رابطه تست دیسک و توسعه‌ی فردی

توسعه فردی و تست دیسک

تست رفتارشناسی DISC زبان مشترکی برای شناخت و رمزگشایی رفتار افراد در شرایط مختلف است. در تمام دنیا از تست DISC در موقعیت‌های متعددی استفاده می‌کنند. چراکه تست DISC به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف توسعه‌ی فردی، توسعه‌ی رهبری، ارتقا ارتباطات، تشکیل گروه‌های کاری، فروش مؤثر، استخدام، مربیگری و مدیریت شناخته می‌شود.  اما رابطه تست دیسک و توسعه فردی چیست؟

امروزه تست DISC جایگاه خود را در سازمان‌ها و کسب‌وکارها پیداکرده است. . یادگیری و استفاده از تست DISC بسیار آسان است. ازاین‌رو در سازمان‌ها این مدل آموزش داده می‌شود تا با بهره‌گیری از آن به توسعه‌ی فردی و توسعه‌ی روابط درون سازمان کمک نمایند. مدیران و رهبران با استناد بر نتایج به‌دست‌آمده در خصوص تشکیل تیم‌های کاری، فروش و منابع انسانی سازمان تصمیم‌گیری می‌کنند.

تست DISC چیست؟ به چه دردی می‌خورد؟

بیش از یک قرن از زمانی که مدل رفتارشناسی DISC مطرح‌شده است می‌گذرد. تست رفتارشناسی DISC نتیجه‌ی مطالعات ویلیام مارستون بوده است. نکته‌ی قابل‌توجه در مورد تست DISC این است که این آزمون یک مدل رفتارشناسی است نه شخصیت شناسی.

مارستون در کتاب خود تحت عنوان «هیجانات انسان‌های معمولی» توضیح داده که انسان‌ها هیجان‌های خود را در قالب چهار رفتار بروز می‌دهند که شامل:

از ترکیب حرف اول این چهار واژه، دیسک DISC به وجود آمد. از مهم‌ترین نکاتی که مارستون در کتابش به آن اشاره‌کرده است رابطه‌ی میان فکر، احساس و رفتار است. موضوع حائز اهمیتی که در رویکردهای مختلف روان‌شناسی به روش‌های گوناگونی موردبررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. مارستون معتقد بود که انسان‌ها الگوی رفتار هیجانی خود را بر مبنای احساسی که نسبت به خود و محیط دارند انتخاب می‌کنند. حال با توجه به این موضوع دو مسئله موردتوجه افراد قرار می‌گیرد:

  • آیا فرد شرایط محیطی را مطلوب خود می‌داند یا نامطلوب؟
  • آیا او احساس می‌کند که می‌تواند کنترلی بر روی شرایط داشته باشد یا خیر؟

جهت ورود به آزمون دیسک کلیک کنید.

اهمیت و نقش تست DISC در روابط فردی و سازمانی

توسعه فردی و تست دیسکدر مواجهه با آدم‌های جدید چیزی که در وهله‌ی اول بیش از همه خودنمایی می‌کند رفتار آدم‌هاست. شما پیش از آنکه با خلق و تیپ شخصیتی و روحیات افراد آشنا شوید رفتار آن‌ها مانند یک نیروی جاذبه یا دافعه روند شکل‌گیری رابطه را مشخص می‌کند. اساسا اولین قدم در شناخت خود و شناخت دیگران، شناخت رفتار و تحلیل آن است. زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که روابط میان فردی در سازمان یا حتی در زندگی شخصی بهبود یابند که افراد به شناخت مطلوبی از ویژگی‌های رفتاری و نقاط قوت و ضعف خود دست یابند. در قدم بعدی باید قادر باشند که ویژگی‌های رفتار طرف مقابل را شناخته. دلایل رفتار دیگران را درک نمایند و بتوانند مدل رفتاری خود را با دیگران تطبیق دهند.

بدون شک این فرآیند جزء پیچیده‌ترین و دشوارترین مراحل ارتباط است که در رابطه با هر فردی پیچیده‌تر هم می‌شود. چراکه انسان موجودی بسیار پیچیده و اسرارآمیز است.

تست DISC و معاملات

در دنیایی که رفتار آدم‌ها همه‌چیز حتی بزرگ‌ترین معاملات دنیا را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد استفاده از یک تست رفتارشناسی معتبر و تخصصی ضرورت پیدا می‌کند. چراکه در ابتدا اطلاعات و درک درستی نسبت به ویژگی‌های رفتاری به دست می‌آورید و در ثانی به‌عنوان یک راهنما کاربردی به شما در شناخت و پیش‌بینی رفتار دیگران کمک می‌کند.

حتی ممکن است شما بگویید من به‌اندازه‌ی کافی نسبت به رفتارهایم شناخت دارم. هیچ اشکالی ندارد انجام تست DISC به بهبود رفتار شما در موقعیت‌ها و ارتباطات کاری مختلف کمک بسزایی خواهد کرد.

چرا باید از تست DISC استفاده کنیم؟

حتما با قرار گرفتن در هر اجتماع و گروه کوچک و بزرگی با انواع و اقسام رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی مواجه شده‌اید. برخی به کارهای روتین علاقه‌مند هستند و برخی دیگر به کارهای چالشی. برخی کلی‌نگر و عده‌ای دیگر جزئی‌نگر و دقیق. عده‌ای بسیار مقرراتی و مقید به اصول و چهارچوب‌های شخصی هستند و بیشترین مقاومت را در برابر تغییر دارند. اما گروهی از افراد انعطاف‌پذیر و سازگار با شرایط.

شخصیت افراد از سطوح مختلفی همچون هوش، ارزش‌ها، نگرش، احساسات و رفتارهای قابل‌مشاهده‌ی فرد تشکیل می‌شود. تست DISC ابزاری ویژه برای بررسی مدل رفتاری قابل‌مشاهده‌ی افراد است. استفاده از تست DISC به‌منظور مقایسه و برچسب زدن به دیگران مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. چه‌بسا این ابزار بیانگر این است که هر فردی قابلیت موفق شدن را دارد اما به راه و روش مختص به خودش. همچنین هر شخصی با صرف زمان قابلیت تطابق و سازگاری با سایر مدل‌های رفتاری را نیز دارد.

بنابراین تست DISC علاوه بر اینکه اطلاعاتی در خصوص مدل رفتاری منحصربه‌فردتان ارائه می‌دهد. دانش و مهارتی را نیز در اختیار شما قرار داده تا به‌صورت آگاهانه و با توجه به موقعیت‌های مختلف رفتار خود را تطبیق دهید.

جهت ورود به آزمون دیسک کلیک کنید.

توسعه‌ی فردی (افراد و سازمان‌ها) به چه معناست؟

 تست دیسک و توسعه فردی؟

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که تا چه حد فرد مؤثری در راستای جنسیت، سن، اهداف فردی و اهداف سازمانتان هستید؟

 از چه طریقی می‌توان این تأثیرگذاری را ارتقا داد؟

در دنیای امروز که همه‌چیز به‌سرعت در حال تحول است. بدون داشتن توانمندی و مهارت‌های لازم کسی به شما اعتماد نخواهد کرد. بنابراین باید برای عقب نماندن از این سرعت تحول همواره به دنبال ارتقا و بهبود مهارت‌های خود باشید.

مدیریت توسعه‌ی فردی

در تعریف مدیریت توسعه‌ی فردی چنین بیان‌شده است: مدیریت و به‌کارگیری توانمندی‌ها و قابلیت‌های کارکنان در راستای رسیدن به اهداف سازمان. از سوی دیگر مدیریت توسعه‌ی فردی عبارت است از شناخت، پرورش، به‌کارگیری و ارتقای توانمندی‌ها مبتنی بر اهداف فرد.

چرا سازمان‌ها در سال‌های اخیر بر روی توسعه‌ی فردی تأکید می‌کنند؟

  • کاهش ظرفیت و توان مذاکره و سطح واکنشی افراد
  • افزایش تنش‌های منفی سازمان
  • کاهش انگیزه و کم‌حوصلگی در ظرفیت انتقاد و حل مسائل
  • کاهش سطح آمادگی کارکنان

توسعه فردی و تست دیسکیکی از مؤلفه‌های شایستگی در سازمان‌ها به ارتباطات سازمانی برمی‌گردد. ارتباط سازمانی می‌تواند با عواملی از قبیل مشارکت و تیم سازی، ارتباط مؤثر، ایجاد انگیزه و نفوذ بر دیگران و مذاکره و حل تعارض در ارتباط باشد. اگر بخواهیم در کنار موارد ذکرشده به برخی از مؤلفه‌های اختصاصی شایستگی کارکنان نیز اشاره‌کنیم. می‌توان از مواردی مانند خلاقیت، کار گروهی، ثبات هیجانی و تسلط بر خود و سازگاری و انعطاف‌پذیری اشاره کرد.

با نگاهی اجمالی به این مقیاس‌ها می‌توان مخرج مشترک شایستگی و توسعه‌ی فردی را در ارتباطات مؤثر و رفتار جست‌وجو کرد. تست رفتارشناسی DISC اینجا به کمک شما می‌آید تا با یادگیری مدیریت رفتارتان، کارایی خود را افزایش دهید.

با در نظر گرفتن موقعیت‌های مختلف به‌درستی نحوه‌ی تطبیق رفتارتان با دیگران را تشخیص دهید. مهارت خود را در مدیریت استرس و تعارضات ارتقا دهید و درک بهتری از رفتار دیگران داشته باشید.

دسته بندی : توسعه فردی و یادگیری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.