مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا چه چیزهایی هستند؟

personal and professional problems of introverts

متأسفانه باید اعتراف کنیم که در حق افراد درون‌گرا همیشه اجحاف شده است و در اجتماع همواره با رویکردی منفی روبه‌رو بوده‌اند. ولی چه کسی این برتری را به برون‌گراها داده و افراد درون‌گرا را مشکل‌‌ساز دیده است؟ شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا این است که مدام زیر ذره‌بین هستند. چرا این‌قدر ساکتی؟ چرا انزواطلبی؟ چرا همش خجالت می‌کشی؟

اغلبِ شما به‌عنوان فردی درون‌گرا و یا دیگران با چنین سؤالاتی از سوی همکاران و یا اطرافیان مواجه شده‌اید. مطمئنا برای یک‌بار هم که شده به دلیل درون‌گرا بودنتان مورد قضاوت قرار گرفته‌اید. زمان‌هایی که ترجیح می‌دهید بعد از یک مهمانی شلوغ در اتاق خودتان تنها باشید. اغلب از جمع و مهمانی‌های پرسروصدا فاصله می‌گیرید، چون انرژیتان با اندکی تنها ماندن شارژ می‌شود. گاها متهم می‌شوید به خجالتی بودن درصورتی‌که خودتان می‌دانید این‌طور نیست. با هرکسی وارد تعامل و دوستی نمی‌شوید. خیلی‌ها برچسب خجالتی بودن را به شما می‌زنند درصورتی‌که شما با افراد غریبه هم‌کلام نمی‌شوید. حتما دوستان کمی دارید اما روابطتان جدی و عمیق است.

عمیقا به حرف‌های دیگران گوش می‌کنید و همدلی بالایی دارید. اطلاعات شخصی‌تان را با تعلل در اختیار افراد قرار می‌دهید و تقریبا مسائل زندگیتان را با هرکسی در میان نمی‌گذارید. قبل از هر تصمیمی به‌خوبی فکر می‌کنید بعد به آن عمل می‌کنید. مشکلات درون‌گرایی ازآنجایی نشئت می‌گیرد که خیلی از اطرافیان متوجه این موضوع نیستند و به‌شدت این افراد را مورد شماتت قرار می‌دهند.

اما چرا گاهی بهره‌وری افراد درون‌گرا پایین می‌آید؟ چگونه می‌توان مهم‌ترین مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا را شناخت؟ یا اصلا چگونه می‌توان به شناخت درست شخصیت این افراد دست پیدا کرد؟ افراد درون‌گرا چه راهکارهایی برای حل مشکلات شخصی و کاری خود درنظر گرفته‌اند؟

اصطلاح درون‌گرایی از کجا آماده است؟

در سال ۱۹۲۰ روانشناس سوئیسی به نام کارل یونگ از اصطلاح درون‌گرا و برون‌گرا استفاده کرد و درون‌گرایی را به این صورت تعریف کرد:

افراد درون‌گرا برای شارژ مجدد انرژی به درون خود سفر می‌کنند، چراکه آن‌ها از تنهایی انرژی دریافت می‌کنند. طبق نظریه‌ی روانشناس و فیزیولوژیست مشهور، «هانس آیزنگ» Hans Eysenck درون‌گرایی و برون‌گرایی حالت نسبی دارد و با وقایع خارجی زندگی انسان‌ها مرتبط است. برای اینکه به شناخت درستی از مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا برسیم لازم است در ابتدا با انواع درون‌گرایی آشنا شوید.

۱ـ درون‌گرای اجتماعی:

یکی از مشکلات افراد درون‌گرا این است که دیگران آن‌ها را خجالتی تصور می‌کنند. اما درحقیقت این‌طور نیست. اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی آن‌ها را خجالتی و ترسو جلوه می‌دهد. اینکه می‌گوییم فردی درون‌گرای اجتماعی است یعنی اینکه اهل مهمانی‌های شلوغ نیست و علاقه‌ای به جمع‌های غریبه ندارد. او مضطرب نیست و تمایل دارد در خلوت انرژی خود را به‌دست آورد. برای مثال یا کتاب می‌خواند و یا فیلم موردعلاقه‌اش را می‌بیند. نباید این خصیصه را با مضطرب بودن اشتباه گرفت.

مطلب مرتبط: شغل مناسب خجالتی‌ها چیست؟ خجالتی هستید یا درون‌گرا؟

۲ـ درون‌گرای متفکر:

خیلی وقت‌ها این افراد عمیقا فکر می‌کنند و کاملا به هیجانات خود آگاه هستند. معمولا تصمیمات این افراد با منافع اطرافیان در تضاد است. اتفاقا یکی از رایج‌ترین مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا این است که همکاران در محیط کار و آشنایان در خانواده فکر می‌کنند این افراد بی‌احساس هستند.

۳ـ درون‌گرای مضطرب:

یکی از مشکلاتی که بعضی از افراد درون‌گرا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند این است که در جمع حس خوبی ندارند. خصوصا جمع‌هایی که در آن غریبه باشند. معمولا مهارت‌های برقراری رابطه را بلد نیستند. حتی در زمان تنهایی نشخوارهای فکری متعددی به سراغ درون‌گراها می‌آید و به‌واسطه اضطرابی که تجربه می‌کنند، خودشان را در پیله‌ی تنهایی حبس می‌کنند.

۴ـ درون‌گرای مهارکننده:

این افراد به دلیل اینکه خیلی کُند با دیگران دوست می‌شوند از نظر اطرافیان خیلی سرد به‌نظر می‌آیند. ازآنجایی‌که خیلی دیر پیش می‌روند ممکن است دیگران از آن‌ها فاصله بگیرند. خیلی بادرایت هستند و به‌راحتی دم به تله نمی‌دهد.

حالا شما بگویید: درون‌گرا هستید یا برون‌گرا؟

ورود به تست شخصیت‌ شناسی MBTI

personal and professional problems of introverts

با برشی کوتاه از مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا آشنا شوید

بسیاری از افرادی که از آشنایان من هستند زمانی‌که من خودم را درون‌گرا معرفی می‌کنم خیلی متعجب می‌شوند، زیرا آن‌ها مرا به‌عنوان کسی می‌بینند که به‌نظر می‌رسد در هنگام سخنرانی در کلاس یا کنفرانس در محیط کاری به‌راحتی سخنرانی می‌کنم، اغلب در کارهای گروهی شرکت می‌کنم و کاملا راحت به‌نظر می‌رسم. واقعا این موضوع جای تعجب ندارد. چراکه درون‌گرایی به این معنا نیست که نمی‌توانم این کارها را انجام دهم. بلکه تنها اتفاقاتی که در درون من می‌افتند کمی متفاوت‎تر است.

برای مثال: من بعد از هریک از این فعالیت‌ها، ترجیح می‌دهم تنها به اتاق کارم بروم و چند نفس عمیق بکشم و در تنهایی خود کمی آرامش و انرژی دریافت کنم. تفاوت ما درون‌گرایان دقیقا همین جاست. که بعد از هر فعالیتی و در جمع بودنی باید کمی تنها باشیم تا انرژی از دست رفته خود را دوباره به‌دست بیاوریم.

ویدیو درونگرایی در مدل MBTI

۸ مورد از رایج‌ترین مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا

۱ـ یکی از مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا این است که دیگران به خلوت و تنهایی‌شان اهمیتی نمی‌دهند.

بسیاری از اطرافیان فکر می‌کنند افراد درون‌گرا همیشه باید در محافل شلوغ حضور پیدا کنند. جالب اینجاست که افراد درون‌گرا نسبت یه این موارد بی‌تفاوت نیستند. بلکه فقط به آرامش نیاز دارند. واقعیت این است که دیگران انتظار دارند این افراد بعد از سخنرانی در کلاس یا کنفرانس و یا بعد از مهمانی‌های شلوغ همچنان باید خوش‌انرژی باشند. درصورتی‌که این‌طور نیست و اکثرا ازاین‌جهت اذیت می‌شوند. درواقع آن‌ها برای بازیابی انرژیشان نیاز به خلوت دارند اما افراد برون‌‌گرا چون خودشان از بودن در جمع انرژی می‌گیرند کمی برایشان سخت است آن‌ها را درک کنند.

personal and professional problems of introverts

۲ـ افراد درون‌گرا چندان در برقراری ارتباط مؤثر ماهر نیستند.

افراد درون‌گرا در محیط کار به‌دلیل اینکه شلوغ و پرحرف نیستند، نگرانند که زحمتشان دیده نشود. به‌همین خاطر ذهنشان مشوش است. چون برای بعضی از درون‌گراها سخت است که ارتباطات شغلی مؤثری برقرار کنند. اگر دقت کرده باشید در محیط کار کسانی‌که در حوزه‌ی ارتباطات گرم و صمیمی هستند و شبکه‌ی گسترده‌ای با دیگر اعضا دارند موفقیتشان بیشتر است. درواقع یکی از مهارت‌های نرم در پیدا کردن شغل یا ارتقاء شغلی، همین شبکه‌سازی ارتباطی است. زیرا باعث می‌شود مهارت‌های شما دیده شوند و مدیران و مسئولان با توانایی‌های شما بیشتر و بهتر آشنا می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۱۸ مهارت ارتباطی مؤثر در محیط کار که شما را به موفقیت شغلی می‌رساند

۳ـ دیگران فکر می‌کنند افراد درون‌گرا اغلب افسرده و خجالتی هستند.

ازجمله مشکلات افراد درون‌گرا این است که اغلب تصور می‌کنند درون‌گراها یا افسرده هستند یا خجالتی. درحالی‌که این تصور کاملا اشتباهی است. درون‌گراها معمولا از حضور در جمع‌ هم لذت می‌برند، چون شنونده‌های بسیار خوبی هستند‌. به جزئیات خیلی دقت می‌کنند. اما تمایل ندارند دائما صحبت کنند. درواقع برایشان خوشایند نیست که زیاد حرف بزنند. چراکه از نظر آن‌ها خیلی موضوع جذاب برای شنیدن در جمع وجود دارد که بتوانند از آن بهره ببرند. البته خیلی وقت‌ها سکوت زیاد و حرف نزدن به ضررشان تمام می‌شود. زیرا دیگران در جمع گمان می‌کنند که این افراد از آن فضا خوششان نمی‌آید و یا نمی‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. اما اگر دنیای درونگراها را بشناسید، به این پی می‌برید که آن‌ها دنیای درونی و خیالاتشان آنقدر برایشان مجذوب کننده است که طبیعی است نتوانند با جمع ارتباط خوبی برقرار نکنند.

۴ـ یکی دیگر از جالب‌ترین مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا این است که خیلی زود خسته می‌شوند.

تصور کنید شخصی کنار یک فرد درون‌گرا بنشیند و مدام حرف بزند. فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ قاعدتا فرد درون‌گرا به‌سرعت خسته و کلافه می‌شود. دقیقا این افراد هرچقدر هم که ‌شنونده‌های خوبی باشند در زمان‌ شنیدن افت انرژی پیدا می‌کنند. درنتیجه نیاز دارند به سکوت و آرامش و خلوتی که دیگران مزاحمشان نشوند‌‌. هرچند در کل آن‌ها بازهم شنیدن را به صحبت کردن ترجیح می‌دهند.

personal and professional problems of introverts

۵ـ اگر درون‌گراها در جایگاه شغلی مناسب با شخصیتشان قرار نگیرند به‌سرعت بهره‌وریشان پایین میآید.

افراد درون‌گرا صرفا هدفشان کسب درآمد نیست و دوست دارند از شغلی که در آن انجام وظیفه می‌کنند لذت ببرند. خیلی از مدیران به این دلیل که شناخت مناسبی از این افراد ندارند نقش‌هایی را برایشان تعیین می‌کنند که متأسفانه این افراد به‌سرعت افت می‌کنند. برای مثال بعضی از موقعیت‌های شغلی مثل روابط عمومی و پاسخ به سؤالات مراجعه‌کنندگان برای یک فرد درون‌گرا خیلی سخت است. چون مدام باید با افراد مختلف در تعامل باشند. ممکن است تحریک‌پذیر شوند و ارتباط مناسبی با افراد و مشتری‌ها برقرار نکنند. اگر شما هم درون‌گرا هستید بهتر است با شناخت بهتر خود، احساس ضعف نکنید و درون‌گرایی خود را بپذیرید و در جایگاهی قرار بگیرید که بیشترین تناسب را با شخصیت و روحیه شما دارد.

مطلب مرتبط: تحلیلی بر تناسب بین شغل و شخصیت

۶ـ بعضی مردم فکر می‌کنند که رفتارهای درونگرایان ناشی از اهمیت ندادن و بی‌احترامی آنان است.

درونگرایان در اجتماع و در تعامل با بقیه، انرژی خودشان را از دست می‌دهند. آن‌ها تمام تلاششان را می‌کنند که بتوانند در اجتماع رفتارهای بهنجاری داشته باشند، اما گاهی اوقات به دلیل خستگی بیش‌ازحد ناشی از تعاملات زیاد، دیگر انرژی‌ برای تعامل با دیگران ندارند برای همین ممکن است رفتارشان سرد و خشک تلقی شود و بقیه فکر کنند که این فرد درونگرا، از افراد آن جمع خوشش نمی‌آید و یا خودشیفته است. درحالی که طرف فقط باتری انرژی اجتماعی‌اش تمام شده و شاید حتی برای آن جمع ارزش زیادی قائل باشد. در این مواقع سعی کنید خیلی پاپیچ افراد درونگرا نشوید و به آن‌ها زمان بدهید تا انرژیشان را به دست بیاورند و دوباره مثل قبل ارتباط برقرار کنند.

۷ـ تعاملات زیاد و در اجتماع بودن باعث کاهش تمرکز آن‌ها می‌شود.

درونگرایان وقتی زیاد در اجتماع قرار بگیرند، دیگر نمی‌توانند کارهایشان را به درستی انجام دهند و بهره‌وری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. طبیعتا کاهش عملکرد باعث می‌شود خیلی بیشتر از قبل احساس خستگی کنند. فکر کنید که شما دارید انرژی زیادی را برای یک کار می‌گذارید اما همچنان عملکردتان خیلی پایین است. این به شما احساس سرخوردگی می‌دهد و اعتمادبه‌نفستان را خدشه‌دار می‌کند! پس تعاملات زیاد خیلی بیشتر از یک خستگی ساده روی زندگی یک شخص تأثیر می‌گذارند.

۸ـ بیرون آمدن از منطقه امن برایشان خیلی سخت‌تر از بقیه است.

همه ما آدم‌ها یک «منطقه امن» داریم، محدوده‌ای که در آن احساس امنیت و آرامش می‌کنیم چون برایمان آشناست. به عبارتی انجام دادن کارهایی که همیشه انجام می‌داده‌ایم و داشتن تجربه‌های همیشگی و دوری از ریسک کردن برای تجربه‌های جدید باعث می‌شود که در منطقه امن خود باقی بمانیم. معمولا درونگراها بیشتر دوست دارند در منطقه امن خود باقی بمانند و از ریسک کردن دوری می‌کنند. هرچند این در مورد همه درونگراها صادق نیست اما بیشترشان این ویژگی را دارند.

چند پیشنهاد ویژه برای حل مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا

۱ـ لطفا هدفمند باشید

برای خودتان هدفی تعیین کنید. برای مثال در مهمانی حضور داشته باشید به این جهت که مشارکت شما مشخص شود. با افراد تعامل برقرار کنید تا احساس ناهنجاری کمتری را تجربه نمایید. نقشی را برعهده بگیرید که بتوانید ارتباط مؤثر با افراد حاضر برقرار کنید. در اجتماع قرار گرفتن را برای خود هدف قرار دهید. اگر می‌خواهید ایده‌های خود را پرورش دهید، هرگز از مطرح کردن آن‌ها نترسید.

۲ـ سایر افراد درون‌گرا را در اطرافتان شناسایی کنید

فکر نکنید در این دنیا فقط شما درون‌گرا هستید. هزاران آدم دیگر هستند که مانند شما درون‌گرا هستند. قطعا آن‌ها هم همچون شما با قرارگرفتن در یک رویداد یا جمعی، احساس نگرانی می‌کنند. یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای کاهش استرس امتحان کنید، این است که: به یکی از افراد شبیه به خودتان در مهمانی، تیم کاری و یا در محیط کارتان نزدیک شوید. زیرا این حس به شما منتقل می‌شود که او شبیه شما است و متوجه می‌شوید که در این حس ناخوشایند تنها نیستید.

۳ـ بیشتر با افرادی مراوده داشته باشید که درون‌گرایی را می‌شناسند

هنوز که هنوزه بسیاری از افراد شناخت مناسبی نسبت به ماهیت درون‌گرایی ندارند و این باعث رنجیدن شما می‌شود. درعین‌حال برخی دیگر از افراد نسبت به شخصیت شما شناخت دارند و کاملا درک می‌کنند که چگونه باید در جمع ناآشنا طوری رفتار کنند تا شما احساس غریبی نکنید. بدون شک این افراد خیلی ارزشمند هستند و باعث می‌شوند شما احساس راحتی کنید. پس اگر شما خودتان را کامل بشناسید می‌توانید در انتخاب دوست، این مطلب را موردتوجه قرار دهید.

مطلب مرتبط: ۱۰ پیشنهاد ویژه برای افزایش مشارکت درون‌گراها در جلسه کاری

personal and professional problems of introverts

آیا درون‌گرایی یک ضعف محسوب می‌شود؟

ازآنجایی‌که درون‌گرایی ضعف محسوب نمی‌شود و نیمی از مردم دنیا چنین ترجیح شخصیتی دارند، بد نیست که به چند مورد از تیپ شخصیتی افراد موفق و برتر دنیا اشاره کنیم: یکی از چهره‌های مشهور دنیا ایلان ماسک است که تیپ شخصیتی او بر طبق تست شخصیت شناسی INTJ است. درواقع این افراد به‌طور ذاتی رهبر، متفکر، خلاق و بسیار باهوش هستند. خیلی از افراد مشهور دیگر در این دسته جای می‌گیرند. برای مثال مالک فیس‌بوک مارک زاکر برگ، نیکولا تسلا همگی متفکر و برنامه‌ریز هستند‌. مطمئنا تا اینجا پی برده‌اید که دنیای درون‌گراها چقدر جذاب است.

فقط کافی است خودتان را خوب بشناسید تا در انتخاب شغل و در تعامل با همکاران دچار دردسر نشوید.

در ادامه به چند شغل متناسب با شخصیت افراد درون‌گرا اشاره می‌کنیم:

معمولا مشاغلی که افراد در تعامل کمتری با مردم هستند مناسب افراد درون‌گرا هستند. برای مثال برنامه‌نویس کامپیوتر، نقاش، کتابدار، معمار، حسابدار، نویسندگی و عکاسی محقق و پژوهشگر، مشاغلی هستند که مناسب افراد درون‌گراست. یکی از مشکلات افراد درون‌گرا این است که علایق و استعداد خود را دنبال نمی‌کنند. اگر بتوانید در این بخش با دقت پیش بروید حتما موفق خواهید بود.

پیشنهاد: معرفی ۲۰ شغل پردرآمد برای افراد درون‌گرا

سخن آخر

گرچه پرداختن‌ به مشکلات افراد درون‌گرا در یک مقاله نمی‌گنجد. بنابراین سعی کردیم به برخی از مهم‌ترین مشکلات شخصی و شغلی افراد درون‌گرا اشاره کنیم. افراد درون‌گرا اکثرا تدابیر و تصمیم‌هایشان در درون ذهنشان اتفاق می‌افتد و این امر خیلی طبیعی است که بیشتر در درون خودشان باشند. درون‌گراها می‌توانند سخنرانان بسیار خوبی باشند ولی باید بپذیریم که این افراد معمولا از گپ‌وگفت‌وگوهای بی‌هدف پرهیز می‌کنند، چراکه همواره به‌دنبال معنا و عمق گفت‌وگو هستند.

اگر شما فردی درون‌گرا هستید باتوجه به درک و شناختی که از شخصیت خودتان دارید سعی کنید، شما هم دیگران را درک کنید. به‌یاد داشته باشید که درون‌گراها نقاط قوتی دارند که آن‌ها را از دیگر افراد متمایز می‌کنند‌. چنانچه درون‌گرا نیستید، اما کارفرما، دوست و یا همسر یک فرد درون‌گرا هستید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید با جزئیات مشکلات شخصی و شغلی درون‌گراها آشنا شوید.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.