مهارت‌های فردی نرم چیست؟ چگونه این مهارت‌ها کسب‌وکار شما را متحول می‌کنند؟

مهارت‌های فردی نرم

به نظر شما بزرگ‌ترین دغدغه هر شخص در زندگی چه می‌تواند باشد؟ موفقیت در کسب‌وکار؟ رسیدن به شهرت؟ افزایش درآمد؟ کسب جایگاه اجتماعی مناسب؟ ارتباط مؤثر با اطرافیان؟ قطعا تعداد این دغدغه‌ها بسیار زیاد هستند و از شخصی تا شخص دیگر تفاوت پیدا می‌کنند. اما اگر به شما بگوییم که برای رسیدن به همه آن‌ها تنها کافی است از فرمولی ویژه به نام مهارت‌های فردی نرم پیروی کنید، آیا لحظه‌ای برای یادگیری این فرمول خارق‌العاده درنگ می‌کردید؟

با بررسی روند موفقیت بسیاری از کسب‌وکارهای برتر دنیا این نتیجه به‌دست‌آمده است که ۸۵ درصد موفقیت آن‌ها با سرمایه‌گذاری بر روی مهارت‌های فردی نرم ارتباط مستقیم دارد. پس به‌هیچ‌عنوان این مطلب را از دست ندهید! در این مطلب قصد داریم که شما را با هر آنچه لازم است در خصوص مهارت‌های فردی نرم بدانید، آشنا کنیم که بی‌تردید کسب این مهارت‌ها می‌تواند نیروی محرکه‌ای برای شما باشد تا به‌سوی تغییر و تحولی شگرف در زندگی خود قدم بردارید.

مهارت‌های فردی نرم چیست؟

اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها نیازمند این هستند که کسانی را استخدام کنند که علاوه بر داشتن مهارت‌های موردنیازشان، بازدهی بسیار بالایی را نیز داشته باشند. به همین دلیل آن‌ها به دنبال کسانی هستند که کار خود را به‌طور مؤثر انجام دهند. برای مثال شرکت‌های برنامه‌نویسی معمولا به دنبال برنامه‌نویسانی هستند که نحوه استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و ابزارهای مختلف مرتبط با آن را بدانند. این قبیل توانایی‌ها به‌عنوان مهارت‌های سخت (Hard Skills) یا فنی شناخته می‌شوند.

اهمیت مهارت‌های فردی نرم در زندگی روزمره و کسب‌وکار

مهارت‌های فردی نرمیادگیری مهارت‌های سخت با شرکت در برنامه‌های آموزشی، تمرین، مطالعه و… امکان‌پذیر است. اما امروزه سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی افراد عادی در کسب‌وکار و زندگی روزمره خود به این نتیجه رسیده‌اند که فقط داشتن مهارت‌های سخت و یا فنی اهمیت ندارد. بلکه داشتن مهارت‌های فردی نرم در زندگی و به‌صورت خاص در کسب‌وکار، نقش به‌مراتب مهم‌تری در موفقیت، برقراری ارتباط مؤثر، رضایت مشتریان و… دارد. بااین‌وجود، نمی‌توان مهارت‌های فردی نرم را به‌عنوان جایگزینی برای مهارت‌های سخت و فنی در نظر گرفت.

به همین دلیل، دنیای کسب‌وکار و ارتباطات به سمتی حرکت می‌کند که فقط افرادی می‌توانند در آن موفق شوند که علاوه بر داشتن مهارت‌های سخت، دارای مهارت‌های فردی نرم قوی و مؤثری باشند.

بنابراین هم شما و هم تمام افرادی که می‌خواهند در شرکت معتبری استخدام شوند، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند و یا حتی در ارتباطات خود با دیگران موفق عمل نمایند، به مهارت‌های فردی نرم یا مهارت‌های زندگی نیاز خواهید داشت.

مهارت‌های فردی نرم شامل چه مواردی می‌شوند؟

تا اینجا مطلب در مورد اهمیت مهارت‌های فردی نرم در زندگی صحبت شد و متوجه شدید که یادگیری و تقویت این مهارت‌ها چقدر می‌تواند باعث رشد فردی و اجتماعی شما در زندگی شود. پس حالا نوبت این شده است که برویم سر اصل مطلب و راز موفقیت و فرمول ویژه تمام افراد موفق و سرشناس دنیا را برای شما فاش کنیم و بگوییم مهارت‌های فردی نرم دقیقا به چه معناست و شامل چه کارهایی می‌شوند؟

مهارت‌های فردی نرم یا Soft skills همان ویژگی‌های شخصیتی و یا شایستگی‌هایی است که در وجود هر فردی یافت می‌شوند و شخصیت او را شکل می‌دهند. به‌عبارتی‌دیگر مهارت‌های فردی نرم شامل طرز تفکر، نحوه مدیریت بحران، شیوه برخورد با چالش‌های جدید، میزان خلاقیت و هر آن چیزی که شخصیت فعلی شما را به وجود آورده است.

انواع مهارت‌های فردی نرم

مهارت‌های شخصی

  • خودآگاهی
  • هدف‌گذاری مناسب
  • بهره‌مندی از هوش هیجانی بالا
  • مدیریت احساسات
  • انعطاف‌پذیری
  • برنامه‌ریزی و توانایی رهبری خود
  • اهل چالش و رقابتی بودن
  • توانایی تحمل ابهام و عدم قطعیت و تغییر

یکی از ساده‌ترین و در دسترس ترین روش‌های موجود برای پی بردن به فاکتورهای ذکرشده و تشخیص نقاط قوت و ضعف، استفاده از تست‌های تخصصی شخصیت شناسی و رفتارشناسی است. در گام اول شما باید قادر به تشخیص کیفیت و کمیت ویژگی‌های شخصیتی خود باشید تا در قدم بعدی بتوانید برای ارتقا یا از بین بردن آن‌ها اقدامات مؤثری انجام دهید. شک نکنید این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر با اندکی زمان گذاشتن برای شناخت درون خودتان. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحانش کنید. مطمئن باشید نتایج این قبیل تست‌ها که امتحان خود را پس داده‌اند باعث می‌شوند با آگاهی بیشتری به ادامه‌ی مسیر رشد و ترقی بپردازید.

تست پنج عامل شخصیتی نئو فرم بلند

تست نئو فرم بلند یکی از پرکاربردترین تست های شخصیت شناسی که در زمینه های مختلف ازدواج، استخدام و تشخیص اختلالات روانشناسی کاربرد دارد. این تست پنج عامل اصلی شخصیتی افراد را مشخص می کند. با پاسخ به ۲۴۰ سوال و صرف حدود ۶۰ دقیقه زمان می‌توانید ۵ عامل شخصیتی + ۳۰ زیر شاخص شخصیتی خود و سبکهای نئو را بیابید. ورود به آزمون>

خلاقیت، نوآوری، ابداع، ایجاد راه‌حل‌های جدید

ازآنجایی‌که مشکلات اجتناب‌ناپذیر هستند، کارمندانی که می‌توانند راه‌حلی‌هایی برای چالش‌های روزمره‌ کار بیابند، در زمره باارزش‌ترین کارمندان یک سازمان قرار خواهند گرفت. همچنین کارمندانی که توانایی حل مسئله را ندارند، اما مایل هستند از مشاوره و راهنمایی سایرین استفاده کنند، کارمندان شایسته و مورد اعتماد شرکت خواهند بود.

مطلب مرتبط: چرا خلاقیت مهم‌ترین مهارت برای موفقیت کسب‌وکارهاست؟

مهارت‌های ارتباطی : زبان بدن، شیوه صحیح انتقاد و انتقادپذیری

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های فردی نرم که در همه‌جا و در همه حال به کار شما می‌آید هنر برقراری ارتباط سازنده با دیگران است. اگر می‌خواهید در میان کارمندان محل کار خود بدرخشید، باید بدانید که چگونه به‌خوبی ارتباط برقرار کنید و به سایرین گوش فرا دهید تا بتوانید با سرپرستان، همکاران و مشتریان خود به طرز مؤثری تعامل کنید.

فضای رشد و یادگیری همواره برای هر فردی مهیاست و کارمندی که قادر باشد انتقادهای سازنده را بپذیرد و از آن‌ها در جهت بهبود عملکرد خود استفاده کند، یک عضو ارزشمند تیم در هر سازمانی خواهد بود.

مطلب مرتبط: ۱۸ مهارت ارتباطی مؤثر در محیط کار که شما را به موفقیت شغلی می‌رساند!

بهبود روابط بین فردی : مسئولیت‌پذیری، کنترل خشم و تکانش گری و فقدان تعصب غیرمنطقی

بهبود روابط فردی در مهارت‌های فردی نرماستخدام افرادی با اخلاق والای کاری، کلید موفقیت هر کارفرمایی است. البته اخلاق کاری قابل‌آموزش نیست؛ هنگامی‌که فردی شروع به کار در یک سازمان جدید می‌کند یا چنین اخلاق و ارزش‌هایی را از ابتدا دارد، یا ندارد. فاکتورهای متعددی در وجود اخلاق کاری شایسته دخیل هستند؛ برای مثال این‌که فرد تا چه میزان برای انجام وظایف خود در سطحی بالا، ارزش قائل است. فارغ از اینکه کارفرما چه نوع آموزش‌هایی برای کارمندان خود فراهم کند یا نحوه نظارت بر کارهای کارمندان چگونه باشد، این خصوصیات ذاتی کاملا خارج از کنترل کارفرما هستند.

تیم‌سازی : درک متقابل دیگران، افزایش قاطعیت و اداره امور

درگذشته، کارمندان اغلب در جست‌وجوی شغل‌هایی بودند که به آنان اجازه می‌داد که طبق میل خود به‌صورت مستقل کار کنند یا در یک محیط تیمی مشغول به کار شوند. اما امروزه، این مهارت فردی نرم به یکی از عناصر تأثیرگذار در استخدام تبدیل‌شده است. کارفرمایان به دنبال این موضوع هستند که بیشتر امور در قالب فعالیت‌های تیمی انجام ‌شوند. اغلب در جستجوی استخدام کارمندانی هستند که بتوانند به‌خوبی در نقش بازیکنان تیم عمل کنند، اهل همکاری باشند و به طرز مؤثری با سایر همکاران خود تعامل کنند؛ نه افرادی که کار کردن با آن‌ها دشوار و ناخوشایند است.

مطلب مرتبط: کار تیمی موفق به سبک مدل رفتارشناسی دیسک DISC

رهبری : نگرش رهبری و قابلیت هدایت افراد

هنگامی‌که سازمان‌ها افرادی را برای پست‌های رهبری استخدام می‌کنند، در جست‌وجوی کارمندانی هستند که قادر باشند باصلابت و قاطعیت با کارمندان، مشتریان و سایر افراد ارتباط برقرار کنند. حتی اگر داوطلب استخدام در شغل‌های مدیریتی نیستید، مهارت‌های رهبری در زمره مهارت‌های فردی نرم فوق‌العاده گران‌بها برای ارائه به کارفرما قرار می‌گیرد.

افرادی که مشغول انجام دادن فعالیت‌های روزمره‌ی شغل خود هستند، باید بدانند که چگونه هر یک از فعالیت‌های خود را اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن، کارهایشان را به بهترین نحو و با بالاترین کیفیت به انجام برسانند.

مدیریت زمان : زمان‌بندی صحیح کارها، شناسایی اولویت‌ها

مهارت فردی نرم از نوع مدیریت زمان برای کارمندان نتیجه محور، کلید اتمام وظایف و انجام به‌موقع آن‌ها به شمار می‌آید.

مطلب مرتبط: ۱۰ استراتژی اولویت‌بندی کارها در محیط کار

مهارت‌های ارائه و فن بیان

سخنرانی و ارائه، کنترل تکه کلام‌ها، به‌کارگیری واژگان مناسب از ارکان اصلی برقراری ارتباط مؤثر به شمار می‌آیند.

مدیریت ترس و استرس : خود پروری و بروز صحیح احساسات

توانایی سازگاری با شرایط و انعطاف‌پذیری، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در مواجهه با شرایط تغییر و بحران اقدامات سازنده‌ای انجام دهند و روبه‌ جلو حرکت کنند.

مطلب مرتبط: چه شخصیت‌هایی اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند؟

 اعتمادبه‌نفس

کارمندانی که از این مهارت فردی نرم برخوردار هستند، می‌توانند خود را از چالش‌های موجود در محل کار جدا کنند و تحت تأثیر قرار نگیرند. اعتمادبه‌نفس، حس قدرتی به کارمندان می‌دهد که بتوانند اهداف شخصی خود و اهداف سازمانی را دنبال کنند.

نگرش مثبت

نگرش مثبت می‌تواند نقش معجزه‌آسایی در تحول یک دپارتمان یا سازمان بازی کند. نگرش مثبت کارمندان می‌تواند به سایر اعضای شرکت نیز سرایت کند. بسیار مهم است که کارمندان به دنبال کسب چنین نگرش و انرژی مثبتی باشند؛ زیرا وجود تنها چند فرد با نگرش منفی برای از کار انداختن سازمان یا حتی کل شرکت کافی است.

 مهارت‌های کامپیوتری و تکنولوژیکی و تسلط بر زبان‌های دیگر

تقریبا کلیه شغل‌های امروزی به مهارت‌های کامپیوتری و دانش تکنولوژیکی ابتدایی و حداقل زبان انگلیسی نیاز دارند؛ ازجمله ثبت سوابق، یادداشت‌های مشروح و ارائه‌ها. کارفرمایان مایل هستند سطح دانش کامپیوتری و تکنولوژیکی و زبان متقاضیان کار را مورد ارزیابی قرار دهند تا دریابند که آیا این افراد قادر به انجام امور اولیه کارها هستند، یا خیر.

چرا باید مهارت‌های فردی نرم خود را تقویت کنیم؟

مدیریت زمان در مهارت‌های فردی نرمپس از آشنایی با انواع مهارت‌های فردی نرم باید به این نکته توجه کرد که این مهارت‌ها تأثیر بسیار زیادی بر رشد شخصیت و توسعه فردی دارند. پس می‌توان به عبارتی مهارت‌های فردی نرم و سخت را مکمل یکدیگر دانست. چراکه مهارت‌های فردی نرم منجر به آشکارسازی و نمایش پتانسیل موجود در افراد مجهز به مهارت‌های سخت می‌شود. یادگیری و آموزش مهارت‌های فردی نرم برخلاف مهارت‌های سخت دوره زمانی مشخص و دقیقی ندارد و هر چه زودتر آموزش داده شوند، بهتر است. زیرا برخی از این مهارت‌ها در طول زمان رشد افراد فراگرفته می‌شوند و اگر به‌صورت اشتباه و غیراصولی آموزش داده‌شده باشند، فرد به زمان بیشتری برای تغییر آن‌ها نیاز خواهد داشت.

در حقیقت امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در زمان مصاحبه از کارجویان، در مورد عمق تخصص فنی یا دامنه تخصص داوطلبان نگران نیستند. آن‌ها می‌دانند که می‌توانند عجیب‌وغریب‌ترین و سخت‌ترین تکنولوژی‌های روز را بدون هیچ دردسری به کارمندان خود آموزش دهند. همچنین نسبت به این موضوع نیز آگاهی دارند که آموزش مهارت‌های فردی نرم سخت‌تر از آموزش‌های فنی و کاربردی است. بنابراین شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای استخدام برنامه‌نویس و حتی مشتریان خود، ترجیح می‌دهند کسانی را انتخاب کنند که مهارت‌های فردی نرم قوی‌تری دارند.

جمع‌بندی

شاید شما هم دیده باشید که برخی از افراد برخلاف تلاش‌های بسیار زیادی که می‌کنند، هیچ‌وقت به جایگاهی که لایق آن هستند، نمی‌رسند. بدیهی است در دنیایی که در هر حوزه‌ای هزاران متخصص مشغول به کار هستند، برای پیشی گرفتن از رقبا تلاش به‌تنهایی کافی نیست. افراد بسیاری در دنیا وجود دارند که ترجیح می‌دهند این‌گونه فکر کنند که موفقیت آن‌ها تنها در گروی تلاش مستمر آن‌ها است، اما بهتر است این نکته را مدنظر قرار دهید که در کنار تلاش، مجهز بودن به مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم و سخت شانس موفقیت و متمایز شدن شما را دوچندان می‌کند.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.