مذاکره موفقیت‌آمیز زنان، ۶ راهکار مؤثر برای زنان تا به خواسته‌هایشان در مذاکره برسند

مذاکره موفقیت‌آمیز زنان

نمی‌دانیم این تصور قالبی اشتباه از کجا آمده است که هر زمان اسم مذاکره می‌آید ناخودآگاه تصویری شامل تعدادی مرد که دور میزی نشسته‌اند و با آب‌وتاب در حال صحبت کردن هستند، در ذهنمان تداعی می‌شود. به‌راستی چگونه نقش تأثیرگذار زنان در مذاکره را نادیده می‌گیریم؟ چرا زنان در مقایسه با مردان کمتر تمایل به شرکت در مذاکرات دارند؟ به نظر شما حضور هر دو جنسیت زن و مرد در موفقیت روند مذاکره اثرگذار نخواهد بود؟ آیا فقط ترس از موفق نشدن زنان را از حضور در مذاکرات بازمی‌دارد؟ شما فکر می‌کنید مذاکره موفقیت‌آمیز زنان تحت تأثیر چه عواملی خواهد بود؟

در دنیای اقتصاد کنونی که دیگر زنان در تمام عرصه‌ها ازجمله مدیریت، تجارت، وکالت، سرمایه‌گذاری، نویسندگی، سیاست، روزنامه‌نگاری و … مشغول فعالیت هستند شرکت در مذاکرات از الزامات شغل آن‌ها به شمار می‌آید. خوشبختانه مذاکره از آن دست فعالیت‌هایی است که بیشتر اکتسابی بوده تا ذاتی. یعنی اصول و فنون مذاکره شامل مهارت‌هایی می‌شود که فارغ از جنسیت قابلیت ارتقا و تقویت شدن دارند. به همین سبب تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی راهکارهایی مؤثر برای مذاکره موفقیت‌آمیز بپردازیم. شاید مطالب مطرح‌شده در این مقاله بتوانند اندکی در از بین رفتن کلیشه‌های ذهنیتی موجود در این زمینه ثمربخش باشند. پس لطفا همراهی خود را از ما در مسیر این فرهنگ‌سازی دریغ نکنید.

مذاکره‌ی موفقیت‌آمیز زنان: راهکارهایی برای تقویت مهارت‌های مذاکره در زنان

  • ایجاد آمادگی از طریق پرورش مهارت‌ها

مذاکره موفقیت‌آمیز زناناین موضوع تقریبا درباره‌ی همه‌ی افراد کم‌وبیش صدق می‌کند. اینکه افراد تمایل به انجام کارهایی که گمان می‌کنند به‌اندازه‌ی کافی در آن‌ها خوب نیستند، ندارند. مفهومی در روانشناسی وجود دارد به نام تحمل ابهام. بالا بودن آستانه‌ی تحمل ابهام یکی از ارکان اصلی مذاکره‌ی موفقیت‌آمیز زنان خواهد بود. این مفهوم بدین معنی است که افراد تا چه میزان قدرت پذیرش و مقابله با ابهامات و ناپایداری‌ها را در مذاکره و در سطح کلی‌تر در دنیای کسب‌وکار دارند. به‌هرحال هیچ قطعیتی در مذاکره وجود ندارد. شما همواره نمی‌توانید به‌طور دقیق پیش‌بینی کنید که روند مذاکره به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ ولی اینکه بخواهید صرفا به دلیل احتمال شکست در مذاکره شرکت نکنید درواقع دارید این ترس و اضطراب را در خود تشدید می‌کنید و به آن قدرت بیشتری می‌دهید. 

مذاکره موفقیت‌آمیز زنان: کسب آمادگی از طریق کسب آگاهی

کسب آمادگی برای مذاکره آن‌قدر هم که فکرش را می‌کنید سخت و پیچیده نیست. بهتر است از صحبت کردن در جمع فرار نکنید. خودتان را در چنین موقعیت‌هایی قرار دهید و از دوستان خود بخواهید به شما بازخورد دهند. شرکت در کلاس‌های اصول و فنون مذاکره تأثیر بسزایی در کسب آمادگی برای شروع این مسیر دارند. چراکه از این طریق می‌توانید استراتژی‌های خاص متقاعد کردن طرف مقابل را بیاموزید. 

این واقعیت را بپذیرید که همواره احتمال شکست وجود دارد و قرار نیست شما همیشه طرف برنده مذاکره باشید و از آن‌طرف مجبور نیستید هر چیزی را بپذیرید. بسیاری از اوقات اضطراب ایجادشده به دلیل عدم شناخت کافی از طرف مقابل است. پس تا می‌توانید اطلاعات خود را در خصوص چگونگی کسب‌وکار، نقاط قوت و ضعف، دستاوردها و سوابق طرف مقابل افزایش دهید تا با آرامش و اعتمادبه‌نفس بیشتری کنترل جلسه‌ی مذاکره را به دست بگیرید. همچنین تجسم کردن جلسه‌ی مذاکره و بارها و بارها تمرین کردن آن وضعیت، اینکه درباره‌ی چه مسائلی قصد دارید صحبت کنید؟ چه سؤالاتی می‌خواهید بپرسید؟ و پیش‌بینی پاسخ‌های احتمالی فردی که آن‌سوی مذاکره قرار دارد سهم بسزایی در مذاکره موفقیت‌آمیز زنان خواهد داشت. اما یک‌راه میانبر و کارساز دیگر نیز وجود دارد که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

تست مهارت مذاکره پیره ابزار کلیدی برای مذاکره موفقیت‌آمیز زنان

اما برویم سراغ پیشنهاد ویژه‌ی سایت ما برای اینکه حسابی بتوانید آماده‌ی مذاکره شوید و طرف مقابل را تحت تأثیر خود قرار دهید. ببینید هیچ سبک ایدئال و بدون نقصی برای مذاکره وجود ندارد که همه ملزم به پیروی از آن باشند. بنابراین اصلا عجیب نیست که هر فردی که در مذاکره در طرف مقابل شما قرار می‌گیرد سبک منحصربه‌فردی در مذاکره داشته باشد. 

اما حالا در چنین شرایطی شما باید چه‌کار کنید؟ چگونه می‌توانید باوجود سبک‌های متنوع مذاکره همچنان تأثیرگذار و تعیین‌کننده باشید؟ تست مهارت مذاکره پیره بهترین ابزاری است که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند. شما به‌راحتی و به‌طور دقیق می‌توانید از طریق این تست با انواع و اقسام سبک‌های مذاکره همچون (واقع‌گرایی، شهودی، هنجاری و تحلیلی) آشنا شوید و در هنگام مذاکره تشخیص دهید که سایر مذاکره‌کنندگان با چه سبکی وارد مذاکره شده‌اند و در این لحظه است که می‌توانید با انتخاب بهترین سبک بیشترین اثرگذاری را داشته باشید. 

تست مهارت مذاکره چه کمکی به ما می‌کند؟

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که تمام حقایق را شفاف بیان کنید و آرام و متین به جست‌وجوی دلیل و مدرک و صحبت‌های مبتنی بر واقعیت بپردازید. در شرایطی دیگر شاید استفاده از تکنیک چانه‌زنی و متوسل شدن به احساسات و عواطف برای رسیدن به توافق کارساز باشد. این مهم محقق نمی‌شود مگر با آگاهی یافتن در خصوص چندوچون مذاکره و تکنیک‌هایی که باید درست و به‌جا به‌کارگیرید. پس اگر به دنبال اثرگذاری و تحقق اهداف سازمان هستید فرصت تجربه‌ی این پیشنهاد را هرگز از دست ندهید.

مذاکره پیره

مذاکره ابزاری است که به ما کمک میکند به خواسته های خودمون و خواسته هایی که از دیگران داریم دست پیدا کنیم. علاوه بر این مذاکره یک اهرم است، اهرمی که به ما کمک می کنه اختلاف ها و تفاوت نظرمون با دیگران را رفع کنیم و ارتباطات بهتری داشته باشیم. ورود به تست مذاکره پیره>

  • تقویت روحیه و احساسات مثبت

پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که پیوسته نگرش مثبتی نسبت به وقایع پیرامون خود دارند از الگوهای فکری پویا و انعطاف‌پذیر و خلاقیت بیشتری نسبت به افرادی که فقط نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بینند، برخوردار هستند. شما تصور می‌کنید فکر کردن به چگونگی روند مذاکره با روحیه‌ای شاد و احساسات مثبت تمرکز و خلاقیت شما را افزایش می‌دهد یا تنها فکر کردن به جوانب منفی و درنهایت شکست خوردن؟ افرادی که روحیه‌ی مثبتی دارند پیوسته همکاری و توافق اولویت بیشتری برای آن‌ها دارد تا رقابت. 

فراموش نکنید مذاکره کردن یعنی هنر رسیدن به هر آنچه لیاقتش را دارید. پس اگر می‌خواهید به آنچه حقتان است برسید باید اصول مذاکره کردن را فرابگیرید. مذاکره‌ی موفقیت‌آمیز زنان تنها مستلزم این نیست که آن‌ها از برخی اولویت‌های خود چشم‌پوشی کنند. بلکه آن‌ها باید بیاموزند که با طراحی استراتژی‌های مناسب به شیوه‌ی خودشان به نتایج مطلوبشان برسند.

مذاکره‌ی موفقیت‌آمیز زنان زمانی محقق می‌شود که آن‌ها با تدبیر و هوشمندی قادر باشند با ایجاد روحیه‌ی مثبت و تشویق طرف مقابل، او را برای انجام کارهایی که مطلوب آن‌هاست، مجاب کنند. استفاده از چنین ترفندی شانس موفقیت شما را چند برابر می‌کند. پیش از شروع مذاکره ذهنتان را درگیر هر چیزی که حس خوشایندی در شما ایجاد می‌کند، بکنید. در فعالیت‌های شادی‌بخش که انرژی و روحیه‌ی شما را افزایش می‌دهند شرکت کنید. قدری با خودتان خلوت کنید و با انجام ریلکسیشن و با یادآوری توانمندی‌هایتان به خودتان، با اعتمادبه‌نفس بالا وارد مذاکره شوید.

مطلب مرتبط: ۸ تکنیک ضروری برای کنترل استرس در مذاکره

  • قدرت هوش هیجانی را دست‌کم نگیرید

ازآنجایی‌که زنان در مقایسه با مردان به میزان بیشتری تحت تأثیر عواطف و احساسات خود هستند برخورداری از هوش هیجانی بالا به‌شدت می‌تواند در موفقیت آن‌ها در مذاکره تأثیرگذار باشد. شناخت و آگاهی نسبت به احساسات مثبت و منفی خود و دیگران می‌تواند کلید مذاکره موفقیت‌آمیز زنان باشد. ممکن است شما تجربه‌ی چنین موقعیتی را داشته باشید که در جمعی حضور پیدا کردید و هنگام صحبت کردن به دلیل نوسان احساساتتان تمرکزتان را از دست داده‌اید و هدایت بحث کاملا از دستتان خارج‌ شده است. حتی تصور کردن خشم و اضطرابی که فرد در این لحظه تجربه می‌کند عذاب‌آور است. اما این را به خاطر داشته باشید که هیچ کاری نشد ندارد.

شما با آگاهی نسبت به عواطف خود و در نظر گرفتن واکنش‌های طرف مقابل می‌توانید بهترین پاسخ ممکن را در لحظه ارائه دهید. تقویت هوش هیجانی از طریق ذهن آگاهی می‌تواند اقدام مؤثری در راستای افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش اضطرابتان باشد.

زمانی که احساسات منفی گوناگون تمام وجودتان را تسخیر می‌کنند ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا توجه خود را بر لحظه‌ی اکنون و هر آن چیزی که احساسات مثبت شما را برمی‌انگیزد، معطوف کند.

تست هوش هیجانی بار-ان

تست هوش هیجانی که به تست EQ و تست هوش هیجانی بار ان نیز معروف است، آزمونی برای سنجش هوش هیجانی، هوش عاطفی و هوش ارتباطی در اشخاص است. با استفاده از تست هوش هیجانی بار ان می توان هوش عاطفی و هوش احساسی را در افراد سنجید. هوش هیجانی نقش بسزایی در موفقیت شغلی و زندگی شخصی همه انسان ها دارد. تست هوش هیجانی در واقع مهارت ها و استعداد های اشخاص مختلف را در مواجهه با فشارهای محیطی می سنجد. شما می‌توانید در کمتر از ۱۲ دقیقه و پاسخ به ۹۰ سوال، هوش هیجانی خود را بسنجید. ورود به تست هوش هیجانی>

  • روابط، تیغ دو لبه‌ی مذاکره‌ی موفقیت‌آمیز زنان

توجه به بعد رابطه و چگونگی آن در هر مذاکره‌ای وجود دارد اما این موضوع برای زنان صرف‌نظر از اینکه در چه نوع مذاکره‌ای هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مردان بیشتر تمایل دارند تمرکز خود را بر روی نتایج و منافع حاصل از مذاکره معطوف کنند و درعین‌حال گوشه چشمی به این موضوع دارند که خدشه‌ای در روابطشان ایجاد نشود. اساسا برای مردان روابط، وسیله‌ای است برای رسیدن به اهداف. اما برای زنان روابط به‌عنوان بخشی از اهداف مورد انتظار قلمداد می‌شود. چنین نگرشی بدون شک بر دیدگاه آن‌ها نسبت به مذاکره تأثیر می‌گذارد و عملکرد آن‌ها را با مشکلاتی همراه می‌سازد. به این معنی که زنان گاهی اوقات اجازه می‌دهند روابطشان، مانع رسیدن به اهداف شوند.

پیش از شروع مذاکره زنان تمایل دارند تا بدانند که طرف مقابل تا چه میزان با آن‌ها احساس نزدیکی و صمیمیت می‌کند. درحالی‌که مردان تمام فکر و دغدغه‌شان معامله و منافع حاصل از آن است.

اما خیلی نگران نشوید. چراکه همین توجه ویژه به روابط در کنار استفاده از برخی مهارت‌های ارتباطی می‌تواند سکوی پرتاب شما در مذاکرات باشند. شک نکنید که مذاکرات موفقیت‌آمیز به ایجاد ارتباطات مؤثر نیازمندند و کلید موفقیت شما در برقراری تعاملی سازنده، ایجاد فضایی امن و مملو از اعتماد است.

  • ریسک و شکست از اجزای لاینفک مذاکره هستند

اساسا عدم ریسک‌پذیری به میزان بیشتری در زنان مشاهده می‌شود تا مردان. این امر می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون سبک فرزند پروری، شیوه‌ی تربیت خانوادگی، محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگ باشد. شاید فراهم نبودن بسترهای مناسب برای اینکه زنان بتوانند همپای مردان توانمندی و قابلیت‌های خود را اثبات کنند و از سوی دیگر مواجه‌شدن با شدت بیشتری از سرزنش‌ها در مواجهه با شکست موجب آن شده که آن‌ها ترجیح دهند با محافظه‌کاری بیشتری در جامعه فعالیت کنند. اما شک نکنید که خلاف جهت رودخانه حرکت کردن و رویارو شدن با ترس ها و اضطراب‌هایتان روحیه‌ی جرئت ورزی را در شما تقویت می‌کند. اگر بخواهید بدون تجربه‌ی هرگونه ریسک و عدم قطعیتی وارد مذاکره شوید بهتر است از همین‌الان خود را بازنده بدانید.

  • تلاش در جهت تقویت مهارت‌های مذاکره و چانه‌زنی

یکی از پیش‌شرط‌های مذاکره‌ی موفقیت‌آمیز زنان دانستن نحوه‌ی شرکت در گفتگو، داشتن قواعد و چارچوب از پیش تعیین‌شده و به‌کارگیری مناسب‌ترین جملات و عبارت‌ها در جریان مذاکره است. تقویت مهارت‌های ارتباطی به شما کمک می‌کند تا بتوانید گفتگویی سازنده را به وجود آورید و اختلافات خود را به شیوه‌ای سازنده که مورد رضایت طرفین باشد، حل کنید. به‌طور مثال استفاده از جمله‌ای مانند «اگر نتوانستم حق مطلب را ادا کنم، لطفا مرا راهنمایی کنید و جمله‌ام را اصلاح کنید.» دربردارنده‌ی چنین پیامی است که شما در حال تأیید واقعیت‌ها هستید به‌گونه‌ای که هر دو طرف قبول داشته باشند. یا جمله‌ی «اجازه بدهید ببینم گفته‌های شما را درست فهمیده‌ام؟» به معنی تلاش برای استفاده از شیوه‌ی درست «گوش دادن» است که درواقع یکی از ارکان اصلی ارتباط مؤثر به شمار می‌آید.

«ترجیح می‌دهم این مسئله بر اساس رعایت اصل عدل و انصاف حل شود نه صرفا تأمین خواسته‌های شخصی». شما با بیان این جمله موضع خود را مشخص می‌کنید و اجازه نمی‌دهید طرف مقابل از موضع شخصی استفاده کند.

حرف آخر و جمع‌بندی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کردیم امروزه در دنیای کسب‌وکار مذاکره امر مهمی تلقی می‌شود. شاید بتوان این‌گونه گفت که مذاکره امروزه مناسب‌ترین و سریع‌ترین روش حل مسائل است. در عصر حاضر مذاکره جایگزین «بله‌قربان‌گویی»  گذشته شده است. از طریق آن می‌توان سوتفاهم‌های ریزودرشتی که عامل بسیاری از اختلافات هستند را برطرف کرد و در خصوص مهم‌ترین مسائل سازمان به توافق رسید و امتیازاتی را برای سازمان به ارمغان آورد. پس بهتر است از همین امروز ترس از مذاکره را کنار بگذارید و شروع به یادگیری و تمرین کنید تا به‌زودی به یکی از موفق‌ترین مذاکره‌کنندگان زن تبدیل شوید.

دسته بندی : ارتباطات و مذاکره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.