ارتباطات سازمانی و مدیریت تعارضات و نقش تست دیسک در حل آن‌ها

ارتباطات سازمانی گونه‌ای از ارتباطات میان فردی است. از طریق ارتباطات فعالیت‌های فردی و گروهی به‌منظور افزایش اثربخشی هماهنگ می‌شوند. ارتباطات و تعارض دو مفهوم درهم‌تنیده هستند. تا زمانی که ارتباطی شکل نگیرد. تعارض و به‌تبع آن مدیریت تعارضی رخ نمی‌دهد. بعد از سال‌ها تجربه و آزمون‌وخطا، دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در عرصه‌ی رقابت عقب نماند باید نیروی انسانی متخصص و کارآمد را به کار گیرد. در جامعه‌ی کنونی با افزایش مشکلات و پیچیدگی‌های زندگی شهری اهمیت ارتباطات بیشتر از گذشته خودنمایی می‌کند. ارتباطات دیگر به یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و موفقیت انسان‌ها تبدیل‌شده است. با در نظر گرفتن سازمان به‌عنوان یک‌نهاد اجتماعی در کنار ارتباطات روزمره، ارتباطات سازمانی نیز اهمیت می‌یابد.

اگر ارتباطات مؤثر و همدلانه میان کارکنان برقرار شود. می‌توان به افزایش بهره‌وری، رضایت شغلی و بهبود عملکرد سازمان امیدوار بود. اما بدون شک ارتباطات ضعیف و مملو از تعارض زنگ خطری بزرگ برای هر سازمان به شمار می‌آید.

مدیران حرفه‌ای دریافته‌اند که با ایجاد ارتباطات مؤثر در میان منابع انسانی سازمان سریع‌تر می‌تواند به اهداف طراحی‌شده دست یابند. بنابراین مدیران باید از چگونگی برقراری ارتباطات مؤثر و نحوه‌ی مدیریت تعارضات احتمالی آگاه باشند. بدون شک اولین گام برای حرکت در این مسیر آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری کارکنان است.

دیسک DISC محبوب‌ترین ابزار ارزیابی رفتار و توسعه‌ی ارتباطات در جهان

سالانه بیش از یک‌میلیون نفر خود را با مدل دیسک برای بهبود و رشد ارتباطات و رفتارهای مطلوب ارزیابی می‌کنند. از دیگر کاربردهای دیسک:

  • تعیین نحوه‌ی ارتباط با فرد و افزایش قدرت تطبیق با مدل رفتاری مخاطب
  • نحوه‌ی ایجاد انگیزش در افراد و کمک به رشد آن‌ها
  • تبیین مدل‌های علمی ارتباطات مؤثر به‌منظور مدیریت تعارضات در سازمان‌ها و افزایش میزان کارایی افراد
  • افزایش مهارت‌های ارتباطی کارکنان فروش و رشد میزان فروش
  • مدیریت بهتر تیم‌های کاری با تکیه‌بر الگوهای رفتاری و توانمندی آن‌ها

ارتباطات و مدیریت تعارضات:

تعارض جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌هاست. مگر می‌شود گروه کوچک و بزرگی شکل بگیرد ولی تنش و تعارضی میان اعضا ایجاد نشود. حتی با مروری گذرا و سطحی بر روی رویدادهای تاریخی و وقایع پیرامون به‌وضوح درمی‌یابیم که تعارض و مدیریت تعارضات همواره نقش برجسته‌ای در ارتباطات ایفا می‌کنند. در کنار هم قرار گرفتن افراد مختلف با ویژگی‌های شخصیتی، نیازها، باورها و ادراکات متفاوت بروز تعارض در ارتباطات سازمانی را به امری طبیعی تبدیل کرده است.

تعارض درواقع به معنای وضعیتی است که در آن دو یا چند نفر درباره‌ی مسائلی مهم در رابطه با سازمان توافق ندارند. اهداف، ارزش‌ها و اعتقادات ناسازگاری میان آن‌ها وجود دارد. دیدگاه ارتباطات انسانی به تعارض بیان می‌کند که تعارض پدیده‌ای طبیعی در تمام گروه‌ها و سازمان‌هاست. علاوه بر این افراد را به پذیرش و مدیریت تعارضات تشویق می‌کند. ریشه‌ی تعارضات سازمانی می‌تواند به ارتباطات رسمی و غیررسمی در فعالیت‌های روزمره و عدم توافق‌های شخصی افراد برگردد.

بازارهای کسب‌وکار۰۰۰۰۰> ارتباطات سازمانی ۰۰۰۰۰> مدیریت تعارضات

بازارهای کسب‌وکار امروزی پویا و غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. این بازارها به سازمان‌هایی نیازمندند که همواره پذیرای تغییر باشند و آن را اجرا کنند. در عصر امروز کسب‌وکارها نمی‌توانند همچون گذشته عمل کنند. سازمان‌ها و کارکنان باید انعطاف‌پذیر بوده و با به‌کارگیری اصول ارتباطات سازمانی و مدیریت تعارضات، قابلیت تطبیق و سازگاری را افزایش دهند.

امروزه در بستر سازمان‌ها و ارتباطات جاری در آن‌ها تغییرات متعددی اتفاق می‌افتد. در پس همه‌ی این تغییرات به دلیل ظرفیت مختلف افراد در پذیرش تغییر ممکن است واکنش‌ها و تعارضاتی در سازمان‌ها به وجود آید. برای گروهی تغییرات خوشایند و هیجان‌آور است. اما گروهی دیگر محتاط‌تر بوده و مقاومت بیشتری در پذیرش آن دارند. همه‌ی سازمان‌ها برای حفظ بقا و بهبود عملکرد سازمانی به پذیرش تغییر و مدیریت تعارضات نیاز دارند.

ارتباطات سازمانی و حل تعارضاتدیسک و ارتباطات / دیسک و مدیریت تعارضات:

حالا برویم سراغ تست دیسک خودمان و نقشی که در ارتباطات و مدیریت تعارضات ایفا می‌کند. متأسفانه در بسیاری از سازمان‌ها به دلیل وجود اختلاف‌نظر و تضادهای متعدد و مکرر مدیران مجبور هستند میزان قابل‌توجهی از وقت و انرژی خود را صرف جلوگیری و حل مشکلات کنند. مطالعات نشان می‌دهند یک مدیر به‌طور متوسط حداقل ۲۰ درصد از زمان خود را صرف حل کردن تعارضات می‌کند. نیروی انسانی که قرار بود تأثیرگذارترین عنصر در افزایش بهره‌وری سازمان باشد حال تبدیل‌شده به مهم‌ترین منبع زیان و اتلاف وقت و انرژی.

پژوهشگران بر این باور هستند که مدیریت تعارضات اهمیتی یکسان با سایر وظایف مدیریتی دارد. پس چرا در چنین شرایطی از یک راهکار معتبر که سال‌هاست امتحان خود را پس داده است کمک نگیریم. تست رفتارشناسی دیسک DISC با شناسایی و پیش‌بینی الگوهای رفتاری افراد به شما کمک می‌کند تا از بروز تعارضات در سازمان پیشگیری کنید. آگاهی نسبت به اینکه هر فردی از چه نوع الگوی رفتاری مدل دیسک برخوردار است باعث می‌شود مدیران ترکیب مناسبی را برای تیم‌های کاری خود انتخاب نمایند.

از طرف دیگر دانستن ویژگی‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری افراد به مدیران در شناخت و درک ماهیت تعارض و چگونگی مدیریت تعارضات بسیار سودمند است. چراکه استفاده‌ی مؤثر از تعارض، سازمان را به سمت پیشرفت، بهبود عملکرد و ایده‌های نو و خلاقیت سوق می‌دهد. ولی استفاده غیر مؤثر از آن منجر به کاهش بهره‌وری می‌شود.

مدیریت تعارضات:

تا اینجا متوجه شدید که هر سطحی از ارتباطات ممکن است با تعارض همراه باشد. بنابراین پای مدیریت تعارضات به میان می‌آید. مدیریت تعارضات یعنی مدیریتی که بتواند در وهله‌ی اول نوع و نقش تعارض به وجود آمده را تشخیص دهد و درعین‌حال که تعارض ایجادشده را از بین می‌برد. بین کارکنان و سازمان تعادل برقرار کند.

دشواری مدیریت تعارضات زمانی به چشم می‌آید که مدیران باید قابلیت تشخیص تعارض‌های ناکارآمد از کارآمد را  داشته باشند. برخی تعارضات از اهداف سازمان حمایت کرده و موجب بهبود عملکرد آن می‌شوند. درحالی‌که برخی دیگر مانع دستیابی به اهداف و پیشرفت شده که به آن‌ها تعارضات ناکارآمد و مخرب می‌گویند.

نقش تست دیسک در موفقیت مدیران

به‌محض ورود افرادی با ویژگی‌های رفتاری متفاوت در سازمان مدیران باید منتظر به وجود آمدن اختلاف‌نظرها و تعارضات باشند. زمانی که تفاوت در ویژگی‌های رفتاری حتی در نهاد اجتماعی کوچکی مانند خانواده موجب تنش و تعارض می‌شود. چطور می‌توان نگران ایجاد تعارضات احتمالی در سازمان نبود؟ کارکنان ممکن است به دلایل متعددی ازجمله عدم شناخت و آگاهی نسبت به الگوهای رفتاری و اصول ارتباطات در محیط‌های کاری با یکدیگر دچار مسئله شوند.

تست دیسک با تحلیل رفتار کارکنان به مدیران می‌گوید که الگوی رفتاری منحصربه‌فرد هر یک از کارکنان چیست؟ نقاط قوت و ضعف آن‌ها را مشخص کرده و بیان می‌کند آن‌ها در انجام چه فعالیت‌هایی از توانمندی بالایی برخوردار هستند؟ ضمن اینکه اطلاعاتی در خصوص محیط و سبک مدیریتی دلخواه کارکنان در اختیار مدیران قرار می‌دهد. مدیران با یادگرفتن علم ارتباطات و یافتن درگاه ارتباطی کارکنان خود می‌توانند به بهترین نحو به مدیریت تعارضات و مراقبت از منابع انسانی بپردازند.

ورود به تست دیسک

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:

خب تا اینجا با همدیگر یاد گرفتیم مسائلی از این قبیل به‌راحتی موجب تعارض در ارتباطات می‌شود:

  • تحریف و تغییر در تعبیر و تفسیر گفتار
  • مبادله‌ی اطلاعات غیر شفاف
  • وجود موانع در کانال‌های ارتباطی
  • زمانی که مقررات، روش‌ها، رفتار و عملکرد از شفافیت لازم برخوردار نباشد.

مدیران با یادگیری مدل دیسک و آشنایی با انواع الگوهای رفتاری قادر خواهند بود. با استفاده از مهارت‌های ارتباطی بین فردی به درک درستی از دلیل ایجاد تعارض و احساسات منفی برسند. مدیران بزرگ و موفق بامطالعه و فراگیری ویژگی‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری می‌توانند دریابند چه الگوی رفتاری به تقویت عملکرد افراد در پوزیشن های شغلی مختلف کمک می‌کند؟ یا اینکه کارکنان با یادگیری چه ویژگی‌های رفتاری می‌توانند خود را بهتر با شرایط محیطی تطبیق دهند؟

مدل دیسک همچون یک راهنمای آگاه به شما کمک می‌کند تا کیفیت کار خود را در محیط‌های کاری افزایش دهید و ارتباطات مؤثرتری را تجربه کنید.

دسته بندی : ارتباطات و مذاکره, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.