت می‌کنید؟ به شما کمک می‌کند تا در همان جلسه خواستگاری یا جلسات اولیه آشنایی نسبت به یکی از مهم‌ترین نیازهای هر فرد یعنی نیاز به استقلال و آزادی تا حد زیادی شناخت پیدا کنید.

۶)سؤالاتی در خصوص صفات شخصیتی و روانی:

بررسی صفات شخصیتی و نیازهای اساسی طرفین یکی از بنیادی‌ترین و تأثیرگذارترین مسائلی است که باید بررسی شوند. برای بررسی و ارزیابی دقیق این موارد شما می‌توانید به فرد متخصص (روانشناسان و مشاوران خانواده) مراجعه کنید تا آن‌ها به روش‌های مختلف همچون تحلیل و تفسیر تست‌های شخصیت شناسی مانند MBTI که تا حد زیادی تصویر مناسبی از خصوصیات شخصیتی هر فرد را نشان می‌دهد و مشاوره‌های فردی و دو نفره آموزش‌ها و راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.

۷)سؤالاتی در خصوص خانواده و دوستان فرد:

با پرسیدن سؤالاتی دقیق در رابطه با برجسته‌ترین ویژگی‌های اعضا خانواده‌اش؟ میزان وابستگی اعضا خانواده به یکدیگر؟ میزان تحصیلات سایر خواهرها و برادرها؟ آداب‌ورسوم خاص خانوادگی؟ نحوه ارتباط سایر عروس‌ها و دامادها با خانواده؟ چه کسی در خانواده آن‌ها حرف اول را میزند؟ سبک حاکم بر خانواده زن‌سالاری است یا مردسالاری؟ و… می‌توانید به شناخت مناسبی از خانواده و فرهنگ خانوادگی او دست‌یابید.

نکته پایانی

علاوه بر موضوعات بیان‌شده در بالا با پرسش سؤالاتی درزمینه برنامه‌های تفریحی و سرگرمی، نحوه گذراندن اوقات فراغت، سابقه بیماری جسمانی و روانی خود و دیگر اعضا خانواده، نحوه واکنش و رفتار فرد در موقعیت‌های پرتنش، اهداف و برنامه‌های آتی، انتظاراتی که از همسر خود دارد، زمان فرزند دار شدن و تعداد آن‌ها و سایر مسائل می‌توانید این اطمینان خاطر را داشته باشید که تا حد زیادی در جلسه خواستگاری و جلسات آشنایی به شناخت مطلوبی از فرد مقابل رسیده‌اید و این شناخت به شما در امر تصمیم‌گیری بسیار زیاد کمک می‌کند.

در پایان به یاد داشته باشید در کنار تمام این سؤالات مطرح‌شده در جلسه خواستگاری، اهمیت مشاوره پیش از ازدواج را فراموش نکنید. راهنمایی گرفتن و مشاوره با افراد متخصص حوزه ازدواج و روابط بین فردی به میزان قابل‌توجهی این مسیر را برای شما هموار می‌سازد.

مطلب پیشنهادی: ازدواج موفق چیست؟ و معیارهای داشتن یک ازدواج موفق کدام‌اند؟

دسته بندی : ازدواج

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.