رفتارهای نادرست یک کارمند بد و تاثیر آن بر سایر کارمندان

از قدیم گفتن یک سیب گندیده بقیه‌ی سیب‌ها را خراب می‌کند. شکی در این موضوع نیست که هر چیزی یا هرکسی به نحوی می‌تواند بر محیط تأثیر بگذارد. اغراق نیست اگر بگوییم حتی رفتارهای نادرست یک کارمند بد می‌توانند در کل سازمان اختلال ایجاد کنند. اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم در چنین شرایطی کارمندان سالم و کارآمد می‌توانند با عملکرد درست خود قدری از تلخی ماجرا بکاهند. اما چه بخواهیم چه نخواهیم رفتارهای نادرست یک کارمند بر روی عملکرد بهترین کارکنان نیز تأثیر سوء خواهد گذاشت. همچنین بیان این موضوع ناراحت‌کننده است ولی واقعیت دارد که انتقال رفتارهای نادرست به‌مراتب سریع‌تر از رفتارهای سالم اتفاق می‌افتد.

کارمند بودن و کار کردن در یک سازمان بیشتر از هر چیز دیگری احتیاج به روحیه‌ی کارمندی دارد. روحیه‌ی کارمندی چیزی است که در قدم اول باید مدنظر قرار داده شود. به‌هرحال رفتارهای هر شخصی به‌عنوان کارمند در یک سازمان چه خوب باشد و چه بد، بر سایر کارمندان نیز تأثیر می‌گذارد. اما اگر این رفتارها جزء رفتارهای نادرست یک کارمند باشند، ممکن است  سازمان متحمل آسیب‌های شدیدتر و جدی‌تری شود.

به همین علت است که قبل از حضور در یک سازمان و قرار گرفتن در یک سمت خاص باید در ابتدا این مورد تشخیص داده شود که آیا این شخص مناسب کارمندی است یا نه؟ آیا روحیه‌ی کارمندی دارد؟ آیا رفتارهای مناسب از خود نشان می‌دهد؟

کارمند کیست؟

همه‌ی ما می‌دانیم کارمند به شخصی گفته می‌شود که به‌صورت رسمی یا قراردادی، تمام‌وقت یا حتی نیمه‌وقت در یک سازمانی مشغول به کار است و به ازای آن حقوق دریافت می‌کند. عموما می‌توان کارمندان یک شرکت را به دودسته کارمندان کارآمد و کارمندان ناکارآمد تقسیم کرد. همان‌طور که رفتارهای یک کارمند خوب بر عملکرد و بهره‌وری سازمان تأثیر می‌گذارند، رفتارهای نادرست یک کارمند نیز می‌توانند اعتبار سازمان را خدشه‌دار کنند و اثرات مخربی برای آن داشته باشند.

حالا اگر تمایل دارید بهتر و بیشتر در خصوص ویژگی‌های یک کارمند خوب بدانید و اطلاعات روشنی درباره‌ی چگونگی اثرگذاری مثبت یک کارمند خوب بر عملکرد سازمان به دست آورید. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید. از دید یک سازمان کارمند خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در ادامه می‌خواهیم بدانیم کارمندان بد چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه می‌توانند بر رفتار سایر افراد تأثیر بگذارند.

کارمند بد کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

هیچ‌وقت در زمان استخدام نمی‌توان به‌طورقطع فهمید که یک کارمندی خوب است یا بد. امکان دارد در هنگام مصاحبه‌ی شغلی همه‌چیز خیلی خوب پیش برود و شخص تمام مراحل مصاحبه را به بهترین حالت طی کند. اما بعدها ممکن است مواردی مثل اعمال غیرقانونی، صحبت‌های ناسزا، رفتارهای ناشایست و مواردی از این قبیل، کم‌کم این حس را در شما ایجاد ‌کند که پذیرش این شخص یک اشتباه بوده و به‌سرعت باید از مجموعه خارج شود.

رفتارهای نادرست یک کارمند شاید یک پرچم قرمزی است که به شما اخطار می‌دهند. شانی ماگاسکی می‌گوید: آن‌ها پرچم‌های قرمز نیستند. بلکه بیشتر شبیه چوب بیس‌بالی هستند که به سرتان ضربه می‌زنند. برای همین باید سریعا اقدام کنید یا این‌که همه‌چیز را متوقف کنید.

رفتارهای نادرست یک کارمند شامل چه مواردی می‌شوند؟

  • کارهایش را بر گردن دیگران می‌اندازد

یکی از مواردی که سبب می‌شود از یک نیرو به‌عنوان کارمند بد نام ببریم این است که اصولا کارهایش را به دیگران محول می‌کند. این‌گونه افراد تمایلی به کار کردن زیاد ندارند و دائما شاکی و ناراضی هستند. به همین علت به‌صورت غیرقابل‌تصوری کارهایشان را بر گردن دیگران می‌اندازند.

  • دائما احساس نارضایتی می‌کند

اینکه شخصی دائما ناراضی است به شما نشان می‌دهد که یک کارمند مناسب برای سازمان شما نیست. اگر رفتارهای نادرست یک کارمند حتی درصورتی‌که هیچ مشکلی در سازمان وجود ندارد و محیط کاملا برای او مساعد است، ادامه داشته باشد یک زنگ هشدار برای شماست. در چنین شرایطی باید از انتقال ارتعاشات منفی او به سایر کارمندان جلوگیری کنید.

  • همواره به دنبال حاشیه است

یک کارمند بد عموما در شرکت و جلسات از مسائل حاشیه‌ای صحبت می‌کند. جلسات را به بی‌راهه می‌کشد و سعی در این دارد که ذهن‌ها را از موارد کاری دور سازد.

  • یک از مهم‌ترین رفتارهای نادرست یک کارمند، رفتار نامناسب با مشتریان و سایر همکاران است

کارمندانی که از آن‌ها به‌عنوان کارمند بد یاد می‌کنیم، در برابر مشتریان و حتی همکاران رفتار مناسبی از خود نشان نمی‌دهند. این افراد دائما در حال بحث و جدال هستند و به‌هیچ‌عنوان کنترلی بر رفتار خویش ندارند.

  • زودتر از همه محیط کاری خود را ترک می‌کند

زود ترک کردن کار و محیط کاری از ویژگی‌های بارز کارمندان بد است. این افراد همیشه به دنبال بهانه‌هایی هستند که هرچه سریع‌تر محیط کاری خود را ترک کنند. غالبا زودتر از مدیریت و یا درزمانی که مدیر نمی‌تواند از عدم حضورشان اطلاع یابند، این کار را انجام می‌دهند.

  • همه‌کاره و هیچ‌کاره

اینکه کارمندی به خود و توانایی‌های خود اعتماد نداشته باشد و دائما برای انجام هر کار ریزودرشتی به دیگران متوسل شود، رفتاری است که یک مدیر می‌تواند از طریق آن کارآمد بودن کارمندش را تشخیص دهد.

  • شایعه‌سازی کردن

یکی از آسیب‌زننده‌ترین رفتارهای نادرست یک کارمند در محیط کار شایع سازی و شایعه‌پراکنی است. اگر شما به‌عنوان یک مدیر احساس کردید کارمندی در سازمانتان در حاشیه به سر می‌برد و در محیط کاری جوسازی می‌کند، بلافاصله او را از مجموعه خود دور کنید. انتشار اخبار نادرست و بعضا نامنطبق با واقعیت می‌تواند بر ذهن سایرین تأثیرات غیرقابل جبرانی بگذارد.

  • از این شاخه به آن شاخه پریدن

شناسایی کسی که در طول سال‌ها چندین بار شغل خود را عوض کرده است، در زمان مصاحبه کار چندان دشواری نیست. اما به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری بر روی این‌گونه افراد اصولا همیشه نتایج مثبتی در پی نخواهد داشت.

  • ازجمله رایج‌ترین رفتارهای نادرست یک کارمند، تکانش گری و عدم کنترل خشم است

تندخو بودن رفتاری است که به‌کرات از کارمندان بد در سازمان دیده می‌شود. اگر مدیری به‌آسانی بتواند تشخیص دهد فردی نمی‌تواند بر رفتارهای خود تسلط داشته باشد و توانایی کنترل خشم خود را ندارد و همواره با رفتارش محیط کاری را دچار تنش می‌کند. درواقع توانسته است یک کارمند بد را شناسایی کند.

چگونه یک کارمند بد می‌تواند بر رفتار کل کارمندان تأثیر منفی بگذارد؟

ویژگی‌هایی کارمند بد و رفتارهایی که می‌توانند در تشخیص کارمند بد به ما کمک کنند، مواردی هستند که در بالا به آن‌ها اشاره‌شده است. ولی در مورد اینکه رفتارهای نادرست یک کارمند چگونه می‌توانند بر سایر افراد هم تأثیرگذار باشند می‌توان چنین گفت که:

  • این افراد  با شکایت کردن و غر زدن‌های پی‌درپی سبب از بین بردن آرامش و انگیزه‌ی سایر افراد می‌شوند.
  • کارمندان ضعیف‌النفس به‌راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و آن‌ها نیز به کارمندی ناکارآمد تبدیل می‌شوند.
  • کج‌خلقی و جروبحث کردن این افراد با مشتریان ممکن است مشتریان را از سازمان فراری دهد.
  • رفتارهای نادرستی همچون شکایت و پاپوش درست کردن و حاشیه‌سازی می‌توانند سایر کارمندان را از کار دل‌زده کنند و آن‌ها را به افرادی بی‌مسئولیت تبدیل نمایند.

در کل شناسایی و حذف این‌گونه افراد اگر در زمان مناسب انجام نگیرد سبب وارد شدن خسارت‌های غیرقابل جبرانی به مجموعه می‌شود.

سخن نهایی

کارکنان خوب و بد در تمام سازمان‌ها وجود دارند. کارمندان خوب بر ارزش شرکت می‌افزایند و کارمندان بد شرکت را به بی‌راهه می‌کشانند. اما اگر رفتارهای نادرست یک کارمند به‌راحتی تشخیص داده شود و این شخص به‌سرعت از سازمان حذف گردد. می‌توان از بسیاری از آسیب‌های احتمالی پیشگیری کرد. این موضوع دقیقا همان قضیه دندان خرابی است که باید قبل از عفونت کردن از ریشه کشیده شود و اگر به‌موقع این اتفاق نیفتد بقیه دندان‌ها را هم خراب می‌کند.

برای سنجش میزان ویژگی شخصیتی افراد و کارمندان می‌توانید از تست نئو استفاده نمایید.

ویژگی روانرنجوری از جمله مهمترین ویژگی‌های شخصیتی کارمندان است که می‌تواند منجر به مشکلات زیادی در محیط کار گردد.

برای آشنایی با این ویژگی، لطفا ویدیو زیر را مشاهده نمایید یا برای مطالعه‌ی بیشتر اینجا کلیک کنید.

دسته بندی : استخدامی و شغلی, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.