تیپ موفق در تست انیاگرام

تیپ موفق در تست انیاگرام

شخصیت‌ها در تست انیاگرام به ۹ دسته تقسیم می‌شوند که تیپ موفق یا انگیزه دهنده، سومین تیپ شخصیتی در تست انیاگرام است. در این محتوا خصوصیات تیپ شخصیتی موفق را با همدیگر خواهیم شناخت و با خصوصیات کلی، انگیزه‌ها، ترس‌ها و راه‌های پیشرفت برای این تیپ و افراد مشهوری که این تیپ شخصیتی را دارند آشنا خواهیم شد!

ویژگی‌های کلی تیپ موفق در تست انیاگرام:

جاه طلبی:

تیپ موفق در تست انیاگرام، همیشه آرزوی رسیدن به بهترین جایگاه‌ها را دارد و برای رسیدن به آن جایگاه، برنامه‌ریزی می‌کند. تیپ شخصیتی موفق دوست ندارد که در یک جایگاه معمولی قرار داشته باشد و دوست دارد همیشه بالاتر از حد استاندارد قرار بگیرد.

اعتمادبه‌نفس بالا:

تیپ موفق آنقدر به خودش اعتماد دارد که می‌تواند کار‌های مختلف را امتحان کند و از شکست خوردن نترسد. چون اعتقاد دارد حتی اگر شکست بخورد چیزی از ارزش‌های او کم نمی‌شود. ازطرفی این اعتمادبه‌نفس بالا باعث می‌شود که تیپ موفق بتواند آرزوهای خیلی بزرگ را در سر بپروراند و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند، آرزوهایی که بقیه حتی به آن فکر هم نمی‌کنند چون هیچ احتمالی برای رسیدن به آن آرزو را نمی‌بینند. البته این توضیح به این معنی نیست که آرزوهایی که تیپ موفق به آن‌ها فکر می‌کنند، لزوما غیرواقع‌گرایانه است، بلکه به این معنی است که آن‌ها یاد گرفته‌اند که چگونه با برنامه‌ریزی، آرزویشان را به هدف تبدیل کنند.

کاریزماتیک و مردم پسند:

تیپ شخصیتی موفق در مدل انیاگرام به دلیل اعتمادبه‌نفس بالا و همین‌طور انرژی بالایش، در جامعه خیلی طرفدار دارد و شاید بتوان گفت که این تیپ شخصیتی یک نوع شخصیت کاریزماتیک است!

انگیزه دهنده:

اصلا نام دیگر این تیپ شخصیتی، تیپ شخصیتی انگیزه دهنده است! این تیپ می‌تواند انرژی بالایی که دارد را به دیگران هم منتقل کند و درنتیجه بقیه هم در اثر هم‌نشینی با این تیپ، انگیزه و انرژی لازم را برای رسیدن به اهدافشان پیدا کنند.

منبع انرژی و انگیزه خودشان هستند:

تیپ شخصیتی موفق، تیپی است که انگیزه‌اش را از دنیای درون خود می‌گیرد نه از دنیای بیرونی. به عبارتی، این تیپ لازم نیست در محیط خوبی قرار بگیرد یا با آدم‌های باانگیزه ارتباط داشته باشد یا کتاب‌های انگیزشی بخواند تا انگیزه بگیرد. بلکه یاد گرفته است که همیشه انگیزه‌اش را از دنیای درونی خود بگیرد و انگیزه‌اش وابسته به محیط نباشد.

تیپ موفق در تست انیاگرام

رقابت طلبی:

تیپ شخصیتی موفق در تست انیاگرام می‌تواند رقابت طلب باشد و برای اینکه نسبت به دیگران برتر باشد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

معتاد به کار:

تیپ موفق چون بسیار جاه طلب است پس تلاش زیادی هم برای رسیدن به موقعیت‌های خوب باید داشته باشد. بنابراین باید ساعت‌های زیادی با شغلش در ارتباط باشد که این موضوع باعث می‌شود تبدیل به فردی شود که نسبت به کارش اعتیاد پیدا کرده است.

شهرت طلب:

این تیپ شخصیتی به شدت برای شهرت ارزش قائل می‌شود. تمام تلاشش را می‌کند که بتواند آدم مشهوری شود و مورد توجه و تأیید بقیه قرار بگیرد و بین مردم اعتبار زیادی داشته باشند. به خاطر همین امکان زیادی دارد که این افراد به شغل‌هایی مثل بازیگری رو بیاورند.

تیپ شخصیتی شما چیست؟

ورود به تست شخصیت شناسی انیاگرام Enneagram

دغدغه‌های درونی تیپ موفق در انیاگرام چیست؟

  • وقتی که مجبور باشی با تعداد زیادی مشکل دست‌و‌پنجه نرم کنی، یا غرق خواهی شد، یا باید یاد بگیری که چگونه شنا کنی. «تام کروز»
  • تسلیم نشو. در لحظه حال زجر بکش. اما بقیه زندگیت را مثل یک برنده زندگی کن. «محمدعلی کلی»
  • اگر چیزی را انجام دهی که همیشه انجام داده‌ای، نتیجه‌ای می‌گیری که همیشه گرفته‌ای. «تونی رابینز»

موفق‌ها در مدل شخصیت شناسی انیاگرام چه ترس‌هایی دارند؟

فقدان احساس ارزشمندی:

آن‌ها تلاش می‌کنند تا به خاطر موفقیت‌هایشان، مردم برایشان ارزش قائل شوند، اما وقتی که نتوانند نزد دیگران ارزش داشته باشند، احساس پوچی خواهند کرد. البته تیپ شخصیتی موفق برخلاف تیپ شخصیتی بخشنده یا تیپ دو در انیاگرام، در پی این نیست که از همه مردم تأیید بگیرد. بلکه بیشتر در پی تأیید گرفتن از کسانی است که به نظر او موفق و ارزشمند می‌آیند. ازطرفی تفاوت دیگر تیپ موفق با تیپ بخشنده این است که تیپ بخشنده برای دوست داشته شدن تلاش می‌کند اما تیپ موفق برای اعتبار داشتن.

تیپ سه در انیاگرام

از بقیه عقب بمانند:

همان‌طور که گفته شد این تیپ در پی رقابت با بقیه است. بنابراین همه تلاشش را می‌کند تا از بقیه عقب نیفتد. پس مشخص می‌شود که یکی از ترس‌های بنیادی تیپ موفق، این است که در مقایسه با بقیه، در جایگاه بالایی قرار نگیرد.

شکست بخورند:

تیپ موفق در کل اعتمادبه‌نفس بالایی دارد و بنابراین با شکست خوردن خیلی احساس تخریب شخصیت نخواهد کرد، اما چون همیشه از خودشان انتظار خیلی بالایی دارند، از شکست خوردن می‌ترسند.

ادعاهایشان توخالی شود:

همان‌طور که گفته شد تیپ شخصیتی موفق دوست دارد در بین مردم اعتبار زیادی داشته باشد. برای همین می‌خواهد همیشه ادعاهایی برای عرضه کردن داشته باشد. اما اگر روزی این ادعاها توخالی از آب در بیایند، این تیپ ضربه زیادی می‌خورد.

خواسته‌ها و امیال تیپ موفق در تست انیاگرام:

باارزش بودن:

آن‌ها به شدت به اینکه بین مردم از ارزش و اعتبار برخوردار باشند اهمیت می‌دهند.

تیپ موفق در تست انیاگرام

در بالاترین حد ممکن باشند:

همان‌طور که گفته شد تیپ بخشنده در انیاگرام بسیار جاه‌طلب است و همین باعث می‌شود ک یکی از خواسته‌های اصلیشان، این باشد که در بالاترین موقعیت ممکن قرار بگیرند.

توجه مردم را با متمایز بودنشان جذب کنند:

تیپ بخشنده به خاطر همان مورد شهرت طلبی که گفته شد، دوست دارد که به موقعیت بالایی برسد که به واسطه آن، بین مردم انگشت‌نما شود و توجه‌ها را به خودش جلب کند.

روی دیگران تأثیر مثبت بگذارند:

آن‌ها دوست دارند که انگیزه‌بخش اطرافیانشان باشند و دیگران از هم‌نشینی با آن‌ها حس مثبت بگیرند.

الگوی بقیه باشند:

ازطرفی خود الگو بودن یعنی پذیرفته شدن توسط مردم و همین پذیرفته شدن جزء خواسته‌های تیپ موفق است، ازطرف دیگر هم الگو بودن زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌ها از بقیه بالاتر باشند و همان طور که گفته شد این تیپ عاشق برتر بودن است.

 برای حفظ ادعاهای دروغینشان هر کاری کنند:

این مورد مربوط به ترازهای ناسالم تیپ موفق است که در این موقعیت، چون شخص نمی‌تواند به جایگاه خوبی برسد و از اعتبار و ارزش برخوردار شود، شروع به ادعاهای دروغین می‌کند تا بتواند حتی شده با دروغ، بین مردم از ارزش بالایی برخوردار شود. حالا آن‌ها برای برملا نشدن این دروغ‌هایشان، حاضر می‌شوند هرکاری کنند!

تیپ موفق در گروه سه گانه احساس‌گرا:

تیپ‌های انیاگرام در ۳ گروه غریزه گرا، احساس‌گرا و تفکرگرا تقسیم می‌شوند که تیپ دو و سه و چهار، در گروه تیپ‌های غریزه‌گرا قرار می‌گیرند.

تیپ بخشنده در گروه سه‌گانه احساس‌گرا:

همان‌طور که از اسمش مشخص است این گروه برای احساساتشان ارزش زیادی قائل می‌شوند و احساساتشان بر غریزه و منطقشان غالب است. اما یکی دیگر از فاکتورهای تقسیم‌بندی  نه تیپ به این سه تیپ، این است که نقطه ضعف‌ها و قوت‌های آن تیپ، در چه گروهی قرار گرفته است: احساس، تفکر یا غریزه.

مثلا تیپ سه یا موفق در انیاگرام، هم نقطه قوت و هم نقطه ضعفش مربوط به احساساتش است. هرچند که امکان دارد حتی قدرت تفکر و غریزه‌اش هم در زندگیش پررنگ باشد.

تفاوت تیپ موفق با تیپ ۲ و ۴ در گروه‌بندی احساس‌گرا:

تیپ بخشنده یا تیپ دو در انیاگرام، دارای بیشترین میزان ابراز احساسات است. حتی گاهی این نمایش احساسات حالت نمایشی به خود می‌گیرد! (افراط در احساسات)
برعکس، تیپ ۳ انیاگرام، بیشترین تلاشش را می‌کند که از احساسات خود دور بماند چون احساس می‌کند با زیرپا گذاشتن احساساتش می‌تواند به موفقیت‌هایش برسد. (انفصال از احساسات) گاهی این انفصال آنقدر زیاد است که دیگر شخص نمی‌تواند احساسات واقعی‌اش را شناسایی کند! همین موضوع باعث می‌شود که نتوانند اهداف خودشان را با احساسات و ارزش‌های واقعی خود تنظیم کنند.

تیپ ۴ یا فردگرا هم باوجود اینکه احساسات پررنگی دارد اما در ابراز احساساتش ناتوان است و همان مقداری هم که بروز می‌دهد به‌طور غیرمستقیم از طریق هنر نشان می‌دهد. (تفریط در احساسات)

نوع سالم و ناسالم تیپ موفق در انیاگرام:

در انیاگرام، ۹ تراز برای سلامت شخصیت تیپ‌ها مشخص می‌شود که در ادامه، تراز اول و تراز آخر را بررسی می‌کنیم:

تراز اول سلامتی: انسان‌های معتبر

در این تراز سلامتی، تیپ موفق برای جلب توجه دیگران و مورد تأیید قرار گرفتن تلاش نمی‌کند. چون اعتمادبه‌نفس بالایش واقعی است و برای همین نیاز به تأیید بیرونی ندارد. ازطرفی همین مورد باعث می‌شود رشد آن‌ها درونی باشد و خود انگیختگی داشته باشند. درونی بودن رشد به این معناست که آن‌ها نه‌تنها تحت تأثیر محیط بیرون و حرف مردم قرار نمی‌گیرند، حتی تحت تأثیر واکنش‌های هیجانی و توهمیشان هم قرار نخواهند گرفت! این گروه از افراد تحت تأثیر احساسات عمیق و واقعی خود هستند. به عبارتی آن‌ها دیگر در انفصال با احساساتشان قرار ندارند.

در این تراز سلامتی، تیپ موفق نه‌تنها خودش انسان باروحیه و پرانرژی است، بلکه برای بقیه هم به یک انگیزه‌بخش و تشویق کننده قدرتمند تبدیل می‌شود. ازطرفی چون در این تراز سلامتی، شخص با احساسات درونیش اتصال خوبی برقرار کرده است، دیگر ظاهر و باطنش مثل ترازهای پایین‌تر متفاوت نیست و همین باعث می‌شود در روابطش با مردم هم موفق‌تر باشد.

تیپ موفق در این تراز سلامتی خودپذیراست. به این معنی که خودش را با تمام نقاط قوت و ضعفش پذیرفته است. البته این به این معنی نیست که قرار است از نقاط ضعفش خرسند باشد، بلکه به این معنی است که نقاط ضعفش را انکار نمی‌کند. همین انکار نکردن و پذیرفتن نقاط ضعف، باعث می‌شود که فرد برای از بین بردن آن نقطه ضعف تلاش کند.

ازطرفی دیگر، در این تراز، تیپ موفق خیلی انسان‌دوست و اجتماعی است. در این موقعیت، او برای همه مردم دلسوز است و دیگر فقط برای رسیدن به موفقیت‌های مادی تلاش نمی‌کند. بلکه برای موفقیت‌های معنوی و کمک کردن به بقیه هم ارزش قائل است. تیپ موفق امکان دارد تحت تأثیر آرمان طلبی و اعتمادبه‌نفس بالایش، یک سری آرزوهای غیرممکن و غیرمنطقی را در سر بپروراند، اما در این تراز سلامتی، تیپ موفق واقع‌گراست.

تیپ موفق در تست انیاگرام

تراز نهم سلامتی: جامعه ستیزان انتقام‌جو

تیپ شخصیتی موفق در ناسالم‌ترین تراز، به شدت به تأیید و مورد ارزش قرار گرفته شدن از طرف بقیه اهمیت می‌دهند، ولی کمترین ارزش را دریافت می‌کنند و درنتیجه بهم می‌ریزند. در این تراز سلامتی، همه ترس‌های آن‌ها به واقعیت تبدیل شده و باعث فروپاشی روانی آن‌ها می‌شود.

ازطرفی، تیپ موفق در این سطح قبول کرده است که همه از او موفق‌تر و برترند. برای همین تلاشش را می‌کند تا به هر قیمت، بتوانند از بقیه جلو بزنند. به عبارتی،  ویژگی حسود بودن در این تراز به شدت بارز می‌شود. حتی طبق گفته‌های خانم کارن هورنای در کتاب «روان‌رنجوری و رشد انسان»، گاهی این حسود بودن خودش را در ظاهر جاه طلبی جنون آمیز نشان می‌دهد، اما در باطن نیروی محرکه این رفتارها، نیاز به شکست دادن و تحقیر کردن بقیه است.

ازطرفی در این تراز، تیپ موفق بقیه را در ظاهر خیلی کوچک می‌بیند و برایشان ارزش قائل نمی‌شود. اما در باطنشان، اتفاقا این خودشان هستند که در برابر آن‌ها احساس کوچکی می‌کنند! چون می‌بینند که آن‌ها به جای دنبال کردن توهمات ناشی از خودشیفتگی‌شان، به اهداف مهمی رسیده‌اند.

برای تیپ موفق روان‌رنجور، دیگر مهم نیست در نظر مردم رسوا باشند. چون همین رسوایی در نظر مردم، به معنی مورد توجه قرار گرفته شدن است. به عبارتی حاضرند به هر قیمتی مورد توجه قرار بگیرند.

سیر پیشرفت تیپ موفق در انیاگرام:

تیپ موفق برای پیشرفت، باید به سمت تیپ شخصیتی شماره ششم یا همان تیپ شکاک برود.

تیپ شکاک به شخصی غیر از خودشان متعهد و دلبسته می‌شوند. وقتی تیپ موفق به سمت تیپ شکاک پیش می‌رود، همین موضوع باعث می‌شود که تیپ موفق یاد بگیرد می‌تواند به شخصی غیر از خودش دلبسته باشد اما چیزی از ارزش‌هایش کم نشود. این موضوع از میزان خودشیفتگی تیپ موفق هم کم می‌کند. ازطرفی این دلبسته شدن، باعث می‌شود تیپ موفق راحت‌تر احساسات واقعی و نقاط ضعفشان را در معرض نمایش بگذارند. چیزی که همیشه از آن وحشت داشته‌اند! (همان‌طور که گفته شد، تیپ موفق دچار انفصال از احساسات است). پس همین موضوع حتی باعث می‌شود که تیپ موفق بتواند خودش هم احساساتش را بهتر بپذیرد و نخواهد آن‌ها را سرکوب کند.

تیپ موفق در اثر پیشرفت به سمت تیپ شکاک، دیگر نگران مورد ارزش قرار گرفته شدن از سمت بقیه نیست و همین خودش یک پیشرفت بزرگ است که باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس واقعی هم می‌شود. در این سیر پیشرفت، تیپ موفق یاد می‌گیرد که تعهد و وفاداری به دیگران، بیشتر از رسیدن به موفقیت برایشان حس ارزشمندی به بار می‌آورد.

افراد مشهور با تیپ موفق در انیاگرام:

  • استینگ
  • تام کروز
  • تونی رابینز
  • اسکات فیتزجرالد
  • مایکل جکسون

حرف آخر:

تیپ شخصیتی موفق در انیاگرام مثل تمام تیپ‌های دیگر، دارای یک سری نقاط ضعف و قوت است. در این محتوا گفته شد که نقاط قوت این تیپ در انرژی زیاد و خود انگیزه بودنشان و تلاش و پشتکار زیادشان برای رسیدن به موفقیت است. اما نقاط منفی این تیپ می‌تواند اهمیت قائل شدن بیش‌ازحد برای دریافت تأیید دیگران، بی‌توجهی نسبت به احساسات واقعی خودشان و درگیر شدن در رقابت‌های ناسالم باشد.

در این محتوا هم با ترس‌های بنیادی و هم با انگیزه‌های اصلی این تیپ آشنا شدیم که پررنگ‌ترین این موارد، در ارزشمند بودن خلاصه می‌شود. در آخر هم برای سیر پیشرفت این تیپ، یک سری نکات گفته شد که می‌تواند برای این تیپ خیلی مفید باشد.

دسته بندی : تیپ شخصیتی انیاگرام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.