پاداش‌های غیرمالی یک کارمند چیست؟ و چطور باید درباره پاداش‌های غیرمالی مذاکره کند؟

پاداش‌های غیرمالی

عملکرد افراد در سازمان‌ها همیشه به‌منظور افزایش حقوق و پاداش بررسی می‌شود، اما در اقتصاد روبه‌تغییر، ممکن است موقعیت شرکت‌ها طوری باشد که برای افزایش دستمزدها آمادگی لازم را نداشته باشند و این موضوع، به دور از عملکرد خوب و چشم‌گیر شما در محیط کار اتفاق می‌افتد. اما شما به عنوان یک کارمند، این فرصت را دارید که به جز افزایش حقوق، درباره مزایا و پاداش‌های غیرمالی دیگری مذاکره کنید و از این فرصت خود باید بتوانید به خوبی استفاده کنید.

یادتان باشد شما همیشه حق دارید درخواست‌های خود را درباره پاداش‌های غیر مالی به کارفرما خود ارائه دهید. همچنین سازمان‌ها با توجه به مهم بودن منافع کارمندان خود باید بتوانند درخواست‌های معقول و قطعی آنها را در نظر بگیرند.

ما در این مطلب به شما می‌گوییم که روی چه پاداش‌های غیرمالی‌ای می‌توانید فکر کنید و برای رسیدن به آنها مذاکره کنید.

اما وقتی از پاداش‌های غیرمالی صحبت می کنیم دقیقا منظور چیست؟

  • ارتقای شغلی
  • مرخصی اضافی سالانه
  • ساعات کاری انعطاف‌پذیر
  • یک روز مرخصی در ماه
  • ایجاد فرصت‌های آموزشی و پیشرفت حرفه‌ای
  • دورکاری (کار از خانه)
  • مزایای سلامتی مانند بیمه تکمیلی رایگان
  • تعطیلی در مناسب های خاص مانند روز تولد
  • کارت هدیه
  • فرصت‌های شغلی جانبی و…

این موارد نمونه‌هایی از پاداش‌های غیر مالی هستند که شما می توانید در مورد آن با مدیر خود مذاکره کنید. درخواستی که کاملا منطقی و قابل دفاع است.

حقوق و دستمزد همه چیز نیست. در حالی که پول به طور واضح هنوز یک عامل بسیار مهم است، مزایای غیرحقوق و دستمزد می تواند به همان اندازه مهم باشد، حتی در برخی مواقع باارزش‌تر.

در اینجا راهنمایی لازم را برای این منظور به شما ارائه می‌دهیم:

بهترین زمان برای مذاکره پاداش‌های غیرمالی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای مذاکره در مورد این مزایا در شغل فعلی شما این است که برای زمان بررسی سالانه یا بررسی عملکرد منتظر بمانید. این زمان شانس این را به شما می دهد که در این مذاکره برنده شوید و به خواستتان برسید.

از آنجایی که اولویت این مزایا برای هرکس می تواند متفاوت باشد پس لیست کوتاهی را از اولویت‌های خود تهیه کنید و به مدیرتان تحویل دهید، اولویت‌هایی که مناسب‌ هستند و فکر می کنید می‌توانید درخواست کنید.

درخواست خود را شفاف بیان کنید در این صورت، برای کسب موفقیت در مذاکره درباره پاداش‌های غیرمالی و دریافت مزایای دل‌خواهتان، شانس بیشتری خواهید داشت. پیش از هرچیز، درباره نتایج ملموسی که بر اثر فعالیت‌های شما عاید تیم یا شرکت شده است، با مدیرتان صحبت کنید و از این راه به او ثابت کنید که شایسته دریافت پاداش هستید.

اگر بتوانید به‌خوبی صحبت کنید و ارزش و سود پاداش‌های غیرمالی موردنظرتان را برای کسب‌وکار نشان دهید، می‌توانید موقعیت برد بردی را برای خودتان و شرکت به وجود آورید.

تست مذاکره پیره در این زمینه میتواند شما را کمک کند. جهت ورود به تست کلیک کنید.

درباره پاداش‌های غیر مالی چطور مذاکره کنیم؟

ممکن است برای هرکس اولویت‌بندی نوع پاداش‌های غیرمالی متفاوت باشد. به این فکر کنید که چه چیزهایی می‌تواند زندگی شخصی و حرفه‌ای شما را بهبود بخشد؛ برای مثال، حضور بیشتر در خانه یا کسب تجربه در زمینه‌های متفاوت کاری؛ سپس لیست کوتاهی را از اولویت‌های خود به مدیرتان تحویل دهید؛ اولویت‌هایی که فکر می‌کنید مناسب‌اند و می‌توانید درخواست دهید.

برای نحوه ارائه درخواستتان، برنامه‌ داشته باشید

برای گفت‌وگو آماده باشید و درخواست خود را شفاف بیان کنید؛ در این صورت، برای کسب موفقیت در مذاکره درباره پاداش‌های غیرمالی و دریافت مزایای دل‌خواهتان، شانس بیشتری خواهید داشت. پیش از هرچیز، درباره نتایج ملموسی که بر اثر فعالیت‌های شما عاید تیم یا شرکت شده است، با مدیرتان صحبت کنید و از این راه به او ثابت کنید که شایسته دریافت پاداش هستید؛ سپس می‌توانید لیستی را که از پاداش‌های غیرمالی موردنظرتان تهیه کرده‌اید، پیشنهاد دهید و درباره آن گفت‌وگو کنید.

مزایایی را بیان کنید که پاداش‌های غیرمالی برای شرکت به‌همراه دارند

اگر بتوانید به‌خوبی صحبت کنید و ارزش و سود پاداش‌های غیرمالی موردنظرتان را برای کسب‌وکار نشان دهید، می‌توانید موقعیت برد-بردی را برای خودتان و شرکت فراهم کنید؛ برای مثال، اگر ۵ روز مرخصی اضافی سالانه می‌خواهید، می‌توانید تأثیر آن استراحت را بر ذهن خود بیان کنید که به افزایش کارایی و تمرکز شما در روزهای پس از بازگشت به کار منجر خواهد شد.

برای هرگونه نتیجه‌ای آماده باشید

درست است که دوست دارید در شرکتی کار کنید که به کارمندانش اهمیت می‌دهد، اما همیشه باید برای بدترین نتایج نیز آماده باشید. از آنجایی که شرکت‌ها همیشه نفع مالی را در نظر می‌گیرند و این موضوع از اولویت‌های هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود، مرخصی چندروزه هر کارمندی نیز می‌تواند به «ازدست‌دادن نفع مالی» تعبیر شود. اگر مجبور شدید که مذاکره بر سر پاداش‌های غیرمالی را هم بدون نتیجه ترک کنید، برنامه دیگری را در ذهنتان داشته باشید؛ حتی جست‌وجو به‌دنبال موقعیت شغلی در شرکت‌های دیگر یا برنامه‌ریزی برای بررسی دوباره مباحث مربوط به پاداش، در اولین فرصت ممکن.

تلاش کنید تا درمورد تجدیدنظر در زمینه افزایش دستمزد مذاکره نمایید

فقط به این دلیل که افزایش حقوق در حال حاضر بین گزینه‌های کارفرما نیست، دلیلی ندارد که ۶ ماه یا ۱ سال دیگر نیز همچنان در بین گزینه‌های موردبررسی نباشد. پس از پایان جلسه‌ای که برای گفت‌وگو در زمینه مزایای خود داشتید، به‌طور شفاف به مدیرتان بگویید که برایتان مهم است که در آینده درباره افزایش حقوق صحبت کنید و تا آن زمان، درباره چگونگی مذاکره در زمینه افزایش حقوق و دستمزد فکر کنید.

جمع‌بندی

اگر مهلت بررسی حقوق و دستمزد شما فرارسیده است، اما شرکت در موقعیتی نیست که بتواند حقوقتان را افزایش دهد، می‌توانید لیست جایگزینی را از پاداش‌های غیرمالی به کارفرمای خود ارائه دهید و تا زمانی که اوضاع مالی برای افزایش دستمزد مساعد شود، صبر کنید. اگر نتوانستید مدیرتان را در ارائه مزایای غیرمالی نیز قانع کنید، به فکر راه‌حل‌های دیگری، مانند تغییر محل کارتان باشید؛ اما اگر در این مذاکره موفق شدید، به مدیرتان بگویید که در اولین فرصت پس از مساعدشدن شرایط مالی، تمایل دارید که درباره افزایش حقوقتان گفت‌وگو کنید و سپس خود را برای این مکالمه در آینده آماده کنید. آیا تاکنون این مراحل را طی کرده‌اید؟ آیا گفت‌وگوهای شما اثربخش بوده است؟

اگر میخواهید بدانید مذاکره کننده موفق هستید یا خیر کلیک کنید.

دسته بندی : ارتباطات و مذاکره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.