چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنید؟

چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنید؟

این سؤالات قطعا دغدغه شما نیز خواهد بود. آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنید؟ یا چه معیارهایی را باید برای انتخاب شغل درنظر بگیرید؟ یا به این فکر کرده‌اید که شغل موردعلاقه‌تون را باید چگونه انتخاب کنید؟

انتخاب شغل مناسب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای ورود به بزرگسالی و رسیدن به استقلال مالی محسوب می‌شود. فرد ممکن است برای انتخاب شغل خود ملاک‌های متفاوتی داشته باشد. اما در نظر گرفتن برخی ویژگی‌های شخصیتی در انتخاب کار مناسب و سازگاری فرد با آن کار بسیار حائز اهمیت است. چراکه اگر شما انتخاب دقیق و درستی داشته باشید می‌توانید با محیط و شرایط کاری خود ارتباط بهتری برقرار کنید.

انتخاب درست، تمام جنبه‌های زندگی شخصی فرد را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. برای مثال اگر شغل شما متناسب با تیپ شخصیتتان نباشد ممکن است به زودی دچار فرسودگی شغل شوید. پس چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنید؟

علاقه فرد جهت انتخاب شغل مناسب چقدر تأثیرگذار است؟

یکی از مواردی که باعث می‌شود شما رضایت بیشتری از شغل خود داشته باشید هم‌خوانی شغل با ارزش‌ها و ترجیحات درونی است. همان‌گونه که گفتیم عدم رضایت شغلی به مروز زمان موجب فرسایش ذهنی و جسمی فرد می‌شود و به همان نسبت بازدهی فرد نیز پایین‌تر خواهد آمد. اما احتمالا این سؤال در ذهن شما تداعی خواهد شد که چگونه متوجه هم‌خوانی شغلی خود با تیپ شخصیتی‌مان شویم؟ با ادامه مقاله همراه ما باشید.

تیپ‌های شخصیتی و انتخاب شغل مناسب:

اولین گام جهت انتخاب شغل مناسب شناخت تیپ شخصیتی خود است. در درجه اول باید بدانیم چه شغلی متناسب با تیپ شخصیتی ما خواهد بود؟ هر تیپ شخصیتی متناسب با مجموعه‌ای از مشاغل خاص است. یکی از تست‌هایی که می‌تواند در این راستا برای شما مفید باشد، تست رغبت شغلی هالند خواهد بود.

تیپ واقع‌گرا:

چگونه شغل مناسب خود را انتخاب کنیدتیپ واقع‌گرا از شغل‌هایی که در آن‌ها روابط اجتماعی پررنگ است علاقه ندارند و برعکس عاشق مشاغلی هستند که نیازمند توانایی‌های فیزیکی و مکانیکی هستند. آن‌ها از انجام شغل‌هایی که با ماشین آلات در ارتباط هستند احساس بهتری دارند.

برخی خصوصیات این افراد عبارتنداز: رک، مادی، خودمحور، صرفه‌جو، سرسخت، تلاش‌گر و انعطاف‌ناپذیر.

 

شغل مناسب این افراد:

  • مهندس مکانیک
  • مهندس ماشین‌آلات سنگین
  • جوشکار
  • برق‌کار
  • تعمیرات و تأسیسات در هر حوزه‌ای

این افراد هنگامی‌که با مشکلاتی در کارشان روبه‌رو می‌شوند، آن را از طریق راه‌حل‌های فنی حل می‌کنند.

جهت ورود به آزمون رغبت شغلی هالند Holland کلیک کنید.

تیپ جستجوگر:

چگونه شغل مناسب خود را انتخاب کنیداین افراد ترجیح می‌دهند شغلی را انجام دهند که دارای منطق است. تیپ شخصیتی جستجوگر در حوزه های رهبری، افراد موفقی نخواهند بود. آن‌ها بیشتر محققان و روشنفکران خوبی هستند. از انجام ریاضیات و کارهای علمی لذت می‌برند. برخی از خصوصیات این افراد عبارتنداز: مستقل، جستجوگر، فروتن، کنجکاو و دقیق.

 

مشاغل متناسب با تیپ شخصیتd جستجوگر عبارتنداز:

  • پزشک
  • فیزیکدان
  • جراح
  • شیمیدان
  • دندانپزشک
  • ریاضی‌دان
  • داروساز
  • مهندس (نرم افزار، الکترونیک، کشاورزی، عمران و…)

مشاغلی که نیازمند دقیق، استدلال و جستجو هستند متناسب با این تیپ شخصیتی است.

تیپ هنری:

چگونه شغل مناسب خود را انتخاب کنیدافراد با تیپ هنری، افرادی مبهم و خیال‌پردازی هستند و از انجام فعالیت‌های خلاقانه استقبال می‌کنند، دید هنری و منعطف‌پذیری به مسائل دارند. این افراد از شغل‌های اداری بیزارند. برخی از خصوصیات شخصیتی این افراد عبارتنداز: درونگرا، احساسی، آرمان‌گرا، مستقل و آزادی خواه.

شغل مناسب این افراد عبارتنداز:

  • طراح (تبلیغات، وب، دکوراسیون و…)
  • بازیگر
  • خبرنگار
  • نوازنده

تیپ اجتماعی

این افراد برعکس تیپ واقع‌گرایانه هستند. از حل مسائل عقلانی دوری می‌کنند. افرادی صبور، بشردوست و مهربانی  هستند و علاقه‌مند به تدریس و آموزش هستند.

برخی مشاغل متناسب این افراد:

معلم
مدیر مدرسه
جامعه‌شناس
روانشناس
مشاور خانواده
فیزیوتراپیست
روانکاو
مشاور تحصیلی و شغلی
مددکار اجتماعی
مامور آگاهی

تیپ متهور:

این افراد از جستجو کردن بیزارند. این افراد ریسک‌پذیری بالایی دارند. برای از ویژگی‌های شخصیتی این افراد عبارتنداز: ریسک پذیر، برون‌گرا، بی‌باک، هیجان‌طلب، اهل خطر.

برخی از مشاغل مرتبط با این تیپ شخصیتی:

مدیر بازرگانی
بازاریاب
رهبری
کارشناس حقوق و علوم قضایی
مترجم
مدیر منابع انسانی
وکیل
مهندس صنایع

تیپ قراردادی:

از فعالیت‌های جسمانی و اجتماعی دوری می‌کنند و برای قوانین و مقررات ارزش خاصی قائلند. برخی از ویژگی‌های شخصیتی این افراد عبارتنداز: محتاط، انعطاف پذیر، منظم و کارآمد.

شغل مناسب این افراد عبارتنداز:

حسابدار
کارشناس امور اداری
کارشناس و مشاور مالیاتی
مسئول دفتر
اپراتور
تحویل‌دار بانک

بعد از شناخت تیپ شخصیتی علاقه و مهارت در انتخاب شغل مناسب اهمیتی بسزایی دارد. قبل از اینکه بگوییم این شغل مورد علاقه‎‌مند است، ابتدا برویم جنبه ای مختلف آن شغل را بررسی کنیم. برای مثال از افرادی که سال‌های زیادی توی این شغل فعالیت دارند تحقیق کنیم، از سختی‌های شغل باخبر بشویم و واقع‌بینانه به آن فکر کنیم.

بعد از پیدا کردن علاقه‌مان گام بعدی  کسب مهارت‌های آن شغل است. مهارت یعنی توانایی انجام یک کار. اگر فکر می‌کنیم که به شغلی علاقه داریم، باید مهارت‌های لازم آن شغل را نیز پیدا کنیم.

چراکه هر چقدر مهارت‌های لازم شغل را داشته باشیم،راحت‌تر می‌توانیم شغل مناسب خود را پیدا کنیم. استعداد پیش زمینه‌ی مهارت است، هنگامی‌که در انجام کاری استعداد داریم راحت‌تر می‌توانیم در آن زمینه مهارت کسب کنیم. علاقه و توانایی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، به‌طوری که ممکن است در زمینه‌ای توانایی لازم را داشته باشند و به آن علاقه‌مند هم می‌شوند.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.