ازدواج تیپ شخصیتی ISTJ

ازدواج تیپ شخصیتی istj

خب این قسمت از مقاله‌های سریالی ازدواج تیپ‌های شخصیتی تعلق می‌گیرد به ازدواج تیپ شخصیتی ISTJ. تیپ شخصیتی ISTJ که به آن بازپرس گفته می‌شود دارای ویژگی‌هایی است که آن را به هسته‌ی اصلی بسیاری از خانواده‌ها و سازمان‌ها مثل سازمان‌های قضایی، نهادهای نظارتی و ارتش تبدیل می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتنداز: صداقت، منطق عملی و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر برای انجام وظایف.

آن‌ها از سنت‌ها، قوانین و استانداردها حمایت می‌کنند، عاشق قبول مسئولیت برای وظایفی هستند که بر عهده‌شان گذاشته می‌شود و به این ویژگی خود افتخار می‌کنند. آن‌ها برای رسیدن به هدف خویش وقت و انرژی زیادی می‌گذارند و با دقت بالا و صبر فراوان کارهایشان را انجام می‌دهند. این تیپ شخصیتی از فراوان‌ترین گونه‌ها هستند و ۱۳ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. آن‌ها زیاد اهل فرضیه‌سازی و تجزیه‌و‌تحلیل محیط اطراف خود نیستند بلکه حقایق را بررسی می‌کنند و ترجیح می‌دهند کار عملی خود را شروع کنند.

این تیپ شخصیتی در زندگی خود معنا دارد و هنگام تصمیم‌گیری جهت رسیدن به هدف‌هایش برای انجام هر کاری، حقایق لازم را به دیگران منتقل می‌کند سپس از آن‌ها انتظار درک و اقدام کردن دارد. تیپ شخصیتی بازپرس در برابر موقعیتی که در آن عدم تصمیم‌گیری وجود دارد کم‌تحمل است. این حالت زمانی تشدید می‌گردد که روش انتخاب شده با نظریه‌هایی غیرعملی به چالش کشیده می‌شود و جزئیات کلیدی نادیده گرفته شوند.

مورد دیگری که این تیپ شخصیتی را عصبانی می‌کند این است که چالش‌های به وجود آمده به بحث‌هایی وقت‌گیر تبدیل شوند. همچنین وقتی آن‌ها به مهلت تعیین شده برای کاری که برعهده‌شان گذاشته شده است نزدیک می‌شوند به طرز محسوسی طاقت خود را از دست می‌دهند و عصبی به نظر می‌رسند. بازپرسان زمان انجام هر کاری تعهداتشان را با بی‌توجهی به هزینه‌های شخصی که برایشان در پی دارد انجام می‌دهند. آن‌ها زمانی که با افرادی مواجه می‌شوند که به وعده‌های خودشان عمل نمی‌کنند گیج و عصبانی می‌شوند چراکه تنبلی از بدترین مواردی است که ISTJها از آن تنفر دارند.

به همین خاطر اغلب ترجیح این تیپ شخصیتی این است که به تنهایی کار کند یا در محیطی شاغل باشد که سلسله مراتب مشخصی دارد تا در این وضعیت برای اهدافش تلاش کند و دیگر نگران قابل اعتماد بودن دیگران نباشد. این افراد از آن تیپ‌های شخصیتی هستند که خودکفایی و استقلال داشتن را به وابستگی به هر کسی یا هر چیزی ترجیح می‌دهند و به‌طور کلی وابستگی را نوعی نقطه ضعف می‌دانند.

تست mbti

ISTJها اشتیاق فراوانی برای انجام وظایفشان دارند.

ذهنی تیز و باز و مبتنی بر واقعیت دارند و قابل اعتماد و صادق هستند. همین ویژگی‌های آن‌ها باعث می‌شوند که خودبه‌خود در جامعه مستقل شوند و در دام وابستگی نیفتند. پای‌بندی به صداقت در این تیپ آنقدر بالاست که آن‌ها جدای از اینکه به قوانین و دستورالعمل‌ها ریزبه‌ریز عمل می‌کنند و متعهد هستند، خودشان اشتباه‌هایشان را گزارش می‌دهند و با اینکه می‌دانند ممکن است پیامدها و هزینه‌های فاجعه آمیزی برایشان داشته باشد همیشه حقیقت را می‌گویند. این تیپ شخصیتی صداقت را مهم‌تر از ملاحظات عاطفی می‌داند و در این مورد غیرقابل انعطاف هستند.

با داشتن این ویژگی‌ها، آن‌ها شاید در نظر دیگران افرادی سرد و ربات مانند به نظر برسند که فاقد احساس و همدلی لازم هستند. اما این یک توصیف اشتباه و دردناک برای این تیپ شخصیتی است و آن‌ها هم می‌توانند به خوبی احساسات و محبتشان را بیان کنند. تیپ شخصیتی ISTJ فداکاری منحصربه‌فردی دارد که به او این قابلیت را می‌دهد تا کارهای بزرگی را به ثمر برساند. اما درعین حال می‌تواند پاشنه آشیل او نیز باشد چراکه گاهی افراد کم صداقت از او سوءاستفاده می‌کنند.

«تمام مسئولیت‌ها به دوش من افتاده است…» این فکری است که هرازگاهی به ذهن یک ISTJ خطور می‌کند و تاحدودی هم واقعیت دارد. دلیلش هم این است که یک ISTJ به دنبال ثبات و امنیت است و همیشه سعی می‌کند روال کارها را حفظ کند و این را وظیفه‌ی خویش می‌داند. پس از مدتی به خودش می‌آید و می‌بیند که همکاران و اطرافیان، بخش زیادی از مسئولیت‌های خودشان را بر دوش او گذاشته‌اند و او باید کارهای بر زمین گذاشته را به اتمام برساند.

در این مواقع از حق خود دفاع نمی‌کنند و نظراتشان را ابراز نمی‌کنند. اجازه می‌دهند تا واقعیت خودش گویای همه‌چیز باشد. این طرز تفکر یک بدی دارد و آن این است که ممکن است سالیان سال طول بکشد تا برای دیگران کل قضیه ملموس شود. تیپ شخصیتی بازپرس باید این نکته را به یاد داشته باشد که خودمراقبتی همه‌چیز است و باید در اولویت برنامه‌های او قرار بگیرد. تعهد سرسختانه و ثبات و کارامدی آن‌ها شاید در کوتاه‌مدت خوب باشد اما در بلندمدت به سلامت روانی آن‌ها ضربه می‌زند چون همیشه دیگران بیش‌ازحد به آن‌ها اتکا می‌کنند و ازشان انتظار دارند. ازطرفی آن‌ها هم از آن تیپ‌هایی نیستند که مخالفت خود را ابراز کنند و محصول همه‌ی این‌ها روی هم فشار زیادی می‌شود که جبران کردن اثرات آن ممکن است خیلی طول بکشد.

ازدواج تیپ شخصیتی istj

شاید خوب باشد که ISTJها این نکته را شعار زندگی خود قرار دهند که:

«تنها بودن، بهتر از داشتن دوستان بد است.»

آن‌ها باید هم‌نشینان خود را سنجیده انتخاب کنند و همکاران و همسرانی داشته باشند که واقعا قدردان و مکملشان هستند. در این صورت است که این تیپ برای شهرت خود ارزش قائل شده و از وضوح، شفافیت و اعتماد بهره‌مند می‌شود و به رضایت می‌رسد. مایرز و بریگز در مورد تیپ شخصیتی ISTJ می‌گویند:

«همه قراردادها باید توسط ISTJها پاک شوند؛ آن‌ها از هیچ‌چیز موجود در آن غافل نمی‌شوند و چیزهایی که نیست را، تصور نمی‌کنند.»

تیپ شخصیتی ISTJ کیست؟

ارزش‌های تیپ شخصیتی ISTJ و چیزهایی که باعث خوشحالی آن‌ها می‌شوند:

  • خانه و خانواده
  • سلامتی
  • استقلال
  • موفقیت

ازدواج تیپ شخصیتی istj

تیپ شخصیتی ISTJ در زندگی از چه چیزهایی الهام می‌گیرد؟

ISTJها معتقدند که زندگی متشکل از هزاران جزئیات پیچیده و لحظات باارزش است و هرکدام از آن‌ها برایشان بااهمیت است. تمام تلاش آن‌ها این است که از این لحظات به بهترین، زیباترین و بامعناترین حالت ممکن استفاده کنند. این افراد در هنگام لذت بردن از نسیم صبحگاهی به هنگام طلوع آرام آفتاب یا غرق شدن در سرگرمی‌ محبوبشان سعی می‌کنند تا آرامش را در جزئیات زندگی خود پیدا کنند و از پیدا کردن آن‌ها لذت  می‌برند و به وجد می‌آیند.

آن‌ها از ثبات و تداوم در زندگی خود و تکیه‌گاه بودن برای عزیزانشان لذت می‌برند. همچنین برای خودشان برنامه‌ و روتینی دارند که به زندگی آن‌ها حس ثبات و ماندگاری می‌بخشد. این تیپ شخصیتی محیط‌های پرسروصدا و شلوغ را دوست ندارد و با آن‌ها انگیزه‌اش گرفته می‌شود. برعکس آرامش و تنهایی باب میل اوست و در این زمان‌ها می‌تواند قطب‌نمای درونی خود را دوباره کشف کند. به همین خاطر برای او مهم است که زمانی را در تنهایی بگذراند حال چه در آغوش طبیعت و چه در فضای شخصی‌اش مثل اتاق یا یک کارگاه. او در تنهایی خودش را غرق پروژ‌ها و سرگرمی‌ها می‌کند تا اشتیاق درونش شعله‌ور شود و به روشنگری برسد.

 یک ISTJ از چه راه‌هایی می‌تواند الهام‌بخشی خود را افزایش دهد؟

  • فضایی را برای تنها بودن خود انتخاب کنید، بر اساس سلیقه‌ی خودتان آن را بچینید و زمانی را برای این کار اختصاص دهید.
  • همه‌‌ی مسئولیت‌ها را برعهده نگیرید و بخشی از آن‌ها را به دیگران بسپارید. همچنین وظایف غیرضروری و بیهوده را لغو کنید.
  • برای خود لیستی از موزیک‌های انرژی‌بخش و روحیه دهنده درست کنید.
  • برای خودتان یک برنامه و روتین صبحگاهی داشته باشید تا به داشتن شروع سالم و مثبت برای شما کمک کند.
  • یک فعالیت، سرگرمی یا مشغله‌ای انتخاب کنید که خلاقیت شما را افزایش دهد و کنجکاویتان را برانگیزاند.
  • تمرین‌های ذهن آگاهی مثل یوگا و مدیتیشن انجام دهید. این کارها به داشتن ذهنی شفاف به شما کمک می‌کنند.
  • شکرگزاری روزانه داشته باشید.

عواملی که به تیپ شخصیتی ISTJ استرس می‌دهند:

  • وقتی در محیطی قرار می‌گیرند که بی‌نظم و آشفته است.
  • وقتی از آن‌ها خواسته می‌شود بدون فکر کاری را به ثمر برسانند، مجبور به انجام کارهای غیرمنطقی شوند یا بدون راهنما‌ی کاری و برنامه‌‌ای درست و تنظیم شده کاری را انجام دهند.
  • وقتی تغییر مداوم در زندگی آن‌ها صورت گیرد یا وارد محیط‌های ناآشنا شوند.
  • وقتی در شرایطی قرار می‌گیرند که نیازمند برونگرایی بیشتری است و مجبورند با آدم‌های خیلی زیادی در تماس باشند و با آن‌ها ارتباط بگیرند.
  • وقتی به موعد تحویل پروژه‌ها نزدیک می‌شوند.
  • وقتی شرایط زیادازحد احساسی و عاطفی می‌شود.
  • وقتی بیش‌ازحد و به مدت طولانی با مفاهیم انتزاعی و نظری برخورد می‌کنند.

تیپ شخصیتی ISTJ زمانی که استرس آشفته‌اش می‌کند، در ابتدا با استناد به تجربه‌های موفقیت‌آمیز گذشته‌ی خود تلاش می‌کند تا مشکل را حل‌وفصل کند. در این مرحله آن‌ها به نصحیت اطرافیان قابل اعتماد خود گوش می‌دهند و در ذهنشان به دنبال راه‌حل‌هایی که امتحان خود را قبلا پس داده‌اند می‌گردند. در مرحله‌ی بعد سعی می‌کنند تا به محیط و وظایفی که در زندگی برعهده‌ی آنان است نظم ببخشند تا ذهنشان منظم شود و بتوانند منطقی فکر کنند.

در صورتی که استرس ادامه‌دار شود ISTJها وارد «حالت فاجعه » می‌شوند. این شرایط به این صورت است که فرد در آن فقط به بلاهای احتمالی فکر می‌کند، خودش را بابت «ای کاش‌ها» مورد سرزنش قرار می‌دهد، مدام به این فکر می‌کند که وظایفش را در گذشته می‌توانسته به شیوه‌ی بهتری انجام دهد اما نداده است و به این خاطر حسرت می‌خورد.

در چنین شرایط استرس‌زایی، آن‌ها آن منش آرام و توانمند خود را دیگر ندارند، آینده‌ی نامبهم آن‌ها را آشفته حال می‌کند و نمی‌توانند دید واضحی از وضعیت کنونی خود داشته باشند. آنان به خاطر استرس مزمن به کارکرد پست خود یعنی شهودی برون‌ریز (Ne) پناه می‌برند. در این وضعیت به شکل غیرعادی دنبال توجه هستند و نمایشی رفتار می‌کنند، انتقادجو، خشمگین، بدبین و ترسان از آینده می‌شوند و نسبت به انجام وظایفشان سختگیرانه عمل می‌نمایند.

ازدواج تیپ شخصیتی istj

در این شرایط چطور به تیپ شخصیتی ISTJ کمک کنیم؟

  • به آن‌ها برای تنها بودن فضا و زمان لازم را ببخشید.
  • با آن ها به پیاده‌روی بروید.
  • وقتی می‌خواهید از آن‌ها تعریف و تمجید کنید به صورت کلی این کار را نکنید بلکه به جزئیات اشاره کنید.
  • در زمان‌های استرس این افراد، طوفان ذهنی برپا نکنید چون اگر آن‌ها تحت کنترل کارکرد پست خود یعنی شهودی برون‌ریز باشند این طوفان ذهنی و ایده‌پردازی اوضاع را برایشان سخت‌تر و آشفته‌تر می‌کند.
  • وقتی استرس دارند کارهای بیشتر بر روی دوش آن‌ها نگذارید، به آن‌ها مرخصی دهید تا از مسئولیت‌هایشان کمی فاصله بگیرند و نفسی تازه کنند همچنین وظایفشان را برای آن‌ها به بخش‌های خردتر و قابل مدیریت‌تر تقسیم‌بندی کنید و یا کارهایی که باید انجام شوند به صورت مرحله‌ای برایشان مشخص کنید.
  • در چنین اوضاعی با دقت و صبوری به حرف‌هایشان گوش دهید، تأییدشان کنید و به آن‌ها یاد آوری نمایید که در گذشته چه عملکردی خوبی داشته‌اند و چگونه توانسته‌اند بر مشکلات غلبه کنند.
  • حتما این تیپ شخصیتی را جدی بگیرید و بگذارید این حس به آن‌ها منتقل شود. (خصوصا در شرایط استرس‌زا) و جنگ قدرت راه نیندازید تا برتری خود را نشان دهید بلکه مهربانانه رفتار کنید و آن‌ها را قضاوت نکنید.

تیپ شخصیتی ISTJ در ازدواج و روابط عاشقانه

برجسته‌ترین ویژگی افرادی که تیپ شخصیتی ISTJ دارند قابل اعتماد بودن آن‌ها در روابط عاشقانه است. آن‌ها با اینکه ممکن است به خاطر ذات ساختاریافته ‌شان در ارتباطات خود دچار چالش شوند اما تفکر و انرژی بسیار بالایی برای اطمینان از ایجاد رابطه‌ای پایدار و متقابلا رضایت‌بخش می‌گذارند. رضایت و سازگاری دو مفهومی هستند که برای این تیپ شخصیتی بسیار اهمیت دارند و وقتی پای تعهدات به میان می‌آید آن‌ها تا پایان به وعده‌های خود پای‌بند هستند.

این گروه از افراد رویکرد ثابتی در رابطه‌ی عاطفی خود اتخاذ می‌کنند که برای برخی خسته‌کننده به نظر می‌رسد. بااین‌حال نمی‌توان جذابیتشان را انکار کرد. ISTJ‌ها ویژگی‌هایی دارند که در میان انواع شخصیت‌های دیگر کمیاب است مثل تجسم عزم و قابلیت اطمینان قوی و منحصربه‌فردشان. این افراد به‌طور عمیقی به سنت‌ها و ارزش‌هایی که با آن‌ها بزرگ شده‌اند احترام می‌گذارند و امیدوار هستند که در رابطه‌ی خود بتوانند این ارزش‌ها را با شریک عاطفی خود به اشتراک بگذارند و باهم به نوعی تعامل برسند.

ISTJها خوب می‌توانند حمایت عاطفیشان را نثار شریک عاطفیشان کنند به شرطی که به وضوح نیاز را از زبان شریک خود بشنوند. این افراد به‌طور طبیعی احساسات دیگران را نمی‌پذیرند و باید احساسات برایشان تشریح و شفاف شوند و اگر این اتفاق در جریان رابطه خوب رخ ندهد دیر به شکایات و چالش‌های موجود رسیدگی می‌کنند.

مطلب مرتبط: با چه تیپ شخصیتی ازدواج موفق‌تری خواهید داشت؟

ازدواج تیپ شخصیتی istj

تیپ شخصیتی ISTJ در روابط عاشقانه و ازدواج چه ویژگی‌های مثبتی دارد؟

  • ISTJها صادقانه بازخورد می‌دهند و حتی از به اشتراک گذاشتن بازخوردهای منفی هم با شریک زندگی خود ابایی ندارند. این ویژگی از این حیث برای شریک عاطفی آن‌ها می‌تواند خوب باشد که از پیش آمدن مشکلات هیچ‌وقت متعجب نخواهد شد. چراکه یک ISTJ از قبل حتما او را مطلع می‌کند.
  • این تیپ شخصیتی وقتی با تعارضات در رابطه‌ی خود مواجه می‌شود منطقی رفتار می‌کند. بنابراین مشکلات کارآمدتر و مؤثرتر حل‌وفصل می‌شوند و به رشد رابطه کمک می‌کند.
  • ISTJها در مورد مشکلات موجود در رابطه به راحتی صحبت می‌کنند. آن‌ها خوب می‌دانند که صحبت نکردن با شریک عاطفی یعنی آفت رابطه!

به همین خاطر برای بزرگتر نشدن مشکل و اختلاف‌نظر خود به درستی و به‌اندازه صحبت می‌کنند و تمایل دارند در مکالمات خود مسائل را سریع و به روش منطقی و عینی حل کنند.

تیپ شخصیتی ISTJ در روابط عاشقانه و ازدواج ممکن است دچار چه چالش‌هایی شود؟

  • ISTJها همه‌چیز را به صورت عینی و منطقی می‌بینند و راه‌حل ارائه می‌دهند. درحالی که وقتی پای احساسات شریک عاطفی درمیان می‌آید گاهی فقط باید خوب گوش داد و همدلی کرد تا او به آرامش برسد. بنابراین این تیپ شخصیتی باید این دو مهارت (خوب گوش دادن و همدلی کردن) را در خود تقویت کنند.
  • ISTJها همچنین در مواردی به تأثیر تصمیمات خود بر احساسات شریک عاطفی خود بی‌توجه هستند و این می‌تواند منجربه بروز تعارض گردد.
  • ISTJها به سختی احساسات خود را ابراز می‌کنند و به نوعی می‌ترسند آسیب‌پذیری عاطفی در ارتباط با شریک زندگی خود داشته باشند. این برای فرد مقابل آن‌ها می‌تواند سخت و گیج کننده باشد مخصوصا اگر آن فرد صمیمیت عاطفی بیشتری در روابط خود بخواهد.
  • ISTJها بیش‌ازحد منظم و برنامه‌ریز هستند و این ویژگی آن‌ها می‌تواند برای شریک زندگیشان خسته‌کننده و حتی ناامید کننده باشد.

زبان عشق istj

شیوه‌ی عشق‌ورزی تیپ شخصیتی ISTJ در روابط عاطفی

یک فرد با تیپ شخصیتی ISTJ عشق و محبت خود را با اعمال خدمات به اطرافیان خودش نشان می‌دهد و در انجام این کار عالی عمل می‌کند. آن‌ها در اختصاص دادن زمان باکیفیت و کافی برای عزیزان خود عملکرد خوبی دارند و با اینکه بسیار سخت‌کوش و پرمشغله هستند اما وقتی برای عزیزان خود زمان می‌گذارند آن را برای آرامش بخشیدن و انجام کارهای لذت‌بخش سپری می‌کنند. متقابلا وقتی کسی برای آن‌ها نیز زمان می‌گذارد متوجه ارزشی که برایش قائل شده‌اند می‌شود و خوشحال می‌شود که کسی بدون حواس‌پرتی و به صورت متمرکز برایش وقت بگذارد.

دسته بندی : ازدواج

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.