انتخاب شغل مناسب با ویژگی‌های شخصیتی شما

آیا تاکنون این افکار به سراغتان آمده‌اند که شغل مناسب من چیست؟ چه شغلی متناسب با توانایی‌های من است؟ آیا  از انتخاب این شغل رضایت دارم؟ چطور از شغلی که برای خود انتخاب کرده‌ام، پشیمان نشوم؟ بر چه اساسی برای انتخاب شغل مناسب اقدام کنم؟ بدون شک همه‌ی افرادی که در حال حاضر شاغل هستند یا به دنبال کار می‌گردند بارها این سؤالات را با خود مرور کرده‌اند.

طبق مطالعات، یک‌سوم از طول روز هر فرد در محل کار می‌گذرد پس انتخاب شغل مناسب نقش بسیار مهمی در کیفیت زندگی هر فرد ایفا می‌کند. اما سؤال اصلی اینجاست که چگونه باید شغل مناسبی را انتخاب کنیم؟ در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار برای انتخاب شغل مناسب وجود تناسب میان شغل و شخصیت در نظر گرفته‌شده است. در این مطلب قصد داریم به‌طور مفصل به بررسی این عامل تعیین‌کننده بپردازیم. 

چرا انتخاب شغل مناسب مهم است؟

در دنیای رقابتی امروز انتخاب شغل به مسئله‌ای پیچیده تبدیل‌شده است. اگر از یک کودک سؤال شود، می‌خواهی در آینده چه‌کاره شوی؟ تعدادی شغل محدود مانند دکتر، مهندس، خلبان و… را خواهد گفت. اما متأسفانه انتخاب شغل به این آسانی نیست. همواره تنها تعداد محدودی از افراد می‌دانند چه می‌خواهند و در مسیر درست قدم می‌گذارند. اما بسیارند افرادی که به دنبال شغل مناسب خود به‌طور مرتب کارشان را عوض می‌کنند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. همچنین متأسفانه تعداد افرادی که اصلا نمی‌دانند چه می‌خواهند و شغل مناسب آن‌ها چیست، اندک نیست. این دو گروه از افراد زمان بسیاری را برای انتخاب شغل مناسب خود صرف می‌کنند اما در آخر به هدف مورد انتظارشان نمی‌رسند. چرا؟ چون انتخابی درست و علمی نداشته‌اند. این افراد در این مرحله از زندگی احتیاج به کمک و راهنمایی دارند تا مسیر درست را انتخاب کنند. 

اهمیت تست‌های شخصیتی شناسی در انتخاب شغل مناسب

امروزه در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات، از متقاضیان شغل، تست‌های شخصیت شناسی گرفته می‌شود. انجام این تست‌ها اول‌ازهمه به نفع سازمان است. چراکه سازمان‌ها می‌توانند با توجه به نتایج معتبر این تست‌ها، بهترین افراد را برای فرصت‌های شغلی موجود انتخاب کنند. هر شغل و سمت نیازمند ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی است. این ویژگی‌های موردنیاز، درواقع شکل‌دهنده‌ی ماهیت آن جایگاه شغلی هستند و بدون این ویژگی‌ها انجام وظایف مرتبط با این شغل به‌خوبی امکان‌پذیر نخواهد بود و در عملکرد کلی سازمان نیز خلل ایجاد می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی سازمان‌ها در ابتدا از متقاضیان تست‌های شخصیت شناسی متناسب با آن شغل را می‌گیرند تا دیگر قرار نباشد منابع سازمان برای استخدام نیروی ناکارآمد تلف شود. 

شناخت ویژگی‌های شخصیتی به افراد در انتخاب شغل مناسب چه کمکی می‌کند؟

مزیت بعدی استفاده از تست‌های شخصیت شناسی، شناخت ویژگی‌های شخصیتی خود برای انتخاب شغل مناسب توسط خود فرد است. هر چه به شناخت بهتر و دقیق‌تری از خود برسید، شغل مناسب‌تری را برای خود برمی‌گزینید. تصور کنید فردی درون‌گرا برای شغل متصدی فروش یک شرکت انتخاب می‌شود. این فرد بعد از مدتی دچار انزجار خواهد شد. چراکه به ویژگی‌های شخصیتی خود برای انتخاب شغل به‌اندازه‌ی کافی توجه نکرده است. از طرفی این شرکت دچار مشکل در مرحله‌ی فروش خواهد شد. چراکه افراد درون‌گرا علاقه‌ای به تعامل مستمر با دیگران ندارند و قطع به یقین نمی‌توانند محصولات را به‌خوبی معرفی کنند و منجر به فروش شوند.

 در ادامه به معرفی یک نمونه از معتبرترین تست های شخصیت شناسی خواهیم پرداخت.

چگونه تست شخصیت شناسی نئو در انتخاب شغل مناسب به کمک شما می‌آید؟

یکی از مشهورترین تست‌های شخصیت شناسی در حوزه‌های استخدام شغلی، ازدواج و تشخیص اختلالات روانشناسی تست نئو (NEO) است. این تست معتقد است که اگر صفات شخصیتی فرد را بشناسیم، می‌توانیم رفتار او را در موقعیت‌های مختلف پیش‌بینی کنیم. به‌بیان‌دیگر، آیا فرد متقاضی، در شرایط خاص خروجی مورد انتظار سازمان را ارائه می‌کند یا خیر؟

پنج عامل اصلی شخصیت از نگاه تست نئو

  1. روان‌نژندی
  2. برون‌گرایی
  3. گشودگی به تجربه
  4. توافق پذیری
  5. وظیفه‌شناسی
تست پنج عامل شخصیتی نئو فرم بلند

تست نئو فرم بلند یکی از پرکاربردترین تست های شخصیت شناسی که در زمینه های مختلف ازدواج، استخدام و تشخیص اختلالات روانشناسی کاربرد دارد. این تست پنج عامل اصلی شخصیتی افراد را مشخص می کند. با پاسخ به ۲۴۰ سوال و صرف حدود ۶۰ دقیقه زمان می‌توانید ۵ عامل شخصیتی + ۳۰ زیر شاخص شخصیتی خود و سبکهای نئو را بیابید. ورود به آزمون شخصیت‌شناسی نئو>

روان‌نژندی

روان‌نژندی یا شاخص روان آزردگی به معنای داشتن احساسات منفی مانند ناسازگاری، بی‌ثباتی عاطفی، خشم، احساس گناه و استرس است. هرچه میزان این شاخص بیشتر باشد امکان سازش ضعیف‌تری با دیگران وجود دارد. این افراد دارای استرس بالایی هستند و نباید در شرایط استرس‌زا قرار بگیرند. هرچه نمره‌ی این شاخص کمتر باشد، فرد دارای ثبات عاطفی بیشتری است و قادر است مسائل را بدون ایجاد تنش حل کند.

افرادی با نمره‌ی بالا در این شاخص نباید در مشاغل پراسترس مانند آتش‌نشانی، اورژانس و مدیریت قرار بگیرند.

برون‌گرایی

افراد برون‌گرا از حضور در جمع لذت می‌برند و بیشتر دوست دارند به‌صورت گروهی کار کنند. شنوندگان خوبی نیستند و بیشتر صحبت می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند موردتوجه قرار بگیرند و در هر موقعیتی تأثیرگذار باشند. آن‌ها به‌سرعت با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در مقابل برون‌گرایان که به‌سادگی قابل توصیف هستند، درون‌گرایان را نمی‌توان به‌سادگی توصیف نمود. درون‌گرایان افرادی مستقل، تنها و تک‌رو هستند. تنها بودن را به بودن در جمع ترجیح می‌دهند و اولویت آن‌ها تنهایی کار کردن است.

هرچه میزان این شاخص بیشتر باشد، فرد در شغل‌های جمعی و تعاملی موفق‌تر است مانند مدیر فروش، پشتیبانی و بازاریابی.

گشودگی به تجربه

مقیاس گشودگی یا تجربه پذیری بالا، علاقه‌ی زیاد فرد به کسب تجارب گوناگون را بیان می‌کند. این افراد طالب لذت بردن از نظریه‌های جدید هستند و ارزشمندی را در موضوعات غیرمرسوم می‌دانند. معمولا این شاخص با هوش رابطه‌ی مثبتی دارد. شاخص گشودگی رابطه‌ی مستقیمی با خلاقیت افراد دارد. هرچه این شاخص بیشتر باشد افراد از خلاقیت بیشتری برخوردار هستند. در مقابل افرادی که در این شاخص نمره‌ی پایین‌تری کسب می‌کنند، افرادی محافظه‌کار بوده و موضوعات رایج را بیشتر می‌پسندند.

افرادی که شاخص گشودگی بالاتری دارند به‌واسطه‌ی ذهن خلاق و باز خود مناسب شغل‌هایی جدید و غیرمرسوم ، با قابلیت ریسک‌پذیری و نیازمند خلاقیت هستند مانند کارآفرینی.

توافق پذیری

شاخص توافق پذیری یا موافق بودن، نوع‌دوستی فرد را نشان می‌دهد. این افراد با دیگران احساس همدردی می‌کنند و مشتاق کمک‌رسانی به دیگران هستند. در مقابل شخص ناموافق یا مخالف، خودمحور بوده و به‌ قصد و نیت دیگران مشکوک است و همچنین اهل رقابت با دیگران هستند. هیچ‌یک از دو قطب این شاخص دارای منزلت اجتماعی نخواهند بود. نمره‌ی پایین در این شاخص ممکن است نشان‌دهنده نوعی اختلال شخصیت، خودشیفتگی و پارانویید باشد و نمره‌ی بالا در این شاخص می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شخصیت وابسته باشد.

افرادی که نمره‌ی بالایی در این شاخص به دست می‌آورند مناسب شغل‌های حمایتی مانند سازمان‌های حمایت از زنان و سازمان‌های بهداشتی و… هستند .

شاخص وظیفه‌شناسی

برخی این شاخص را تمایل به موفقیت نامیده‌اند. افراد وظیفه‌گرا دقیق، وقت‌شناس و قابل‌اعتماد هستند. افرادی که نمره‌ی بالایی در این شاخص کسب می‌کنند، دارای هدف و خواسته‌های قوی و مشخصی هستند و برای رسیدن به آن نهایت تلاش خود را می‌کنند. از طرفی گرفتن نمره‌ی بالا در این شاخص جنبه‌ی منفی نیز دارد مانند ایرادگیری، وسواس و فشار بیش‌ازحد به خود.

جمع‌بندی 

همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم افراد زیادی، بعد از اتمام درس و در مرحله ورود به بازار کار و اشتغال به این نتیجه می‌رسند که تمام این سال‌ها اشتباه کرده‌اند و درنهایت این شغل، مناسب آن‌ها نیست. در کنار تمام فاکتورهایی که می‌توانند برای انتخاب شغل مناسب حائز اهمیت باشند، وجود تناسب میان شغل و شخصیت نیازمند توجه ویژه‌ای است. در نظر گرفتن این عامل ماندگاری در سازمان و رضایت شغلی شما را تضمین خواهد کرد. بنابراین شانس داشتن وضعیت شغلی مناسب می‌تواند یک عامل مؤثر در افزایش شادی و لذت افراد به شمار آید.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.